Ruis parempaa kuin vehnä?

Alkuperäinen kirjoittaja Viime Vuosikymmenen Melonit:
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Ruis on terveellisempää kuin vehnä, ruishan on hitaita hiilihydraateja jotka pitää vernsokerin pitempään tasasena.

Entäs loput viljat? Osaatko niitä laittaa paremmuus järjestykseen?

Nykyisin vissiin kaura alkaa olla melko samalla linjalla rukiin kanssa.
 
Kuitupitoisuus yleensä on se ratkaiseva tekijä, rukiissa sitä on enemmän, mutta kyllä täysjyvävehnääkin voi hyvällä omalla tunnolla syödä. Jos leivontaa ajatellaan, niin vehnä on parhaiten "leipoutuvaa".
Kaura taas painii ihan eri sarjassa, koska kauran kuitu on eri tyyppistä, geeliytyvää kuitua. Se ei ehkä yhtä tehokkaasti auta painon hallinnassa ja ehkäise suolistosyöpiä, mutta laskee veren haitallista kolesterolia. Että mitä sitä sitten arvostaa.
 
Kai se vatsa tykkää, mitä enemmän siinä leivässä on kuituja, joten sen jauhon muodolla on myös väliä (lesettä, täysjyvää). Mä en osaa tehdä oikeata ruisleipää itse, joten mun sämpylät on sellaisia moniviljajuttuja. Kauraa, ohraa ja vehnää ja osa leseinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viime Vuosikymmenen Melonit:
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Ruis on terveellisempää kuin vehnä, ruishan on hitaita hiilihydraateja jotka pitää vernsokerin pitempään tasasena.

Entäs loput viljat? Osaatko niitä laittaa paremmuus järjestykseen?

Ruis, kaura tai ohra, toisaalta kuinka paljon ohraa käytetää, ja sitten vehnä. Sithän speltti on ihan omaa luokkaansa, varmaan ruistakin terveellisempi, kuvittelisin siinä on enemmä vitamiineja ja hivenaineit.

Jos jollain on eriävä mielipide niin korjatkaa ihmeessä.
 

Yhteistyössä