Saako karppaaja syödä maissia ja ruista?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
Tästä karppauksesta on ollut jo varmaan sata aloitusta, mutta kysytään nyt vielä. Saako karppaaja syödä maissijauhoista tehtyjä tuotteita, esim. nachoja ja tortilloja? Entä täysrukiista leipää?

Karppaus kiinnostaisi, mutta leipää on pakko saada.
 
'Karppaus kiinnostaisi, mutta leipää on pakko saada.' Miksi pakko saada leipää!!?

Tutustu karppaus kirjallisuuteen ja netin hyvään keskustelupalstaan. Sinähän se päätät montako grammaa hiilaria syöt päivässä. Täällä sitä ei tiedä kukaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja NoVe:
'Karppaus kiinnostaisi, mutta leipää on pakko saada.' Miksi pakko saada leipää!!?

Tutustu karppaus kirjallisuuteen ja netin hyvään keskustelupalstaan. Sinähän se päätät montako grammaa hiilaria syöt päivässä. Täällä sitä ei tiedä kukaan!

Mikä helvatan vastaus tämä oli? Onko mies käynyt vieraissa kun noin kiristää???
 
Jos on pakko saada leipää, syö silloin tällöin Uotilan täysjyväruislimppua, jossa on pelkkää täysjyväruista, suolaa ja vettä. :)

Maissituotteet on ihan nounou, periaatteessa muutkin viljatuotteet täysjyviä myöten silloin, jos hiilarit olisi tarkoitus pitää kovin matalalla. Käy katsomassa karppaus.infosta "ateriamatriisi", siitä on yleensä aika hyvin apua sallittujen ruokien hahmottamisessa, riippuen sallitusta hiilarimäärästä/vrk.
 
Riippuu karppaussuunnasta. Maissi ei kyllä oikein kuulu mihinkään suuntaukseen, mutta varsinkin hyväkarppaukseen sopii täysruisleipä (mitä valtaosa kaupan leivästä ei ole, mutta ilahduttavasti löytyy nykyään vaihtoehtoja) erinomaisesti. Käy katsomassa www.karppaus.info siellä on paljon karpille sopivia leipäreseptejä. Tortillat voit korvata salaatinlehdellä. Niitä täytteitähän siinä ennemmin syödään kuin niitä lättyjä, eiks jeh.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja NoVe:
'Karppaus kiinnostaisi, mutta leipää on pakko saada.' Miksi pakko saada leipää!!?

Tutustu karppaus kirjallisuuteen ja netin hyvään keskustelupalstaan. Sinähän se päätät montako grammaa hiilaria syöt päivässä. Täällä sitä ei tiedä kukaan!

Mikä helvatan vastaus tämä oli? Onko mies käynyt vieraissa kun noin kiristää???

Mun mielestä toi oli hyvä vastaus. Miksi pitää edes miettiä karppausta, joka paljolti perustuu juuri leivän ja muiden suurihiilaristen tuotteiden poisjättöön. Kannattaa lukea edes jotain kirjallisuutta karppauksesta ennen ku lähtee edes kokeilemaan. Muuten menee dieetti harakoille.
 
Mikä helvatan vastaus tämä oli? Onko mies käynyt vieraissa kun noin kiristää???

Heh! Ei tietääkseni :)

Yritin vain sanoa että kannattaa itse ettiä tietoa. Karppaus tyylejä on monta ja jokaisen kroppa toimii eri tavalla. Ei ole oikotietä onneen, pitää opetella perusteet karppauksesta niin sitten alkaa toimia. Kun kysytään että voiko syödä jotain tiettyjä ruoka-aineita niin eihän sitä kukaan tiedä! Ja todellakin kokemuksesta voin sanoa että karppaus kannattaa ja että hanki itse sitä tietoa eri lähteistä.

 
Melkein arvasinkin jo ennen kun kysyin että tämä on taas sellainen uskonasia, josta ei saa kysyä yhtä pientä kysymystä ilman että sanotaan kvg tai tyrmätään heti alkumetreillä.
Jos ei jaksa/halua surffata netissä etsimässä tietoa ja haluaa vastauksen yhteen pieneen kysymykseen, niin onko siinä jotain väärää? Onko pakko heti ärsyyntyä? Kun kiinnostaisi, mutta tietää, että siitä ei mitään tule, jos esim. ruisleipääkään ei saa syödä. Ihan realiteettisyistä. Kun olen ymmärtänyt, että alkuvaiheessa pitäisi vetää hiilarit melkein nollaan ja sitten lisätä.

Mutta kiitos parille asiallisesti vastanneelle.
 
Ja ennenkuin lähtee mihinkään ruokavalioseikkailuun, olis hyvä olla edes perusteet hallussa tai muuten palstalla pyöriin parin viikon päästä tyyppi joka julistaa kuinka perseestä ja epäterveellistä koko touhu on ja varmasti saa syövän ja veritulpan ja kolesterolia suonet täynnä. Päätäkin särki ja ummetti ja sitä sun tätä....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Ja ennenkuin lähtee mihinkään ruokavalioseikkailuun, olis hyvä olla edes perusteet hallussa tai muuten palstalla pyöriin parin viikon päästä tyyppi joka julistaa kuinka perseestä ja epäterveellistä koko touhu on ja varmasti saa syövän ja veritulpan ja kolesterolia suonet täynnä. Päätäkin särki ja ummetti ja sitä sun tätä....

Hmm, ja tämä on sinun ongelmasi...miten?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Ja ennenkuin lähtee mihinkään ruokavalioseikkailuun, olis hyvä olla edes perusteet hallussa tai muuten palstalla pyöriin parin viikon päästä tyyppi joka julistaa kuinka perseestä ja epäterveellistä koko touhu on ja varmasti saa syövän ja veritulpan ja kolesterolia suonet täynnä. Päätäkin särki ja ummetti ja sitä sun tätä....

Hmm, ja tämä on sinun ongelmasi...miten?

Koska mä olen kyllästynyt selittelemään ihmisille että tämä on oikeasti hyvä ja terveellinen ruokavalio. Aina on ollut joku taulapää joka kokeilee karppaamista tai "atkinssonnia" syömällä pekonia ja juomalla kermaa. Sitte nää samaiset urpot hyökkää mun silmille ja julistavat tätä omaa totuuttaan täällä vaikka niillä ei ole ollut koko asiasta mitään hajua. Sulla ei tunnu olevan käsitystä koko hommasta, parempi kun jätät väliin. Ainakin siihen asti kun käsität.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Ja ennenkuin lähtee mihinkään ruokavalioseikkailuun, olis hyvä olla edes perusteet hallussa tai muuten palstalla pyöriin parin viikon päästä tyyppi joka julistaa kuinka perseestä ja epäterveellistä koko touhu on ja varmasti saa syövän ja veritulpan ja kolesterolia suonet täynnä. Päätäkin särki ja ummetti ja sitä sun tätä....

Hmm, ja tämä on sinun ongelmasi...miten?

Koska mä olen kyllästynyt selittelemään ihmisille että tämä on oikeasti hyvä ja terveellinen ruokavalio. Aina on ollut joku taulapää joka kokeilee karppaamista tai "atkinssonnia" syömällä pekonia ja juomalla kermaa. Sitte nää samaiset urpot hyökkää mun silmille ja julistavat tätä omaa totuuttaan täällä vaikka niillä ei ole ollut koko asiasta mitään hajua. Sulla ei tunnu olevan käsitystä koko hommasta, parempi kun jätät väliin. Ainakin siihen asti kun käsität.

Koita nyt rauhoittua. Kai sitä jokainen saa tehdä mitä haluaa ja etsiä tietoakin mistä haluaa. Ja vaikka tehdä vääriä johtopäätöksiäkin, kokeilla ja epäonnistua.

Hyvä, että olet itse todella pro, mutta muista, että jotkut meistä ovat aloittelijoita. Varmaan sinäkin jossain asiassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Ja ennenkuin lähtee mihinkään ruokavalioseikkailuun, olis hyvä olla edes perusteet hallussa tai muuten palstalla pyöriin parin viikon päästä tyyppi joka julistaa kuinka perseestä ja epäterveellistä koko touhu on ja varmasti saa syövän ja veritulpan ja kolesterolia suonet täynnä. Päätäkin särki ja ummetti ja sitä sun tätä....

Hmm, ja tämä on sinun ongelmasi...miten?

Koska mä olen kyllästynyt selittelemään ihmisille että tämä on oikeasti hyvä ja terveellinen ruokavalio. Aina on ollut joku taulapää joka kokeilee karppaamista tai "atkinssonnia" syömällä pekonia ja juomalla kermaa. Sitte nää samaiset urpot hyökkää mun silmille ja julistavat tätä omaa totuuttaan täällä vaikka niillä ei ole ollut koko asiasta mitään hajua. Sulla ei tunnu olevan käsitystä koko hommasta, parempi kun jätät väliin. Ainakin siihen asti kun käsität.

Koita nyt rauhoittua. Kai sitä jokainen saa tehdä mitä haluaa ja etsiä tietoakin mistä haluaa. Ja vaikka tehdä vääriä johtopäätöksiäkin, kokeilla ja epäonnistua.

Hyvä, että olet itse todella pro, mutta muista, että jotkut meistä ovat aloittelijoita. Varmaan sinäkin jossain asiassa.

Jos sulle sanotaan useamman ihmisen toimesta että älä syö maissia ja ota selvää asioista, niin sä vittuilet takaisin? Jokainen saa joo tehdä mitä haluaa mutta älä sano sitä karppaamiseksi.
 
KYSYMYS: mitä jos vahingossa syö vaikka konvehdin kahvin kanssa, siis ihan huomaamattaan syö jotain "pahaa", niin miten siitä sitten kuuluu jatkaa?

tyhmä kysymys, tiedän, mut jos joku viittii vastata niin iso kiitos :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Ja ennenkuin lähtee mihinkään ruokavalioseikkailuun, olis hyvä olla edes perusteet hallussa tai muuten palstalla pyöriin parin viikon päästä tyyppi joka julistaa kuinka perseestä ja epäterveellistä koko touhu on ja varmasti saa syövän ja veritulpan ja kolesterolia suonet täynnä. Päätäkin särki ja ummetti ja sitä sun tätä....

Hmm, ja tämä on sinun ongelmasi...miten?

Koska mä olen kyllästynyt selittelemään ihmisille että tämä on oikeasti hyvä ja terveellinen ruokavalio. Aina on ollut joku taulapää joka kokeilee karppaamista tai "atkinssonnia" syömällä pekonia ja juomalla kermaa. Sitte nää samaiset urpot hyökkää mun silmille ja julistavat tätä omaa totuuttaan täällä vaikka niillä ei ole ollut koko asiasta mitään hajua. Sulla ei tunnu olevan käsitystä koko hommasta, parempi kun jätät väliin. Ainakin siihen asti kun käsität.

KÄSITTÄÄHÄN AP JUST YRITTÄÄ, ELI VOIKO AUTTAA, JOS TIETOA ON?? Mäkin haluaisin karpata, mutta en usklla edes kokeilla, jos vaikka lihon lisää. Ei mene mun jakeluun, että sama määrä pekonia ja munia on laihduttavampaa, kuin jos pekoni ois korvattu perunalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja milli:
KYSYMYS: mitä jos vahingossa syö vaikka konvehdin kahvin kanssa, siis ihan huomaamattaan syö jotain "pahaa", niin miten siitä sitten kuuluu jatkaa?

tyhmä kysymys, tiedän, mut jos joku viittii vastata niin iso kiitos :D

Kun karppaa tosissaan, niin huomaamattaan ei kyllä tuollaista tule tehneeksi, mutta..

Kyseessä ei ole hiilihydraatiton ruokavalio, vaan vähähiilihydraattinen ruokavalio. Eli yksi konvehti ei paukuttele itsessään edes niitä alimpia rajoja.

Ja siitä vaan jatkaa eteen päin ihan normaalisti :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja lihis:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Ja ennenkuin lähtee mihinkään ruokavalioseikkailuun, olis hyvä olla edes perusteet hallussa tai muuten palstalla pyöriin parin viikon päästä tyyppi joka julistaa kuinka perseestä ja epäterveellistä koko touhu on ja varmasti saa syövän ja veritulpan ja kolesterolia suonet täynnä. Päätäkin särki ja ummetti ja sitä sun tätä....

Hmm, ja tämä on sinun ongelmasi...miten?

Koska mä olen kyllästynyt selittelemään ihmisille että tämä on oikeasti hyvä ja terveellinen ruokavalio. Aina on ollut joku taulapää joka kokeilee karppaamista tai "atkinssonnia" syömällä pekonia ja juomalla kermaa. Sitte nää samaiset urpot hyökkää mun silmille ja julistavat tätä omaa totuuttaan täällä vaikka niillä ei ole ollut koko asiasta mitään hajua. Sulla ei tunnu olevan käsitystä koko hommasta, parempi kun jätät väliin. Ainakin siihen asti kun käsität.

KÄSITTÄÄHÄN AP JUST YRITTÄÄ, ELI VOIKO AUTTAA, JOS TIETOA ON?? Mäkin haluaisin karpata, mutta en usklla edes kokeilla, jos vaikka lihon lisää. Ei mene mun jakeluun, että sama määrä pekonia ja munia on laihduttavampaa, kuin jos pekoni ois korvattu perunalla.

Jos lähdet karppaamaan liian vähäisillä tiedoilla, saatat lihoa lisää. Mutta jos otat asioista riittävästi selvää, niin varmasti et liho.

Sen takia karppaajat eivät kauhean mielellään edes yritä antaa tyhjentäviä vastauksia tällaisiin ketjuihin, koska se on jokseenkin mahdotonta. Netistä saa aika hyvin tietoa, mutta kaikin puolin järkevämpää ensisijaisesti karppaajaksi aikovan kannalta on lukea joku aiheeseen liittyvä kirja. Siellä on selitetty paljon syy ja seuraus -suhteita karppaukseen liittyen, mitä muuten on aika vaikea tyhjentävästi selittää.

Eli kerrottavaa olisi sen verran paljon, että ei meinaa palstalle mahtua ;)
 
mä mietin kans aikoinaan näitä kysymyksiä,kunnes tajusin ottaa neuvosta vaarin ja luin karppikirjan ja aloin ymmärtää minkälainen karppaus mulle sopii.jokaselle on se oma tapa,siinä itse päätät mitä syöt,kuinka usein ja minkälaisia tuloksia haluat
 
Alkuperäinen kirjoittaja lihis:
KÄSITTÄÄHÄN AP JUST YRITTÄÄ, ELI VOIKO AUTTAA, JOS TIETOA ON?? Mäkin haluaisin karpata, mutta en usklla edes kokeilla, jos vaikka lihon lisää. Ei mene mun jakeluun, että sama määrä pekonia ja munia on laihduttavampaa, kuin jos pekoni ois korvattu perunalla.
[/quote]

..tarkoitatko mitä tällä "sama määrä" -käsitteellä? Jos syöt 100g pottua, lihot melko varmasti jos korvaat sen 100g pekonilla. Mutta jos syöt "saman kalorimäärän edestä", eli vaihdat energiamäärältään samat tuotteet toisiksi, niin saatatpa laihtua.

En voi muuta sanoa, kuin että kannattaa oikeasti lukea joku kirja, jossa nää asiat on selitetty. Sen verran "monimutkaisesta" kokonaisuudesta on kyse, että ei onnistu tyhjentävä selittäminen.
 
Ja sen verran vielä, että itse olin ensin 6vkoa "tavallisella" dietillä = vähän rasvaa, runsaasti hiilihydraatteja. Paino putosi alle 300g viikossa. Sitten siirryin karppaamaan, ja paino on tippunut yli 500g viikossa.

Päivittäinen kalorimäärä koko ajan prikulleen sama!
 

Yhteistyössä