Ruokailusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuliranissimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuliranissimo

Vieras
Miten toimitte,jos samalla paikkakunnalla asuva aikuinen lapsenne käy syömässä kotona,niin oletteko ottaneet ruokarahaa siitä vai ihan ilmatteeks syönyt?
Entäs jouluna,jos tulee syömään?
En välittäis saada haukkuja,ihan vaan uutta minulle nämä nyt,kun aikuinen lapsi muuttanut kotoa.
Niin ja vietättekö hänen juhlat lapsuudenkodissaan vai itsekkö kuuluu järjestää ne?

Okej. Jotkut ottavat ja meillä on iso perhe muutenkin,että mulle saattaa tuottaa lisäkustannuksia,vaikkakin toki ilman saa syyä ainakin,jos kutsun syömään.

No jos satunnaisesti käy syömässä, niin en ottais mitään ruokarahaa. Mutta jos aikuinen lapsi jatkuvasti tulee vanhempiensa luo valmiille ja ilmaiseksi, niin olisi se ainakin keskustelun paikka.

[QUOTE="pinni";24124936]No jos satunnaisesti käy syömässä, niin en ottais mitään ruokarahaa. Mutta jos aikuinen lapsi jatkuvasti tulee vanhempiensa luo valmiille ja ilmaiseksi, niin olisi se ainakin keskustelun paikka.[/QUOTE]

Niinpä minustakin. Osallistuuko esim. jouluruokien ostoon? Vai syökö ilman esim ne 3päivää?

Eipä ole käynyt mielessäkään pyytää ruokarahaa. Olen aina tosi ilahtunut, kun nuoriso tulee käymään ja mielelläni laitan ruuan myös. Saisivat käydä useamminkin.

Kuulostaa kyllä tosi kylmältä joku ruokaraha omalta lapselta! Tai ottaa rahaa jouluruoista! Ja jo tuo kysymys "vai syökö ilman (ruokarahan antamista) kolme päivää?" - täh?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24124990:
Eipä ole käynyt mielessäkään pyytää ruokarahaa. Olen aina tosi ilahtunut, kun nuoriso tulee käymään ja mielelläni laitan ruuan myös. Saisivat käydä useamminkin.

Hyvä juttu.

Niinpä minustakin. Osallistuuko esim. jouluruokien ostoon? Vai syökö ilman esim ne 3päivää?

No en nyt mistään jouluruokailuista rahaa ottais. Ja muutenkin tietysti riippuu lapsen rahatilanteesta. Jos on opiskelija ja rahasta tiukkaa, niin sais käydä kotona syömässä ihan vapaassti, mutta jos on töissä, niin olisihan se hyvä alkaa ottamaan vastuuta itsestään.

[QUOTE="pinni";24125038]No en nyt mistään jouluruokailuista rahaa ottais. Ja muutenkin tietysti riippuu lapsen rahatilanteesta. Jos on opiskelija ja rahasta tiukkaa, niin sais käydä kotona syömässä ihan vapaassti, mutta jos on töissä, niin olisihan se hyvä alkaa ottamaan vastuuta itsestään.[/QUOTE]

No ei ole silleen rahasta pulaa nyt ollut,mutta ehkä talvella tiukempaa,jos ei osaa säästää.

Mä olen itse se "aikuinen lapsi" joka käy vanhempiensa kotona..millon syömässä,millon kahvilla.. Mulla on aina ollu todella läheiset välit vanhempiini,ja muutin pois kotoa reilu 9v sitten kun menin naimisiin. Siitä asti ollaan mieheni kanssa käyty mun vanhemmilla n kerran viikossa,nykyään kun vanhemmat eläkkeellä ja minä hoitovapaalla,käydään lapsen kanssa siellä välillä lähes päivittäin. Ikinä ei olla tehty rahasta mitään numeroa,mutta usein sovitaan etukäteen äidin kanssa että tuodaan jotain.. Tyyliin jos ollaan menossa koko perheen voimin sinne grillaamaan,niin usein me viedään "lihat" (vaihtelevasti erilaisia pihvejä,broileria,makkaroita jne) ja jos menen lapsen kanssa kahville,äiti saattaa laittaa viestin tyyliin "eiks jätski olis kiva" jne. Jouluna ja muina juhlapyhinä ostetaan osa ruoista ja mä autan niiden valmistuksessa,mies taas auttaa isääni kuusen koristelussa ym. Jos haluamme juhlia esim synttäreitä vanhempieni kotona,hoidamme kulut (ja valmistelut) tietysti itse,mutta jos taas vanhempani haluavat järjestää juhlat,he maksavat ruoat ja me autamme valmisteluissa..
Toisin on mieheni kotona. Sielläkään ei mistään ruokarahoista ole ollut ikinä puhetta,mutta sinne ei myöskään ole soveliasta viedä mitään tarjottavaa ellei asiasta sovita viikkoa aiemmin. Mitenkään ei myöskään saa auttaa missään,just just saa viedä omat astiansa tiskipöydälle. Ainoat poikkeukset tästä ovat joulu ja äitienpäivä,jolloin perheen pojat (mieheni ja hänen veljensä) saavat hoitaa tiskit..

[QUOTE="vieras";24125086]Mä olen itse se "aikuinen lapsi" joka käy vanhempiensa kotona..millon syömässä,millon kahvilla.. Mulla on aina ollu todella läheiset välit vanhempiini,ja muutin pois kotoa reilu 9v sitten kun menin naimisiin. Siitä asti ollaan mieheni kanssa käyty mun vanhemmilla n kerran viikossa,nykyään kun vanhemmat eläkkeellä ja minä hoitovapaalla,käydään lapsen kanssa siellä välillä lähes päivittäin. Ikinä ei olla tehty rahasta mitään numeroa,mutta usein sovitaan etukäteen äidin kanssa että tuodaan jotain.. Tyyliin jos ollaan menossa koko perheen voimin sinne grillaamaan,niin usein me viedään "lihat" (vaihtelevasti erilaisia pihvejä,broileria,makkaroita jne) ja jos menen lapsen kanssa kahville,äiti saattaa laittaa viestin tyyliin "eiks jätski olis kiva" jne. Jouluna ja muina juhlapyhinä ostetaan osa ruoista ja mä autan niiden valmistuksessa,mies taas auttaa isääni kuusen koristelussa ym. Jos haluamme juhlia esim synttäreitä vanhempieni kotona,hoidamme kulut (ja valmistelut) tietysti itse,mutta jos taas vanhempani haluavat järjestää juhlat,he maksavat ruoat ja me autamme valmisteluissa..
Toisin on mieheni kotona. Sielläkään ei mistään ruokarahoista ole ollut ikinä puhetta,mutta sinne ei myöskään ole soveliasta viedä mitään tarjottavaa ellei asiasta sovita viikkoa aiemmin. Mitenkään ei myöskään saa auttaa missään,just just saa viedä omat astiansa tiskipöydälle. Ainoat poikkeukset tästä ovat joulu ja äitienpäivä,jolloin perheen pojat (mieheni ja hänen veljensä) saavat hoitaa tiskit..[/QUOTE]

Tuo on ihan normaalia ja hyvä. Meilläkin kaikkien kans läheiset välit,mutta en tykkää siitä,että ei sit vois mitään auttaa,kun ei asu kotona,mut syyä vois..

Ehkä minua harmittaa sekin,että isänsä joutuu laittelemaan kaikki jutut seinille,kun hankkii juttujaan. eikös vois itse yrittää. Ei oikein osaa hankkia mitään ilman apuamme.

Mä asun samalla paikkakunnalla vanhempien kanssa, syön melkein joka viikko kerran kaksi siellä. Tämä johtuu siitä, että äiti hoitaa lapsia välillä ja kun noudan ne, ne istuu ruokapöydässä ja äiti heittää lautasen munkin eteen ja kiltisti syön. sitten lähdetään kotiin.. joskus mieheni jos on tulossa töistä kotiin, tulee kanssa syömään joten mun ei tartte kotona sitten tehdä ruokaa :)
viikonloppuisin ne oikein toivoo meidän menevän sinne syömään, savustaa ja grillaa ja saunoo ja uimaan...
Juhlat, esim lasten ristiäiset olen kyllä itse suunnitellut, tilannut ruoat ja maksanut ne. Enemmän äiti on sitten hoitanut lapsia kun se tietää että mä olen siivouksen kanssa neuroottinen ettei sen siivous menis mun sihdin läpi :)
Samoin lasten synttärit järjestetään ihan kotona.

meillä on tällaisella systeemillä eletty ja tiedän, että jatkan perinnettä. Pojat saavat tulla syömään koska vaan, autan juhlien järjestämisissä, yövytän ynnä muuta for free. Toivon vaan että osaan olla sellainen että heidän mielestään on kiva tulla kotiin ja viihtyvät kotona.

Siis vielä lisään, että toki menen kaupan kautta sinne, haen ruokaa, maitoa. Teen piirakan, vien ja syödään se tms. joskus valmiiseen pöytään menen. Ja hyvin läheiset välit on.

Viimeksi muokattu:
Tämä ei kuulunut väleihin vaan ihan normaaliin käytäntöön. Jouluna saa ruuan,mutta voi tuoda esim. jotain mukanaan ja aikuinen ihminen yleensä ymmärtääkin tuoda. Toisella paikkakunnalla asuvalta en tokikaan edes mieti ottavani,koska harvemmin käy=)

[QUOTE="äiti minäkin";24125425]Siis mikset aloittaja halua viettää joulua lastesi kanssa??[/QUOTE]

Kyselin vain ruokarahasta en muusta. Tuo on omaa pääsi ajatusta.

no meillä vielä noi joulut on mennyt niin, että sinkkuna ollessani kun joulut vietin vanhempien kanssa, mun täyty stressata ruoanlaitosta ja leipomuksista koska siitä mä tykkään.

Nyt kun on oma perhe niin joulut vietetään "nyyttäri" meinigillä. Kuka osaa minkäkin parhaiten niin tekee. Anoppi sillit ja silakat, isä muut kalat, itse erikoisuudet ja possun paistamisen. ei kukaan rahasta puhu, pääasia että jokainen tuo jotain ja kivaa on yhdessä.

Meidän aikuinen (20 v) lapsi asuu toisella paikkakunnalla ja junaliput maksaa 40€ kun käy täällä meidän luona. Ei tulisi mieleenkään pyytää mitään ruokarahoja, vaan päinvastoin laitan vähän parempaa pöytään kun tyttö on käymässä. Olen kiitollinen kun viitsii maksaa vähistä rahoistaan 40€, jotta pääsee vanhempiaan katsomaan.