Onko hevosharrastus vaarallinen laji?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos et olisi tyhmä ihminen, tajuaisit että virkkaamista ja ratsastusta ei voi laittaa samalle viivalle. Tai mitenkään muutenkaan verrata käsitöitä ja liikuntaharrastusta. Mutta et sä varmaan tajua.

Jalkapallossa, sählyssä yms. tapahtuu paljon loukkaantumisia. Tai ainakin pilaa jalat leikkauskuntoon. Niin kuin myös esim. baletti.
Ratsastus ei taida saada aikaan kropassa kuin hyvää, mutta jos ratsastuksessa loukkaantuu, niin kyllähän siinä on paljon paremmat mahdollisuudet loukkaantua paljon pahemmin kuin sählyssä. Monesti kyllä tippumisissa ei käy yhtään mitään.

Cheerleading on käsittääkseni jenkeissä vaarallisin harrastus. Ihan kuin olisin jostain lukenut...

Joka tapauksessa. Mun lapsi on harrastanut ratsastusta monen monta vuotta, eikä ole nähnyt yhtään loukkaantumista. Muutaman tippumisen kyllä. Mutta saattaahan tuo eteen tulla. Mutta enempi uskon moottoripyöräilevän sukulaisensa pääsevän hengestään kuin ratsastavan tyttäreni. Hänen isänsä onkin loukkaantunut moottoripyöräilyssä. Vissiin useamman kerran. Ja jalkapallo pilas häneltä koivet.
Oi jumalauta teitä idiootteja.. Lue tuo tilasto jos osaat.

Työnnä lehmä ne tilastot peppuusi. Ja suksi kuuseen sen jälkeen.
Täällä ei kukaan ole väittänyt, etteikö ratsastus olisi vaarallinen harrastus. Mutta ei se nyt niin vaarallinen ole, etteikö sitä uskaltaisi harrastaa, niin kuin esim. sählyä tai jalista.
Vaarallisin urheilulaji jenkkifutiksen jälkeen. Sähly ja jalis on ihan eri tasolla loukkaantumis tilastoissa.

Taas luin jostakusta joka oli loukkaantunut hepan kanssa. Tietysti monet harrastukset on semmoisia että niihin tarvitsee taitoa, mutta jotenkin mä pelkään hevosia...kauniita eläimiä kyllä ovat.
Jaa-a. Vaikea sanoa. Tytölläni on nykyään kolme hevosta, joista kahta valmentaa.

Yhtään niistä en halua nähdä.

Hänellä on myös kaksi ponia, joilla päiväkotilapset käyvät ratsastamassa. (Niidenkään kanssa en ole kavereita - ovat itsepäisiä).

Itse pelkään hevosia, en ole ratsastanut enkä ratsasta.

Siskoni on kouluttautunut hevostenhoitajaksi ja harrastanut heppailua pienestä asti. Solisluu ollut paskana MONTA kertaa, jalka murtunut kerran ja ranteen kanssa sattunut myös useasti, en muista onko murtumaa mutta jotain. Mustelmilla aina vartalo myös.

Tosi kivalta kuulostaa....

Ei mun mielestä oo sen vaarallisempi kuin esim. Joku moottoriurheilu. Ja melkein lajiin kuin lajiin liittyy omat vaaransa. Onhan hevonen toki iso eläin. Ja säikähtääkin aika helposti. Mun tyttö on nyt 18 ja harrastanut ratsastus 6 vuotiaasti. Mitään suurempaa ei ole sattunut. Tippu ut muutama kerran. Mutta ei mustelmaa vaarallisempaa ole tullut.

Ei mun mielestä oo sen vaarallisempi kuin esim. Joku moottoriurheilu. Ja melkein lajiin kuin lajiin liittyy omat vaaransa. Onhan hevonen toki iso eläin. Ja säikähtääkin aika helposti. Mun tyttö on nyt 18 ja harrastanut ratsastus 6 vuotiaasti. Mitään suurempaa ei ole sattunut. Tippu ut muutama kerran. Mutta ei mustelmaa vaarallisempaa ole tullut.
Voi vittu kun te olette yksinkertaisia.... Jumalauta miten vaikea on ymmärtää tilastoja??
Vitun hevoset telovat sairaalaan enemmän porukkaan kuin kamppailu-urheilu yhteensä..
Mutta kun ei oo mun mielestä vaarallista ei saatana..

Voi vittu kun te olette yksinkertaisia.... Jumalauta miten vaikea on ymmärtää tilastoja??
Vitun hevoset telovat sairaalaan enemmän porukkaan kuin kamppailu-urheilu yhteensä..
Mutta kun ei oo mun mielestä vaarallista ei saatana..
Joo kielletään kaikki urheilu, puetaan lapset pumpuliin, annetaan vain pelkästään istua tietokoneella, no voihan siinäkin tuppua tuolilta ja tulla mustelma. Kaikki juokseminen ja hyppiminen kun tuntuu olevan vaarallista lapsille nykyisin

No kun täällä kysyttiin onko hevosharrastus vaaralllinen??
Ja vastaus on KYLLÄ ihan sama miltä sinusta tuntuu.

Noh, Vaarallista on, kuten sängyt, niihin kuolee lukuisia ihmisiä ihan koko ajan, sairaaloissa sekä kodeissa. Väitän että tilastojen mukaan kuitenkin vähemmän ihmisiä kuolee hevosen toimesta, ja tilastotiede on ihanaa, kas kun esim. Finnairin koneen olisi tilastojen mukaan jo melko kauan sitten kuulunut pudota, vaan siellä nuo penteleet ryskäävät menemään päivästä toiseen, eivätka vaan putoa, vaikka siis tilastojen mukaan olisi jo pitänyt...

Miettikää sitä, ja antakaa ihmisten harrastaa hevosurheilua, kun kerran itse haluavat ja tiedostavat siihen liittyvät riskit. Ja on se niin siistiä kun voi luottaa hevoseen ja hevonen luottaa sinuun. Suosittelen kokeilemaan, ja ymmärrän myös niitä jotka eivät tahdo.

On vaarallinen laji,mutta on parhaimmillaan hienoa yhteistyötä ja luottamusta hevoseen.

Toisaalta mikään ei takaa sitä,etteikö hevonen voisi säikähtää ja pitkät selästä, vaikka olisit ratsastanut vuosia.

On vaarallinen laji.Olen ratsastanut 30 vuotta js silti onnistuin muutama vuosi sitten tippumaan pahasti.Eikä tilanne ollut edes paha (hevonen kompastui),mutta minuun tulleet vammat olikin sitten jo pahempia,mutta edelleen ratsastan.Kokemus tuo varmuutta ja osaa paremmin ennakoida tilanteita,kuten vaikka autolla ajaessa,mutta saattaahan sitä silti vahinkoja sattua.

Itse olen nyt mennyt 2,5v samalla hevosella, tipuin kerran, täysin oman virheeni takia. Menin ilman satulaa maastossa ja olin laittanut hevosen selkään kuitenkin satulahuovan (kiinnitin sen loimivyöllä, eli ei ollut vain minun painoni varassa selässä) takapuoleni alle. Arvasin jo lähtiessä että se on huono ajatus, mutta laiska mikä laiska... Tosiaan, hevonen pelästyi saniaispusikosta lähtenyttä lintua, lähti kääntymään taakse-oikealle ja humpsahdin sitten maahan, ei tullut lihasjumeja pahempaa.

Tällä hevosella olen mennyt ilman ohjia, ilman satulaa, ilman varusteita, luotan täysin. Ymmärrän kyllä että se on hevonen, mutta luotan siihen että mitään pahaa se ei tahallaan tee.

Lehmäkin voi potkaista!

Yhteistyössä