saan tekarit=((

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
siis olen vasta alle kolme kymppinen ja saan osaproteesin ylös. mua itkettää tää asia ihan kamalasti ja tuntuu, että en enää ikinä lähde mihkään ihmisten ilmoille sen jälkeen. mulla aina ollut huonot hampaat ja nyt tämä on edessä. tunteeko täällä kukaan nuorta jolla on proteesia ja mitä niistä ajattelette?

enenhän tekarit saatiin rippilahjaksi.:o Ikävä että noin nuorena on hampaat jo niin huonot että joudutaan protetiikkaan turvautumaan. Mutta jali sulle ja kyl sä opit niiden kanssa elämään. Parempihan on et sul kuiteski on hampaat, oli ne tekarit tai omat kiinteät, kuin et kulkisit ilman hampaita. Varmasti olet hoitanut hampaitasi, vai oletko*? Toisten hammasluu on vain heikompaa ja sille ei itse voi mitään.

No mutta minkäpä sille voi. Varmasti harmittaa. Ajan myötä kuitenkin varmasti totut ajatukseen. Yritä ajatella positiivisesti, että kyse on kuitenkin "vain" hampaista... Asiat voisivat olla huonomminkin. :) Eikä niitä kukaan ulkopuolinen tekohampaiksi huomaa.

Älä sure, kukaan ei huomaa proteesejasi etkä ole niistä millään lailla tilivelvollinen. Uskoisin, että tekohampaita on useammalla ihmisellä kuin äkkiseltään kuvittelisi. Esim. kolareissa varmaan aika useinkin menettää purukalustonsa. On se sentään hienoa että on olemassa tekarit, ei tarvi ilman hampaita elellä pelkällä pilttiruoalla ;) Saat kuule hienot hampaat, ole vaan iloinen ja ylpeä niistä! :)

saanko kysyä että miten hammaslääkärissä sinuun on suhtauduttu jne? yksityisellä vai kunnallisella? itselläni on tosi huonot hampaat, ja en uskalla mennä hammaslääkäriin koska pelkään saavani jonkun saarnan tms :(

Mulla kans ollu aina tosi huonot hampaat ja oon usein sanonutkin että tekarit saan vielä ennenkun täytän 30. Nyt ikää 25..... no siis aluksi voi tuntua kamalalta mutta kyllä sä niihin totut, ja aatteleppa vaikka noita jääkiekkoilijoita. Komeita nuoria miehiä ja valtaosalla taatusti osaproteesit suussa. tietysti naiselle voi olla kovempi paikka kuin miehelle saada tekohampaat, luulisin. Mutta kukaan ei huomaa ovatko hampaat omat vai teetetyt! Kyllä se siitä!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
saanko kysyä että miten hammaslääkärissä sinuun on suhtauduttu jne? yksityisellä vai kunnallisella? itselläni on tosi huonot hampaat, ja en uskalla mennä hammaslääkäriin koska pelkään saavani jonkun saarnan tms :(

menin yksityiselle käymään yli kymmenen vuoden tauon jälkeen. minua myös vaivaa hammaslääkäripelko. otin kuitenkin härkää sarvista ja sanoin kyllä vastaanotolla että minua hävettää ja pelottaa ja kaikkea siltä väliltä. lääkäri oli ihan ok kuitenkin ja asiallien, mitään saarnoja ei tullut. kannattaa mennä kyllä sinunkin, ennenkuin ajaudut tähän tilanteeseen , että osa hampaista joudutaan poistamaan. tieto oli musertava. vaikka tiedänkin, että se on tässä maailmassa pieni murhe.
nyt olen kyllä netistä lueskellut paljon proteesi juttuja ja katsellut kuvia. onneksi ovat nykyisin aika kehittyneitä, eivätkä kömpelöitä muovijuttuja.

"Toisten hammasluu on vain heikompaa ja sille ei itse voi mitään."

Pakko kommentoida tätä lausetta. Toki hammasluullakin on pienen pieni vaikutus, mutta suurin on se että oletko saanut kariesbakteeria lapsena.
Jos itselläsi on huonot hampaat niin te voitte katkaista sen kierteen ja olla tartuttamatta sitä lapsillenne. Se on suuri palvelus lapselle!

Alkuperäinen kirjoittaja Napander:
Paljonkohan maksaa tekarit?Sanoivatko mitään hinta arviota?

en vielä tiedä. seuraavalla kerralla katsotaan kuinka monta hammasta joudutaan poistamaan.. ainakin edestä ylhäältä neljä. hinnoista en tiedä todellakaan , muutakuin sen että siinä on taas yksi murhe lisää mistä ne rahat kiskon..

Mä oon 23v ja kunhan multa lähtee maitohampaat niin saan tekarit tilalle. Olen tiennyt tuon jo 10vuotta joten ei se minusta tunnu pahalta ollenkaan =) Ei kukaan niitä huomaa eikä tiedä, ellemme itse sitä kerro.

isä sai tekarit kolmikymppisenä koko suuhun. Onnettomuudesta johtuen; isäni ajoi moottoripyörällä kadulla, kuorma-auto peruutti sen päälle jostain pihalta. Hyvin sillä tekareista huolimatta on mennyt! Tsemppiä sulle ap! :D

Kovasti tsemppiä sulle...tiedän tunteesi. Mulla oli mieletön hammaslääkäripelko, mut lopulta oli pakko mennä. Hävetti ja ties mitä. Mulle ei oo kyllä osaproteesia ees ehdoteltu, vaikka ylhäältä on otettu kolme isoa hammasta ja alhaalta kaksi. Tän lisäksi paikkauksia on tehty monia, esim.etuhampaisiin. Mutta on tämäkin parempi kuin ennen...ja puuttuviin hampaisiin on tottunut, eivät näy tavallisesti hymyillessä.

Minun 11v siskontytöllä on yksi tekohammas. Sillä 7-8vuotiaana meni yksi hammas ihan mustaksi ja lopulta se piti leikata pois eikä siihen kasvanu rautahammasta tilalle.

:hug: Ei se nyt suuren suuri häpeä ole jos kumminki olet pitäny huolta hampaistas ja silti kävi näin. Ei kai niistä nyt päällepäin huomaa, että on tekarit.

Mulla oli lapsena ja teininä todella hyvät hampaat, ei reiän reikää. Teininä saadut raudat vähän vaikutti tähän asiaan, mutta kaikkein eniten asiaan on vaikuttanut saamani sädehoidot. Sädehoitoalueen yläreuna menee tuossa leuan kohdilla ja sylkirauhaset ovat kärsineet. Mun sylki on sitkeämpää eikä suojaa hampaita niin hyvin. Hammaslääkäri sanoi, että vaikutus on elinikäinen. Että kiva.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
"Toisten hammasluu on vain heikompaa ja sille ei itse voi mitään."

Pakko kommentoida tätä lausetta. Toki hammasluullakin on pienen pieni vaikutus, mutta suurin on se että oletko saanut kariesbakteeria lapsena.
Jos itselläsi on huonot hampaat niin te voitte katkaista sen kierteen ja olla tartuttamatta sitä lapsillenne. Se on suuri palvelus lapselle!

Joo mutta sen streptokokkibakteerin "tartuttaminen" voi olla mahdotonta. Meilläkin vanhemmalla pojalla on se vaikka ikinä ei ole samalla lusikalla syöty eikä pussailtu suulle tms. Sen voi saada vaikka toisten lasten leluista tms. Eikä bakteerin tarttuminen tarkoita sitä että lapsi olisi tuomittu saamaan reikäiset ja huonot hampaat, tärkeämpää on se miten niitä hoitaa. Ja että ylipäänsä hoitaa. Ja ap:lle: tuntuuhan se varmaan oudolta saada noin nuorena osaproteesit mutta niinkuin edellä on sanottu, paremmathan ne on ku jos ei olis hampaita ollenkaan. Eiköhän niihin totu äkkiä! :hug:

Yhteistyössä