Ruokaa kesäkurpitsasta - APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aurinkoinenpalleroinen-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aurinkoinenpalleroinen-

Vieras
Tämä rouva kaipaisi pikaista apua kesäkurpitsan kanssa. Anopilta saatiin valtava kesäkurpitsa(hän kasvattaa niitä itse) ja anoppi kehotti kuorimaan kurpitsan ja poistamaan siemenet.

No nyt tuo valtava kurpitsa on kuorittu, mutta jos tuosta siemenet poistaa niin jäljelle jää ehkä 1/3 koko kesäkurpitsan painosta.

Tarkoitus oli tuosta wokkia tehdä, joten kertokaas nyt joku viisaampi että onko nuo siemenet ja tuo "höttö" noiden siementen ympäriltä tosiaan poistettava ja heitettävä roskiin vai voiko sitä syödä? Maistuuko nuo siemenet ja tuo siementen ympärillä oleva höttö pahalta sitten wokissa, jos en niitä poista?

En kehtaa anopille ruveta soittelemaan kun pitää ihan uusavuttomana muuten :)

Minä olen paloitellut kuorineen ja siemenineen.
Keitän niitä ensin muutaman minuutin, jonka jälkeen paistan ne esim. kukkakaalien kanssa. Nam nam!

Ei se pahalta maistu ja voi syödä, mutta parempaa se on ilman. Vähän sama kuin meloninsiemeniä söisi.

Kaupassahan kesäkurpitsat myydään nuorina, ennen kuin niihin juurikaan ehtii tulla siemeniä.

Siemenet ja höttön voi heittää esim tomaattisen jauhiskastikkeen sekaan, se tavallaan häviää sinne. Ettei tarvii roskiin heittää :)
Vaihtoehtoisesti paistat sen höttö osan pehmeäksi ja pistät sämpylätaikinaan.

Kyllä minä olen siemenineen päivineen käyttänyt, justiinsa tein iiihanaa sosekeittoa: kesäkurpitsa ja porkkanaa paloina kattilaan, vähän suolaa.. keitetään pehmeiksi, sitten liika vesi pois ja sulatejuustoa( itsellä oli valkosipuli ja yrtit) sekaan ja sauvasekoittimella soseeksi.

[QUOTE="juupas";27010393]Kyllä minä olen siemenineen päivineen käyttänyt, justiinsa tein iiihanaa sosekeittoa: kesäkurpitsa ja porkkanaa paloina kattilaan, vähän suolaa.. keitetään pehmeiksi, sitten liika vesi pois ja sulatejuustoa( itsellä oli valkosipuli ja yrtit) sekaan ja sauvasekoittimella soseeksi.[/QUOTE]
Juu, sosesoppaan tietysti höttöineen mutta wokin idea on hieman toinen :D

• Tykkää
Reactions: Kumikameli
Täytetyt kesäkurpitsat ovat kyllä hyviä (googleta eril. ohjeita) ja niissähän se keskusta poistetaan osittain, mutta kun täyte sekoitetaan, niin sen voi sekoittaa sinne mukaan.

Mä siivutan 4-5 tomaattia, kesäkurpitsan ja fetapalan ja ladon ne uunivuokaan vuorotellen, mustapippuria aina kesäkurpitsan päälle ja uuniin 200 asteeseen tunniks ja ah, ihanaa! Sopii vaikka makkaran tai broilerin seuraks tai vaikka ruisleivän päällä.

Yhteistyössä