Ruoskikaa minut, jos minä siitä oppisin :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsellinen

Vieras
Taas tein juuri niinkuin en tahtoisi tehdä. Tein 3 vuotiaan lapseni kanssa palapeliä ja tarkoitus oli tehdä kaksi, kun kello oli niin vähän ja iltapala oli syöty ja nukkumaankaan ei vielä ollut aika mennä. No hän siinä liikehti levottomasti ja minä kysyin 4 kertaa onko pissahätä. Ei kuulemma ollut ja jatkettiin palapelin kokoamista.

Lopulta sitä pissaa tuli ja minä ärähdin, "että enkö minä kysynyt sinulta". "Nyt sinne pissalle". Revin pissaisen lakanan ja vein pyykkiin. Aloin vihaisena lataamaan koneeseen muutakin pyykättävää. Sieltä se pikkuinen hiipii pissalla käynnin jälkeen luokseni ja itkuisella äänellä "Anteeksi äiti, se oli vahinko". Minä sanoin ettei se ollut vahinko, sinä valehtelit äidille, äiti kysyi monta kertaa onko pissahätä.

Lapsella oli tosi kurja olo ja minä sanoin vain laittavani pyykkiä koneeseen ja etten enää ehtisi tehdä palapeliä. Sen jälkeen halattiin ja minä selitin syyn miksi olin suuttunut. (Syy siis oli, että minä kysyin monta kertaa ja hän "valehteli".)

Minulla on nyt siis tosi pahamieli, kun tämän tyyppisiä lapsellisia kiukkukohtauksia on minulla liian usein. Luulen liikoja tuosta pienestä lapsosesta ja vaadin liikaa. Rangaistukseni siis oli tuo valehtelijaksi sanominen ja toisen palapelin kesken jättäminen. Ja vielä iltasadun jälkeen lapsi harmitteli toisen palapelin kesken jäämistä niin sanoin vaan, että ei äiti ehtinyt tehdä sitä, kun sinä halusit pissata mieluummin housuun. :(

Minun olisi pitänyt sanoa palapeliä tehdessä, että tehdään se pissalla käynnin jälkeen loppuun jolloin mitään ei olisi lirahtanut. Ja vaikka olisikin lirahtanut niin olla liikaa syyllistämättä. En vaan kykene, kun minulla tuntuu naksahtavan jokin ihme vaihe välillä päälle. Epäilen etten saa kasvatettua lastani niin kuin haluaisin :(

Voi kun voisin mennä aina tilanteesta pois joksikin aikaa ja saisin aikaa rauhoittua. Minulla se vaatii kuitenkin enemmän kuin kymmeneen laskeminen ja lapsen kanssa tilanne taas pitäisi käydä heti läpi.

Ei tästä saa varmaan mitään selvää, mutta jos jollakin olisi minulle vinkkiä vihani/ärsyyntymiseni käsittelyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Miks vahingoista pitäis rangaista? Hänhän ei vain malttanut mennä pissalle ja kyl mu mielestä tuo vahinko oli. Mitään vinkkiä tosin mul ei ole..

Niinhän se oli ja minun olisikin pitänyt sanoa, että käydään varalta pissalla ja jatketaan sitten. (kirjoitin epäselvästi)

Ootko turhautunu? Pettynyt omaan elämään=työhön, harrastuksiin, ystäviin, mieheen... Tai masentunut? Onko sulla omaa aikaa? Luulisin että syy on jossain syvällä sun mielessä.

Mä käyttäydyin samalla tavoin kun sä. Mun syy oli siihen lapsuuden traumat, isä oli alkoholisti ja muutenkin elämä oli hankalaa. Koin turvattomuutta ja olin vastuussa elämästäni liian aikaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ootko...:
Ootko turhautunu? Pettynyt omaan elämään=työhön, harrastuksiin, ystäviin, mieheen... Tai masentunut? Onko sulla omaa aikaa? Luulisin että syy on jossain syvällä sun mielessä.

Mä käyttäydyin samalla tavoin kun sä. Mun syy oli siihen lapsuuden traumat, isä oli alkoholisti ja muutenkin elämä oli hankalaa. Koin turvattomuutta ja olin vastuussa elämästäni liian aikaisin.

Lapsuus on ollut mielestäni hyvä tai halusin kyllä miellyttää kaikkia, mut olen mielestäni ollut ihan tasapainoinen.

Perhe-elämä on sellainen, että minä kannan lähes yksin vastuun lapsista. Se on pettymys ja omaa aikaa on vain näin iltaisin. Harrastuksiani en tähän aikaa enää kykene tekemään ja en jaksaisikaan enää mitään. Minä niin pelkään tuhoavani lapseni. Nyt itkettää ja tekisi mieli mennä rutistamaan ja anteeksi pyytämään.

Pelkään siis, että tuhoan lapseni itsetunnon, kun odotan häneltä välillä mahdottomia.

Mielestäni minulta ei ole lapsena vaadittu mahdottomia ja olen ollut onnellinen. Ystäviä minulla ei ole. Siis sellaisia sydänystäviä. Jotain minä tosiaan taidan purkaa lapseeni ;(

Alkuperäinen kirjoittaja ootko...:

Haluan vielä kysyä sinulta miten pääsit tällaisesta käyttäytymisestä eroon?

Ja siis minusta sinussa ei ole mitään outoa... ehkä vain olet stressaantunut tai väsynyt, mutta sinäkin olet vain ihminen, joka ei aina osaa/jaksa toimia niin kuin on ajatellut.... Toki lapseen oman väsymyksen kohdistaminen on väärin, mutta.... kuten sanoin: IHMISIÄ ME VAIN OLLAAN!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja siis minusta sinussa ei ole mitään outoa... ehkä vain olet stressaantunut tai väsynyt, mutta sinäkin olet vain ihminen, joka ei aina osaa/jaksa toimia niin kuin on ajatellut.... Toki lapseen oman väsymyksen kohdistaminen on väärin, mutta.... kuten sanoin: IHMISIÄ ME VAIN OLLAAN!!!

Olisin samaa mieltä. Ap, kirjoitat tosi vastuuntuntoista tekstiä. Lapsesi ei mene rikki, vaikka sinä et ole täydellinen. Anteeksipyytäminen on tärkeää, lapsikin oppii sen sitten.

Huolestumisen aihetta olisi ehkä, jos olisit käyttäytynyt kuvailemallasi tavalla, etkä olisi huomannut siinä mitään kurjaa.

Jatketaan yrittämistä, me epätäydelliset äidit! :hug:

Näinkin, mutta haluaisin kyetä käsittelemään tunteeni ilman että lapsi turhista kärsisi. Kiitos kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:

Olisin samaa mieltä. Ap, kirjoitat tosi vastuuntuntoista tekstiä. Lapsesi ei mene rikki, vaikka sinä et ole täydellinen. Anteeksipyytäminen on tärkeää, lapsikin oppii sen sitten.

Huolestumisen aihetta olisi ehkä, jos olisit käyttäytynyt kuvailemallasi tavalla, etkä olisi huomannut siinä mitään kurjaa.

Jatketaan yrittämistä, me epätäydelliset äidit! :hug:

Kiitos tästäkin. Minä täällä pillitän pahaa oloani ja myös teidän viisaista sanoista. Ehkä minä tosiaan otan tämän puheeksi neuvolassa ja saisin jotain "työkaluja" itseni kehittämiseen.

Yhteistyössä