Saako flunssainensairas perhe viedä lapsen hoitoon, epäily sikiksestä, ei varmaa tietoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras

Mitä mieltä olette siitä, että jotkut vanhemmat vievät lapsensa päivähoitoon, vaikka epäilevät perheessään olevan sikainfluensssa, ja kertovat olevansa itse todella kipeitä.

Miten suhtaudutte perusteluun, että lapsi viedään hoitoon jotta "muu perhe saa levätä"?

Näin ei sais olla; meille hoidosta annettu ohjeet, että jos perheessä joku sairastuu hoitolapsenkin oltava pois. Ja mä ainakin pitäisinkin, jos meillä sairastutaan.

Sairaan lapsen paikka on kotona, mutta eihän sitä tervettä lasta tarvitse kotona pitää vain tautiepäilyn takia. Parempi sen lapsen on olla hoidossa, jossa saa leikkiä ja touhuta ikäisten kanssa ja sairaat vanhemmat saa levätä.

Mitä mieltä olette siitä, että tällainen flunssasairaan perheen pikkulapsi kuuluu vielä riskiryhmään ja on perheen mukaan vain "vähän flunssainen ja yskäinen". Ja tuodaan hoítoon jotta muu perhe saa levätä.

Eikö ole jo hoitajalla velvollisuus kieltäytyä ottamasta hoitoon?

Edelleen: Jos se lapsi on OIREETON, ei ole MITÄÄN tarvetta eristää. Eli saa/voi viedä hoitoon, VAIKKA kaikilla muilla perheessä olisi jopa testeillä todettu possunuha. Ja nää on ihan viralliset STM:n ohjeet meille lääkäreille ohjeistaa potilaita.
Ymmärrän teidän huolen, mutta näin se vaan on. Ei voi yhteiskunta lakata pyörimästä, vaikka näitä tauteja tuleekin. Ja koittakaan nyt jo rauhoittua tuon hysterianne kanssa, oikeesti.

Lääkäri

Niin kakspiippuinen juttu kun vain voi olla.
Jos oikeesti molemmat vanhemmat on n.40 asteen kuumeesa eivätkä pääse ylös sängystä vastaamaan lasten tarpeisiin onko silloin hyvä lapsen olla kotona vai hoidossa.

Toisaalta siinä tilanteessa ei välttämättä ole ketään joka lapsen veisi hoitoon.

Myös meidän hoitopaikassa on suosituksena että terve lapsi pysyy kotona jos joku perheenjäsenistä sairastaa.
Mielestäni se on hyvä suositus, mutta en silti syyllistä ketään joka lapsen vie hoitoon mikäli itse olisi sairaana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Mitä mieltä olette siitä, että tällainen flunssasairaan perheen pikkulapsi kuuluu vielä riskiryhmään ja on perheen mukaan vain "vähän flunssainen ja yskäinen". Ja tuodaan hoítoon jotta muu perhe saa levätä.

Eikö ole jo hoitajalla velvollisuus kieltäytyä ottamasta hoitoon?

No sitä suuremmalla syyllä lapsi menee hoitoon. Voi vielä välttää tartunnan! Sun mielestä siis pitäisi pitää riskiryhmään kuuluva pikkulapsi kotona, että saisi varmemmin tartunnan???

Jos lapsi kuitenkin yksii ja on nuhainen.
Ja on niin pieni että ei osaa suojata yskäänsä muilta lapsilta.
Ja kuuluu riskiryhmään. Onko hoitaja velvollinen ottamaan vastuun siitä, että lapsi saa komplikaation hoitopäivän aikana?

en ymmärrä!
jos kaikki ottaisi muutkin huomioon niin ei ois niin paljon tauteja liikkeellä. esim. joka syksyiset vatsataudit, vesirokot ym. me ei ainakaan lähetä muita tartuttaa jos on pienikin epäilys. jos 1 lapsi oksentaa, muutkin pysyy kotona.

Isossa ryhmässä lapsen kuumeen nousua ja muita vakavia oireita ei voi seurata. Riskiryhmäinen lapsi ei tule saamaan apua ajoissa päivähoidossa ollessaan.

Ei ole resursseja panostaa tämän riskiryhmäisen vain vähän sairaan lapsen seuraamiseen.
Kuumeet mitataan vain kerran päivässä rutiininomaisesti.
Hoitajia on sairaaana. Sijaisia tilalla jotka eivät ole koulutettuja.
Onko lapsi oikeassa paikassa?

Isossa ryhmässä lapsen kuumeen nousua ja muita vakavia oireita ei voi seurata. Riskiryhmäinen lapsi ei tule saamaan apua ajoissa päivähoidossa ollessaan.

Ei ole resursseja panostaa tämän riskiryhmäisen vain vähän sairaan lapsen seuraamiseen.

No, onneks teitä hysteerisiä vanhempia on niin paljon, että epidemia-aikaan noi hoitoryhmät ovat todella pieniä. Tällä viikolla vein pojan päiväkotiin ja siellä oli paikalla kaksi lasta ja kolme hoitajaa. Kyllä siinä ehditään lapsen vointia seuraamaan. Oma lapseni siis terve, suuri osa poissa olevista lapsista kotona "varmuuden vuoksi".

Höpö löpö!
Kuumeet mitataan kerran päivässä rutiininomaisesti :o täytyy sanoa että sä olet rutiininomaisesti pösilö!

Jos lapsi kuitenkin yksii ja on nuhainen.
Ja on niin pieni että ei osaa suojata yskäänsä muilta lapsilta.
Ja kuuluu riskiryhmään. Onko hoitaja velvollinen ottamaan vastuun siitä, että lapsi saa komplikaation hoitopäivän aikana?

Ajattele, lapsi voi sairastua vaikkapa sepsikseen yhtäkkiä ja kuolla siihen, oli sitten missä hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Höpö löpö!
Kuumeet mitataan kerran päivässä rutiininomaisesti :o täytyy sanoa että sä olet rutiininomaisesti pösilö!

PEESI ja reps!:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saa viedä! Mistä te tiedätte mitä sairauksia perheissä on? Ja mikä tauti lapseen iskee päivähoidossa?

Kaksi hoitajaa on ilmoittanut olevan jo sikaflunssassa. Ja kaksi muuta perhettä on ilmoittanut olevansa sikaflunssassa.
Todennäköisesti jos ilmoitukset pitävät paikaansa, lapseen iskee sikaflunssa täällä päiväkodissa.

Lääkäri sanoi ,että minä joka olen päiväkodissa töissä voin mennä töihin koska minulla ei inf.oireita .meillä sikainf. lapsi kotona ja olen nyt ollut 4 pv. hänen kanssaan kotona.Maanantaina siis pitäis töihin mennä ,mutta en mene(otan omankäden valtuuden) jos lapseni vielä sairas.
Siis periaatteessa kaikki näköjään voivat mennä minne tahansa vaikka kotona joku perheenjäsen sairastaakin.

En ole koulutettu hoitaja vaan sikaflunssasairastumisten vuoksi joudun hoitamaaan noita lapsia. Kuulun muuhun henkilökuntaan. En olisi halunnut ottaa tuota lasta vastuulleni, mutta perhe tarvitsee leooa.

Että eikö lapsen paikka olisi muualla kuin täällä päiväkodissa?

mun mielestä osoittaa idioottimaisuutta viedä lapsi tarhaan mikäli perheessä sikaflunssa epäilys/sairaus..
kyllä pitäis vähän omaa napaa pidemmälle katsoa silloin.. siellä kun on muita lapsia jotka eivät ole sitä tartuntaa mistään saaneet.. eikä tarttis saada.. ja turhaan perustellaan että saahan sen vaikka kaupasta

En ole koulutettu hoitaja vaan sikaflunssasairastumisten vuoksi joudun hoitamaaan noita lapsia. Kuulun muuhun henkilökuntaan. En olisi halunnut ottaa tuota lasta vastuulleni, mutta perhe tarvitsee leooa.

Mitäs jos vaikka tekeytyisit sairaaksi ja lähtisit kotiin, jos sua siellä noin kovasti ahdistaa olla. Ei susta kuitenkaan siellä mitään hyötyä oo, kun netissä vaan notkut.

Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkotitäti jonka lapsella sikainf.:
Lääkäri sanoi ,että minä joka olen päiväkodissa töissä voin mennä töihin koska minulla ei inf.oireita .meillä sikainf. lapsi kotona ja olen nyt ollut 4 pv. hänen kanssaan kotona.Maanantaina siis pitäis töihin mennä ,mutta en mene(otan omankäden valtuuden) jos lapseni vielä sairas.
Siis periaatteessa kaikki näköjään voivat mennä minne tahansa vaikka kotona joku perheenjäsen sairastaakin.

Meillä töissä on kolmen eri perheen vanhempia, joilla toinen puolisoista on jäänyt kotiin hoitamaan sairastuneita. Pitäiskö näiden kolmen oireettoman vanhemman myös jäädä pois töistä, kuka kirjoittaa sairasloman?