Saako lapsen pakottaa lukioon, ka yli 8?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ysiläisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Kookostalle vastaan vielä, että olen aika hyvin perillä eri koulutusmahdollisuuksista. Tiedän myös kuinka vaikeaa on yrittää sovittaa yhteen perhe, työ ja opiskelu.

No meillä opiskellaan ja eletään perhe-elämää. Mies on päivät koulussa ja minä illat. Töitä tehdään kumpainenkin miten niitä satutaan saamaan. Ja hyvin on mennyt =)

Alkuperäinen kirjoittaja ysiläisen äiti:
totta tuo, että amiksen jälkeen olisi se ammatti.

En tiiä, vaikeeta. Kun lapsi olisikin normaali, mutta arjen hallinta on hänellä oikeasti hukassa.

Mitäs sit, jos amis jää kesken?

Ymmärrän huolesi, moni täällä ei näytä ymmärtävän. Läheinen nuori lähti kauas kotoa opiskelemaan, vaikka valmiuksia itsenäiseen elämään ei ollut (koulumenestys kuitenkin sellainen, että lukiossa olisi pärjännyt). Opiskelut jäi siellä kesken ja nyt on ajelehtinut kuin ajopuu ja kaikki aloitettu on jäänyt kesken.
Jotkut nuoret kypsyvät hitaammin ja tarvitsisivat vanhemman ohjausta pidempään.
Jos lapsellasi on kehitykseen liittyviä ongelmia, oletteko ottaneet selvää, kun joissakin oppilaitoksissa on tuettua asumista sisäoppilaitostyyliin? Vapaa-ajallakin on ohjaaja tms. joka huolehtii, että nuori syö, nukkuu tarpeeksi, voi harrastaa ja opintojen sujuvuuteen kiinnitetään huomiota eli nuorta ei jätetä yksin. Tällainen voisi olla yksi vaihtoehto. Lukion ehtisi sitten, jos motivaatiota on, käydä vaikka jälkeenkin päin aikuislukiona.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
No meillä opiskellaan ja eletään perhe-elämää. Mies on päivät koulussa ja minä illat. Töitä tehdään kumpainenkin miten niitä satutaan saamaan. Ja hyvin on mennyt =)

Onnea teille :flower:

Meillä taas tekee kumpikin töitä mutta lapset hoidetaan kotona. Minulla on seitsemän vuotta kokoaikaista opiskelua peruskoulun jälkeen, ammattiasteen ja ylemmän opistoasteen tutkinto samalta alalta. Teen ihan eri alan töitä kuin mihin aikanaan opiskelin, vaikka ala oli ihan oma eikä lainkaan "väärä" valinta tuolloin - muuttui vain työllisyys ja sitten muutuin minä. Kaipaisin koulutusta alalleni. ehkä tässä vuosien aikana keksin keinon kouluttautua ilman että joudutaan ihan järkyttäviin taloudellisiin vaikeuksiin.

Mutta tämä menee jo aika kauas alkuperäisestä aiheesta - antaa tosin taustaa omalle ajatukselleni lukion hyödyllisyydestä.

Lukaisin vielä tuon lapsesi koulumenestyksen. Jos olisin sinä, niin yrittäisin juuri tuolla kielten opiskelulla tms. puhua tyttöä ympäri, painottaa sitä, että amiksen voi käydä lukion jälkeenkin.

Jatkan vieläkin :ashamed: Lukiossa on todella paljon oppilaita, jotka ovat siellä, kun eivät tienneet mihin ammattiin lukisivat ja vain murto-osa sitä varten, että TARVITSEVAT sitä esim lääkikseen pääsyyn. Jos lapsellasi selvää jo mitä haluaa tehdä niin ei ole huono vaihtoehto edetä ammattikoulu -ammattikorkeakoulu linjalla B)

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Vakavan keskustelun paikka, mutta en ite lähtis pakottmaan, melkein aikuista ihmistä.
Tunnen lapsia, jotka asuvat sisäoppilaitoksessa jo 12-13-vuoiaasta alkaen.... ja ihan hyvin on mennyt, kun vanhemmat luottaa.

Täällä yksi joka on "pakotettu" lukioon ja jonka käyminen oli TUSKAA. Suoritin sen loppupeleissä ihan hyvin, mutta se v*tutus mikä oli koko kolme vuotta, oli ihan suunnaton. Ja lukiolla ei nykypäivänä ole mitään väliä tulevaisuuden opintojen kannalta, joten kuuntele lapsesi mielipiteitä. Kannattaa myös muistaa että jos vanhemmiten mieli muuttuu lukion suhteen, sen voi hoitaa esim.aikuislukion iltaopintoina parissa vuodessa.

Joo ei missään nimessä saa pakottaa.. siitähän se kapina vasta alkaakin!! Anna lapsen itse päättä mitä hän haluaa elämältä ja jos se ei ole lukio vaan joku muu koulu niin anna lapsesi mennä siihen kouluun mikä häntä kiinnostaa...
Ja taist kysyä jossain kohti että entäs jos amis jää kesken.. sitten se jää.... Hän voi mennä jollekin toiselle linjalle jos ei eka kiinnostuksen kohde ollutkaan niin kiinnostava kuin hän oletti.. ole tukena ja apupilarina lapsellesi tuossa opiskelu hommassa... älä pakottava... Luota lapseesi ja anna hänelle vastuuta, sillä tavalla hän oppii elämään itsenäisesti niinkuin me kaikki muutkin olemme oppineet...

Mitä hyötyä on pakottamisesta? Mitä hyötyä siitä on lapselle,joka ei haluaisi kuitenkaan olla lukiossa?Miksiluokio on niin "korkeassa asemassa" verraten ammattiin,jonka saa kolmessa vuodessa? Eiköhän anneta lastemme päättää mihin ammattiin tai mihin kouluun haluavat pyrkiä. =)

Kuikelo: kaksoistutkintoa ei ole lapsen tahtomaan ammattiin. Hyvä pointti tuokin, että suurin osa ei tiedä mitä tahtoo ja lojuu lukiossa juuri siksi. Ammattitutkinto -> amk toimii hyvin kun ala ei vaihdu välillä, muuten menee vaikeammaksi.

Piipa: Iltalukio... onhan sekin vaihtoehto niin kauan kuin ei ole yh.

200 km tulee matkaa siihen kouluun johon on tahtomassa (tämä se lähin vaihtoehto).

Kai mä pelkään että ammattikoulu on hänelle liian helppo ja hän turhautuu siellä. Koska arjen taidoissa on ongelmia, hän saattaa ilman valvontaa luisua väärille urille.

Ei ole kyse minun haaveistani, kokemuksistani kyllä; itse en lukiota ole käynyt koska vanhempani halusivat minut nopeasti leipää tienaamaan. Täysi-ikäisenä lapsi saa päättää asiostaan, mutta alaikäisenä minä olen se joka hänestä vastaa. Lapsen suhteen olen yh, muuten avioliitossa.

Vaikka lukio jäisi kesken, niin ikää ehtisi tulla tarpeeksi. Eikä joutuisi ottamaan velkaa jo alaikäisenä. En minä hänen alavalintaansa epäile, kykyjään vaan. Eihän se lukio mitään pois sulje, vaikka jäisi keskenkin!

Entäs kymppiluokka, talouskoulu tms. jonka aikana voisi opetella arjen taitoja ja kasvaa henkisesti. Mielestäni lapsen/nuoren kanssa voi keskustella myös siitä, että äitinä epäilee tämän selviytymistä kodin ulkopuolella. Myöskään töihin meno välivuoden ajaksi ei ole huono vaihtoehto, nuori oppii siinä kuinka kovasti täytyy tehdä töitä rahan ansaitsemiseksi, saa itsetuntoa ja omaa rahaa -huomioi, että rahasta pitää vähentää elämiskustannukset ennen huvikäyttöä. Suosittelen työvoimatoimistossa käyntiä -yhdessä.
Vanhemman ei ole pakko päästää lasta/nuorta alaikäisenä epävarmoihin oloihin kauas kotoa. Se on osa huolenpitoa.

Tässä sulle aito esimerkki. Isoveljeni halusi ammattikouluun autopuolelle. Äiti pakotti hänet lukioon. Isoveli käytti lukioajan ryypiskellen. Ei ollut lainkaan kiinnostunut lukio-opiskelusta. Veli läpäisi yo-kirjoitukset, mutta jätti tahallaan suorittamatta pari kurssia, eikä saanut siis yo-todistusta eikä päästötodistusta. Niitä hänellä ei ole edelleenkään. Eikä hän aijo niitä suorittaakaan. Hän on nyt 26 eikä ole siis peruskoulun jälkeen mitään tutkintoa. Nykyään äiti sitten katuu, että pisti pojan väkisin lukioon. Ja poika syyttää vieläkin vanhempiaan. Ja mitä lukioon tulee, se on yleissivistävä koulu, josta on taas jatkettava opintoja eteenpäin. siis lukioon ei kannata mennä, jos ei ole kiinnostunut. Silloin sieltä saa vaaan huonot paperit. Ammattikoulusta on ihan oikeaa käytännön hyötyä sellaisenaan.

Yksi mistä ei ole ollut puhetta, on myös autokoulu. Meillä on vähän ollut ajatusta että mies voisi opettaa - ainakin pystyisi ensimmäistä autonresua huoltamaan ja saisi enemmän tukea autoilun alkumetreillä kotoa.

Tarkennetaan nyt vielä se, että haaveilemansa ammattitutkinto on minusta hyvä. Lukiosta kuitenkin on tulevaisuutta varten monipuolista hyötyä, vaikka lapsi ei sitä nyt näe - jos tyttö valisee amiksen tahdon että hän on täysin selvillä valinnastaan ja sen merkityksestä tulevaisuuteen ja elämäänsä. Hän on vasta 15 v ja minä olen vastuussa hänen valinnoistaan.

Vaikka lukio jäisi kesken, niin ikää ehtisi tulla tarpeeksi. Eikä joutuisi ottamaan velkaa jo alaikäisenä. En minä hänen alavalintaansa epäile, kykyjään vaan. Eihän se lukio mitään pois sulje, vaikka jäisi keskenkin!

Ei saa pakottaa ja tuon ikäiseen menee läpi enempi käänteispsykologia kuin sinun tahtosi on minun taskussa-komento.
Itse olen lähtenyt sisäoppilaitokseen 13v ja sen jälkeen olisin halunnut toiselle paikkakunnalle opiskelemaan mutta äiti kielsi.
sen jälkeen aloitin 2 koulua jotka jätin kesken ja 27v olen edelleen ammatiton yksilö. Toki en syytä siitä äitiä mutta saattaisi olla että minulla olisi ammatti jos olisin saanut mennä opiskelemaan sitä mikä kiinnosti minua.

Mutta miten niin ei joudu ottamaan velkaa? onko sinulla sitten varaa maksaa lapsesi opiskelu/koulukirjat (olen kuullut että lukiokirjat ovat kalliita).
Ja opintotukikin taitaa olla aika pieni vieläkin.

Rania
Kymppiluokalle ei ole järkeä mennä, kun lukemattakin saa yli kasin ka:n eikä ole vaikeuksia missään aineessa.

Työtä ei näillä main taida saada heti ysin jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja tasamaan tallaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Alkuperäinen kirjoittaja Melisa:
Mutta eikös se ole niin että jos saa huonot paperit lukiosta (kun ei kiinnosta) niin niistä on vain haittaa jatko-opiskeluja haettaessa :/

Eiköhän niillä kuitenkin amikseen pääse...

Niin tai sitten hakee sinne amikseen niillä ysin papereilla, jos lukion paperit niiiiiin huonot... :D

tasamaan tallaaja: ysin papereilla ei voi hakea, jos on lukion käynyt vaikka ne olis paremmat

lehmu: ei välttämättä, amiksessa on lukio kiintiöt (melko pienet) joihin otetaan ylioppilastodistuksella suurinosa aloituspaikoista on varattu peruskoulun todistuksella hakeville (katso ylempi kohta...)

Älä pakota.

Minut painostettiin lukioon. Iski sitte sisäinen kapina päälle. Sitä lisäsi se että yläasteella valinnaisena suoritetut pitkän matikan kurssit ei menny läpi sitte lukiossa.3 jakson lopussa jätin lukion kesken, kapinoin myös ottamalla täysin vääränlaisen poikaystävän. Minä olisin halunnut lähteä satojen kilometrien päähän Raaheen liiketaloutta opiskelemaan. Luulen, että jos olisin saanut mennä sinne, olisin valmistunut kaksikymppisenä. Opiskelumotivaatio kärsinyt siis lukiossa olemisen jälkeenkin, kun tuntunut painostusta. Asuntola-asuminen olisi myös vaikuttanut positiivisesti koulumenestykseeni. Äiti ei sitä ymmärtänyt.

Vaikuttaa, että ongelma on sinulla itselläsi. Anna sen lapsen elää. Arjen hallinta voi olla hukassa, jos olet niin vaativa, että joka askelta pitää pelätä.

Terveisin alisuoriutuja.

P.S. opiskelin sisäoppilaitoksessa Saaren kartanossa, sain paljon ystäviä, en tullut raskaaksi, enkä juonut alkoholia koko aikana.

Yhteistyössä