rusehtava vuoto 3vkoa/kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sartsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sartsukka

Vieras
mitäs sanotte tästä...mun menkat kestää 3pvää+koko loppukuun aikana on korkeintaan yx viikko menkkojen jälkeen ettei valu mitään ulos,muun ajan valuu ruskeaa mänjää niin paljon JOKA PÄIVÄ että pakko käyttää koko ajan sidettä...ja se taas lisää jo ennestään limakalvojen kuivumista. gynellä vaan vaihdelleet pillereitä ja nyt palannut alkuperäisiin kun ei ollut vaikutusta.yksi käski odottaa(vaikka ongelma jo 4vuotta),toinen väitti ettei m itään ongelmaa. yhdynnässä sattuu JOKA KERTA varsinkin sisään mennessä kuin seinä vastassa.ONKO KELLÄÄN NÄIN KOKO KUUKAUDEN KESTÄVÄÄ VUOTOA JA KIPUJA?JA MITÄ SYITÄ VOIS OLLA?

Onko papa-koe ollut puhdas?
Mulla on nyt ollut edellisistä menkoista lähtien kanssa ruskeaa vuotoa, siis menkat mukaan laskien 4 viikkoa, nyt uudet menkat (poistin rinkulan jo 2 vk:n kuluttua), ja papa näytti jotain tulehdusta. Nyt on antibioottikuurit päällä, vielä en tiedä auttaako ne.
Mulla taas ei ole mitään kipuja, paitsi normaalit lievät kuukautiskivut, muuten ei kutinaakaan. Yhdyntäkipujakaan ei ole.
Mikä toi endometrioosi on, sisältyykö siihen aina kipua? Ja miten se todetaan? Entä hoidetaan?

Endometrioosissa kohdun limakalvoa kasvaa kohdun ulkopuolella, esim kohdun seinämän takana tai munasarjoissa. Limakalvoa vuotaa verta samoin kuin kohdun seinämät kerran kuussa. Sitä voi olla vaikea todeta, mutta yleensä kovien kuukautiskipujen ja runsaiden vuotojen katsotaan johtuvan siitä. Endometrisoosin pystyy varmistamaan vain tähystysleikkauksella vatsakalvon läpi.
Endometrioosi voi olla myös oireeton, eikä se välttämättä vaadi hoitoa, e-pillerit voivat auttaa asiaa, samoin raskaus, vaikkakin pahoissa tilanteissa endo aiheuttaa lapsettomuutta, jos endoa sijaitsee munajohtimissa.
Itselläni on ollut aina kovat kivut ja viimevuosina yli viikon kestävät menkat, joista osa rusehtavia vuotopäiviä. Mulla on havaittu ultrassa pieni endopesäke kohdun takana, mutta silti ei voida sanoa johtuuko oireeni siitä.

Mystinen sairaus sinänsä. Itse toivon tulevani pian raskaaksi jotta voisi unohtaa koko menkat pitkäksi aikaa....

lisäilen täs viä et sukupuolitautitestit otettu, papa ollut viimeksi puhdas...ei kyllä ollut viimex kiva käydä yksityisellä ja maksaa ittensä kipeex 15min vastaanotosta,jonka lopux gyne naurahti et:ei sulla oo mitään vakavaa tää on ihan normaalia et ihan voit ottaa levon sielulle...ja minä olin helpottunut,kunnes huomasin että oireet jatkuvat..kyl se viä meniski jos osan kuukaudesta mut että kaiken aikaa..MITÄ TESTEJÄ,TOIMENPITEITÄ MUN KANNATTAA SEURAAVAL KERRAL PYYTÄÄ JOS LEKURI JÄLLEEN ANTAIS OLLA??????????

Mulla on samankaltaista vuoto-ongelmaa ollut kolmisen vuotta.
Kolme vuotta sitten jätin pillerit tauolle (koska halusin päästä niistä eroon) ja vuosin kolme viikkoa. Lääkäri suositteli että jatkan kuitenkin pillereitä. No siinä vaiheessa mulle tehtiin papa-seulonta ja kaikki ok.

Kun aloitin pilsut uudelleen alkoi joka kuukausi laatan keski/loppuvaiheilla muutaman päivän ruskea vuoto. Sitä jatkui viime kevääseen eli pari vuotta ennenkuin menin siitä lääkärille. Lääkäri tutki siis viime keväänä ja sanoi ettei syytä huoleen. Antoi jotain lääkkeitä joita en sitten kuitenkaan hakenut (tyhmä minä). Vuoto on jatkunut ja nyt neuvolan kautta oon menossa papa-kokeeseen. Pelottaa hieman että jos onkin jotain solumuutoksia... Suunnitelmissa vauvan yrittäminen ensi syksynä. Pelottaa jos toi vuoto on voinut aiheutta lapsettomuutta... Oon ihan hermona koko ajan ja papaan pääsen vasta viikon päästä ja tuloksetkin kestää varmaan kuukausia...

Eihän toi oo normaalia, että välivuotoja ollut noinkin monta vuotta. Onko lääkärit tutkineet teitä ultralla?
Itse kärsin noin ½ vuotta siitä, että menkkojen jälkeen 3-4 päivää oli vuodotonta ja sitten alkoi rusehtava vuoto joka loppui muutama päivä ennen seuraavia menkkoja. Ja sit alkoi taas sama rumba uudestaan ja uudestaan... Ärsyttävää oli olla koko ajan side jalkojen välissä. Sain lähetteen gynen polille, jossa minulla todettiin kystat molemmissa munasarjoissa. Leikkauksessa poistettiin endometrioosia, kiinnikkeitä, toisesta munasarjasta keltarauhaskysta ja toisesta endometriooma (endometrioosikysta) --> leikkauksen jälkeen välivuodot loppuivat. En käyttänyt pillereitä.
Olkaa kovina ""hoitopaikoissanne"" ja vaatikaa hoitoa ja lähetettä erikoishoidon puolelle.

Mut tutkittiin ultralla viime keväänä (eks se oo sellainen laite jota viedään mahan päällä ja kohtu yms näkyy kuvaruudusta??)

Mulle on sanottu että johtuu pillereistä...

No, onneks nyt oon menossa papaan. Ehkä jotain sit selviää.

Näkyykä se endometrioosi papassa?

Endometrioosi ei näy papassa. Jotku lääkärit voivat tuntea endoa sisätutkimusta tehdessä (tosi harva kylläkin), ultrassa voi myöskin todeta endoa, mutta kaikkein luotettavin ja paras tapa diagnosoida endometrioosi on tehdä laparoskopia eli tähystysleikkaus-->tähän ei lääkärit helposti ryhdy, potilaan oireet täytyy olla melko selkeät endoon viittaavat.
Jos vuotosi johtuu pillereistä, sinunhan kannattaisi lopettaa niiden popsiminen ja käyttää ehkäisyvälineenä jotain muuta keinoa syksyyn asti. Ei ole mitenkään sanottua, että ne kuukautiset pompsahtavat heti normaaleiksi pillereiden lopettamisen jälkeen (omakohtainen kokemus on) ja toisekseen saisit elimistöstä pois niitä ylimääräisiä hormoneja ennen kuin raskaudut. Kantsii miettiä ihan oikeesti asiaa.
Kyllä ne asiat selviää, muista vaan vaatia hoitoa, sillä siihen sinulla on oikeus!

Kiitos neuvoista. Mä haluaisinkin lopettaa pillerit mutta ennen papa tuloksia terkka sanoi ettei kannata etten vaan tule raskaaksi tässä vaiheessa... Ensin pitää tutkia.

Millaisia oireita siinä endossa on?

Minä sain samaan ongelmaan parin vuoden jälkeen vihdoin ja viimein gyneltä lähetteen lisätutkimuksiin sairaalaan. Ensin käyn normaalisti lääkärillä, verikokeet otettiin ennen lääkärikäyntiä. Epäilynä on endometrioosi, vaikkei yhdyntäkipuja juurikaan ole, mutta vuodot viittaavat siihen. Ultrassa ei näy mitään epänormaalia ja papa on puhdas. Ensin on tarkoitus polttaa ""ylimääräiset kudokset"" pois, josko se auttaisi asiaa. Laparoskopiaa odottelen, kauhistuttaa, pelottaa jne. mutta nyt nämä vuodot saa riittää. Jännä juttu tässä endossa on, että pillerit saattavat helpottaa, mutta myös aiheuttaa endometrioosia. Raskauksia ei ole suunnitteilla, joten se ei mulle hoidoksi käy, mikäli tämä siis endoa on. Toivottavasti on.

Multa on kans verikokeet vasta otettu. Ne oli kaikki ok. Papaan oon menossa ensi viikolla. Mä todella toivon että se olis puhdas. Tai ettei ainakaan mitään vakavaa.

Ultrassa kävin viime keväänä eikä siinä näkynyt mitään. Kolme vuotta sitten kävin käsittääkseni kaavinnassa sairaalassa. Niin mulle ainakin sanottiin, ei tosin näy mun tiedoissa mutta silloin niitä kait ei vielä tallennettu koneelle henkilökohtaisiin tietoihin.

Mä oon alkanut kans epäillä tuota endoa... No, se kait olis ihan hyvä. Ainakin parempi kuin joku syöpä...

ei oo viä mut seuraava aika jonka tilaan pyydän lisätutkimuksia.hitto vaan ku pelottaa kaikki tutkimukset kun normaali käyntikin gynellä pelottaa..saati sit jos joudutaa leikkaamaa/tähystään ym..pitäs ajatella tietty sitä et pääsis mone vuoden jälk eroon vuodoista ja näin mut pelottaa silti en voi mitään...endoon se mäkin oon päätymässä tässä nyt kun vihdoin sain vastauksia ihmisiltä joilla on TÄYSIN samanpituiset vuodot kun mulla eli kiitos sulle ja kaikille muillekin.......!ja ilmoita mitä sulle sanotaan siellä ja tehdään!!!!

Mä kävin gynellä ja mulla todettiin vain olevan ohuet, herkät limakalvot. Gyne katsoi ultralla ja näytti mullekin sen mitä kuvaruudussa näkyi. Ihan normaali kohtu ja munasarjat.

Papa otettiin mutta tulokset ei ole vielä tulleet. Niitä tässä nyt vielä jännitän... Siellä kun voi tietty olla jotain muutoksia.

Koska mä syön pillereitä niin mun kohdunlimakalvo on tosi ohut ja heikko. Se on todennäköisin välivuodon syy.

Yhdynnän aikainen vuoto taas johtuu siitä kun mun kohdunkaulan limakalvo on ikäänkuin levinnyt (sitä sanotaan haavaksi mutta se ei ole mikään haava). Sitä limakalvoa on siinä kohdun ulkopuolella laajemmalti ja siihen mies tökkii yhdynnän aikana. Se alkaa sitten vuotamaan. Gyne sanoi että kun se otti papan ja vähän raaputti sitä limakalvoa niin se alkoi heti vuotamaan.

Kyllä mua helpotti käydä siellä tutkimuksessa. Ainoa mikä vielä jännittää on se papa.

Joo, sanoi että limakalvo voidaan polttaa jos vuodot häiritsee. Vaarallinen vaiva tämä ei ole, ikävä vain.

Mua ne ei kuitenkaan niin paljon häiritse että haluaisin mitään ylimääräisiä leikkauksia. Tärkeintä on että kaikki on kunnossa.

Minä nimenomaan haluan, että se limakalvo poltetaan, mieluummin ennen kuin ruvetaan endoa etsimään. Muita endon oireita minulla ei ole kuin tuo inhottava vuoto, joten jos tuo polttaminen vaivaan auttaa, mitä sitä turhia endoa epäilemäänkään.

heippa, itsellani myos sama ongelma... ruskeeta vuotoa melkein koko kuukausi, ollut jo kivat 4vuotta. Tutkimuksissa on juostu minka oon kerennyt, otettu papa miljoona kertaa, vaikkei sita kai sais ottaa ku max.puolen vuoden valein, niin ulkoinen kuin sisainenkin ultra-aani otettu, endotesti tehty, verikokeet, kaikki mahdollinen. kaynyt ainakin 6 eri laakarilla, kaikki vaan lahettaa toiselle kun omat voimavarat loppuvat... pillerit oon vaihtanut 4 kertaa, ollut vuoden ilman pillereita, ja vuoden renkaalla, renkaan jalkeen auttoi 6kk, mutta ei ollut menkkoja ollenkaan eika muita vuotoja,joten ei sekaan hyva, sit taas meno jatkui samana. 2eroa olen kokenut asiasta johtuen, seksielaman syyta...kun sattuu niin sattuu...
Mietityttaa, etta helpottaisiko jos kaapisi kaiken vaan ulos...Tosin laakarit ei sita suosittele,sanoo vaan et ihmisen keho on aina yksilollinen, ja vaikka mitaan vikaa ei ole niin se voi oireilla,ne antoi jopa terapeutin nron,jos olisi psyykkista sittenkin...

Arianna: jäi vähän vaivaamaan se mitä sulle siellä lekurissa sanottu. meinaan sain Täsmälleen saman ""diagnoosin"" gyneltä...limakalvot yliherkät ja ohuet siksi vuotavat ym...se ei kyllä helpottanu mun mieltäni,koska tiedän että syynä on muukin kuten endo jne...Mutta toivottavasti sinulla ei ole muuta sitten..mutta katsellaan...tässä odottelen aikaa jälleen tutkimuksiin

Miia: mitä tarkoitat endotestillä? mä pyydän myös seuraaval käynnil et ottaa ekax ainakin ultran jne ja aion kyllä sanoa että enää en näitä vuotoja jaksa et alettava miettiä suurempaa tutkimusta ellei muuten selviä syy.. Nyt tosin yhdyntäkipuja ei ole olllut se on ihme!!!mutta tuskimpa pitkäaikaista...toivossa on hyvä elää.

Yhteistyössä