Saako 1,5kk vauvaa laittaa kantoliinaan kasvot menosuuntaan? Miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas liinailusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taas liinailusta

Vieras
Juu.

Eli 1,5kk vauva joka ei tykkää olla kantoliinassa kasvot äippään päin, saa hermoromahduksen... Onko mitään sidontaa, jolla saisi tuon ikäisen jo laittaa kasvot "menosuuntaan"? Ei kait?

Liinana on hug-a-bub...

http://www.babyidea.fi/reppuvsliina.html

Lisää linkin takaa, tässä olennainen:

Miksi joitakin rinta/kantoreppuja ei voitu suositella? Syy tähän on että vauvan jalat eivät näissä repuissa ole sammakkoasennossa, vaan ne roikkuvat suoraan alaspäin. Jalkojen välissä on liian kapea kangaskaistale. Joissakin repuissa reiät vauvojen jalkoja varten olivat lisäksi vääränlaisia. Roikkuvat jalat -asento voi aiheuttaa vaurioita vauvan tukiluustoon (muodonmuutoksia selkään, lonkkiin, jalkoihin...) ja ryhtivirheitä.

Ongelmallista on myös se mikäli vauva on äidin tai isän kehoon nähden liian alhaalla, jos hihnat siis ovat liian pitkiä kantajaan nähden, sillä näin kantajan reidet voivat työntää vauvan jalkoja taaksepäin. Liike vaikuttaa kantamista tieteellisesti tutkineen Kirkilioniksen (2003) mukaan haitallisesti lonkkanivelten rakenteisiin ja saattaa jopa edistää taipumusta lonkkadysplasiaan.

Vauvaa kannetaan rinta/kantorepuissa pystyasennossa. Tämä ei useimmiten sovi aivan vastasyntyneelle (poikkeuksena Manduca, jossa on erityinen vauvatuki), jolloin kantoaikaa tulee rajata. Useimmissa kantoliinoissa vauvaa voidaan kantaa kehtoasennoissa hänen ensimmäisestä elinpäivästä alkaen ilman aikarajoitusta

Rintareput ovat suosittuja osaltaan siksi että niissä suositellaan vauvan kantamista kasvot eteenpäin -asennossa 3 kk iästä alkaen. Vauvan kantaminen rintarepussa kasvot eteenpäin -asennossa jalat roikkuen ei kuitenkaan ole lainkaan sen turvallisempaa hänen kehityksensä kannalta kuin vastaavanlaisessa asennossa kantaminen kantoliinassa.

Fyysisesti turvalliset kasvot eteenpäin -asennot ovat rengasliinojen kengurupussi-asento ja solmittavien liinojen Buddha-asento.

Vauva on valmis sellaiseen asentoon, jossa selkäranka on suorana, vasta silloin kun hän osaa jo itse seistä hyvin. Kantoliinat ja eräät kantoreput soveltuvat myös erilaisiin lonkkasidontoihin ja selässä kantamiseen, jolloin vauva voi helposti seurata ympärillään tapahtuvaa toimintaa.

Kotona ja tuttujen ihmisten parissa vauvaa voidaan kantaa liinassa fyysisesti turvallisessa kasvot eteenpäin -asennoissa, mutta uudessa ympäristössä vauvan on parempi olla selkäsidonnassa tai kantajan rintaa vasten, jolloin hän kokee olonsa turvalliseksi ja hänen on mahdollista tarkkailla kantajan ilmeitä ja reagointia erilaisissa tilanteissa.

Markkinoilla on vuonna 2009 useita monikäyttöisiä kantoreppuja (mm. Glückskäfer, ERGO, Manduca, Beco), joissa lapsi on anatomisesti hyvässä asennossa. Näitä reppuja voi käyttää myös selässä ja niiden käyttöaika on muita reppuja pitempi.

Kirkilionis (2003) korostaa että kantovälineen tulee mukautua lapsen muuttuviin fyysisiin ominaisuuksiin niin kauan kuin sitä käytetään. On olennaista että lapsi voi pitää jalkojaan sammakkoasennossa, mieluiten niin että peppu on polvitaipeita alempana. Lisäksi repun tai liinan täytyy olla tiiviisti lapsen ympärillä, niin tiiviisti ettei hän lysähdä kasaan, vaan nojautuu kantajaa vasten, ja ensimmäisenä kuukausina myös lapsen pää tarvitsee hyvän tuen. "Reisien voimakkaan kyykkyasennon tulisi olla kaikkein tärkein ja aina tarkistettava peruste kantovälinettä valittaessa. (---) ...joissakin kantorepuissa on todellakin kaikki mahdolliset viat", Kirkilionis tiivistää.

Tiesithän, että sidonnassa naama menosuuntaan jalat ovat epäergonomisessa asennossa, roikkuvat suoraan alas? Vauvan pitäisi saada olla vatsat vastakkain sammakkoasennossa, eli peppu alempana kuin polvet. Tämä onnistuu ergorepussa ja manducarepussa.

Jalat suorana roikkuminen:

Rintarepun voi nykyään ostaa melkein joka marketin hyllyltä, joten moni on nähnyt lasta sellaisessa kannettavan. Asento on tuttu: lapsi roikkuu repussa jalat maata kohden, selkä suorana. Vauva voi olla tyytyväinen, nauttien menosta ja läheisyydestä, mutta asento ei ole ihmisvauvalle luontainen

Kaikki eivät pidä asentoa hyvänä lapselle, joka ei vielä osaa itse seistä kunnolla. Ongelmana pidetään sitä, että lapsen selkäranka on tässä kantoasennossa väärässä asennossa. Vauvan selkäranka on pyöreä ), kun taas aikuisen selkärangassa on neljä kaarta. Nämä kaaret ovat kehittyneet yleensä vasta 1-vuotiaana. Asento ei ole paras mahdollinen myöskään lonkkien kehittymisen kannalta. Lonkkien tulisi olla vähintään suorassa kulmassa, koska se on paras asento lonkkanivelen kehittymiselle.

On myös muita syitä miksi em. asentoa ei pidetä hyvänä. Näissä asennossa lapsi joutuu kohtaaman maailman ilman mahdollisuutta kääntää katsettaan sivuun. Hän ei voi torjua kaikkia virikkeitä eikä myöskään tarkastella vanhempansa kehoa ja sen viestejä tulkitakseen näkemänsä. Lonkalla ja masu-masua vasten kannettaessa tätä ongelmaa ei ole.

Em. ajatuksia voi lukea mm. käyttäytymispsykologi Evelin Kirkilioniksen kirjasta Lapsi kaipaa kantamista, joka on ilmestynyt Phasmascriptin kustantamana suomeksi keväällä 2002

lisää:http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstis ivu.tmpl?navi_id=292

Buddha-sidonnassa saa kannettua naama menosuuntaan mutta en noin pientä siihen laittaisi vaan odottelisin ainakin siihen asti että osaa joten kuten istua.Voithan kantaa esim. lantiolla kehtoasennossa niin vauva nökee muutakin kuin äidin.

kehtoasennossa se vasta riemu irtoaakin... :D

Pitää varmaan koittaa totutella sitte tuoho sammakkoasentoon kasvot muhun päin, että saan edes jotain tehtyä, kun on itkuinen ja sylivauva! Siinäkin pelkään tuota päätä, kun ei antais laittaa sitä liinassa sivulle vasten mua vaan jäkittää... Toisaalta pelottaa et pilaan nuo lonkatkin, mut mun mielestä avaa ne kyllä sammakkoasentoon hoitopöydälläki...

Tätä se kokemattomuus taas teettää.

Oon siis kokeillut tuolla hug-a-bubilla kietaisuristikakkosta.

En mitenkään voi uskoa että 1,5kk ikäinen vauva tylsistyy liinassa katsellessaan äitiä. Luulen että vauvalla on jotenkin epämukava olla. Oletko varma että liina on hyvin sidottu?

Alkuperäinen kirjoittaja - - :
Buddha-sidonnassa saa kannettua naama menosuuntaan mutta en noin pientä siihen laittaisi vaan odottelisin ainakin siihen asti että osaa joten kuten istua.Voithan kantaa esim. lantiolla kehtoasennossa niin vauva nökee muutakin kuin äidin.

en hahmota miten tuolla liinalla saisi lantiolle kehtoasentoon... oon siis uusi liinailija enkä tunne ketään kuka voisi jeesata! Siksi täällä möyryän...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pitää varmaan koittaa totutella sitte tuoho sammakkoasentoon kasvot muhun päin, että saan edes jotain tehtyä, kun on itkuinen ja sylivauva! Siinäkin pelkään tuota päätä, kun ei antais laittaa sitä liinassa sivulle vasten mua vaan jäkittää... Toisaalta pelottaa et pilaan nuo lonkatkin, mut mun mielestä avaa ne kyllä sammakkoasentoon hoitopöydälläki...

Minun vauvani lonkat avattiin sammakkoasentoon jo synnytyslaitoksella, koska hänellä oli lonkkaluksaatio, ja sai siihen hoidoksi Pavlikin valjaat. Parin viikon ikäisestä kannoin kietaisuristiII:ssa pystyasennossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En mitenkään voi uskoa että 1,5kk ikäinen vauva tylsistyy liinassa katsellessaan äitiä. Luulen että vauvalla on jotenkin epämukava olla. Oletko varma että liina on hyvin sidottu?

no...vaikea sanoa... mut ei tuo jäppinen muutenkaan viihdy mun sylissä niin et ois kasvot mua vasten .... siis ilman liinaakaan? voiko se olla se maidontuoksu, kun tuntuu et hamuais koko ajan? en tiedä...

voihan se olla, että en osannut oikein sitoa...voisin laittaa kuvan, mut en haluis et mun pärstä näkyy, enkä osaa muokata...

Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:

Kaikki vauvat ei vain viihdy liinassa :/

No sitten ei kääntäminen kasvot menosuuntaan taida auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja - - :

en hahmota miten tuolla liinalla saisi lantiolle kehtoasentoon... oon siis uusi liinailija enkä tunne ketään kuka voisi jeesata! Siksi täällä möyryän...

Sido liina niin että keskikohta toiselle olkapäälle, siitä ristiin lonkalle ja toinen pää vielä kerran lantion ympäri smokkivyöksi ja sitten solmuun. Samassa sidonnassa saa isomman lapsen lonkalle mutta olettaisin että tuohon saa myös kehtoon.

mietin, että tunteeko olonsa jotenki just sidotuksi, kun ei pääse jalat ja kädet liikkumaan, kun inhoaa just kapaloitakin jne...

Ois vaan kiva löytää joku kantoväline, missä viihtyis, on nimittäin aika rumbaa meillä päivät...

Luuletteko että tottuu, jos sitkeästi yritän?

Meidänkään vauva ei viihtynyt kantoliinassa. Ostin Manducan ja siihen loppui protestointi, onneksi. Eli kannattaa kokeilla kantoreppua, jos ei kantoliina ole teille erityisen sopiva vaihtoehto.

mietin, että tunteeko olonsa jotenki just sidotuksi, kun ei pääse jalat ja kädet liikkumaan, kun inhoaa just kapaloitakin jne...

Ois vaan kiva löytää joku kantoväline, missä viihtyis, on nimittäin aika rumbaa meillä päivät...

Luuletteko että tottuu, jos sitkeästi yritän?

Toiset tottuu toiset ei. Vaikea lähteä veikkaamaan. Meilläkin alkoi paremmin viihtyä liinassa kun sai kädet ja jalat vispata vapaana.

Alkuperäinen kirjoittaja opettavat:
Eikö niitä oo olemassa joitain tyyppejä ketkä käy vaik kotona auttamas nuissa liinailujutuissa,,jostain olin joskus lukevinani niin...

Lpr alueelta ollaan, et jos joku tietää jonkun joka osaa auttaa niin otetaan apu vastaan!

Yhteistyössä