Ruotsinristeily ja lapsen henkilöllisyyden todistaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä vielä Siljan sivuilta:

Nuorisoryhmän ryhmänvalvojat

Nuorisoryhmän ryhmänvalvojana voi toimia 30 vuotta täyttänyt henkilö, joka tuntee ryhmänsä jäsenet. Valvojia tulee olla:

jokaista 10 nimettyä alle 18-vuotiasta kohden (su-to -lähdöt)
yksi jokaisessa hytissä (pe-la -lähdöt)

Me odotetaan 7 vuotta, että mun mies täyttää 30 ja meillä riittää siten ikä päästä tytön kanssa samaan aikaan laivalle pelkästään perheenä ilman jotakin yli 30-vuotiasta sukulaista.

Outoa, itse olen kyllä päässyt ihan yksinään kahden lapseni kanssa laivalle ilman mitään sukulaisia. Ihan uusi juttu. Ja niin on mun kaikki tuttavatkin kyllä käynyt.. Yksikin 25v käy jatkuvasti lapsensa kanssa laivalla, samoin naapurin pariskunta kävi juuri, molemmilla ikää reippaasti alle 30v ja mukana 6v lapsi.

Kyllä se Kela-kortti on aika nopsaan (1-2vko) tullut aina, sikälimikäli nimi menee suorilta maistraatissa läpi. Me jouduttiin viimeksi selittelemään ja perustelemaan ihan selvää nimeä ja siinä meni ylimääräiset melkein kaksi viikkoa, saa nähdä kuinka käy tällä kertaa (viime viikolla kans laitettu laput maistraattiin).

Sitä en tiedä miten laivalla suhtautuvat ellei korttia vielä ole? Soita sinne ja kysy?

Laivayhtiötähän ei ne Kela-kortit tai henkkarit kiinnosta, vaan rajavartiolaitosta. Tässä tapauksessa Ruotsin valtion sellaista.

Meillä oli juuri eilen ristiäiset, ja ehdin jo suunnittelemaan miehen loman kunniaksi lähtöä juurikin risteilylle Ruotsiin. Tajusin onneksi ennen varausta että jos lapsella ei ole vielä edes nimeä, ei ole mitään henkilöllisyystodistustakaan...
Ja joo, harvemmin kyselevät mitään henkkareita mutta itse en uskaltanut ottaa riskiä siitä että just meidän reissulla kyselevät, ja kuvittelevat vielä että oon siepannut vauvan joltain ruotsalaiselta kun ei henkkareitakaan löydy (edes sitä Kela-korttia). :D
En ollut niin innokas kokeilemaan, mitä sitten tapahtuisi. Joten loma vietetään ihan kotosuomessa ja lähdetään sitten reissuun kun henkkaritkin löytyy. :)

Me odotetaan 7 vuotta, että mun mies täyttää 30 ja meillä riittää siten ikä päästä tytön kanssa samaan aikaan laivalle pelkästään perheenä ilman jotakin yli 30-vuotiasta sukulaista.

Öh. Itse sain esikoisen vasta 28v mutta kerkesin tämän kanssa risteilemään alle kolmekymppisenä. Siskon esikoinen syntyi kun sisko oli 20v ja taisi viimeistään taaperoiässä risteillä. Eikä kukaan muukaan parikymppisenä lapsen saanut ole tuollaisesta ongelmasta puhunut.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie

Voi kuule,kyllä me ollaan aina matkusteltu perheen kanssa vaikka ollaan alle 30v. Sain esikoisen 16 vuotiaana ja ekoina vuosia ei matkusteltu mutta yli kaksikymppisenä kyllä ollaan tultu ja menty. Sen kun varaa liput,ei niitä kukaan ratsaa laivalla.

[QUOTE="Tiinuliini";26700263]Tämä vielä Siljan sivuilta:

Nuorisoryhmän ryhmänvalvojat

Nuorisoryhmän ryhmänvalvojana voi toimia 30 vuotta täyttänyt henkilö, joka tuntee ryhmänsä jäsenet. Valvojia tulee olla:

jokaista 10 nimettyä alle 18-vuotiasta kohden (su-to -lähdöt)
yksi jokaisessa hytissä (pe-la -lähdöt)[/QUOTE]

Tuo kuulostaa jo järkeenkäyvältä.

Tuo 30v ikäraja koskee NUORISORYHMIÄ, ei oman lapsensa kanssa matkustavia. Oman lapsen, tai lapsenlapsen, tai sisaruksen lapsen kanssa saa matkustaa kunhan on 21. Myös isä- tai äitipuoli käy holhoojaksi. Katylina on ihan pihalla...

Öh. Itse sain esikoisen vasta 28v mutta kerkesin tämän kanssa risteilemään alle kolmekymppisenä. Siskon esikoinen syntyi kun sisko oli 20v ja taisi viimeistään taaperoiässä risteillä. Eikä kukaan muukaan parikymppisenä lapsen saanut ole tuollaisesta ongelmasta puhunut.

Me yritettiin viime kesänä päästä tytön kanssa laivalle, muttei päästy koska ei kuulemma ikä riittänyt. Viking linen sivuilla silloin luki, että pitää 30 olla. Kiva jos on muuttunut, päästäis vihdoinkin mekin reissuu!

"Ei tarvitse ruotsiin passia. Eikä eu maihin tai pohjoismaihin. Ruotsiin riittää ajokortti esim."
Kaikki EU-maat eivät kuulu shengen-maihin. Esim. Englantiin vaaditaan passi. Kaikkiin muihinkin vaaditaan jokin virallinen henkilötodistus, joista shengen-maat hyväksyy virallisen viiden vuoden henkilötodistuksen (sirulla).
Schengenin sopimus – Wikipedia

Kyllä henkilökortti kelpaa matkustusasiakirjaksi kaikkiin EU-maihin, myös Schengen-alueen ulkopuolisiin matkustettaessa.

Hankin henkilökortin neljä vuotta sitten , noin kymmenen kertaa käynyt sillä Britanniassa, ei mitään ongelmia rajatarkastuksissa.

Henkilökortti matkustusasiakirjana

[QUOTE="hmmm";26700333]oliko jompikumpi tai molemmat teistä aikuisista silloin alle 21v?[/QUOTE]

Kun jos sä Katylina olit alle 21v niin sä olisit tarvinnut sen yli 30v holhoojan (sun mies ei käy, kun ette ole sukua). Sun mies olisi päässyt kaksin sun tytön kanssa, jos mies yli 21v. Sitten kun molemmat aikuiset olette yli 21v pääsette perheenä.

[QUOTE="hmmm";26700333]oliko jompikumpi tai molemmat teistä aikuisista silloin alle 21v?[/QUOTE]

Minä, mutta lapsi tietty olisi mennyt miehen kanssa. Ja silloin ikäraja oli 18 sille päivälle.

Me yritettiin viime kesänä päästä tytön kanssa laivalle, muttei päästy koska ei kuulemma ikä riittänyt. Viking linen sivuilla silloin luki, että pitää 30 olla. Kiva jos on muuttunut, päästäis vihdoinkin mekin reissuu!

Siskon lapsi syntyi 2000 ja oma esikoiseni 2005 ja kyllä varmaan joka vuosi on risteillyt alle 30v tuttavaperheitä lapsineen.

Mutta siis oliko teillä niin että toinen vanhemmista oli tuolloin alle 21v ja hän olisi tarvinut sen 30v valvojan? Ja tarkastitteko asian soittamalla tai muuten kysymällä laivayhtiöltä vai luotitteko (ehkä väärinymmärrettyyn) tekstiin jossain nettisivuilla?

Siskon lapsi syntyi 2000 ja oma esikoiseni 2005 ja kyllä varmaan joka vuosi on risteillyt alle 30v tuttavaperheitä lapsineen.

Mutta siis oliko teillä niin että toinen vanhemmista oli tuolloin alle 21v ja hän olisi tarvinut sen 30v valvojan? Ja tarkastitteko asian soittamalla tai muuten kysymällä laivayhtiöltä vai luotitteko (ehkä väärinymmärrettyyn) tekstiin jossain nettisivuilla?

tuskin kyselivät. me varattiin matka matkayhtiöltä kun molemmat oltiin 19, ja laivayhtiön luvalla päästiin ilman holhoojaa. ei mitään ongelmia.

Soitin Viking linelle toki ennen. Sanoivat, että emme pääse lapsen kanssa, koska emme ole tarpeeksi vanhoja. Näin ollen lapsi jäi hoitoon ja menimme kaksin. Tylsä "perheloma".

Kas kummaa kun meidän perhe on päässyt ruotsinristeilylle vaikka minä ja mies olimme molemmat 24v ja tyttö 8kk. Ja tästä ei ole kun 4v aikaa ja ollaan siitä asti käyty ainakin 2-3 kertaa vuodessa Ruotsissa ja Virossa.

[QUOTE="vieras1";26700535]Siis soitit ja sieltä sanottiin, ettette pääse oman lapsen kanssa risteilylle ennen kun olette 30 vuotiaita? :D[/QUOTE]

Soitin ja sanoivat, että lapsella tulee olla yli 30-vuotias huoltaja tai ns. vastuuhenkilö. Eli emme kelvanneet silloin itse.