Saatiinpä kyl aiheesta taas tappelu :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvatus ongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kasvatus ongelma

Vieras
Siis miehen kans.. mies hermostu sit tosissaan :/

Meil ollu 2v:n kans vänkäämistä siitä, että ruokapöydässä pysytään niin kauan, että ruoka on syöty jos ei pysytä kerran komento takaisin toisesta kerrasta ruoka lähtee roskiin.
Nyt sit on alkanu vänkääminen siitä, et 2v vaatii et hänet pitäisi syöttää ja uudestaan tuo ruokapöydässä vänkääminen.

Kehoitin tyttöä syömään 2krt... kolmannella kerralla sanoin, jos et syö ja pysy paikallasi niin ruoka lähtee jää kaappiin ja nostin sen sinne. Tottakait siitä tuli hirveä märy ja meuhkaaminen. Jatkoin tyynesti ruokailuani, mies hermostu ku tyttö huutaa ku en anna ruokaa jääkaapista.
Mun puolesta tyttö saa vaik nähä nälkää jos ei kerta opi, et ruokapöydässä pysytään ja ruoka syödään kerralla. Tuo tyttö oikeesti kohta hyppii silmille. Isänsä kans sillä on etenki ruokapöydässä ongelmia.. antaa sen välillä juoksennella ympäri taloa.

Niin, yrität nyt saada täydellistä lapsirobottia aikaiseksi.
Lapsi on vasta 2-vuotias, ei kai sillä täydellisiä aikuisen tapoja vielä ole
mitä se pystyis sisäistämään.
Mitä kovemmin yrität tuon ikäisen kanssa, sen enemmän voi tulla vastarintaa.
Lapsi olis halunnut vielä syödä, mutta nyt jäi nälkäkin ja paha mieli.
Oliskohan niin että tuossa parin vuoden päästä lapsi pystyis sisäistämään
nuo ruokapöytäkomennot?

Meillä oli kans mahotonta vääntöä,mutta laitoin sit pojalle lautasen ruokineen eteen ja söin rauhassa vieressä omaa sapuskaa,niin kylläpä poika pisteli ihan ite ja tosi hienosti kaikki eväänsä :xmas: .Huomasin et miun liika tuputtaminen vajaa 2-vuotiaalle uhmikselle ei aiheuttanut kuin harmaita hiuksia,mutta kun herra mie-ite saikin syödä itseksensä niin johan onnistui ja pieni sotku ei mualimoo kaada :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmeellistä armeijameininkiä, oppii ne vähemmälläkin kun ikää tulee. Aivan turhaa huudattamista, miehesi on oikeassa.

Näin, 2-vuotias vasta opettelee pöytä tapoja. Meillä kyllä lapset pysyy pöydässä nätisti ruokailun ajan. Mulla 1v6kk ja 8v pojat. Syövät minkä jaksavat. taapero esim. vielä joskus yrittää kipata nokkamukista juomat lautaselle, heittää lusikan lattialle jne. Muki kauemmas kielto ja syönti jatkuu. Sitten pois ku tarpeeksi on syöty. En ymmärrä tuota diktaattori juttua. Kammohan siitä syömisestä tulee.

Oikeaa meininkiä, miks edes annat ruokaa jos omat käsittämättömät -ei mihinkään perustuvat sääntösi menevät tasapainoisen ja hyvinvoivan lapsen edelle. Kaasuta se pentu ennen päivällistä!!

Ihmeellistä armeijameininkiä, oppii ne vähemmälläkin kun ikää tulee. Aivan turhaa huudattamista, miehesi on oikeassa.

On se väärä tapa kun 2-vuotias joutuu armeijakoulutukseen.
Miksi mulla meni hyvin kun en toiminut kuin pahin diktaattori?
Tässä on yks pointti; kaikki ei tajua ottaa huomioon lapsen ikävaihetta
vaan vaaditaan heti aikuisen käytöstä kun kävelemään on opittu.
Ja sitten ihmetellään kun homma ei toimi.

EI meillä mikään armeija meininki vallitse, mut mä en yksinkertaisesti voi sietää sitä, että ruokapöydästä juostaan sen 10 krt pois ja mä juoksen perässä hakemaan takas pöytään.
Siks tämä sääntö. Ruoka syödään pöydässä ja piste.
Samoten ku sen suhteen et ruokaa ei levitellä ympäri taloa. Jos oot päättäny että jostain asiasta pidetään kiinni, ni siitä sitten pidetään kiinni. Meil tuo 2v3kk osaa varmasti syödä ite, mutta ku ei viittis.. yleensä meneeki niin et ite alottaa ja toinen meistä syöttää loppuun. Meil on myös 5kk ikäinen vauva, et ei mul ole aikaa koko päivää juosta ruokapöydän ja olohuoneen väliä.

meil ei vaadita mitään aikuisten käytös tapoja, mut sen voin kyllä jo 2v3kk ikäiseltä vaatia, että pöydässä pysytään ruokailun ajan, jos ei pysytä se on "kiitos" ja pois pöydästä.
Ihan oikeesti tuo neiti on sen verran oma päinen, että jos sen kans lähtee joka asiasta neuvotteleen ni loppua ei tule. Sille on esim. annettava 2 puseroa mistä saa valita, jos ei osaa päättää kumpi äiti päättää. (ite pukee). Ulos ku lähetään (osaa taatusti pukea ite), jos vaatteet ei mene ite päälle, ni äiti pukee ne ja vaik huudon kanssa, mut mä en ala ootteleen puoltatuntia et neiti saa vaatteet päällensä, ku pitää tahalleen viskellä niitä pitkin eteistä.

tottakait lapsi on lapsi ja lapsellakin on huonommat päivät. Mutta meil pukkaa mitä pahinta uhmaa päälle. Esim äsken ku olin vauvaa syöttämässä oli neiti käyny levittään apukeittiössä puhtaat pyykit lattialle. Niin kauan me siinä niitä vaatteita nosteltiin, et kaikki oli takas pöydällä.
Samoten on lelujen kans, ne saa levittää, mut illalla ne yhdessä kerätään.
Mä en aijo alkaa siihen, et passaan miestä ja lapsia tai et hypin niitten pillin mukaan.. täs talossa on säännöt ja yks niistä on se, että ruoka syödään ajallaan jos ei syystä tai toisesta olla toisin sovittu. Jos ruoka-aika on klo 11:sta ni ruoka on sillon, jos ei olla syömässä kerään ruuan pois pöydästä. Ja jos ruoka ei maistu (jos ei ole joku erityinen inhokki ruoka) jääkaapilla ei olla 30min päästä notkumassa, kun on nälkä. Näin se vain meillä menee!

Aivan hulluja sääntöjä sulla, etkö ole koskaan ajatellut nauttia elämästä tai jos et itse osaa niin antaisit vaikka lastesi tehdä niin? Ehkä sinä noilla säännöilläsi saat hermot pidettyä kasassa kun et selvästikään voi sietää minkäänlaista vapautta elämääsi. Mutta ihan hyvällä sanon tämän, kun lapsesi ovat onnellisia ja kokevat saavansa päättää noin pienistä asioista, niin pidemmällä aikavälillä myös sinun elämäsi on parempaa. Kaikki tuo sinun selitys kuinka kamalia juttuja lapset tekee, on kamalia vain tiukkapipoisen aikuisen mielestä, lasten kuuluukin leikkiä, älä vie heiltä lapsuutta vain siksi ettet itse osaa relata. Opettele!!

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Onko miehesi samaa mieltä noista yllä olevista asioista kanssasi?

osasta on, osasta ei. Siis siitä on että ruoka-aikana ollaan kotona, mut käytännössä mä olen lapsista vastuussa 24/7 joten kasvatus ja "sääntöjen" kontrollointi on mun vastuulla. Mies yrittäjä joten paljon pois kotoa.

Aivan hulluja sääntöjä sulla, etkö ole koskaan ajatellut nauttia elämästä tai jos et itse osaa niin antaisit vaikka lastesi tehdä niin? Ehkä sinä noilla säännöilläsi saat hermot pidettyä kasassa kun et selvästikään voi sietää minkäänlaista vapautta elämääsi. Mutta ihan hyvällä sanon tämän, kun lapsesi ovat onnellisia ja kokevat saavansa päättää noin pienistä asioista, niin pidemmällä aikavälillä myös sinun elämäsi on parempaa. Kaikki tuo sinun selitys kuinka kamalia juttuja lapset tekee, on kamalia vain tiukkapipoisen aikuisen mielestä, lasten kuuluukin leikkiä, älä vie heiltä lapsuutta vain siksi ettet itse osaa relata. Opettele!!

kyl meil lapsi saa leikkiä (mut se että levitetään juuri viikatut pyykit khh:n lattialle ei ole mikään leikki) ja lapset leikkivätki paljon ja myös minä leikin ja askartelen niitten kanssa. Mutta säännöt ovat myös turallisuutta ja sitä, että kotona on niin äidillä kuin lapsillakin hyvä olla.
Miks oisivat hulluja sääntöjä? nautin elämästä kyllä, mutta meidän elämään kuuluvat ruoka-ajat ja se että myös lapset joutuvat osallistumaan yhteisen kodin siistinä pitämiseen. Mä en aio alkaa siihen, et lapset levittää ja sotkee äiti siivoaa!

tulkaa pyörittämään arkea vilkkaan ja omapäisen 2v:n kanssa, jos sille ei laita mitään rajoja, ni se repii vaik tapetit sentin palasina alas seiniltä. Kyllä lapsen pitää tietää se, että mikä kotona on EI sallittua. Meil koti on pitkälle tehty niin, että lapset saavat täällä vapaasti oleskella. Työhuoneen ovi on lukossa, mut muualla saa leikkiä vapaasti. Mut sitten on asioita mitkä ovat ehdottomasti EI. Kuten tietokone, tulostin ja radio.

On se sitten niin ihanaa, kun ne teidän pirpanat tulee päivähoitoon, eivätkä osaa edes ruokapöydässä istua kunnolla. Siinä on sitten taas keskustelun paikka siitä mitä 2-3 vuotiaan pitäisi osata päivähoitoon tullessa ja vanhemmat ihmettelee miksi ei lapsen perässä saa kävellä lautasen ja lusikan kanssa. Näitä näkee nykyään erittäin paljon. Opettakaa ne lapsenne edes jotenkin pöytätavoilla. Hyvä ap!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Onko miehesi samaa mieltä noista yllä olevista asioista kanssasi?

osasta on, osasta ei. Siis siitä on että ruoka-aikana ollaan kotona, mut käytännössä mä olen lapsista vastuussa 24/7 joten kasvatus ja "sääntöjen" kontrollointi on mun vastuulla. Mies yrittäjä joten paljon pois kotoa.

ni siksi ei monesti näe tätä arkea. Sil on monessa asiassa huomattavasti pidempi pinna mitä minulla. Sitä ei haittaa se että laps juoksee välillä ympäri kämppää käy syömässä lusikallisen ja taas syödään.
Samotenku pukemisen kans, se hakee vain jotku kamppeet ja sen kummempia kyselemättä pukee ne tytölle päälle tai antaa sille käteen, et pue ite.
Meidän pitäs alkaa opetteleen kuivaksi, mut mun pitäs saaha myös tuo mies motivoitua asiaan. On muutama aamu oltu tytön kans ilman vaippaa hyvällä tuloksella, mut sit ku lähen käymään esim. kaupassa, ni isä laittaa tytölle vaipan, ku ei viitti käyttää vessassa ja taas tappelemme tytön kanssa asiasta. (tyttö ei tykkäisi olla ilman vaippaa, koska sitä inhottaa kun pissa saattaa lirahtaa pikkareihin)

Alkuperäinen kirjoittaja lh:
On se sitten niin ihanaa, kun ne teidän pirpanat tulee päivähoitoon, eivätkä osaa edes ruokapöydässä istua kunnolla. Siinä on sitten taas keskustelun paikka siitä mitä 2-3 vuotiaan pitäisi osata päivähoitoon tullessa ja vanhemmat ihmettelee miksi ei lapsen perässä saa kävellä lautasen ja lusikan kanssa. Näitä näkee nykyään erittäin paljon. Opettakaa ne lapsenne edes jotenkin pöytätavoilla. Hyvä ap!!

KIITOS!!! kiitos, kun sanoit tuon, mä jo aattelin et oikeesti oon täys pönttö ku lapselta VAADIN ruokatapoja.

Mä oon ap:n kanssa samoilla linjoilla eikä noi mun mielestä kuullosta mitenkään "armeijasäännöiltä". Joitakin rajoja pitää olla,ei täällä eletä kuin pellossa. Ruoka syödään silloin kun on ruoka-aika,jos ei syö niin se on moro ja seuraavalla aterialla uus yritys. Meillä poika tekis vaan sitä että närppii lautastaan ja nyrpistelee nenää ja sanoo että "ei oo nälkä". 15 minuuttia tästä onkin jo hirveä huuto miten kova nälkä on ja pitäis herkkuja saada.

Iltaisin tehdään pesut ja luetaan satu,käydään pissillä ja hörpätään vettä,sit nukkumaan. Kuitenkin sängystä saattaa kuulua sen kymmenen kertaa että "vettä! ,pissihätä!" ja poika ottaa lasista yhden hörpyn tai ravaa viis kertaa potalla ilman tulosta ihan vaan sen takia kun ei huvita käydä nukkumaan. Että johonkin se raja on vedettävä,ei se mun mielestä ole mitään natsimeininkiä jos ei anna lasten pompottaa itteään ihan miten sattuu :)

Samoin lelut siivotaan iltaisin pois yhdessä,eli lapsi osallistuu todellakin myös itse.

yks erikoinen asia mua kans ihmetyttää...

Oon nyt 3:ssa kyläpaikassa viime aikoina törmänny samaan asiaan. On menty kylään ja tyttö menee katsomaan johonki talon kaappiin tai laatikkoon. Oon kieltäny, ettei vieraiden ihmisten kaappeihin saa mennä katsomaan. Ni talon vaki on sanonu "ei se haittaa, anna vain katsella". Siis oikeesti se HAITTAA.. siis ainaki mua haittaa ja yritän opettaa sitä myös omilleni että miten käyttäydytään kylässä.

Mä oon ap:n kanssa samoilla linjoilla eikä noi mun mielestä kuullosta mitenkään "armeijasäännöiltä". Joitakin rajoja pitää olla,ei täällä eletä kuin pellossa. Ruoka syödään silloin kun on ruoka-aika,jos ei syö niin se on moro ja seuraavalla aterialla uus yritys. Meillä poika tekis vaan sitä että närppii lautastaan ja nyrpistelee nenää ja sanoo että "ei oo nälkä". 15 minuuttia tästä onkin jo hirveä huuto miten kova nälkä on ja pitäis herkkuja saada.

Iltaisin tehdään pesut ja luetaan satu,käydään pissillä ja hörpätään vettä,sit nukkumaan. Kuitenkin sängystä saattaa kuulua sen kymmenen kertaa että "vettä! ,pissihätä!" ja poika ottaa lasista yhden hörpyn tai ravaa viis kertaa potalla ilman tulosta ihan vaan sen takia kun ei huvita käydä nukkumaan. Että johonkin se raja on vedettävä,ei se mun mielestä ole mitään natsimeininkiä jos ei anna lasten pompottaa itteään ihan miten sattuu :)

Samoin lelut siivotaan iltaisin pois yhdessä,eli lapsi osallistuu todellakin myös itse.

oon samoilla linjoilla sinun kanssa!

Yhteistyössä