Saako sosiaalivirkailija katsoa meidän kaappeihin ja komeroihin?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anski"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Näin.

Joskus ihmisillä on se tilanne sellainen, etteivät itse kykene näkemään, että se oma koti ei ole ihan tavallinen lapsiperheen koti siinä missä muutkin. Jos joku on tehnyt ilmoituksen aidosta huolesta siisteyden vuoksi, luultavasti on muutakin kuin lelut sikin sokin. Ja jos sos.työntekijät ovat sen käyneet toteamassa, että on aiheellista siivota, niin tuskin on silloinkaan kyse "tavallisesta" lapsiperheen satunnaisesta epäjärjestyksestä.

Näin minäkin ajattelin.
 
[QUOTE="a p";23219955]Olenko mä jotenki epäselvä? Siis asunto OLI aiemmin epäsiisti ja pahasti. NYT asunto on siivottu yhdessä perhetyöntekijän kanssa.

Mutta kun aiemmilla käynneillä on virkailija heti sanonut jos on ollut vaikkapa tietokonepöydällä ylimääräistä tavaraa. Missään ei ilmeisesti saisi olla mitään. : /[/QUOTE]
Sinä et ymmärrä sitä, että ne katsovat sen niin, että pienessä sotkussa on suuren alku. Jos ihmisellä on taipumusta sotkuisuuteen, niin sellaisen täytyy pyrkiä aika täydelliseen tilanteen hallintaan, ettei tilanne mene koko ajan pahemmaksi ja pahemmaksi. Normaalissa tapauksessa pinoja tulee ja menee, mutta sotkuisella ihmisellä ne aina kasvavat ellei niitä välillä laiteta tietoisesti ruotuun. Sotkuisen ihnmisen tavaroiden tulee pysyä kaapeissa ja laatikostoissa, koska tavaroiden levittäytyminen kertoo siitä, että tavara on lisääntynyt. Jotakin on tullut lisää, mutta mitään ei ole viety pois. Ja pitää sinun saada pinot pois edes silloin, kun työntekijät tulevat, koska paraatikunto on aina parempi kuin normisiivo ja työntekijät sen tietävät.
 
Oho! Meillä on välillä paikat niin sekaisin, että sillä perusteella mukulat vietäisiin meiltä ihan varmasti :)! Onneksi ollaan sen verran hyvätuloisia, että siivooja käy kerran viikossa ja siten homma pysyy jotenkin kuosissa. Eli, ei. Keneltäkään ei voida viedä lapsia sotkuisen asunnon takia, ellei tosiaan ole kyseessä ihan "tunkio". Eikö todella ole muuta syytä, miksi olette lastensuojelun kanssa vaikeuksissa? Hoidatteko lasten ruokailut, puhtauden jne. huolellisesti? Sellaisesta ei tietenkään voi tinkiä, vaikka joskus tavarat olisivatkin "hujan hajan" lattioilla.
 
Millaista sotkua teillä siellä sitten on ollut? Onko levällään ollut jotakin lapsille vaarallista tai sopimatonta? Esim. tupakkaa, lääkkeitä tai alkoholia lasten ulottuvilla, tai veitsiä tai muita vastaavia väärissä paikoissa? Onko teillä ollut tyhjiä kaljatölkkejä levällään tms., mistä saisi kuvan, että vanhemmilla ei homma hanskassa?
 
meillä kävi kerran sossu ja se tonki kaappeja ...soitin sit mun äidille ja se soitti sossuun ja valiutti niin kehtas se perkeleen h...valehdella mun äidille et ei oo katsonut mun kaappeja...sit se vaan saatto yks kaks tulla ulko ovesta sisään...koputtamatta. ja asuttiin todella pienellä paikkakunnalla.
 
[QUOTE="anski";23219754]Syy lastensuojeluilmoitukseen oli asunnon sotku ja meidän talous.

Aiempien käyntien perusteella pelkään, että taas katsotaan kaappeihin ja komeroihin. En tajua miksi niihin pitää katsoa jos asunto muuten siisti. Ei me ainakaan asuta kaapeissa ja komeroissa.

Muutenkin ahdistanut tuo sossun nainen ja perhetyöntekijä koska tuntuu, että meiltä vaaditaan aivan järjettömän siistiä. Monessa lapsiperheessä ei tälläinen edes toteudu. Kun ei saisi missään olla mitään. Ei saisi tietokonepöydällä olla mitään ylimääräistä, millään tasolla missään ei saisi olla mitään. Kaikki pitäisi olla täysin tiptop.

Ahdistaa jo tuleva käynti koska sanottiin, että jos siivouksen tulokseen ei olla tyytyväisiä niin lapset viedään multa pois. Voidaanko näin tehdä pelkkien kaappien ja komeroitten perusteella? Tai sen perusteella, että jossakin tasolla on jokin tavara?

Ahdistaa.[/QUOTE]

Jos teillä on ns. normaalin sotkuista, niin se ei ole syy millekään. Tuttavallani oli aivan järjetön kaaos ja lapset lähti kuin telkkä pesältä.
 
Ota ensin yhteys sossudaamin esimieheen ja valita, sano myös että valitus kohtelusta lähtee myös ylempiin tahoihin! Sitten soitat läänin sosiaalitarkastajalle ja kerrot tilanteen. Hän voi neuvoa muistutuksen teossa. Pistät kapuloita rattaisiin ja sossuämmät kuriin, teet selväksi että heilläkään ei ole oikeus kohdella ihmisiä miten sattuu!
Oletko lukenut paperisi, onko paljonkin virheitä niissä? Siitä jo näkee onko minkätyypin sossuämmä kyseessä.
 
Jos ne haluaa katsoa onko teillä luurankoja kaapissa...:vampire:
Sori :ashamed:

Mutta, jotenkin ajattelisin ettei kaappeihin katsominen ole kovin aiheellista, eiköhän niiden tehtävä ole katsoa kokonaisuutta lasten hyvinvoinnin kannalta ja siihen ei paljoa kaappejen sotkut vaikuta.
 
[QUOTE="a p";23219826]Sä et sitten lukenut kunnolla. Asunto on kunnossa eikä me asuta niissä kaapeissa ja komeroissa. Meidän asunto on aivan kuten muidenkin perheellisten asunnot on. En vain tajua miksi meiltä vaaditaan todella siistiä asuntoa joka ei todellakaan toteude monessakaan lapsiperheessä.

Ja miksi muka on oikeus katsoa meidän kaappeihin?[/QUOTE]

Kuule, ehkä asia ei ole niin kuin kuvittelet. Jos asunnon epäsiisteyttä on tarkkailtu aiemminkin ja nyt taas, niin et kai sä oikeasti ajattele että kaikki on kunnossa ja teitä vaan kiustataan?
 
Tarkistavat, että kaapeissa on ruokaa ja ettei löydy mitään tyhjiä/täysinäisiä viinapulloja.

Poliisi voi tehdä kotietsinnän rikosta epäillessään oikeusistuimen luvalla, mutta voi olla, että jos kieltäydyt niin poliisi tulee paikalle virka-avuksi ja lapset lähtee huostaanottoon. Eli kannattaa antaa kaappeihin kurkistaa.
 
Ei asunnolta kyllä edellytetä mitään huippusiisteyttä, noissa tarkastuksissa. Se käsite perussiisti on sitten taas hyvin suhteellinen. Mutta toimenpiteisiin ei kai voida sotkuisuuden vuoksi ryhtyä (( siis lasten huostaanottamiseksi) ellei asunnossa ole selkeästi tervydelle haitalliset asuinolot. Noissa tarkastuksissa arvoidaan myös paloturvallisuutta.
 
Kyllä meillä tutkittiin kaikki kaapit ja maton aluset. Kaapista katsottiin ettei ole viinapulloja tai homolehtiä. Maton alta ettei ole ulostetta. Pesukoneesta kaivoivat alushousutkin ja haistelivat haiseeko virtsalle. Miehen siittimenkin tutkivat suurrenuslasilla kun oli tuntomerkit jostain vanhustentalon ikkunan takana elintään näytelleestä. Lopulta selvisi että olivat väärässä kämpässä. Naapurillehan koko tarkastus piti tehdä kun ei meillä ole lapsiakaan.
 

Yhteistyössä