Saako lasta käyttää tekosyynä,valehdellessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermostuinko turhasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermostuinko turhasta

Vieras
Mitä mieltä olette. Onko hyväksyttyä valehdella niin et käyttää lasta tekosyynä.
Miehen äidillä tänään syntymäpäivät.Täyttää tasavuosia.
Mies ei ole innokas lähtemään,mut ei omista niin paljoa selkärankaa,että ilmottaisi suoraan ettei olla tulossa.
Mies meinasi ,että soittaa et vauva on kipeänä ja siksi ei tulla.Itse olen sitä mieltä ,että soittaa ja kertoo rehellisesti ,ettei olla tulossa,eikä käytä lasta tekosyynä.

No toisaalta sit jos vaan sanoo suoraan ettei halua tulla niin äiti varmasti loukkaantuu..
Ei se lapsen käyttäminen tekosyynä tollasessa jutussa niin vakavaa ole,eri asia sitten sellanen missä lapsi sotketaan johonkin vakavempaan.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23762598:
no ei lasta saa käyttää tekosyynä. kyllä pitää olla sen verran munaa että uskaltaa sanoa suoraan asian. tai sitten mennä vaikka ei huvittaisikaan

Mäkään en kyllä ymmärrä miksei voi mennä vaikka vaan pyörähtämään oman äidin synttäreillä.

No toisaalta sit jos vaan sanoo suoraan ettei halua tulla niin äiti varmasti loukkaantuu..
Ei se lapsen käyttäminen tekosyynä tollasessa jutussa niin vakavaa ole,eri asia sitten sellanen missä lapsi sotketaan johonkin vakavempaan.

no miksi ei voi vaan sanoa sitten että on itse kipeänä. vaikka sinä soitat ja sanot, että miehesi on kipeä, miksi se pitää olla niin että lapsi on kipeä

Mä ainakin käytän. Tottakai. Onhan mulla lapsia ja lapset ovat mitä parhain tekosyy ei-toivotuilta toiminnoilta välttymiseen!

...oman äitini synttäreille tosin menisin ilomielin.

Kyllä sen verran pitäis olla arvostusta omaa äitiä kohtaan, että muistais tätä hänen syntymäpäivänään. Ja jos se on äidille iloisin asia, että oman pojan perhe tulee käymään, ni se hälle suotakoon syntymäpäivänään.

Lasta käytän itsekkin välillä tekosyynä, jos on jokin asia joka ei nyt kiinnostais.

Periaatteessa joo, mutta mitä se estäisi?
Miksi tarvitaan molemmat vanhemmat vauvaa hoitamaan jos hän on "kipeänä".

Kannattaisi ihan sanoa suoraan, mutta jos ei halua niin sanoo että ite on kipeenä.

Itse lähtisin vaikka ei huvittaisikaan. Mutta jos lähteminen olisi ylitsepääsemättömän vaikeaa, valehtelisin että lapsi on kiepä. Se varmaan loukkaisi vanhaa äitä vähemmän kuin se että ei nyt vaan huvita tulla synttäreille.

Eihön tuo ihan oikein ole, mutta toisaalta tässä tapauksessa on parempi antaaa tekosyy kuin oikea syy. Oikean syyn kertominen olisi loukkaavaa.

Meiltä jää huomenna äidin syntymäpäivät väliin, kun lapsi on kipeänä. Lapsi on kylläkin oikeassti kipeä. Itsellläkin on sellainen olo, että saatan olla tulossa kipeäksi. Parempi siis jättää syntymäpäivät väliin kuin mennä tarttumaan tautia vanhalle äidilleni.

En mä näe mitään "moraalisesti väärää" siinä, että juuri lasta käyttää tekosyynä. Eli onhan se periaatteessa moraalisesti väärin valehdella, että lapsi on kipeänä, mutta ei mun mielestä yhtään pahempi valehdella, että lapsi on kipeänä, kuin että itse olisi. Ei siis minusta ole väärin lasta kohtaan tms.

Tosin ihan yhtä hyvin voisit tuossa tilanteessa tosiaan sanoa, että sinä ja/tai miehesi olette kipeinä.

En mäkään näe siinä eroa sanooko että lapsi on kipeänä tai että on itse kipeänä. Paitsi jos se lapsi on sen ikäinen että puhuu jo ja lasta näin samalla painostetaan itseään valehtelemaan. Parempi jokatapauksessa käyttää tuollaista valkoista valhetta kuin sanoa suoraan ettei nyt huvita tulla juhliin.

Jos meillä olisi jommankumman äidin syntymäpäiväjuhlat ja joku lapsista olisi kipenä niin ei se olisi syy koko porukan kotiinjäämiseen, mikäli ei ole kyse jostain vatsataudista tai muusta helposti tarttuvasta. Eli tuolloin se synttärisankarin oma lapsi menisi muiden lasten kanssa juhliin samalla kun miniä tai vävyppoika jäisi kotiin hoitamaan potilasta.

Miksi muuten mies ei halua mennä tuonne?

Yhteistyössä