Rusinat yhtä pahasta kuin karkit pienelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dask
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Kuinka usein te oikein niissä mummoloissa käytte, jos siellä tarjoiltu ruoka pilaa lapsen terveyden ja syömiset kokonaan? Vaikka kerran viikossa kävisitte, niin lapsen terveyden kannalta ei ihan oikeasti ole mitään merkitystä sillä, jos puuron päälle saa desin mehukeittoa. Tai jos siellä saa palasen pullaa. Meillä lapset tietävät kyllä, että kotona ei todellakaan saa sellaisia määriä herkkuja kuin mummolassa, eivätkä sitten kärtäkään niitä (joskus tietysti pitää yrittää...). Eikä meillä ole mitään ongelmia palata ruokarytmiinkään kotona, vaikka joskus oleilemme mummolassa pitkään.

Jos ap on niin huolissaan lapsen terveydestä, niin miksi et anna "kahvihetkillä" jotain oikeasti terveellistä? Kuten tuoreita hedelmiä, vihanneksia tms? Tai jos säilyvyys on ongelma, niin vaikka niitä tässäkin ketjussa mainittuja kuivattuja ruisleipäsiivuja? Karkeissa on lisäaineita, kyllä (tosin siinäkin asiassa voi tehdä valintoja), mutta rusinat ovat hampaille vähintään yhtä huonoja ja niissä on sitten niitä torjunta-ainejäämiä.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että satunnaisesti syötynä on ihan yhdentekevää, antaako lapselle karkin/suklaapalan/jäätelöä/rusinaa.

Kuka on sanonut, että mummolan ruoat pilaavat lapsen terveyden? Juurihan kirjoitin ylempänä, että lapsi EI vaadi samanlaisia ruokajuttuja kotona, totesimme tässä ap:n kanssa vain, että on melko yleistä, että mummolassa herkkuja annetaan oli vanhempien kanta mikä hyvänsä, ja se on huono juttu.

Myös kerroin, että meidän poika syö nimenomaan vihanneksia ja hedelmiä, pienen määrän rusinoita ei ole meillä todettu hampaille pahaa tekevän, koska hampaat huolletaan asianmukaisesti aamu- ja iltapuuron jälkeen. Ap:n alkuperäinen kysymys kuuluikin, onko rusinat muka yhtä haitallisia pienelle lapselle kuin karkit, ja jokaisella toki on oikeus mielipiteeseen, myös minä olen sitä mieltä, että mieluummin rusinoita pieni määrä kuin karkkia se pienikään määrä.

Jep, alkuperäinen pointti oli, että olettaen, että lapselle annetaan karkkia tai rusinoita, kumpi on parempi, vai onko yhtä huonot vaihtoehdot?

Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Kuinka usein te oikein niissä mummoloissa käytte, jos siellä tarjoiltu ruoka pilaa lapsen terveyden ja syömiset kokonaan? Vaikka kerran viikossa kävisitte, niin lapsen terveyden kannalta ei ihan oikeasti ole mitään merkitystä sillä, jos puuron päälle saa desin mehukeittoa. Tai jos siellä saa palasen pullaa. Meillä lapset tietävät kyllä, että kotona ei todellakaan saa sellaisia määriä herkkuja kuin mummolassa, eivätkä sitten kärtäkään niitä (joskus tietysti pitää yrittää...). Eikä meillä ole mitään ongelmia palata ruokarytmiinkään kotona, vaikka joskus oleilemme mummolassa pitkään.

Jos ap on niin huolissaan lapsen terveydestä, niin miksi et anna "kahvihetkillä" jotain oikeasti terveellistä? Kuten tuoreita hedelmiä, vihanneksia tms? Tai jos säilyvyys on ongelma, niin vaikka niitä tässäkin ketjussa mainittuja kuivattuja ruisleipäsiivuja? Karkeissa on lisäaineita, kyllä (tosin siinäkin asiassa voi tehdä valintoja), mutta rusinat ovat hampaille vähintään yhtä huonoja ja niissä on sitten niitä torjunta-ainejäämiä.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että satunnaisesti syötynä on ihan yhdentekevää, antaako lapselle karkin/suklaapalan/jäätelöä/rusinaa.

Noi kuivatut ruisleivät kuulostaa kyllä hyvälle vaihtoehdolle, mutta pystyykö niihin 1v:n hammas?

Ei tarvii olla ees hampaita, imeskellen se homma muutenkin alkuun sujuu

=)

Täytyykin sitten kokeilla niitä! Voi olla kyllä, että poika tuskastuu, jos ei saa haukattua palaa. Mutta täytyy tosiaan kokeilla, kiitos vinkistä!

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Kuivatuista hedelmistä sen verran, että vaaleita ei pidä antaa, sillä niissä on sulfaatteja. Ne ovat epäterveellisiä aikuisillekin.

esim. mikä hedelmä? mä en edes tarkkaan tiedä, mitä hedelmiä kuivattuna myydään...

Olen täysin samaa mieltä!! Me käydään mummulassa max 4 kertaa vuodessa. Silloin lapset syövät iltapalaksi joskus jopa täytekakkua! Lasten silmät loistaa, ku katsovat vanhempiaan. Kerrankin saadaan jotain muuta ku "kaurapuuroo".

Kuivatuista hedelmistä sen verran, että vaaleita ei pidä antaa, sillä niissä on sulfaatteja. Ne ovat epäterveellisiä aikuisillekin.

esim. mikä hedelmä? mä en edes tarkkaan tiedä, mitä hedelmiä kuivattuna myydään...

esim. persikka, aprikoosi, päärynä. En tiedä onko banaanilastuissa, kannattaa lukea pakkausseloste.

esim. persikka, aprikoosi, päärynä. En tiedä onko banaanilastuissa, kannattaa lukea pakkausseloste.

Ok, kiitos tiedosta! En ole vielä näitä ostellutkaan, mutta ehkä joskus ostan...

Kyllä meillä lapset saa esim. pullaa melkein joka päivä päiväkahvilla,enkä näe siinä mitään pahaa.Pienemmät eivät saa kun ovat silloin päiväunilla.. :) Karkkia meillä ei syödä juuri koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:

Olen täysin samaa mieltä!! Me käydään mummulassa max 4 kertaa vuodessa. Silloin lapset syövät iltapalaksi joskus jopa täytekakkua! Lasten silmät loistaa, ku katsovat vanhempiaan. Kerrankin saadaan jotain muuta ku "kaurapuuroo".

Niin, asiahan on täysin kiinni siitä, kuinka usein mummolassa ollaan. Kyllä takuulla meidän lapsi saa herkutella sen 4 kertaa vuodessa ja toki useamminkin. Mutta mummolassa on meidän tapauksessa vietetty joskus pidempiäkin aikoja syistä, joita en ala tässä erittelemään, ja silloin olisi toki toivottavaa, ettei ruokavalio koostu pelkästään herkuista. Hankalaksi tämän tekee se, että itse olen sitä mieltä, että joka ruoat valmistaa, se myös päättää ruokalistoista. Eli vaikka itse haluaisin pitää yllä esim. vähintään yhtä lihatonta päivää viikossa, ei se mummolassa ole mahdollista ja siihen on minun tyytyminen. Kotona suunnittelen ja valmistan ruoat itse, ja voin noudattaa oman perheen ruokatottumuksia selkeemmin.

viinirypäleissähän on aina kauheesti torjunta-aineita, joita varmaan on sitten myös rusinoissa. Mutta on ne karkkeja terveellisempiä varmaan silti. Niitä syödään luultavasti myös pienempi määrä ku karkkia. Ainakin toivottavasti, hedelmäsokeri kun ei ole mitenkään terveellistä ainakaan maksalle.

Meillä herkutellaan mieluiten luomusuklaalla, jossa on täysruokosokeria. Ja ap, rasva ei ole epäterveellistä, vaan sokeri.

Rusinoiden ja karkkien taistelussa voittajan julistaminen riippuu varmaankin siitä, mitä vastaaja arvostaa...

"Rusinat ovat hiukan terveellisempiä kuin makeiset, koska ne sisältävät kivennäisaineita ja vitamiineja, mutta rusinat jäävät helposti hampaiden uurteisiin, ja sokeripitoisina ne vaikuttavat hampaisiin samoin kuin makeiset."

Ja lähde:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_teos=trs&p_artikkeli=trs00046

Ja kuten muutama jo on todennut: rusinoissa on hampaille edullisia ainesosia. Googlatkaa tutkimustietoa ja unohtakaa SOKERIT joissa ei ole mitään ravintoaineita. Tänä päivänä pitäisi jokaisen olla tietoinen siitä että sokerinsyönti aiheuttaa tulehdusta elimistössä.

Onko tosiaan noin? Siis tiedän kyllä, että niissä on hedelmäsokeria ja täten hiilihydraatteja paljon, mutta onko ne oikeasti yhtä pahasta 1v:lle kuin karkit?! Meillä on nimittäin periaate, ettei anneta karkkia/keksiä/pullaa vielä varmaan ainakaaan vuoteen eli alle 2v. Anoppi sitten morkkasi mua, kun annan lapselle rusinoita.

Rusinat ovat lähes samoja kuin hedelmäsokerista valmistettu karkki, hedelmäsokeria noin 60–70%. Todennäköisesti rusina on terveellisempi vaihtoehto kuin karkit, jotka yleensä tehdään ruokosokerista, joka on hieman epäterveellisempää. Lisäksi rusinoissa on noin 10% kuituja, joka on aina plussaa.

Yksi rusina on todellisuudessa yksi kuivattu viinirypäle. Montako viinirypälettä antaisit 1-vuotiaan syödä? Sama määrä rusinoita on järkevä annos.

Lisäksi rusinoissa voi olla okratoksiini A -myrkkyjäämiä, joten senkään puolesta rusinoita ei kannata syödä valtavia määriä.

Yhteistyössä