Saako lapsen tililtä ottaa rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oikeestaan olen sen jo tehnyt, ja lapselta kysynyt luvankin. Toki mä takaisin maksan. Muuten vaan olisi voinut käydä huonosti kun rahat loppu ja yks iso lasku piti maksaa. Siis oli yllättävä lasku, ei sitä voinut etukäteen tietää.

Oikeestaan mä tiedän jo ettei saisi, mutta jos maksaa takaisin? Saan sen lainan maksettua parissa kuukaudessa.

Ja itse en ole soskun asiakas, mutta jotkut sanoo, että sinne pitää antaa tieto kaikista tileistä, myös lapsen. Mutta miten se asia soskussa menee, tippuuko rahaa jos lapsen tilillä vaik pari tonnia? Kun eihän niitä lapsen vanhempi saisi käyttää elatukseen.

Riippuu ihan siitä kuka rahat on lapsen tilille laittanut. Jos niistä on, niinkuin lain mukaan kuuluu, tehty lahjaveroilmoitus (toki verovapaata siihen reiluun 3.400 €/vuosi tms) niin sitten ne lain mukaan ovat lapsen. Jos taas kysymyksessä on se että vanhemmat ovat säästäneet lapsen nimellä olevalle tilille, muttei niistä ole ilmoituksia tehty niin lain mukaan ovat vanhemman kunnes ne on laillisesti lahjoitettu.

Mulla on tili lapsen nimellä. Kyllä mä sitäkin käytän jos tarve vaatii. Mulle se on vain yksi keino säästää kun tuo tilin käyttö vaatii pankissa käynnin.

No me ollaan päätetty että lapsen tililtä saa lainata.jos on tarvis. Jos vaikka rahat loppuu ja ruokaa pitää saada. Vielä ei ole tarvinnut.

Minkäikäisestä lapsesta kyse?

Joo toki mulla on käyttöoikeus, mutta eihän se sitä tarkoita, että saisi rahaa sieltä ottaa. Lapsi on 11v ja mummo ja pappa laittaa rahaa ja ne on sanonut, että jos tulee tarve johonkin, niin sieltä vaan otat. En tosin ota, vaan lainaan. Olenko mä nyt tehnyt väärin? Oli vaan pakkorako ja toivon ettei jatkossa tuu tollasta tilannetta.

Ja ei sinne laiteta noin isoja summia että olis yli 3400€ vuosi.

Et ole (mun mielestä) tehnyt väärin. Sitäpaitsi, kaikki ei edes pidä lapsella omaa tiliä, vaan joillain lapsen rahat käytetään perheen yhteisiin menoihin. Näin oli meillä kun mä olin lapsi, kun oltiin köyhiä. Sä kuitenkin maksat takaisin. Turhaan podet syyllisyyttä! :)

Käytännössä saat lainata tai ottaa rahaa lapsesi tilitä mielinmäärin ihan mihin vain. Mutta koska ne on lapsen rahoja moraalisesti pitäisi toki kysyä lapselta lupa niiden lainaamiseen (joka sulla jo olikin). Toisaalta aika monilla lapsen tilit on lasten menoja varten eli pienestä pitäen sieltä vanhemmat nostavat rahaa lasten menoihin lapsilta kysymättä..., niin kauan, kunnes lapsi alkaa itse sinne rahaa laittamaan.

juuri tyhjäsin lasten tilin, laitettu saatuja lahjarahoja sinne, ostettiin heille sängyt ja laitoin iteltä loput. Lapsilisät menee rahastoon ja sen he saavat sitten joskus.

No mitä ihmettä palstalta kyselet, kun olet jo kysynyt lapselta?

Mä ainakin surutta ja kyselemättä menen lasten tilille, jos on tarve. Koska mulla on käyttö ja hallintaoikeus siihen.
Jos on iso tarve, lainaan ja maksan takaisin kun on varaa. Koska se nyt kuitenkin on lasten tarpeisiin tehty tili.

[QUOTE="alkup.";24230987]

Ja ei sinne laiteta noin isoja summia että olis yli 3400€ vuosi.[/QUOTE]

Verovapaita lahjoja voi antaa haluamalleen henkilölle yhteensä alle 4 000 euron arvosta joka kolmas vuosi

Käytännössä saat lainata tai ottaa rahaa lapsesi tilitä mielinmäärin ihan mihin vain. Mutta koska ne on lapsen rahoja moraalisesti pitäisi toki kysyä lapselta lupa niiden lainaamiseen (joka sulla jo olikin). Toisaalta aika monilla lapsen tilit on lasten menoja varten eli pienestä pitäen sieltä vanhemmat nostavat rahaa lasten menoihin lapsilta kysymättä..., niin kauan, kunnes lapsi alkaa itse sinne rahaa laittamaan.

Kannattaa lukaista tämä maistraatin julkaisu:

Alaikäisen lapsen omaisuuden hoitaminen

Yhteistyössä