saanko pitää kertyneitä vuosilomapäiviäni yhden päivän viikossa vai onko joku laki siihen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nipa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nipa"

Vieras
siis aloitin työt tammikuussa ja haluaisin pitää nyt ensi kuussa vapaata ma-ke ja heinäkuussa pitäisin jokaisen heinäkuun maanatain vapaana. mutta onko olemassa jokin laki että teityn määrän lomapäiviä kun pitää niin täytyy pitää myös lauantai?
olen henkilökohtainen avustaja ja meillä ei ole voimassa mitään lomaaikaa milloin lomat pitäisi pitää vaan ne voi käyttää silloin kun niitä on kertynyt

Minä olen töissä pitänyt lomapäiviä työnantajan kanssa sopien niin, että pidin joka perjantai vapaata jonkun aikaa. Mutta tosiaan siihen pitää laskea joka 6. päivä myös yksi lauantai, ettei niitä voi ikäänkuin enempää pitää kuin jos pitäisi viikon kerrallaan tai vastaavaa.

joo vähän hämää kun tuolla luki jossain ettei mitään lauantai pakkoa ole mutta niin ajattelinkin että joku juttuhan tässäkin on ettei lomat noin käy.
mutta varmaankin voi tehdä niin että pidän sen 5 päivää vaikka eri viikkoina kunhan vain joka kuudes päivä on lauantai? tietysti niin että se tulee perjantain perään.
esim:1 viikko:ma-ke, 2 viikko:ma,3 viikko:pe-la?

Ei ole olemassa mitään lakia. Joillain aloilla saattaa olla vielä tuo sääntö voimassa, mutta monilta on jo poistettu.

Monissa paikoissa kun ei tuota lauantaita enää lasketa lomapäiväksi muutenkaan.

joo nää on vähän vaikeita asioita, toi mun palkanmaksaja ei noudata mitään varsinaista tessiä, niinpä nämä jutut on vähän hankalia eikä kukaan tunnu tietävän mistään mitään

joo niin olen itsekkin kuullut ettei monessa paikassa enää lasketa lauantaita, ainakin kunnan töissä taitaa olla niin? muusta en tiedä.. mutta meillä ei ole lainkaan tessiä käytössä vaan mennään sillä jollain työperus laki jutulla vai mikä se nyt oli ja nyt en tajuu mistään mitään kun haluisin jo sumplia nuo heinäkuun lomat niin vois varailla matkoja

[QUOTE="nipa";23420877]siis aloitin työt tammikuussa ja haluaisin pitää nyt ensi kuussa vapaata ma-ke ja heinäkuussa pitäisin jokaisen heinäkuun maanatain vapaana. mutta onko olemassa jokin laki että teityn määrän lomapäiviä kun pitää niin täytyy pitää myös lauantai?
olen henkilökohtainen avustaja ja meillä ei ole voimassa mitään lomaaikaa milloin lomat pitäisi pitää vaan ne voi käyttää silloin kun niitä on kertynyt[/QUOTE]

Se on pomo, joka päättää milloin sä olet lomalla.

yhdessä on avustettavan kanssa nämä lomapäivät päätetty ja hän on minun pomoni, mutta palkanmaksaja on säätiö jonka toimintatapoja en tiedä.
ensi kuun ma-ke vapaat tuntuivat käyvän palkanmaksajalle, muista vapaista ei osannut sanoa yhtään mitään kun yritin kysyä voinko pitää heinäkuun kaikki maanantait vapaina

ei ole edellisiä kertyneitä lomia mulla. vaan siis 2 kertyy kuussa ja ne voi pitää heti kun niitä on kertynyt.
olen äitiysloman sijainen enkä ole ensi vuonna enää tuolla töissä niin turhaan niitä ensi vuoden kesäksi kerrytän

Työnantaja ja työntekijä voivat työsuhteen aikana sopia, että
1) työntekijä pitää 10 vuosilomapäivää ylittävän loman yhdessä tai useammassa jaksossa

2) vuosiloma sijoitetaan ajanjaksolle, joka alkaa sen kalenterivuoden alusta (1.1.), jolle lomakausi (2.5.-30.9) sijoittuu ja joka päättyy seuraavana vuonna ennen lomakauden alkua (30.4.)

3) 10 vuosilomapäivää ylittävän vuosiloman osa pidetään viimeistään vuoden kuluessa lomakauden päättymisestä (30.9.)

4) jos työsuhde päättyy ennen lomakauden alkamista, loman alkamiseen mennessä ansaittu vuosiloma voidaan pitää työsuhteen kestäessä

5) työntekijän aloitteesta 20 vuosilomapäivää ylittävä, enintään 5 lomapäivän pituinen vuosiloman osa voidaan pitää lyhennettynä työaikana. Sopimus on tehtävä kirjallisesti.

Mikäli työsuhde päättyy ennen kuin edellä 3 kohdan mukaisesti sovitettu loman osa on pidetty, maksetaan pitämättömästä lomanosasta lomakorvaus (tähän on oma taulukkonsa.).

Yhteistyössä