Kuvitteleeko ihmiset että soskusta 'saa rahaa' sekun hakee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outo lintu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outo lintu

Vieras
Eli eräs ystäväni 'saa' soskusta toimeentulotukea,no hänen täytyy täyttää ties mitä lippuja ja lappuja viedä tilitositteet ym. joka kuukausi ja saa siis juuri ja juuri elämiseensä rahaa (tosin seurakuntakin antaa kerta kuussa ruokakassillisen) ja osa hänen suvustaa onkin kateellisisa kuinka hän tuolta saa rahaa:/
Nyt tämän minun ystävän vanha äiti oli sairaalassa ja sai laskun,
no lasku on enemmän kuin hänen pieni eläkkeensä ja niin tämä oli nyt itkenyt millä hän sen maksaa kun ei edes eläke riitä:( no ystäväni oli sitten käyttänyt äitiään soskussa ja eihän tuo sieltä mitään saanut kun olivat soittaneet tuon vanhuksen pankkiin ja kysyneet paljonko tuolla on tilillä rahaa,ja siellähän oli;)
Nyt tuo vanhus kiukkusi että kuka maksaa hänen laskun kun hänen eläke ei riitä,ja vaikka soskustakin sanottiin jos on säästöjä niin ne säästöt täytyy käyttää juuri tätä tilannetta varten ja sitten kun on oikeesti tili tyhjä ja ei ole rahaa niin sitten saa.Vaan ei tajunnut tuo vanhus että miksi ei saa kun ei se yhden kuun eläke riitä ja millä hän sitten elää,ja on nyt taas entistäkin kateellisempia tälle minun ystävälleni kuinka hän saa sieltä rahaa ja kai ne luulevat kun soskun rahoilla nyt ystäväni elää että nyt saisi jotakin luxsusta ja tosiaan ystäväni on oikeasti joutunut jopa paikallis lehdestä luopumaan kuin telkkaristakin kun ei soskun raha riitä näihin ylellisyyksiin.

Harmittaa, oikeestiko ihmiset luulee kävelevänsä soskuun ja saavansa rahaa ihan mihin vain ja samaan aikaan säästöt senkun kasvaa korkojaan pankissa.

Ja samaan aikaan taas kun kerron toiselle ystävälleni kuinka tällä minun 'köyhällä' ystävälläni menee huonosti taloudellisesti ja koitan edes jotenkin auttaa niin tämä minun toinenkin ystäväni on kateellinen eikä tajua minun auttamistani 'no eikö sosku ole sitä varten,saahan se sieltä'
Tulee vain mieleeni että moniko on oikeesti soskun tuella elänyt,nämä suurimmat kritisoija ovatkin yleensä niitä ketkä ei soskusta saa kun tulorajat yliuttyvät ja sitten kehtaavat olla kateellisia kun toinen oikeesti ei omista mitään ja jokapäivänen leipäpalakin pitää tarkkaan miettiä montako palaa on tänään vara syödä,siitäkö ihmiset ovat kateellisia?

kyllä täällä etelämmässä on ainakin soskuilla 'lupa' soittaa kaikki pankit läpi jolloin selviää ne 'pimeät' tilitkin ja passikin välillä vaaitaan näyttämään ettei ole matkustellut ja jos on matkustanut vaikka saanut ilmaisen matkan niin sekin vähennetään tuloista pois.
Ennen oli soskussa se käytäntö että vain nämä itänaapurista muuttaneet joutuivat passin näyttämään mutta nykyään sama laki koskee Suomalaisiakin

No johan on paksua puhetta!!

Ensinnäkin, me ollaan käyty kaks kertaa ulkomailla viimeisen kolmen vuoden aikana kun on saatu soskusta rahaa ja nämä matkat oli lahjamatkoja. Ei menetetty soskunrahaa. Yhtenä kesänä mun vanhemmat laittoi muutaman satasen tilille ja ilmoittivat, että rahat on ainoastaan sitä varten, että voidaan viedä lapset muumimaailmaan. Tätäkään ei huomioitu tulona.

Ja sitten
esim 4 henkisen perheen perusosa, siis se mikä pitää jäädä laskujen ym jälkeen käytettäväksi esim ruokaan, vaatteisiin, ym on n. 1200 e/kk, riippuen minkä ikäisiä lapset on.
Ja tuolla rahalla mun mielestä kovastikin osataa ruokaa ym ja välillä on rahaa johonkin ylimääräiseenkin!!

Terv. toimeentulotukea saava

Alkuperäinen kirjoittaja hyvin pärjäävä:

Ensinnäkin, me ollaan käyty kaks kertaa ulkomailla viimeisen kolmen vuoden aikana kun on saatu soskusta rahaa ja nämä matkat oli lahjamatkoja. Ei menetetty soskunrahaa. Yhtenä kesänä mun vanhemmat laittoi muutaman satasen tilille ja ilmoittivat, että rahat on ainoastaan sitä varten, että voidaan viedä lapset muumimaailmaan. Tätäkään ei huomioitu tulona.

Ja sitten
esim 4 henkisen perheen perusosa, siis se mikä pitää jäädä laskujen ym jälkeen käytettäväksi esim ruokaan, vaatteisiin, ym on n. 1200 e/kk, riippuen minkä ikäisiä lapset on.
Ja tuolla rahalla mun mielestä kovastikin osataa ruokaa ym ja välillä on rahaa johonkin ylimääräiseenkin!!

Pummi!!!
Mee töihin. Arvaa onko kiva maksaa sun ja sun lastes elämistä? Todella ärsyttää että täällä vaan chattailet ja valitat miten vaikeaa on...
just

Ja sitten

Laskujen jälkeen? Mitkä lasketaan laskuihin? Vuokra nyt ainakin, mut visalasku, puhelinlasku, jne? Eikö niiden pitäisi mennä tuosta perusosasta kuitenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:

Ja sitten

Laskujen jälkeen? Mitkä lasketaan laskuihin? Vuokra nyt ainakin, mut visalasku, puhelinlasku, jne? Eikö niiden pitäisi mennä tuosta perusosasta kuitenkin?

No tietenkin puhelin lasku, tv-lupa, lehtitilaukset, visalaskut ym. maksetaan tuosta perusosasta, mutta on se aika iso siitä huolimatta!! ja kovasti sillä pärjää!

Tiesittekö muuten että sosiaalipummit ovat yksi syy miksi talous ei nouse...
Joka päivä uutisissa puhutaan että talouden nousuun auttaisi jos sosiaalipummit ( pitkäaikaistyöttömät ) raahaisivat laiskan perseensä töihin.
Tosin... sanovat sen mua nätimmin uutisissa :D

Alkuperäinen kirjoittaja aargh:

Ja sitten

Pummi!!!
Mee töihin. Arvaa onko kiva maksaa sun ja sun lastes elämistä? Todella ärsyttää että täällä vaan chattailet ja valitat miten vaikeaa on...
just

Valitinko miten vaikeaa on? Päin vastoin, olen hyvin tyytyväinen elämääni.
Osaatko yhtään arvata olisinko hakenut töitä? Vaan eipä ilman ammattia paljon töitä tehdä. Lisäksi olen ollut pienten lasten kanssa kotona ja sittemmin opiskellut.

Mun mies on hyväpalkkaisessa työssä, mutta todella iso osa palkasta menee yritysvelkojen takia ulosottoon. Joten rahaa ei yksinkertaisesti jää tarpeeksi elämiseen. Joinain kuukausina on mennyt jopa niin hyvin, ettei ole tarvinnut ttt:a hakea, esim viime vuonna saatiin ttt:a 9 kk:n ajalta.

Ja vaikka pääsisinkin töihin, menis mun palkasta myös todella iso osa yritysvelkojen vuoksi ulosottoon. Joten taitais olla plus miinus nolla.

Alkuperäinen kirjoittaja aargh:
Tiesittekö muuten että sosiaalipummit ovat yksi syy miksi talous ei nouse...
Joka päivä uutisissa puhutaan että talouden nousuun auttaisi jos sosiaalipummit ( pitkäaikaistyöttömät ) raahaisivat laiskan perseensä töihin.
Tosin... sanovat sen mua nätimmin uutisissa :D
Mulla on varmaan ollut silmät ja korvat kiinni uutisia katsoessani =) Talouden nousuun varmasti auttaisi se, että ei olisi työttömiä. Mutta jotta työttömät saataisiin töihin, pitäisi olla työpaikkoja. Yritykset eivät kuitenkaan voi palkata lisää väkeä, jos osa väestä on jo lomautettuna tai saanut kenkää. Musta nyt on aika huono aika alkaa vinkumaan siitä, että ihmiset "eivät raahaa laiskaa persettään töihin".

Siis lasketaanko sossussa ulosottoon menevät maksut menoina? Mä oon luullut,ettei niitä huomioida. Onhan tossa aikamoinen homma noiden lippusten ja lappusten kanssa, etten ihan huvikseni siihen viittis alkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis lasketaanko sossussa ulosottoon menevät maksut menoina? Mä oon luullut,ettei niitä huomioida. Onhan tossa aikamoinen homma noiden lippusten ja lappusten kanssa, etten ihan huvikseni siihen viittis alkaa.

Ei mun ainakaan montaa lippua ja lappua tarvi sinne kantaa. Tiliote, tilinauhat ja laskut. Niin ja kerran vuodessa veroehdotukset. Enkä mäkään tähän huvikseni ole alkanut :)

Ulosottoon menevät maksut huomioidaan jos ulosmitataan suoraan palkasta.

Alkuperäinen kirjoittaja hups:
PANKKI EI SAA ANTAA TILITIETOJA EDES SOSIAALITOIMISTOLLE.JOTTA NIIN!

Ainakin näin toimitaan Kymenlaaksossa (Kouvola) ja minunkin äipältäni on vaadittu se passi näkyviin ja on uhkailtu jos passista leimoja löytyy niin vähennetään tuesta.Ja ihan syntyperänen Suomalainen tua äippäni.Tosin Äippä on joutun välillä turvautumaan oikeusavustajankin apuun kun mielivaltaisesti jättän huomioimati jotain normi juttui:(

Tästä en sit tiiä, mut yhtenä päivänä yhes ketjus oli linkitettynä tieto, jonka mukaan pankki olis velvollinen antamaan tiedot soskulle. Ja muutama kirjoitti et niin oli käynytkin.

Kyllä sieltä rahaa saa aika herkästi vaikka tililläkin olisi rahaa, kaveri kans käy sillon tällön pummimassa rahaa lastenvaatteisiin ties mihin, vaikka mies on palkkatyössä. Mut ne käyttää kaikki rahansa tyyliin tilipäivänä kaikkeen muuhun ku siihen mihin tarttis.
Mut kuka niistä pennosista on kateellinen :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja juoruakka:

Ainakin näin toimitaan Kymenlaaksossa (Kouvola) ja minunkin äipältäni on vaadittu se passi näkyviin ja on uhkailtu jos passista leimoja löytyy niin vähennetään tuesta.Ja ihan syntyperänen Suomalainen tua äippäni.Tosin Äippä on joutun välillä turvautumaan oikeusavustajankin apuun kun mielivaltaisesti jättän huomioimati jotain normi juttui:(

Miks oikeusavustajaan?
Netistä löytyy (en enää muista kyllä mistä, mut varmaan googlaamalla) sosiaali- ja terveysministeriön lakimiesten yhteystiedot. Näihin voi ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa ja itse ainakin sain avun sieltä, ihan sähköpostitse. Ne hoiti sit asian eteenpäin soskuun.

Miks oikeusavustajaan?
Netistä löytyy (en enää muista kyllä mistä, mut varmaan googlaamalla) sosiaali- ja terveysministeriön lakimiesten yhteystiedot. Näihin voi ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa ja itse ainakin sain avun sieltä, ihan sähköpostitse. Ne hoiti sit asian eteenpäin soskuun.

äipällä ei ole nettiä eikä varmaan osaa sitä käyttää:D
hoiti toi kin tyyppi ne hommat kuntoon tosin taaskin saa olla valittamassa kun koitaavat ettei tarvis kaikkee maksella ja kai ne luulee et ihmiset luo´vuttaa ja ei jaksa koht valittaa kun jää tukia saamatta

Miks oikeusavustajaan?

äipällä ei ole nettiä eikä varmaan osaa sitä käyttää:D
hoiti toi kin tyyppi ne hommat kuntoon tosin taaskin saa olla valittamassa kun koitaavat ettei tarvis kaikkee maksella ja kai ne luulee et ihmiset luo´vuttaa ja ei jaksa koht valittaa kun jää tukia saamatta

Ok. Mua vaan ärsyttää ne oikeusavustajat ja aattelin vaan et netin kautta ois helppo ja nopea hoitaa =)
Toi on kyllä niin totta, et ne pitää kukkaronnyöreistä kiinni aivan kun se olis niitten omasta pussista pois minkä vähävarainen tarvii. Jos ei hyvin tiedä ja tunne oikeuksiaan niin kyllä jääpi paljon saamatta, mitä oikeesti kuuluis.

en usko että kukaan ylpeänä hakee sossun luukulta rahaa. toivottavasti. ja jos ei muuten pärjää - sitä varten se on.

Kyllä. haluan naiivisti uskoa näin vaikka tietäisin totuuden. asiat eivät vaan ole mustavalkoisia aina...

Alkuperäinen kirjoittaja EllaMaaria:
en usko että kukaan ylpeänä hakee sossun luukulta rahaa. toivottavasti. ja jos ei muuten pärjää - sitä varten se on.

Kyllä. haluan naiivisti uskoa näin vaikka tietäisin totuuden. asiat eivät vaan ole mustavalkoisia aina...

No en mäkään sillä ylpeile. Kovasti odottelen sitä aikaa kun pärjätään kokonaan omilla!

Vähän riippuu asiasta...sossussa kun on paljon muutakin kuin vain toimeentulotuki....

Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:

Vähän riippuu asiasta...sossussa kun on paljon muutakin kuin vain toimeentulotuki....

totta...voin korjata, että puhuin ko. tuesta.

Alkuperäinen kirjoittaja outo lintu:
kyllä täällä etelämmässä on ainakin soskuilla 'lupa' soittaa kaikki pankit läpi jolloin selviää ne 'pimeät' tilitkin ja passikin välillä vaaitaan näyttämään ettei ole matkustellut ja jos on matkustanut vaikka saanut ilmaisen matkan niin sekin vähennetään tuloista pois.
Ennen oli soskussa se käytäntö että vain nämä itänaapurista muuttaneet joutuivat passin näyttämään mutta nykyään sama laki koskee Suomalaisiakin

Nykyään ei monesta maasta saa edes passiin leimaa eli ei se passi todista ettei olisi ulkomailla käynyt.