Saako lapsesi lomaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hoitaja"

Vieras
Pidättekö miehenne kanssa kesälomat yhtäaikaa vai jaatteko lomaviikot niin, että lapset saa mahdollisimman pitkän loman päiväkodista? Jos pidätte yhtäaikaa, joutuuko lapsenne menemään päivystävään varahoitoon?

Tuskalla taas töissä seurailen näitä perheitä, joissa vanhempien on niin tärkeää pitää lomansa yhtäaikaa, että lapsen loma jää surkean lyhyeksi ja vieläpä joutuu sinne päivystyshulinaan. :( Jopa pieniä, 1-2 -vuotiaita sinne kyörätään. Eikä auta, vaikka vanhemmille yrittää kertoa mahdollisimman realistisesti mitä se 4 viikkoa siellä on.

Noh, meillä ei ole päiväkoti-ikäisiä just nyt. Tämän loppukesästä syntyvän kohdalla olen tehnyt kaikkeni pitkittääkseni hänen hoitoonmenoaan sillä olen säästänyt ja siirtänyt maksimiosan tämän vuoden lomastani ensi kesään.

Pidämme yhtäaikaa miehen kanssa lomamme. Lapset ovat lomalla kesäkuun 1.päivästä elokuun loppuun, tosin esikoisella alkaa eskari pikkasen aikaisemmin.

tosin tuo ei tarkoita sitä että olisimme symbioosissa 24/7. lapset lomailee keskenään ympäri suomea sukulaisten luona, mies lomailee kavereidensa kanssa, minä lomailen ystävieni kanssa. yhdessä saatetaan myös ehkä kenties luultavasti jos huvittaa tehdä myös jotain. ainakin olla rehunteossa ja heinänteossa, lapsetkin alkaa olla sopivassa iässä osallistumaan osaltaan noihin töihin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No kaikilla työpaikoilla ne loma-aikojen järjestämiset eivät noin vain onnistu. Omalla kohdallani näyttää nyt siltä, että lomailen elokuussa, jolloin lapset ovat jo eskarissa ja koulussa. Toki aion vielä kysyä, olisiko mahdollista vaihtaa noita lomia, mutta kun siellä työpaikalla sattuu olemaan muutama muukin, joka haluaa pitää lomansa kesä-heinäkuussa.

samaan aikaan pidetään loma, eli tarhaikäinen on sen 5 viikkoa lomalla, päivystyksessä joutuu olemaan 8 päivää, koska mies ei saanut lomaansa kuten anoi, vaan siirtyi myöhemmäksi.
Enemmän meillä lapset kärsisi jos pidettäisiin eri aikaa, kaikki raissut jäisi tekemättä.
Hoitopäiviä tulee lapselle muutenkin vain 2-4 päivää viikossa, ympäri vuoden, kiitos vuorotyöläisvanhempien

Loma pidetään koko perheen voimin. Ihme että avio-eroja on niin paljon, jos koskaan ei ole kunnolla aikaa viettää enemmän aikaa yhdessä. Eiköhän ne lapsetkin siitä tykkää enemmän, kun on äiti ja isä kotona yhdessä.

Meillä on lapset lomailleet jo 4,5 vuotta ja lomailevat vielä seuraavat 3,5 vuotta.

Mutta jos olisin töissä, niin pitäisimme todennäköisesti lomat osittain päällekäin. Esim. niin, että aloittaiisin kesäkuun puolessa välissä 4 viikkoa ja mies aloittaisi heinäkuun alussa 4 viikkoa. Tällöin lapsilla olisi 6 viikon loma, josta 2 viikkoa vietettäisiin koko perheenä.

Joskaan mun työssäni ei lomailla silloin kun huvittaa vaan loma on heinäkuussa, piste. Eikä se mieskään aina saa lomiaan pitää silloin kun haluaa, joten eipä se aina olisi meistä kiinni, miten me lomailemme.

Alkuperäinen kirjoittaja 3-vuorotyöläinen;28338932:
Loma pidetään koko perheen voimin. Ihme että avio-eroja on niin paljon, jos koskaan ei ole kunnolla aikaa viettää enemmän aikaa yhdessä. Eiköhän ne lapsetkin siitä tykkää enemmän, kun on äiti ja isä kotona yhdessä.

Eikä tarvi mennä varahoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28338921:
No kaikilla työpaikoilla ne loma-aikojen järjestämiset eivät noin vain onnistu. Omalla kohdallani näyttää nyt siltä, että lomailen elokuussa, jolloin lapset ovat jo eskarissa ja koulussa. Toki aion vielä kysyä, olisiko mahdollista vaihtaa noita lomia, mutta kun siellä työpaikalla sattuu olemaan muutama muukin, joka haluaa pitää lomansa kesä-heinäkuussa.

ei eskari ole pakollinen

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28338921:

Tämä on ymmärrettävää, jos työnantaja sanelee loma-ajankohdan. Mutta useissa tapauksissa on kyse vanhemmista, jotka voivat itse määritellä tai ainakin toivoa lomansa ajankohdan. He eivät edes yritä pitää lomiaan niin, että lapset saisivat pidemmän helpotuksen päivähoidosta, vaan kertovat ihan avoimesti että aikovat pitää lomansa yhtäaikaa puolison kanssa ja that's it.

Meillä lomaillaan tänä kesänä niin et ensin mä oon viikon, sit mies neljä viikkoa ja sit mä neljä viikkoa. Eli mulla ja miehellä ei oo yhtään yhteistä lomaa, mut lapset viikkoa vaille koulun loman lomalla. Ekan koulun lomaviikon isompi on päiväleirillä ja pienemmän hoitoa vielä mietitään...

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28338927:
Enemmän meillä lapset kärsisi jos pidettäisiin eri aikaa, kaikki raissut jäisi tekemättä.

Alan ammattilaisena voin lohduttaa sinua: eivät lapset kärsi siitä että lomareissu jää tekemättä. Enemmän se lapsi nauttii pitkästä lomasta kuin yhdestä reissusta. :)

[QUOTE="vieras";28338942]ei eskari ole pakollinen[/QUOTE]

Niin, että jättäisin viemästä lapsen ensimmäisenä kuukautena eskariin sen takia, että itselläni on loma silloin?

[QUOTE="hoitaja";28338869]Pidättekö miehenne kanssa kesälomat yhtäaikaa vai jaatteko lomaviikot niin, että lapset saa mahdollisimman pitkän loman päiväkodista? Jos pidätte yhtäaikaa, joutuuko lapsenne menemään päivystävään varahoitoon?

Tuskalla taas töissä seurailen näitä perheitä, joissa vanhempien on niin tärkeää pitää lomansa yhtäaikaa, että lapsen loma jää surkean lyhyeksi ja vieläpä joutuu sinne päivystyshulinaan. :( Jopa pieniä, 1-2 -vuotiaita sinne kyörätään. Eikä auta, vaikka vanhemmille yrittää kertoa mahdollisimman realistisesti mitä se 4 viikkoa siellä on.[/QUOTE]

Kun lapset aloittivat päiväkodissa (5- ja 3-vuotiaina), pidimme pari vuotta lomista 2 vkoa samaan aikaan, muuten limittäin. Loppuloman (kesä-, heinä- ja elokuun) lapset olivat mummolassa (välillä olimme myös me siellä viikot). Sen jälkeen olemme pitäneet vähintään 3 viikkoa samaan aikaan lomia ja lapset ovat olleet mummolassa muut ajat.

Yhteistyössä