Saako lapset ostaa kaupoista energiajuomia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Tai siis tiedän että meidän kaupasta saa, kun poika 7v oli tänään sellaisen sieltä ostanut |O Mä kun luulin, että tuli joku ikäraja niihin ja nuoremmille ei saisi myydä.

Maakunta | 8.10.2009 | 19:39
Energiajuomien myyntiä rajoitetaan
Osa liikkeistä ei myy juomia esimerkiksi alle 15-vuotiaille. Selkeitä sääntöjä ei kuitenkaan ole.

Joensuu
Juho Lintula

Laki ei kiellä energiajuomien myymistä lapsille ja nuorille. Sen sijaan osa kauppiaista on rajoittanut myyntiä omatoimisesti, koska juomien käyttöä ei suositella lapsille terveyssyistä.

-?Meillä ei ole tästä asiasta puoleen eikä toiseen minkäänlaista yhtenäistä suositusta, Päivittäistavarakaupan yhdistyksen PTY:n toimitusjohtaja Osmo Laine sanoo.

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran tulkinnan mukaan energiajuomien pakollisetkaan varoitusmerkinnät eivät anna kauppiaille oikeutta tai velvollisuutta päättää, kenelle elintarvikkeita myydään.

PTY:n elintarvikeasiantuntijan Merja Söderströmin mielestä kauppiailla on kuitenkin oikeus rajoittaa energiajuomien myyntiä lapsille.

-?Kaupat voivat korostaa vastuullista toimintatapaansa ja rajoittaa myyntiä sillä perusteella. En näe, että tämä olisi ristiriidassa Eviran tulkinnan kanssa, hän sanoo.

Soittokierros muutamiin liikkeisiin Pohjois-Karjalassa vahvistaa, että energiajuomien myyntikäytännöt ovat kovin vaihtelevia.

Ei siitä kauaa ole kun multa kysyttiin Prismassa paperit, kun ostin energiajuomaa :D

Mutta kysäsin ohimennen toisella kerralla joltain myyjältä, niin ei kuulemma ole heillä normaalikäytäntö vaan myyjä on varmaan luullut alkoholipitoiseksi juomaksi.

Voisivat kyllä kieltää. Tuon ikäisiä lapsia kun houkuttaa kielletty hedelmä. Kun pojat tietävät, ettei vanhemmat tykkää, että energia juomia juovat, niin omilla rahoilla piilossa on sitten kiva niitä juoda..., vaikka ei ne maistu edes hyvälle.

Kyllä se on vanhemmista kiinni ostaako vai ei. Lapselle ei kuulu antaa rahaa mukaan kouluun! Onhan esim. tupakointi kielletty alle 18-vuotialta mutta silti monet aloittaa jo 12 vuotiaana. Pitäkää ne lapset kurissa! Bussissa nään joka päivä alakoululaisilla ison karkkipussin ja energiajuoman ja sit ihmetellään lasten ylipainoa ja diabetestä...

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Ei siitä kauaa ole kun multa kysyttiin Prismassa paperit, kun ostin energiajuomaa :D

Mutta kysäsin ohimennen toisella kerralla joltain myyjältä, niin ei kuulemma ole heillä normaalikäytäntö vaan myyjä on varmaan luullut alkoholipitoiseksi juomaksi.

jep,tarkkaan saa katsoa kun ne purkit näyttää niin samoilta. Ja joissakin alkoa mukana...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Kyllä se on vanhemmista kiinni ostaako vai ei. Lapselle ei kuulu antaa rahaa mukaan kouluun! Onhan esim. tupakointi kielletty alle 18-vuotialta mutta silti monet aloittaa jo 12 vuotiaana. Pitäkää ne lapset kurissa! Bussissa nään joka päivä alakoululaisilla ison karkkipussin ja energiajuoman ja sit ihmetellään lasten ylipainoa ja diabetestä...

Juu ihan samaa mieltä olen, ettei lapsille pidä antaa rahaa kouluun yms., mutta ei niitä voi pullossakaan pitää. Tupakoinnin aloittamista sentään vaikeuttaa se, että sitä tupakkaa ei voi noinvain kaupasta hakea, mutta sen energiajuoman kun saa. Esim. mun poijan kaveri ilmeisesti oli kotoaan saanut rahaa, jolla sen juoman olivat ostaneet. Myös omat poikani saavat pihahommista taskurahaa, jonka käyttöä en vahdi..., joten ihan mahdollista on, että ostavat sillä energiajuomia.

Ne energia juomat ovat nuorten mielestä varmaan aika makeen näköisiä kun kaverit näkee toisen energiajuoma kädessä ja tulee kommenttejakin esim. anna maistaa

Eivät saa ainakaan meidän lapset mä olen kieltänyt !
No sille en voi mitään jos kaupat myyvät mutta tuskin meidän lapset edes ostais koska ne ei tykkää limustakaan :)

lapset tarvitsevt nyt edes jotain piristävää kun tuakka ja kalja on kielettyä. Jos ne nyt juo yhden viikossa niin ei se ketään tapa.Juommehan me aikuisetkin anakin jokaäivä yhden oluen

...kun oman 12v lapsen kaikki kaverit (mutta ei hän itse, ei kuulu porukkaan) sotilaskotiin ja ostaa sieltä vaikka kuinka monta tölkillistä, sitten sylkevät pois ja haukkuvat pahaksi. Sama toistui ja toistui, kunnes kyseisen paikan myyjät kielsivät. Sen jälkeen ovat menneet kassalle muumilimsapullojen kanssa.

itse olen 12 vuotias ja mun mielestä es maistuu ihan hyvältä, juon ehk yhden tölkin 3 kuukaudess, koska se tuo ihan mukavaa vaihtelua johonkin kokikseen. Jos juo sitä kerran muutamas kuukaudes, ei susta mitään addiktia tule. joskus saan yhden tölkin lauantai namiksi

hei itse olen 10W tyttö. En juo energia juomaa. En ole koskaan edes maistanut sitä. Oon huomannu, et ei kaikki sitä jokapäiväisesti juo. Jotkut vaa haluu maistaa. Esim: Jos kysyy kaverilta, että saako maistaa sitä tai vaikka vanhemmilta. Niin sanoo usein ei. Sillon se henkilö jolle on sanottu ei menee ostaa sellasen pullon. Et vois maistaa sitä.
Mun mielestä siis ei se hyvää tee mut jos joskus harvoin jois vähän sitä nii siin ei oo mitään vaarallista.
Useimmiten pojathan juo sitä koska vanhemmat kieltää tai sit ne haluu tietää et miltä ne sivuvaikutukset tuntuu.