Ruskeaa vuotoa ja vatsakipuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hilja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
toivottavasti olet vielä linjoilla....
mulla ollut siis kolme ku ja kyllä se kipu yltyi aika piankin niin että kaksinkerroin kävelin.
menin päivystykseen silloin illalla ja lähettivät sieltä ea-polille ultraan ja sit jäinkin sairaalaan yöksi.
Toivottavasti sulla ei mene niin, mutta on oikeasti niin ikävän kuuloiset oireet että voimia!!

niin juu oisko mulla ollut viikkoja 6 tai 7....
Ekalla kerralla oli kuukautiset noin viikon myöhässä, tai oli tuota kummaa tiputtelua kai.
on niin monta vuotta aikaa etten muista.

Piti piipahtaa vielä katsoo et mitä sulle ap kuuluu. Hyvä että menit näytille! Mulla tosiaan ne 2 kohdunulkoista ja molemmilla kerroilla jouduin laparoskopiaan, jossa johdin poistettiin. Ekalla kerralla kipu oli jo niin kovaa (munanjohdin revennyt) että luulin kuolevani ja osasin siis lähteä heti päivystykseen. Tokalla kerralla kipu paheni pikkuhiljaa ja kävin seurannassa 1,5viikkoa ennen ku tähystykseen päädyttiin. Onneksi koska johdin oli jo osittain tihkuttanut verta vatsaonteloon. Ekan kerran tähystettiin rv6+3, tokasta en varmoista viikoista tiedä, tais olla rv6 paikkeilla sekin.
Jos vähänkin kipu kovenee yön aikana, lähde sairaalaan!!!
Toivon minäkin kuitenkin edelleen että et joudu kokemaan samaa kuin mä. Tsemppiä!

Voi olla ihan normaaliraskaus, tai sitten tuulimuna/kohdunulkoinen, saattaa myös olla että kaksoset joista toinen vuotaa pois. Ihan mahotonta sanoa, kun vuotoa voi olla mistä vain ja kivut jossain määrin kuuluukin alkuraskauteen.. Toivon sinulle onnea!!

Nyt on kivut vähän vaimentunut, otin tuossa ennen päivystykseen lähtöä särkylääkkeen mutta se ei vaikuttanut ollenkaan kahteen tuntiin niin en tiedä vaikuttaako se nyt kioujen vaimentumiseen vai onko ne itestään vaimentunut. Ajattelin olla ottamatta mitään lääkettä niin pysyy ajan tasalla ja oikeissa tuntemuksissa.

Kun kaksosista oli puhe niin kummatkin omat vanhempani ovat kaksosia ja miehen äiti, joten tuo olisi kans yksi vaihtoehto.

Kipu on tällä hetkellä tasaista särkyä, epämiellyttävää mutta kestettävää.

Nyt lähdetään sitten tutkimaan.. Yö meni rauhallisesti ja sain hyvin nukuttua. Maatessa kipu ei oikeastaan tuntunut pahalta. Noustessa ylös taas alkaa tuntua nipistelyä ja tällä hetkellä aristaa myös oikealta. Olisikohan se sitten hyvä merkki, tiedä tuota. Toivotaan parasta.

Nyt vasta palailin kotiin. Sairaalassa otettiin verikokeet ja pissanäyte. Raskaustesti positiivinen, crp normaali ja joku arvo 455 (mikähän tuo mahtoi olla). Ultrassa ei nähty mitään raskauteen viittaavaa kohdussa, mutta noilla arvoilla (tietääkö kukaan mikä se saattoi olla kun en muista?) ei pitäisikään vielä näkyä. Panacodia sain särkyihin ja keskiviikkona uudestaan kontrolliin. Säryt yltyi sairaalassa melkein sietämättömiksi mutta kun liikuin ulkona (piti hakea lapset, käydä apteekissa ja kaupassa) niin säryt hävisi lähes kokonaan. Lääkäri sanoi että voisi olla keskenmeno, kohdunulkoinen tai sitten voi myös jatkua ihan normaalisti.

Antoi myös antibiottikuurin lievään tulehdukseen. Jäin vähän ihmettelemään kun apteekkari sanoi että sitä ei suositella ensimmäisellä kolmanneksella olevalle. Jos tämä sittenkin (ehkä mahdollisesti) olisi normaali raskaus niin vähän mietityttää tuon lääkkeen ottaminen. 5 päivän kuuri ja lääkkeen nimi on Trikozol. Onko kellään ollut tätä käytössä?

Olisko se ihan se hcg- arvo? 455...mahdollisesti. Kohdun ulkoisessa yleensä suurempia nuo lukemat, siis tavallista huomattavasti suurempia... tuo kuulostaa normaalilta, mulla oli normaaliraskaudessa hcg 355 kiertopäivänä 32. Sikiöpussi näkyi viikko tuon jälkeen.

Kiertopäivä olisi nyt 32 jos ei laske noita viimeisimpiä "kuukautisia" tai mitä nyt sitten olivatkaan. Jos "kuukautiset" olisi ollut keskenmeno näyttäisikö raskaustesti vielä plussaa (2 viikkoa sen jälkeen) vai olisiko keskenmeno vielä edessä jos tämä siihen päätyisi? Mietteitä pyörii päässä..

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Tuo 455 on varmaan joku raskaushormonin pitoisuus veressä. Sen pitää olla 20 niin on raskaana. Mutta eikö ne kuvannu munanjohtimia?

Ai niinku jos on yli 20 niin on raskaana? Sisäkautta ultrasi ja kyllä tuntui että eri paikoista katsoi kun liikutteli niin laajasti. Saako sieltä kautta sitten kuvattua munanjohtimia sitä en tiedä. Sanoi että tuo arvo (455) pitäisi olla paljon korkeampi (ja myöskin crp olisi koholla) jos olisi kohdunulkoinen. Mutta ei tosiaan voi tietää mitään kun mitään ei näy ja arvot ei mitenkään hurjan korkeat.

Taidan soittaa huomenna ja kysyä tuosta trikozolista. Netissä ja tuoteselosteessa kun sanotaan että "ei tule syödä raskauden ensimmäisellä kolmanneksella". Apteekkari kyllä soitti naistenpolille, mutta tämä mun lääkäri oli jo kerennyt lähteä kotiin. Toinen lääkäri (joka ei tiennyt tapaustani) sanoi vain että kai se toinen lääkäri on nähnyt sen tarpeelliseksi. hmm

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Tuo 455 on varmaan joku raskaushormonin pitoisuus veressä. Sen pitää olla 20 niin on raskaana. Mutta eikö ne kuvannu munanjohtimia?

Tosta munanjohtimien kuvaamisesta... Niitä ei pysty tarkkaan kuvaamaan. Silloin jos siellä on hedelmöittynyt munasolu jumissa, se alkaa vasta näkymään rv 6+ viikolla niin kuin mulla näkyi eikä sitä paikkaa voitu sanoa silti varmaksi, muuta kuin että raskaus ei ollut kohdun sisällä... Ultrassa näkyi sellanen ympyrän muotoinen vaaleampi pallo.

HCG:sta. Mun kohdunulkoisessa HCG oli suurin piirtein noilla hiljan viikoilla noin 500 ja siitä nousi muutamassa päivässä noin 900. En nyt muista tarkkoja lukemia. Eli oli parissa päivässä melkein tuplaantunut. Sitten ei enää tuplaantunutkaan kunnolla kuin vasta leikkauspäivänä se tais olla jotain 3000 tienoilla eli noussut oikein kunnolla eikä siltikään kohdussa näkynyt mitään. Kohdun limakalvo kuitenkin paksuuntui koko ajan ja kohdussa näkyi jossain vaiheessa nestepussia.

Tosiaan hilja, noi kivuthan voi olla oihan mitä vaan, mut toiv ovat positiivista ja kaikki kääntyy parhain päin!

Mua jotnkin lohduttaa kauhean paljon se, että te kirjottelette tänne omista kokemuksistanne! Varsinkin kun lääkärit ei anna niin selviä vastauksia eikä oikein perusteellisesti kerro vaihtoehdoista. Olen ns. "taustatieto"-ihminen ja pystyn suhtautumaan asioihin paremmin jos tiedän jotain etukäteen.

GEU: hyvä tietää noista sun arvoista. Keskiviikkona katsotaan verikokeet uusiksi ja ultrataan ja sitten nähdään mihin suuntaan ne lähtee menemään.

Kivut on nyt lähes poissa, en ole tarvinnut ottaa yhtään särkylääkettä. Sairaalassa sain kipupiikin kankkuun (oli muuten aika inhottava kokemus kun lääke levisi sieltä ja lääkkeestä säteili kipua koko keskivartaloon ja vasempaan jalkaan) Mutta kyllä se auttoi sitten :)

Yhteistyössä