Saako lastenhoitaja mielestänne syödä "työpaikalla"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitajax1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitajax1

Vieras
Eli siis mitä mieltä olette, saako lastenhoitaja syödä teilla jos hoitaa lapsia esim 8 h päivässä ja tekee lapselle/lapsille ruuan, saako hän itse syödä sitä. Vai oletteko sitä mieltä että tuokoon omat eväät mukanaan?
Entä kahvi, saako hoitaja keitellä itselleen kahveja päivän mittaan?

Meillä saa totta kai. Muuten se taitaa yksityisenä mennä miten sovitaan. Tosin kaikin puolin on varmaan fiksumpaa, että hoitaja syö samaa kuin lapsetkin. Muutenhan se hoitotäti ottaa vaikka millaset herkkueväät mukaan ja siinä sitten lapset katselis, kateellisina vieressä ;)

no kai se pitää sopia kun hoitajaa palkkaa. noin kasvatuksellisesti olisi tietysti kiva että kaikki istuu yhdessä pöydässä ja syö samaa ruokaa. monelle pienelle voi olla vaikeaa jos hoitaja vetää voileipiä tms ja ite pitäis syyö 'kunnon ruokaa'
tietääkseni monesti jos on hoitaja palkattu kotiin niin on sovittu että ruoanlaitto ei välttämättä siihen kuulu vaan ruoat on tehty valmiiksi ja hoitaja sitte vaan lämmittää ne

Se riippuu ihan perheestä. Jos palkkaisin lastenhoitajan niin saisi syödä samaa ruokaa kuin lapset, koska haluaisin että hoitaja esimerkillään opettaa ruokatapoja, sekä hoidon olevan kodinomaista (istutaan yhteiseen pöytään..). Saisi keittää kahvit.

Mutta päiväkodissahan hoitajat joutuu maksamaan joka sapuskasta ryöstöhinnan. Ja et edes saa syödä sitä ruokatauolla vaan se täytyy syödä lasten kanssa. Mikä on vähän hullunkurista että meidän pitäisi opettaa lapsille ruokatapoja näyttämällä esimerkkiä ruokailussa, mutta ei puhettakaan että työntantaja kustantaisi ruoan. Onhan meillä niin iso palkka jo ;)

[QUOTE="vieras";24077889]Työntekijän ruokailun järjestämisestä on ihan säädöksiä olemassa.[/QUOTE]

On niitä, totta kai. Mutta jos palkka maksetaan pimeänä käteen, kuten monesti tehdään, ei ehkä niihin säännöksiin vetoaminen paljon auta.

Riippuu sopimuksesta,mie söin lasten kanssa samaa ruokaa ja sain keitellä kahvia ja teetä,samoin jos leivoin,sain kahvin kanssa syödä leipomuksia.

Minä en saanut. Tai olisin siis saanut, jos olisin maksanut ruoastani 4,50e/pvä! Olin silloin nuori (joskin ammatin jo omaava), kieltäydyin tuosta ja sanoin tuovani omat eväät. Nyt myöhemmin oon ajatellut, että olipa hullua yrittää "huijata" nuorta kilttiä lastenhoitajaa, se olisi veloitettu palkastani, eli olisin saanut n. 100e vähemmän palkkaa.

Eli siis mitä mieltä olette, saako lastenhoitaja syödä teilla jos hoitaa lapsia esim 8 h päivässä ja tekee lapselle/lapsille ruuan, saako hän itse syödä sitä. Vai oletteko sitä mieltä että tuokoon omat eväät mukanaan?
Entä kahvi, saako hoitaja keitellä itselleen kahveja päivän mittaan?

Sais syödä ja keitellä kahvia.
Jos jotenki tarkka pitäis olla niin sehän voidaan sopia työsopimuksessa mitä kuuluu etuihin.

[QUOTE="lastenhoitaja";24077958]Minä en saanut. Tai olisin siis saanut, jos olisin maksanut ruoastani 4,50e/pvä! Olin silloin nuori (joskin ammatin jo omaava), kieltäydyin tuosta ja sanoin tuovani omat eväät. Nyt myöhemmin oon ajatellut, että olipa hullua yrittää "huijata" nuorta kilttiä lastenhoitajaa, se olisi veloitettu palkastani, eli olisin saanut n. 100e vähemmän palkkaa.[/QUOTE]

Tai eihän se mitään huijaamista tietenkään ollut. Hyvä yritys maksattaa minulla perheen päivän ruoat ja samalla maksaa minulle pienempää palkkaa :D Ja siis olisin lounaasta saanut syödä (ei aamupaloja, eikä välipaloja). Kahvia en juonut, mutten olisi sitäkään varmaan saanut keittää, tai olisin siitäkin joutunut maksaa.

[QUOTE="lastenhoitaja";24077958]Minä en saanut. Tai olisin siis saanut, jos olisin maksanut ruoastani 4,50e/pvä! Olin silloin nuori (joskin ammatin jo omaava), kieltäydyin tuosta ja sanoin tuovani omat eväät. Nyt myöhemmin oon ajatellut, että olipa hullua yrittää "huijata" nuorta kilttiä lastenhoitajaa, se olisi veloitettu palkastani, eli olisin saanut n. 100e vähemmän palkkaa.[/QUOTE]

Tiesithän, että myös päiväkodissa hoitajat maksavat ruuasta?

[QUOTE="vieras";24077983]Tiesithän, että myös päiväkodissa hoitajat maksavat ruuasta?[/QUOTE]

Tiesin. Päiväkodissa kuitenkin palkka yli 500e enemmän, mitä minulla oli. Päiväkodissa myös hieman parempi/monipuolisempi ja laajempi ruoka, mitä minä tein (vanhemmat tekivät ruokalistat.

Itse antaisin ehdottomasti lastenvahvin syödä meillä. Tietenkin.

[QUOTE="diu";24078007]Miksi pitää erikseen mainita että riippuu sopimuksesta, kaipa ap sen tietää kun mielipiteitä kysyikin.[/QUOTE]
No miksi ei saisi erikseen mainita että riippuu sopimuksesta?
Kaikki sopimukset kun ei aina ole samanlaisia ja kannattaa sen vuoksi työnantajan kanssa sopia erikseen ruokailusta ja kirjata se sopimukseen,ettei tule erimielisyyksiä.
Kaikki eivät välttämättä tätä asiaa ota huomioon.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="diu";24077872]Kyllä sais syödä ja juoda kahvia ellei nyt paketillista vetäis päivässä :D[/QUOTE]

Kysymyksiä haastateltaessa mahdollista lastenhoitajaa:

- Pidätkö kahvista?
- Oletko pieniruokainen?
- Tykkäätkö puurosta vai pitääkö olla metukkavoileipiä?
- Montako palaa vessapaperia käytät kerralla?

Minusta aika röyhkeää, jos ei saisi. On siellä kuitenkin koko päivän ja joutuu lapsille antamaan ruokaa, niin väärinhän se olisi, että itse ei saisi siitä ottaa.

Kun mä olin lastenhoitajan opiskeluaikana ruoka, jonka koko perheelle valmistin kuului mun luontaisetuihin. Kahvia en silloin juonut, mutta välipalalla join samaa mehua kuin lapsetkin.