Röyhtäytätkö vauvan yösyötön yhteydessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippä78

Jäsen
09.08.2007
204
0
16
Siinäpä se kysymys... tässä vähän taustaa, miksi kyselen:

minä en ole koskaan röyhtäyttänyt yöllä, koska vauva nukahtaa rinnalle. Vauva on nyt 4kk, mutta noin kuukausi takaperin aloitti "tiheän imun kauden" öisin eikä ole sitä vieläkään lopettanut. Syö myöskin päivällä runsaasti ja usein (1h- 2h välein).

Nyt kun vauhti vain kiihtyy öisin; yksi 2-2,5 tunnin tauko syömisissä ja loppu yö tankkaillaan 1 - 1,5 tunnin välein. Aamulla sitten käy niin, että vauva kitisee ja pulauttelee, eikä meinaakaan tissi enää maistua. Alkaa imemään, mutta lopettaa kun alkaa herumaan ja parkaisee. Ei kuitenkaan nukahda ilman tissittelyä aamu-unille (imetys tapahtuu puolinukuksissa) ja taas on kiukkuinen kun herää. Aikaisemmin aamut olivat parasta aikaa vauvalle.

Öyllä olen yrittänyt harventaa syöttämistä tarjoamalla tuttia ja ottamalla viereen, mutta vauva rauhoittuu vasta rintaa saatuaan.

Olen siis miettinyt, voisiko kitinä johtua siitä, että syö niin paljon öisin ilman röyhtäytystä ja se vaivaa pientä masua. Jos jollakin kokemuksia tai neuvoja, olisin kiitollinen :heart:

Kuulostais vähän samalta kun meillä oli jossakin vaiheessa. Poika on nyt 6kk.
Laiskuuttani en jaksanu röyhtäyttää, kun kerran niin makoisasti toinen nukahti. Jossain vaiheessa aloin tehä niin et kun se heräs, aluks luulin et syömään, niin teinki niin et röyhtäytin sen, ja poju alkoiki nukkuu uudelleen. Tai sit söi uudelleen, mut tulkitsin et se ilma selkeesti haittas.
Aamut oli ennen sitä usein sellasii "ilmapallo"tyyppisiä ;) ,ja tällai niihinki tuli helpotusta, ku jaksoin vaan sit röyhtäyttää...

Minä en kans ole röyhtäyttänyt. Yleensä nukahtaa heti syötyääm uudestaan helposti sänkyyn. Poikkeuksena viime yö,oli eka yö jolloin valvotti meitä. Söi vähän väliä ja kitisi ja sit lopulta alkoi huutamaan. Aikamme siinä hyssytellessä ja tissitellessä nukahti viereen ja siinä nukkui sitten seuraavaan syöttöön.
Olen kans käsittänyt, että meilläkin on nyt se tiheän imun kausi. Yleensä nukahtaa illalla sänkyyn helposti ja herää joskus klo.1-2 aikaan syömään ja sit syö pari kertaa vielä ennen klo.7.30. Nyt tuntuu, että kaikki rytmit on mennyt taas sekaisin. :'(

Mä oon jostain lukenu, ettei vauvoja enää tarttis röyhtäyttää ja meillä ainakin röyhtäisee ihan itsekseen jos on tarvetta. Luultavasti tissillä olo voi olla myös ihan vaan läheisyyden tankkausta. Jos sulla on kantoliina, niin kannattaa käyttää sitä hyväkseen ja pitää vauvaa paljon lähellä kotihommia yms. tehdessä, jos auttaisi.

Olen aina röyhtäyttänyt yölläkin. Yösyötöt teen puoliunisena istualtaan poika tyynyn päällä kainalossa. Olen aina pelännyt päälle pyörähtämistä, siinä määrin, että omat unet meni siihen pelkoon herätessä...

Helposti se röyhtäys tulee, kun on rento ja väsynyt vauva. Jatkaa heti tyytyväisenä uniaan. Ei oo kärsitty ilmavaivoista ja tyytyväinen vauva. :) Liekö tämän ansiota, vai silkkaa tuuria!

Oon röyhtäyttänyt yölläkin,jos röyhtäsy tulee...aina ei tuu kun nukahtaa tissille ja vaikka nostan pystyyn niin ei silti röyhtäse.en sitte jaksa kovin kauaa yöllä odottaa röyhtäsyä. mut oon huomannu et vaikka röyhtäsee niin saattaa alkaa kitinää sit muutaman tunnin päästä tai vaikkei röyhtäsyä tuu niin ei välttämättä kitisekkään :/ päivisin röyhtäytän kans mut silti herää kesken unien röyhtäilemään.mahavaivoja on paljon ollu.... :'( et ei auta vaikka röyhtäsee kerran syönnin päälle vaan niitä röyhtäsyjä tulee lisää puolentunnin,tunnin tai kahenki päästä.

mä olen yrittänyt poikaa röyhtäyttää yöllä, mut yksinkertaisesti poika ei jaksa sitä tehdä kun on niin uninen. joskus olen melkein puoli tuntia heilutellut ja taputellut mut kun ei tule niin ei tule.
aamuisin kyllä välillä on vähän ilmaa masussa mut sille ei meidän tilanteessa voi mitään.

kiitos vastauksista! Onnistuin viime yönä saamaan pari röyhtäisyä aikaiseksi ja vauva olikin huomattavasti hyväntuulisempi aamulla, eikä pulautellut niin paljon. johtuuko sitten röyhtäytyksistä tai sitten siitä, että söi vähemmän viime yönä, en tiedä. tuntuu, että poika herää syömään välillä tottumuksesta eikä niinkään nälästä.

Näitä kun kävin lukemassa niin päätin kokeilla olla röyhtäyttämättä, kun poika heräsi niin siinä touhussa. Ei se sitten tuottanut mitään ongelmia. Nukahti heti kun olin syöttänyt ja olin ihan varma, että aamulla puklua tulisi, mutta poika heräsi hyväntuulisena eikä mitään. Eli taidan jättää yöllä röyhtäyttämiset kokonaan pois. Tietysti jos alkaa tuntumaan, että pikkusen masu on kipee ja on levoton niin nostan hänet ja röyhtäytän :)

• Tykkää
Reactions: - M U T S I K K A -

Yhteistyössä