saako enää 4d ultrasta kelakorvausta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja senniläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Taukku:
Alkuperäinen kirjoittaja ^:
Oletkohan tullut ajatelleeksi, että olet jo itse veroillasi tuon huvisi kustantanut ja nyt et saakaan sille vastinetta, vaikka monet muut ovat saaneet?

Että, kun olet maksanut veroja, niin kaikki mahdolliset hölö hölöt pitäisi sinulle kustantaa, kun jollekin muullekin on kustannettu. No huh huh. Jossain pitää se raja vetää ja tämä yksityisellä ultrissa ravaaminen on suhteellisen uusi asia ja nyt kun on huomattu, että yksityiset lääkärit rällästävät veronmaksajien rahoilla, niin on ihan oikein, että sille pistetään stoppi. Jos jollekulle ei se kelpaa, mitä kunnallisella puolella tarjotaan, niin kukkaronnyörit vaan auki. Minä ainakin haluan rahoittaa veroillani niitä kunnallisen puolen palveluita, en yksityisiä rahastuslaitoksia.

Siis etkö tajua, että monet ovat itse jo tuon "huvin" veroillaan kustantanut?! Kai se olisi kiva saada sille rahallensa vastinetta. Minua ei ainakaan huvita maksaa muiden julkisia palveluja, vaan jos saan sitä vähääkään yksityisellä takaisin, on se plussaa. Näytät olevan kateellinen lääkäreille, kun he vaan "rällästävät veronmaksajien rahoilla". Haloo? Ne veronmaksajien rahat menee kyllä ihan julkisiin palveluihin niille keillä ei ole niihin varaa, eikä maksele yhtä paljon niitä verojakaan. Jotkut meistä on opiskelleet ahkerasti ja tehneet työtä sen eteen. Älä ole noin kateellinen, vaan anna ihmisten nauttia heidän työnsä tuloksista.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmph.:
Oletkohan tullut ajatelleeksi, että olet jo itse veroillasi tuon huvisi kustantanut ja nyt et saakaan sille vastinetta, vaikka monet muut ovat saaneet?

Että, kun olet maksanut veroja, niin kaikki mahdolliset hölö hölöt pitäisi sinulle kustantaa, kun jollekin muullekin on kustannettu. No huh huh. Jossain pitää se raja vetää ja tämä yksityisellä ultrissa ravaaminen on suhteellisen uusi asia ja nyt kun on huomattu, että yksityiset lääkärit rällästävät veronmaksajien rahoilla, niin on ihan oikein, että sille pistetään stoppi. Jos jollekulle ei se kelpaa, mitä kunnallisella puolella tarjotaan, niin kukkaronnyörit vaan auki. Minä ainakin haluan rahoittaa veroillani niitä kunnallisen puolen palveluita, en yksityisiä rahastuslaitoksia.

Siis etkö tajua, että monet ovat itse jo tuon "huvin" veroillaan kustantanut?! Kai se olisi kiva saada sille rahallensa vastinetta. Minua ei ainakaan huvita maksaa muiden julkisia palveluja, vaan jos saan sitä vähääkään yksityisellä takaisin, on se plussaa. Näytät olevan kateellinen lääkäreille, kun he vaan "rällästävät veronmaksajien rahoilla". Haloo? Ne veronmaksajien rahat menee kyllä ihan julkisiin palveluihin niille keillä ei ole niihin varaa, eikä maksele yhtä paljon niitä verojakaan. Jotkut meistä on opiskelleet ahkerasti ja tehneet työtä sen eteen. Älä ole noin kateellinen, vaan anna ihmisten nauttia heidän työnsä tuloksista.

Kyllä minäkin olen elämäni aikana aika lailla yli 20 vuoden aikanaveroja maksanut. Olen myöskin opiskellut ja hyväpalkkaisessa työssä. Silti olen sitä mieltä, että ken haluaa yksityillä käydä ultrassa, niin maksakoot sen itse ja verovarat käytetään kunnallisten palveluiden kehittämiseen (eli kaikkien parhaaksi). Meillä olisi kyllä ollut varaa käydä yksityisellä ultrassa omalla kustannuksella, mutta mielestäni se olisi ollut ihan turhaa. Kateellinen en ole, vaan haluaisin, että kaikilla olisi samat mahdollisuudet terveydenhoitoon. Pienipalkkaisilla ei todennäköisesti ole varaa mennä yksityiselle, vaikka ultrasta Kelakorvauksen saisikin, joten eikö olisi reilumpaa, että verovarat käytettäisiin kunnallisiin palveluihin, jolloin joskus ehkä kaikki pääsisivät 4D ultriin?

Ja työnsä tuloksista voi tosiaan nauttia maksamalla sen ultran omasta pussista.

Jaahas, täällä on taas pikku-provot käyneet..
Mua ei ainakaan henk.koht. kiinnosta jos joku on kovasti kelan korvaamaa 4d-ultraa vastaan - annetaan Kelan ihan itse päättää mitä se korvaa, eikös niin .. Ja sitähän täällä alunperin kyselin, enkä siis mielipiteitä.. Eli Hemuli jos oot saanu hintatietoja tms. selville niin mielelläni kuulen..

soitin äsken 3 paikkaan hgissä ja kysyin hintoja. yksi paikka sanoi että kela korvauksen saa 23 viikkon asti ja toinen 24 viikkoon asti. ota noista nyt sitten selvää...?!

femeda 265€
felicitas 230€
mehiläinen 220€

minusta noi hinnat tuntuvat kyl aika suolaisilta. jos korvauksen saisi olisi hinta minusta siedettävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmph.:

Kyllä minäkin olen elämäni aikana aika lailla yli 20 vuoden aikanaveroja maksanut. Olen myöskin opiskellut ja hyväpalkkaisessa työssä. Silti olen sitä mieltä, että ken haluaa yksityillä käydä ultrassa, niin maksakoot sen itse ja verovarat käytetään kunnallisten palveluiden kehittämiseen (eli kaikkien parhaaksi). Meillä olisi kyllä ollut varaa käydä yksityisellä ultrassa omalla kustannuksella, mutta mielestäni se olisi ollut ihan turhaa. Kateellinen en ole, vaan haluaisin, että kaikilla olisi samat mahdollisuudet terveydenhoitoon. Pienipalkkaisilla ei todennäköisesti ole varaa mennä yksityiselle, vaikka ultrasta Kelakorvauksen saisikin, joten eikö olisi reilumpaa, että verovarat käytettäisiin kunnallisiin palveluihin, jolloin joskus ehkä kaikki pääsisivät 4D ultriin?

Ja työnsä tuloksista voi tosiaan nauttia maksamalla sen ultran omasta pussista.

kannan korteni kekoon. Ne lääkärit jotka muka "rällästävät veronmaksajien rahoilla" on varmana kustantanut monen julkiset palvelut verorahoillaan, joten pidetääs siitä suuta vähän soukemmalla. Kyllä täällä maassa on julkiset palvelut niin paljon paremmalla tolalla kuin monessa muussa maassa, joten ei saisi liikaa valittaa. Jos joillain sattuu olemaan enemmän varaa käyttää vaikka mihin, niin mikäs siinä. Kyllä minäkin olisin voinut mennä kovempi palkkaiseen työhön, mutta pärjään vähemmällä. En valita. Näistä asioista on täällä aika turha kiistellä, sillä meistä osa on enemmän oikealla ja osa vasemmalla. Minulle ihan sama, oli miten oli. Politikointi voisi minun mielestäni jättää tältä palstalta pois, mutta tästäkin on niin monta mielipidetta. ;) Mikäli koen tarvetta, niin menen sinne maksoi mitä maksoi ja sitten nipistetään jostain vähemmän tärkeästä.

No, minä taas olen sitä mieltä, että mieluummin maksaisin vähemmän veroja ja jättäisin Kela-korvauksen pois "turhista" käynneistä. Näitä turhia käyntejä on paljon muitakin kuin ultriin liittyen. Minusta ei voi sanoa, että joku olisi nämä korvaukset jo veroistaan maksanut, koska kuluhan syntyy vasta siinä vaiheessa, kun ylimääräisessä tutkimuksessa käydään ja korvausta haetaan. Siitä olen toki yhtä mieltä, että ns. keskituloiset maksavat koko tämän hyvinvointivaltiorumban ja saavat siitä itselleen käteen varsin vähän ja nekin vähät palvelut, joita lapsiperheenä on päässyt nauttimaan, kuten päiväkodit, neuvolat ja koulut, ajetaan vähitellen aivan kelvottomaan jamaan.

En siis ole mitenkään sen enempää vapaaehtoisia lisäultrakäyntejä kuin muutakaan vastaan, mutta mieluummin itse päättäisin, mitä rahoillani tekisin, kuin antaisin varani kunnan, valtion ja Kelan hoidettavaksi, kun olen nähnyt, miten tasokkaasti niitä käytetään "yhteiseksi hyväksi" - eli kaikkeen turhaan byrokratiaan, palaverointiin ja paperinpyöritykseen ja palveluja ei sitten kuitenkaan saa, kun tarvitsisi, vaikka olisi oma ja lapsen terveys vaarassa... Onneksi yksityinen sektori on kuitenkin vielä olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan_:
No, minä taas olen sitä mieltä, että mieluummin maksaisin vähemmän veroja ja jättäisin Kela-korvauksen pois "turhista" käynneistä. Näitä turhia käyntejä on paljon muitakin kuin ultriin liittyen. Minusta ei voi sanoa, että joku olisi nämä korvaukset jo veroistaan maksanut, koska kuluhan syntyy vasta siinä vaiheessa, kun ylimääräisessä tutkimuksessa käydään ja korvausta haetaan. Siitä olen toki yhtä mieltä, että ns. keskituloiset maksavat koko tämän hyvinvointivaltiorumban ja saavat siitä itselleen käteen varsin vähän ja nekin vähät palvelut, joita lapsiperheenä on päässyt nauttimaan, kuten päiväkodit, neuvolat ja koulut, ajetaan vähitellen aivan kelvottomaan jamaan.

En siis ole mitenkään sen enempää vapaaehtoisia lisäultrakäyntejä kuin muutakaan vastaan, mutta mieluummin itse päättäisin, mitä rahoillani tekisin, kuin antaisin varani kunnan, valtion ja Kelan hoidettavaksi, kun olen nähnyt, miten tasokkaasti niitä käytetään "yhteiseksi hyväksi" - eli kaikkeen turhaan byrokratiaan, palaverointiin ja paperinpyöritykseen ja palveluja ei sitten kuitenkaan saa, kun tarvitsisi, vaikka olisi oma ja lapsen terveys vaarassa... Onneksi yksityinen sektori on kuitenkin vielä olemassa.

Aivan samaa mieltä minäkin, että mieluummin maksaisin vähemmän veroja ja kaikki päättäköön itse mihin haluavat rahansa laittaa. Mitä enemmän täällä tekee rahaa ja yrittää, niin sitä kovemmin sakotetaan. Siinäpä vasta kannustin. Nojoo, mutta siis olen minäkin sitä mieltä kuin eräskin, että mieluummin täältä jättäisin politikoinnin pois ja keskittyisin odotuksen onneen. <3

Vielä kuitenkin sellaista asiaa, että mikäli lääkärille on jotain "oikeaakin" asiaa kun menee ultrattavaksi, niin kyllä kai sen korvauksen voi vieläkin saada, että siis kyllä "oikeilla" perusteilla ilmeisesti vieläkin korvataan... Tiedä sitten kuinka vakava asia tavitsee olla kyseessä...

Sellaista kysyisin, että pääseekö 4D-ultraan todella ilman mitään kummepaa syytäkin? Täällä menossa rv 31 ja kovasti painaa huoli vaavin voinnista. Haluaisin mennä 4D-ultraan pelkästään siitä syystä että varmistuttaisiin vielä kertaalleen että kaikki on hyvin - ja mikäli ei ole, voitaisiin kyseisiin seikkoihin mahdollisesti varautua heti synnytyksen yhteydessä. Sukupuolta emme tiedä emmekä sitä pidäkään oleellisena tietona.

Neuvolatädin mielestä rakenneultra (joka tehtiin mulla rv 20) on riittävä ja että siinä pystytään kuulemma selvittämään sikiön rakenteelliset seikat sen verran hyvin ettei tarvetta jatkotutkimuksiin ole. Näin ollen kuvittelin, ettei minulla ole sitten perusteita mennä edes 4D:hen. Ainahan jotain voi sattua, mutta voinko nyt siis olla "rauhallinen" kun rakenneultrassa kaikki oli hyvin?

Rahakin tässä tietysti vaikuttaa, tuo yli 200€ on aika iso summa maksettavaksi yhdestä ultrasta. Mutta toisaalta se on pieni hinta mielenrauhasta (mikäli sellaista on mahdollistakaan saada). Mutten todella tiennyt että voin "muuten vaan / huvin vuoksi" mennä ultraan.

Lisään sen verran vielä, että olen 30-vuotias ja tämä on viides raskauteni. Kaikki aiemmat raskaudet ovat menneet kesken ja mahtuu mukaan yksi kohdunulkoinenkin. Vaikka nyt on kaikki mennyt paremmin kuin hyvin, en siltikään osaa olla hermoilematta. Pelkään kokoajan että jotain pahaa tässä vielä sattuu... Ehkä tuo 4D toisi oikeasti jotain hyvääkin??? Viis siitä korvaako kela vai ei. Mielenrauhalla ei ole arvoa.

Mutta kannattaako ko. ultraa näillä viikoilla enää tehdä?? Entäs jos jotain ongelmaa tuleekin, meneeköhän loppuraskauteni sitten jatkuvan huolen siivittämänä?? Äh, niin tai näin, aina väärinpäin.

Kyllähän yksityiseltä puolelta löytyy lääkäreitä, jotka tekevät ultria ihan "huvin vuoksi", jos asiakas haluaa ja on valmis maksamaan. Mutta kannattaa aikaa varatessa varmistaa, että kyseinen lääkäri tosiaan tekee näitä tällaisia ultria, koska gynekologeista löytyy myös niitä, jotka vastustavat jyrkästi "ylimääräisiä" tai eivät vain syystä tai toisesta tee raskausultria tiettyjen raskausviikkojen jälkeen.

Muistaakseni tältä palstalla lueskelin aiemmin turhia, ikäviä kokemuksia, kun ajanvaraushenkilö oli varannut tällaisen "ekstraultran" lääkärille, joka ei hyväksynyt ylimääräisiä ultria.

Lapsenteko on siitä hurjaa puuhaa, että kukaan ei takaa mitään.

Eli voihan ultrassa käydä vaikka kuinka usein, mutta ikäväksi tosiasiaksi jää että ei se anna takeita terveestä lapsesta. En jaksa kurkistaa lähteitä ja uutta tietoa, mutta jossakin vaiheessa oli niin, että kehitysvammaisuuden syitä luokiteltaessa synnytyksenaikainen tai synnytyksenjälkeinen syy löytyi viidesosassa kehitysvammatapauksia.

Tarkoitus ei ole saada ketään nyt minkään sortin alakuloon tai rauhattomuuteen, mutta faktaa on että ultra ei sinällään estä tai hoida mitään epätoivottavaa. Toki on useimmiten eduksi että tieto mahdollisesta ei-toivotusta seikasta saadaan mahdollisimman varhain. Ultra on siis ehdottomasti hyvä asia sinällään ja varsinkin poikkeustapauksissa tiheätkin käynnit voivat olla oikeasti tarpeen, esimerkiksi monikkoraskauksissa.

Iloitkaa jos ultrasta on tullut rauhoittavaa tietoa ja nauttikaa raskaudesta! Elämässä on nykyäänkin paljon sellaista johon emme voi vaikuttaa, vaikka kuinka haluaisimme.

Verotusjärjestelmäkiistoille kai olisi tosiaan parempiakin palstoja, mutta kai sitäkin jutustelua tänne mahtuu. Oma kantani siihen puoleen on se, että onnekkaita olemme me, joiden ei tarvitse saada täysmääräisenä terveydenhuollosta sitä minkä olemme siitä maksaneet. Valitsen milloin tahansa "muiden taskuun"päätyvät veroeurot kuin vaikkapa vastasyntyneen sydänleikkauksen tai intensiivisen keskoshoidon.

Mutta koska lapseni saattaa tarvita ja joku lapsi joka tapauksessa tarvitsee noita kalliita erikoishoitoja, niin mielelläni säästäisin rahaa niihin sen sijaan että julkisilla varoilla saisi lähinnä mielenrauhaa tai mielihyvää tuottavia lisukepalveluja sen mukaan kuin vanhemmista mukavalle tuntuisi. Kai se vaan on niin että vanhemmuuden myötä tietty mielenrauha on mennyttä? Sen kanssa on vaan opittava elämään.

Heippa! Onko kukaan käynyt nyt ihan viime aikoina Femedassa? Saako korvauksen suoraan vai pitääkö hakea jälkikäteen (jos siis alle 24 viikkoa)? Paljonko maksettavaa jäi?

Moikka! Entäpä onko kukaan käynyt viime aikoina Felicitaksessa Tapio Kurjen vastaanotolla? Saiko kelakorvauksen tiskiltä kela-korttia vilauttamalla? Menemme viikolla 22+6. Entä pitääkö olla rakko täysi vai tyhjä mennessä 4D:hen? Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia Felicitaksesta ja T. Kurjesta? Saako dvd levyn sieltä vai pitääkö viedä oma? Menemme 4D:hen koska kunta ei tarjoa rakenne ultraa- aiomme myös selvittää sukupuolen eli 4D varmaankin selkeämpi kuin 2D...

Kurki on hyvä ja saa dvd:n. Lääkäri päättää potilaskohtaisesti, onko aihetta kela-korvaukseen. Teidän tapauksessa luultavasti saatte korvauksen, sillä kunta ei edes tarjoa rakenne ultraa. Kurki käy läpi juuri ne asiat mitä tarviikin. Rakko tyhjänä, paitsi jos haluat olla epämukavissa oltavissa. ;)

Kävin tänään Helsingin Kampin Terveystalossa 4d-ultrassa, 18. viikko menossa, itse sain sekä mielenrauhan että Kelakorvauksen, kunhan lääkäri kirjoitti erilliselle lomakkeelle viikot ja hoitokuvauksen. Suosittelen, on se sen arvoista!! :)

Kyllä niitä verovaroja tuhlataan paljon turhempiinkin asioihin, kuten alkoholistien ja vapaaehtoisena työttöminä olevien elättämiseen. Itse kävin normaaliultrassa, josta maksettiin VAIN päivystysmaksu. Vai luleeko joku, että se terveyskeskuksen ultra on jollain tavalla yhteiskunnalle ilmainen? Samalla tavalla veroista se siinäkin maksetaan, 4D:ssä vain omavastuu on huomattavasti suurempi. Veljeni vaimo kävi muuten turhaan ja itsekkäästi Sinunkin verovaroillasi 4D-ultrassa, tuliaisina vauva, jolla oli reikä sydämessä. Monilta suruilta vältyttiin, kun saatiin valmistautua ajoissa, näin todettiin myös kunnan ylläpitämässä terveyskeskuksessa. Itse aion kokemuksesta viisastuneena mennä ehdottomasti 4D-ultraan ja ihan hyvällä omalla tunnolla aioin saada KELA-korvauksen. Minä ainakin maksiasin veroistani mielummin vaikka kaikille tuleville äidille ilmaisen 4D:n, kun hyysäisin laiskoja sosiaalipummeja.

Kyllä niitä verovaroja tuhlataan paljon turhempiinkin asioihin, kuten alkoholistien ja vapaaehtoisena työttöminä olevien elättämiseen.
....
Itse aion kokemuksesta viisastuneena mennä ehdottomasti 4D-ultraan ja ihan hyvällä omalla tunnolla aioin saada KELA-korvauksen. Minä ainakin maksiasin veroistani mielummin vaikka kaikille tuleville äidille ilmaisen 4D:n, kun hyysäisin laiskoja sosiaalipummeja.

Onko sen oltava joko-tai?

Sinulla ei taida olla lähipiirissä yhtään mielenterveys- tai alkoholiongelmaista, kun noin kärkkäästi esität mielipiteitä.

Tuttavapiirissäni on vakavasti masentunut henkilö, jonka elämään alkoholikin valitettavasti on liittynyt "lääkkeenä" - toki huonona sellaisena, kuten me terveet hyvin ymmärrämme. Olen onnellinen siitä, että tuttuni saa Kela-varoin tuettua hoitoa. Hänen ja hänen läheistensä mielenterveyden ja jaksamisen takia! Ja itse olen menossa 4D-ultraan varmistaakseni, että tulevalla lapsellani on kaikki hyvin. Aika näyttää, saanko Kela-korvauksen. Käyn myös neuvolassa ja synnyttämässä verovaroin.

Viimeksi muokattu:
Hmm.... Pohjois-suomessa ei Kela korvausta saa ellei ole lääkärin lähetettä 4d ultraan. Eli vaan silloin saa jos on jokin epäilys tai vakavasti otettava pelko lapsen voinnista. Minä soitin ODL keskukseen ja siellä hinta 4d:hen oli 190e. Korvausten jälkeen 130e. Aika halpa verrattuna muihin mainitsemiinne...
Noh enivei, en sitten mennyt siihen ultraan koska en saanut lähetettä ja en alkanut maksamaan koko hintaa vaan sen takia että haluan nähdä lapseni vaikka ei mitään pelkoja ollut. Meille syntyi sitten poika jonka Downin syndrooma oltaisiin voitu todeta 4d ultralla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ongelmaisen läheinen;10312922:
Onko sen oltava joko-tai?

Sinulla ei taida olla lähipiirissä yhtään mielenterveys- tai alkoholiongelmaista, kun noin kärkkäästi esität mielipiteitä.

Tuttavapiirissäni on vakavasti masentunut henkilö, jonka elämään alkoholikin valitettavasti on liittynyt "lääkkeenä" - toki huonona sellaisena, kuten me terveet hyvin ymmärrämme. Olen onnellinen siitä, että tuttuni saa Kela-varoin tuettua hoitoa. Hänen ja hänen läheistensä mielenterveyden ja jaksamisen takia! Ja itse olen menossa 4D-ultraan varmistaakseni, että tulevalla lapsellani on kaikki hyvin. Aika näyttää, saanko Kela-korvauksen. Käyn myös neuvolassa ja synnyttämässä verovaroin.

Ilmeisesti et ollenkaan lukenut viestiäni kovin tarkasti. Ensinnäkin tunnen monta ihmistä, joilla olisi ollut hyvä syy masentua. Esimerkiksi isäni, joka menetti täysin varoittamatta vaimonsa ja jäi yksin pienten lasten. Samana päivänä kuitenkin jaksoi mennä töihin ja huolehtia alaisistaan, joden tuloista oli myös huolehdittava. Ihmiset käsittelevät asioita eri tavalla. Kaikille meistä tapahtuu asioita, toiset ovat vahvoja ja toiset heikompia. Eikä siinä ole pahaa. Toiseksi lähipiirissäni on synnytysmasennuksesta kärsivä ja skitsofreenikko. Missään vaiheessa en ole väittänyt, etteikö sairaana tai pulassa olevaa tulisi auttaa. Kuitenkin on eri asia, jos itse sen tien valitsee eikä edes halua nousta ylös. Aika harvoin kuitenkaan kukaan tuollaisen asian kanssa täysin yksin jää. Tämän vuoksi minusta on noloa, että toiset tulevat äidit eväisivät korvauksen toimenpiteestä, joka on hyvinkin tarpeellinen. Kukaan tuskin voi kiistää sen hyötyjä. Pitäisikö siis tuntea huonoa omaatuntoa, jos mitään ei löydykään? 4D- tekniikka on kallista ja varsin uutta, mutta äitien halu käydä siellä yleistyy koko ajan. Tämän vuoksi ehkä jonain päivänä saamme sen
yleiseksi käytännöksi isompiin sairaaloihin ja mahdolliseksi kaikille tuleville äidille.