Saako mielestäsi eskarista pitää vapaapäivä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä pidetään vapaata joskus.. Tai tyttö ei koskaan tahdo olla eskarista pois ja kun se onkin vaan 2kertaa viikossa niin kyllähän sinne jaksaakin mennä mut jos on jotain muuta mneoa yms. niin ollaan sitten pois.

Mä luulen että toi ipana kyllä oppii elämän todellisuuteen ennemmin tai myöhemmin ja toivon että se on myöhemmin.

Minusta voi joskus pitää suunnitellusti vapaata, matkan tai vastaavan takia. Aina pitää kuitenkin etukäteeen ilmoittaa, jos sitä vapaata aikoo pitää, ei mitään sellaista, että eipä huvita tänä aamuna lähteä.

Meidän eskarilainen ilmoitti, että eskarissa kerrottiin, että sieltä voi pitää vapaa päiviä, jos vaikka menee matkalle. Hän on kovasti suunnitellut, että meidän pitäisi matkustaa jonnekin, kun kerran voi vapaatakin pitää =)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Saa pitää, mutta mä en näe mitään järkeä esim. siinä että lapsi käy eskarissa vain parina päivänä viikossa. Satunnaiset arkivapaat on ihan jees. Mun tyttö tosin ei pidä niitäkään.

Se, että lapsi tuodaan eskariin 9:30-12:30 välisenä aikana, on "kielletty" meidän tytön eskarissa. Joko tullaan ajoissa, tai ei ollenkaan, mutta eskariaikana ei tulla ja mennä miten sattuu, sillä se häiritsee muun ryhmän toimintaa.

Ei kai kukaan sanonutkaan vievänsä lasta kesken kaiken eskariin?

Eikä tässä puhuttu sellaisestakaan, että lapsi kävisi vain pari kertaa viikossa eskaria.

Eskari on juu kyllä vapaehtoinen, mutta meillä lukee selvästi hakuehdoissa, että jos toimintaan hakee ja haluaa on siihen sitouduttava. Koulun säännöt pätee meidän kunnassa. Eli sit ei kannata mennä laisinkaan, jos asenne on leväperäinen. Tää riippuu vissiin kunnasta miten asiat on hoidettu, meiilä siis jo koulutoimenalaista toimintaa ja on joustoluokat 0-2!

Eskari on juu kyllä vapaehtoinen, mutta meillä lukee selvästi hakuehdoissa, että jos toimintaan hakee ja haluaa on siihen sitouduttava. Koulun säännöt pätee meidän kunnassa. Eli sit ei kannata mennä laisinkaan, jos asenne on leväperäinen. Tää riippuu vissiin kunnasta miten asiat on hoidettu, meiilä siis jo koulutoimenalaista toimintaa ja on joustoluokat 0-2![/quote]

Yksi vapaapäivä viikossa on leväperäistä toimintaa? Etenkin kun olen aina sopinut asian eskariopen kanssa enkä vain jätä lasta viemättä sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuli tänään puhetta erään kaverin kanssa, kun meillä eskarilainen on satunnaisesti pitänyt ihan muuten vain vapaapäiviä eskarista. Hän sanoi, että sieltä ei pidetä mitään vapaapäiviä, koska siinä opetellaan sitä kouluun menoa ja koulustakaan ei saa olla pois jne.

Minusta eskarista kuitenkin saa olla pois. En tietenkään anna pojan olla pois aina kun hän tahtoo, mutta satunnaisesti on päätettykin tehdä jotain muuta ja jätetään eskari väliin. Minusta se on kiva, että voimme vielä tehdä niin - ensi vuonna se ei onnistu.

Saa olla. Ope sanoi meillä että voi pitää vapaapäiviä kun se on vielä mahdollista. Eskari on vapaaehtoinen. Koulu tai siis oppivelvollisuus ei enää ole. Jos ei ite opeta tai järjestä opetusta kotiin niin ei ole mitään vapaapäiviä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei kai kukaan sanonutkaan vievänsä lasta kesken kaiken eskariin?
Ei sanonutkaan, mutta sellaisestakin on puhuttu eskarin yhteydessä: se ei ole koulu, vaan vapaaehtoinen esikoulu, joten aikatauluista ei tarvitse mukamas pitää tiukasti kiinni :headwall: . Mun mielestä sellainen on ihan typerää.

Kyllä meidän kunnassa! Eli pois saa olla perustelluin syin max. 3 päivää eskariopen luvalla ja sitten pidemmät poissaolot vaatii rehtorin luvan. Eskarilaisilla lomat on kuin koululaisilla ja muutoinkin siis edelleenkin koulun käytäntö! Pois ei voi olla joka viikko, jos ei oo kipee yms.

Meillä kun lapset meni eskariin, ope toivoi ettei turhia poissa oloja hirveesti tulisi. Mut meillä eskari on kyläkoulun yhteydessä ja sama ope opettaa myös 1 ja 2 luokkalaisia, joten toiminta on varmaan erillaista kuin päiväkodin eskarissa.

Minkä helkkarin reksin kun ei päiväkodissa ole reksiä??????
Hallooo.
Meillä oli poika 3 pv eskarissa ja mulla oli vielä 2 vk lomaa jäljellä ja imoitin eskariin että me lomaillaaan ja opet ol että tottakai lomailkaa vaan. Ja tosiaan sanovat että pitäkää välillä vapaapäiviä jos siltä tuntuu.

Joo ja meillä oli päivähoidon toimintaa, eikä mitään erityisiä reunaehtoja mukana. Sai olla pois vaikka viikon jos niin halusi, kunhan ilmoitti sen samalla kun hoitoajatkin.

Meillä eskarista oltiin viime vuonna ihan runsaasti pois. Opettajat sanoivat, että vapaata vaan, aina kun siltä tuntuu, kyllä sitten koulua ehtii käydä myöhemminkin. Kevättä kohti sitten vähän skarpattiin tätä "kouluuntotuttelua" silmällä pitäen.

Meillä ainakin lapsi on oikein hyvin tajunnut sen, että vapaaehtoinen eskari on eri asia kuin koulu, koulussa kuuluu käydä ja eskarissa ei ollut pakko. Usein jäätiin kotiin niinäkin aamuina kun ei vain huvittanut lähteä. Mutta ei se ole koulunkäyntihalukkuuteen nyt vaikuttanut millään lailla. Harva lapsi kai niin hölmö olisikaan, ettei tajuaisi, että koulu ja eskari ovat eri asia.

Itse en aikanani käynyt eskaria ollenkaan, silloin sen järjestäminen oli vielä alkutekijöissään. Äitini halusi, että saan nauttia "vapaasta lapsuudesta" mahdollisimman pitkään. Eikä ollut mitään vaikeuksia sopeutua kouluun ja ryhmätoimintaan. Ei kerrassaan mitään. Eli ei näitäkään ihan liikaa tarvitse pähkäillä.

Minä olen kuullut etttä täällä jossain koulussa rehtorilta tosiaan pitää anoa lupa pidempää poissaoloa varten, eikä lyhyitäkään "omia lomia" suositella. Mutta eskariope kyllä sanoi jo tutustumisessa, että hyvin voi ottaa vapaapäivän silloin tällöin jos huvittaa. Maanantaisin ja tiistaisin lapseni eskarissa käydään eskarikirjaa ja luetaan Kisu Pikkukuusta, joten ne ovat sellaisia jatkuvia juttuja, joista voi hiukan jäädä jälkeenkin. Muina päivinä on liikuntaa, musiikkia ja kuvista, enkä usko että niiltä päiviltä joskus pois oleminen kovasti haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ekaluokkalaisen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja TYHMÄT OOTTE:
miksi ne kaikki muksut sitten laitetaan sinne eskarijonoon ja miksi järjestetaan ilmaista kuljetusta jos eskari on kauempana??????? HUVIN VUOKSI VAIN?

Sen vuoksi että eskarissa kartoitetaan kouluvalmiutta ja harjoitellaan ryhmässä oloa, sosiaalisia taitoja, opetellaan aakkoset yms.

Jotkut lapset saattavat olla kotihoidossa esikoulu ikään saakka ja on se aikamoinen muutos jos kouluun suoraan pamautetaan...

on se muuten ISO muutos sellaisille lapsillekkin jotka ovat päiväkodin eskarissa ja sit vielä siihen päälle päiväkodin puolella et on nukkumiset ja aidatut pihat ja sit mennään epulle isoon koluun !!

Meillä oli eskarin mielipide se, ettei saa olla poissa.

Eskari on toki vapaaehtoinen, mutta jos sinne päättää osallistua, on sitten siinä kohtaa velvollisuus siellä myös käydä. Näin siis meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista kouluun:
miksi ne kaikki muksut sitten laitetaan sinne eskarijonoon ja miksi järjestetaan ilmaista kuljetusta jos eskari on kauempana??????? HUVIN VUOKSI VAIN?

Sen vuoksi että eskarissa kartoitetaan kouluvalmiutta ja harjoitellaan ryhmässä oloa, sosiaalisia taitoja, opetellaan aakkoset yms.

Jotkut lapset saattavat olla kotihoidossa esikoulu ikään saakka ja on se aikamoinen muutos jos kouluun suoraan pamautetaan...

on se muuten ISO muutos sellaisille lapsillekkin jotka ovat päiväkodin eskarissa ja sit vielä siihen päälle päiväkodin puolella et on nukkumiset ja aidatut pihat ja sit mennään epulle isoon koluun !!

Oma lapseni on koulun eskarissa, ja vaikka koulunaloitus varmasti onkin vuoden päästä sitten helpompi kun kouluympäristö on jo tuttu, olisin mieluummin suonut hänelle vielä vuoden päiväkodissa leikkimistä. Nyt lapset ovat kuin koululaisia.

Tietenkin eskarista saa olla pois, eiköhän se oo jokaisen perheen oma asia hoitaa asia niinkun parhaaks näkee. Ainakin meidän tytön eskarissa on vaan yks varsinainen eskaritehtäväpäivä, että sitä pidän tärkeimpänä päivänä, mutta tuskin jos joskus sillonkin sattus poissa olemaan niin lapsi mitenkään jäis jälkeen. Ja saahan sieltä oikeasta koulustakin olla poissa jos hyvä syy ja hoitaa sen ajan koulutehtävät kotona. Ei kai se niin vakavaa ole tuo koulunkäynti.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista kouluun:

Oma lapseni on koulun eskarissa, ja vaikka koulunaloitus varmasti onkin vuoden päästä sitten helpompi kun kouluympäristö on jo tuttu, olisin mieluummin suonut hänelle vielä vuoden päiväkodissa leikkimistä. Nyt lapset ovat kuin koululaisia.

Itse tarkoitin tuolla eskarin aloituksella sitä, että se on iso muutos mennä kotihiodosta eskariin kun on tosiaan ollut kotona. Jos on ollut jo pitkään päiväkodissa niin muutos ei ole niin iso kun on jo tottunut olemaan pitkää päivää pois kotoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Itse tarkoitin tuolla eskarin aloituksella sitä, että se on iso muutos mennä kotihiodosta eskariin kun on tosiaan ollut kotona. Jos on ollut jo pitkään päiväkodissa niin muutos ei ole niin iso kun on jo tottunut olemaan pitkää päivää pois kotoa.

Ok :) Itsekin olen miettinyt että varsinkin tuonne koulun eskariin meneminen on varmasti järkytys jos on ollut kotona siihen asti eikä esim. tunne ketään lapsista etukäteen. Henkilökuntaakin on niin vähän, ettei heille jää aikaa ohjata lapsia sosiaalisissa tilanteissa.

Meillä oli alusta asti sovittu että poika käy eskaria 3-5 pv viikossa. Etukäteen oli kuitenkin sovittu ne päivät milloin menee eskariin ja milloin vp, ettei voinut tehdä niin että tänään ei huvitakaan mennä.
Eskari on täysin vapaaehtoinen, eikä sieltä voi " jäädä jälkeen" yhtään missään ;)

juuri toissapvänä olin eskareitten vanh.illassa jossa pväkodin johtaja itse sanoi että kun teillä on vp antakaa myös lapselle vp, LAPSI EI JÄÄ MISTÄÄN POIS ESKARISTA, mutta paljosta jää pois jos ei saa olla kotona vanhempien kanssa.

Yhteistyössä