Ruokailuun uutta ilmettä??

Jedi Master 73

Uusi jäsen
03.05.2007
13
0
1
Meidän poika on reipas ja hyvä syömään mutta aloin antamaan kiinteää jo 4,5kk iässä ja omia ruokia. Nyt kuitenkin aina niillä kerroilla kun annan oma tekemää bataattia, porkkanaa, kukkakaalia ja etenkin kala/lihaa - ruokailu ei ole kovin suuriannoksisia ja temppuilee. Sitten kun annan pilttiä tms. valmisruokaa - hän syö todella hyvin. Yksi syy voi olla että vaikka on sekoittimella tehtyä ruokaa, se ei ole niin soseutettua. Mutta en halua antaa vain teollista ruokaa, mutta mielummin sekin kun ei syö juuri ollenkaan. Sama tilanne puuroissa, aloitimme vauvojen omilla puuroilla mutta nyt ns. aikuisten kaurapuuroa ei tykkää syödä.

Mitä teen? Saanko makua jotenkin omiini tms? Ei auta jos sekoitan perunaan maitoa tms. Eikö olisi hyvä, että lähes 8kk ikäinen poika söisi jo lihaa? Nyt kun sekoitan pienenkin määrän herkkuruuan sekaan, hän maistaa sen ja alkaa kakomaan.

Sitten tuore kurkku, porkkana ei todellakaan kelpaa..Ainoa mitä hän tuoreista syö on banaani ja persikka. Marjat pakkasestakin ei ole kovin suurta innostusta saanut. Ja taas valmisprk hedelmät ja marjat menee alas. =)

Teenkö jotain väärin ja mikä neuvoksi? Kiitos avusta!

Minä sekoitan joskus omaan ruokaan vähän purkkiruokaa tuomaan rakennetta. Varsinkin pakkasessa ollut sose on usein vähän vetistä eikä tahdo sellaisenaan maistua. Oletko kokeillut maustaa omaa ruokaa sipulilla, yrteillä? Lisään myös öljyä ruokaan ja puuroon, sekin tekee makua pehmeämmäksi. Meilläkin poika tykkää hedelmä- ja marjasoseista mutta annan niitä vain puuron kanssa, ne kun ovat ainakin puoliksi vain vettä! Uskoisin että vauvat oppii ajan kanssa ihan "normaaliin" ruokaan, pitää vain sinnikkäästi tarjota! Niin siitä lihasta, aloitin jo vähän alle 6 kk lihat kanalla, soseutin ja vettä lisäämällä sai aika hienoa lihastakin. Samoin saa possusta, nautaa olen kokeillut jauhelihana eikä tykkää kokkareista. Kalasoseet ei meilläkään tahdo maistua mutta kas kummaa, kun annoimme "omasta" kalastamme paloja suuhun niin johan maistui hyvältä =) Meillä poika on siitä hassu että sose pitää olla aivan sileää että kelpaa (ikää siis 8,5 kk) mutta sormiruokana menee ihan mikä tahansa pala suuhun! Nyt juuri riemuitsen siitä että poika on oppinut syömään tavallista kaurapuuroa! Jee :D

En ole antanut öljyä tai yrttejä? Siis ruokatekovaiheessa vai lämmittäessä niihin pakaste ruokiini? Millaisia yrttejä? Joku sanoi et pippuriakin vois kokeilla (suolaton)?

Eli tosiaan, otan pakkasesta jääpala kuutioita jotka olen aikanaan tehnyt keitinveteen. Ehkä maku vetinen ja siksi ei maistu.

Kala, liha ja muut kanssa olen pakastanut ja ovat kyllä musta aika kökkäreisiä vaikka soseutettu...

Onko teillä jotain tapoja miten annatte tuore hedelmiä/marjoja vai ihan sellaisenaan?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 11:21 Jedi Master 73 kirjoitti:
En ole antanut öljyä tai yrttejä? Siis ruokatekovaiheessa vai lämmittäessä niihin pakaste ruokiini? Millaisia yrttejä? Joku sanoi et pippuriakin vois kokeilla (suolaton)?

Eli tosiaan, otan pakkasesta jääpala kuutioita jotka olen aikanaan tehnyt keitinveteen. Ehkä maku vetinen ja siksi ei maistu.

Kala, liha ja muut kanssa olen pakastanut ja ovat kyllä musta aika kökkäreisiä vaikka soseutettu...

Onko teillä jotain tapoja miten annatte tuore hedelmiä/marjoja vai ihan sellaisenaan?

Tekovaiheessa, eli keitinveteen lisättynä yrtit, sipuli, valkopippuri tms. Jotkut käyttävät myös paseerattua suolatonta tomaattia mutta meillä se ei käy. Ja katso tosiaan ettei mausteessa ole suolaa. yrteistä voi käyttää vaikka basilikaa, persiljaa, tilliä tai muita miedonmakuisia. Meillä ainakin selvästi protestoidaan pakasteruokia :( Voithan kokeilla sulattamaasi soseeseen vaikka ripaus valkopippuria ja öljyä, mitä vauva tykkää? Öljyn olen lisännyt vasta annokseen. (n. 1 tl) Lisätessäni lihan soseeseen olen haarukalla muussannut sen niin sileäksi kuin saan. Hedelmiä olen maistattanut ihan sellaisenaan.

[/quote]

Tekovaiheessa, eli keitinveteen lisättynä yrtit, sipuli, valkopippuri tms. Jotkut käyttävät myös paseerattua suolatonta tomaattia mutta meillä se ei käy. Ja katso tosiaan ettei mausteessa ole suolaa. yrteistä voi käyttää vaikka basilikaa, persiljaa, tilliä tai muita miedonmakuisia. Meillä ainakin selvästi protestoidaan pakasteruokia :( Voithan kokeilla sulattamaasi soseeseen vaikka ripaus valkopippuria ja öljyä, mitä vauva tykkää? Öljyn olen lisännyt vasta annokseen. (n. 1 tl) Lisätessäni lihan soseeseen olen haarukalla muussannut sen niin sileäksi kuin saan. Hedelmiä olen maistattanut ihan sellaisenaan.
[/quote]

Tässä oppii koko ajan uutta! Kiitos! Onko yrtit mm. basilika sulla ollut tuore vai maustepss? Mä kokeilen tänään jo heti tota öljyä ruokaan ja myös muussata vielä lihaa. Nyt sitten vain maustekauppaan ja kokeilemaan yrttejä ja suolattomia mausteita.

KIITOS!

\
[/quote]

Tässä oppii koko ajan uutta! Kiitos! Onko yrtit mm. basilika sulla ollut tuore vai maustepss? Mä kokeilen tänään jo heti tota öljyä ruokaan ja myös muussata vielä lihaa. Nyt sitten vain maustekauppaan ja kokeilemaan yrttejä ja suolattomia mausteita.

KIITOS!

[/quote]

Molempia voit käyttää, kuivatty yrtti keittovaiheessa ja tuore sitten vasta valmiiseen ruokaan =) Toivotaan että maistuu! Aloita varovasti hyvin pienellä määrällä ja pikkuhiljaa lisäten mausteen määrää.

Yhteistyössä