Saatteko mieheltä lastenhoitoapua vai jaatteko jopa vanhemmuuden tasan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="darin";23346836]Anteeksi, mutta minä en ole koskaan rasvannut lapsen peräreikää mitenkään enkä millään.. Pylly poskiin olen joutunut rasvaa laittamaan jonku verran ja sekin on levitetty puhtaalle iholle.. Ei siis ole ollu pelkoa etä ois kakkakokkareet pyöriny poskiin rasvatessa ;)[/QUOTE]

Sulla on sitten ilmeisesti joku erityslapsi... Kyllä meidän sinappikone on suihkuttanut sitä paskaa ihan persiin täydeltä ja selkäänkin saakka, joten niitä bakteereja todellakin on muuallakin kuin siellä reiässä. Mutta kiva teille, että on noin siisti lapsi, pääse paljon helpommalla.

[QUOTE="hmm";23346846]Sulla on sitten ilmeisesti joku erityslapsi... Kyllä meidän sinappikone on suihkuttanut sitä paskaa ihan persiin täydeltä ja selkäänkin saakka, joten niitä bakteereja todellakin on muuallakin kuin siellä reiässä. Mutta kiva teille, että on noin siisti lapsi, pääse paljon helpommalla.[/QUOTE]

No en minä sitä paskaa sinne selkään jätä vaan pesen ;) Kun oikeesti se lapsi ei kuole jos se vahinko sillä miehellä kerran sattuu ja rasvaa eka pepun ja sitte kasvot... Jos sieltä selästähän sulle jää se paska bakteeri käteen ja vaikka ite peset sitä kättä nii levität sitten omalla kädellä sitä joka kosketus pintaan.. Tolla logiigalla kerran paskassa uinu sormi on käyttökelvoton =)

No meillä mies hoitaa osan hommista, mutta toki vähemmän kuin minä kun käy kokopäivätyössä ja mä oon kotosalla lasten kanssa. Meillä yöt on niin että mies hoitaa isompien (3v ja 6v) mahdolliset yöheräilyt ja minä hoidan taas vauvan 8kk yöheräilyt ja muut hommat. Aika paljon meillä keskittyy homma sillee että mä hoidan vauvan ja mies sitte on isompien kanssa, käyttää ulkona, hoitaa niiden juttuja jne. Mutta toki joskus toisinkinpäin. Ei meilläkää mies asioita tee niinkuin minä, kun imuroi niin se on vähä sinnepäin ja sama juttu tiskien kanssa jne. Lapsille jos mies laittaa vaatteet nii saattaa olla mitä sattuu päällä, kerran tytöllä oli sukkahousut gollegehousujen päällä ( :laugh: ) mutta en mä oo niistä sille mutkuttanu. Kukin tyylillään. Mun mielestä on virhe mennä miehelle valittamaan siitä että jos tekee erilailla tai "huonommin" jonkun asian kuin itse.

Kun mä meen taas töihin (ja kun olin töissä ennen äitiyslomaa) niin meillä menee hommat kokolailla tasan. Ollaan kumpikin 3 vuorotyössä ja esim lapsia hoidetaan vuorotellen silloin: se hoitaa kumpi on kotona. Se vie päiväkotiin kumpi menee myöhemmin töihin ja se hakee kuka tulee aiemmin jne.Hyvin sujui ainakin viime talvena tää järjestely.

[QUOTE="hmm";23346846] Kyllä meidän sinappikone on suihkuttanut sitä paskaa ihan persiin täydeltä ja selkäänkin saakka, joten niitä bakteereja todellakin on muuallakin kuin siellä reiässä. Mutta kiva teille, että on noin siisti lapsi, pääse paljon helpommalla.[/QUOTE]

Pesu ratkaisee monet ongelmat. Älä nyt ainakaan levitä sitä rasvaa suorilla sinapin päälle, jos olet noin huolissasi bakteereista.

Kaiken kaikkiaan kannattaa elää elämäänsä ihan aikuisten kesken, jos on noin basillikammoinen. Lapsiin liittyy aina tietty määrä epähygieniaa ja kuuluu liittyäkin, jotta heidän elimistönsä oppii erottamaan hyvät ja pahat basillit.

Koko ketjua lukematta. pakko kommentoida. Mä olin just samanlainen. Mun mielestä mies ei osannut mitään. Neuvoin kaikessa ja olin oikeassa kaikessa. Jessus sitä showta jos mies (nykyään ex) edes yritti kyseenalaistaa mun kaikkitietävyyttä.
Sitten kävi niin että tytön ollessa reilu puoli v jouduin aivan yllättäen sairaalaan ja olin ihan panikiissa,sen takia että isä ei millään pärjää tuota aikaa ilman minua. No niin vaan pärjäs. Mä soittelin kaikenmaailman tukiverkot valmiiksi,et mistä mies saa apua. Pari kertaa tuo taisi jotain kysästä. Sen jälkeen olen luottanut ihan täysillä mihen taitoihin. Vaatteet nyt ei ollu aina niin vimpan päälle ja kerran kävivät sairaalassa,niin tytöllä oli pyjaman paita päällä ;) nytkin kun tyttö käy isällään niin en viitsi nipottaa mistään vaikka välilä olisi aihettakkin. Mutta kun tyttö niin rakastaa olla isinsä kanssa,miksi nipottamaan ja meillä toi neiti jo 2.5v.

Mutta anna mihelle tilaa ja lähde ulos niin et päätät että en anna mitään ohjeita. sillain se mies oppii parhaiten ja syntyy kunnon isä-lapsi suhde.

JOs mies ei halua hoitaa vauvaa, niin kyllä hänen on sitten tehtävä vastaavasti muita kotitöitä. Oma tyhmyytesi on, jos teet ne hänen puolestaan. Minä en ole pessyt mieheni vaatteita, joten pakkohan hänen on silloin omansa pestä. En myöskään tee ruokaa muuta kuin itselleni ja lapsille, joten miehestä on kehkeytynyt hyvä kokki meidän perheeseen. Pidän tiskauslakkoja, kunnes mies älyää tyhjentää astianpesukoneen ja täyttää sen uudelleen. Ällöttäväähän se on, muttei mene muuten perille.

Meillä mies alkoi osallistua lasten hoitoon enemmän toisen lapsen myötä. Minun aikani meni vauvan hoidossa, joten miehen oli pakko huolehtia esikoisesta, joka oli tuolloin 2 vuotias.

Tuosta harrastamisesta... Mun mittapuulla on ihan liikaa, jos työpäivien päälle käydään vielä 4 krt viikossa harrastuksessa. Jos kotonaolevalla olisi suht samassa määrin omaa aikaa, olisi homma parempi, mutta aloittajan tapauksessa näin ei ole. Meillä tuollainen ei siis onnistuisi, vaikka toki joillain ei asiasta tulisi ongelmaa.

Samaa mieltä. Molemmilla vanhemmilla tulee olla yhtä paljon vapaa-aikaa. Oli se äidin vapaa-aika sitten vaikka koneella istumista tai lukemista, mutta se on ihan yhtä arvokasta kuin miehenkin harrastamiset.

Tietty pitää voida olettaa, että isä tajuaa esim. antaa lapselle ruokaa, mutta pahasti pisti kyllä silmään noi jutut, että lapsi pitää rasvata tietyssä järjestyksessä, kuivata tietyssä järjestyksessä jne. Kuulostavat aika turhalta nipottamiselta, eikö se lapsi ole oletettavasti PUHDAS ja pesty siinä kohtaa, kun sitä ruvetaan kuivaamaan ja rasvaamaan!? Ei ihme, jos ei tuollaisen pätemisen jälkeen tee mieli hoitaa lasta. Entä mitkä ovat kammottavat seuraukset, jos lasta ei muisteta rasvata joka ilta? Kannattaisikohan hiukan löysätä pipoa?

No täytyy sanoa, että mieheni voi vahtia lapsia, mutta kaikki ns. lasten hoidon muistettavat ja hoidettavat asiat on kyllä mun kontolla. Esimerkiksi minä hoidan neuvolat, hammaslääkärit jne. Kuvaavaa on myös se, että eilen mieheni kysyi minulta, kun kerroin antaneeni 1 v 2 kk vanhalle D-vitamiinitabletin (siis pointti siinä että se oli puruTABLETTI), että saako noin nuorelle edes antaa D-vitamiinia? :D :D Mieheni ei ole koskaan leikannut kummankaan tytön kynsiä, ja ruokailuajat tulevat miehelle koko ajan yllätyksenä, kysyy "TAASKO te syötte?". Jos miehestäni olisi kiinni niin tytöt saisivat varmaan ruokaa kun huutaisivat jo pää punaisena, ja silloinkin jotain tyyliin viiliä. Ei ole koskaan laittanut suppoa, ja muutenkin oikeastaan aina minä annan lääkkeet jos joku on kipeänä (koska kuulemma osaan paremmin, no tottakai kun kerran aina teen sen). Rasvaa laittaa nuoremmalle jos erikseen sanon että laita. Aamuvaipan vaihdon se on alkanut muistaa nyt kun ensimmäisen lapsen saamisesta on 3,5 v (toki ei enää sille ekalle vaihdeta, mutta näin kauan siinä meni oppia muistamaan se).

Että joo... aika paljon mä oon vastuussa tyttöjen hoidosta. Mutta toisaalta se on noiden vitamiinien sun muiden suhteen hyväkin, koska sitten tietää aina onko annettu sinä päivänä vaiko ei (itse en pidä mitään rutiinia et just aamulla). Sitä oon kyllä miettinyt, että mun pitäis varmaan kirjoittaa sille jotkut ohjeet siltä varalta että satun kuolemaan. :D

[QUOTE="Ilona";23348924] Ei ole koskaan laittanut suppoa, ja muutenkin oikeastaan aina minä annan lääkkeet jos joku on kipeänä [/QUOTE]

En ole minäkään koskaan laittanut suppoa ja esikoinen on kohta 6 v. Nestemäiset suun kautta annettavat lääkkeet ovat parempia.

Ymmärrän sua. Tässä jutellaan nyt siitä vastuusta, ei siitä mikä tapa hoitaa lasta on oikein. Esim. meillä iltapuuhista pon sanomista jatkuvasti. Mies tietää aivan hyvin, että illalla syödään iltapala, pestään hampaat, vaihdetaan yöpukuun jne. Silti MITÄÄN EI TAPAHTU, ellen muistuta asiasta tai tee itse. Jos annan olla, niin lapsi kitisee nälkäisenä ja väsyneenä. Mies saattaa ihmetellä, miksi lapsi kiukkuilee, vaan eipä käy mielessäkään, että asialle voisi tehdä jotain.

[QUOTE="eee";23348798]Tietty pitää voida olettaa, että isä tajuaa esim. antaa lapselle ruokaa, mutta pahasti pisti kyllä silmään noi jutut, että lapsi pitää rasvata tietyssä järjestyksessä, kuivata tietyssä järjestyksessä jne. Kuulostavat aika turhalta nipottamiselta, eikö se lapsi ole oletettavasti PUHDAS ja pesty siinä kohtaa, kun sitä ruvetaan kuivaamaan ja rasvaamaan!? Ei ihme, jos ei tuollaisen pätemisen jälkeen tee mieli hoitaa lasta. Entä mitkä ovat kammottavat seuraukset, jos lasta ei muisteta rasvata joka ilta? Kannattaisikohan hiukan löysätä pipoa?[/QUOTE]

Levitätkö itse ensin peppuusi rasvan ja sitten naamaan? Entä kuivaatko ensin röörit ja sitten kasvot? Vaikka olisit suihkun jälkeen puhdas? Voi tsiisus, ihme vastauksia.

Ymmärrän sua. Tässä jutellaan nyt siitä vastuusta, ei siitä mikä tapa hoitaa lasta on oikein. Esim. meillä iltapuuhista pon sanomista jatkuvasti. Mies tietää aivan hyvin, että illalla syödään iltapala, pestään hampaat, vaihdetaan yöpukuun jne. Silti MITÄÄN EI TAPAHTU, ellen muistuta asiasta tai tee itse. Jos annan olla, niin lapsi kitisee nälkäisenä ja väsyneenä. Mies saattaa ihmetellä, miksi lapsi kiukkuilee, vaan eipä käy mielessäkään, että asialle voisi tehdä jotain.

Auta armias, jos menet sille miehelle sanomaan, että mitä kannattas tehdä, niin oot pirttihirmu ja miehen ei ainakaan tarvitse tehdä mitään, kun olet neuvonnallasi pilannut miehen innon hoitaa lasta.

Levitätkö itse ensin peppuusi rasvan ja sitten naamaan? Entä kuivaatko ensin röörit ja sitten kasvot? Vaikka olisit suihkun jälkeen puhdas? Voi tsiisus, ihme vastauksia.

No kyllä mä voisin suihkun jälkeen ihan hyvin rasvata ensin pakarat ja sitten posket, jos tapanani olisi rasvata pakarat. Peräreikää en ainakaan kovasti rasvaile.
Voin hyvin myös pyyhkiä ensin kroppaa ja sitten kasvoja, jos olen kerran juuri kroppani pessyt! Tsiisus, ihme hysteerisyyttä?!

Koko ketjua lukematta. pakko kommentoida. Mä olin just samanlainen. Mun mielestä mies ei osannut mitään. Neuvoin kaikessa ja olin oikeassa kaikessa. Jessus sitä showta jos mies (nykyään ex) edes yritti kyseenalaistaa mun kaikkitietävyyttä.
Sitten kävi niin että tytön ollessa reilu puoli v jouduin aivan yllättäen sairaalaan ja olin ihan panikiissa,sen takia että isä ei millään pärjää tuota aikaa ilman minua. No niin vaan pärjäs. Mä soittelin kaikenmaailman tukiverkot valmiiksi,et mistä mies saa apua. Pari kertaa tuo taisi jotain kysästä. Sen jälkeen olen luottanut ihan täysillä mihen taitoihin. Vaatteet nyt ei ollu aina niin vimpan päälle ja kerran kävivät sairaalassa,niin tytöllä oli pyjaman paita päällä ;) nytkin kun tyttö käy isällään niin en viitsi nipottaa mistään vaikka välilä olisi aihettakkin. Mutta kun tyttö niin rakastaa olla isinsä kanssa,miksi nipottamaan ja meillä toi neiti jo 2.5v.

Mutta anna mihelle tilaa ja lähde ulos niin et päätät että en anna mitään ohjeita. sillain se mies oppii parhaiten ja syntyy kunnon isä-lapsi suhde.

:D Minulle käynyt samoin. Jouduin sairaalaan vauvan ollessa 6kk ja vierailulle lapsi tuli pyjama päällä. Hymyilytti vaan, se oli melkein liikuttavaa.

Pyjamavauvakin on jo koulussa. Kerran pidettiin myrskyn kunniaksi pyjamapäivä ja lapsi muistelee vieläkin, miten hauskaa oli olla yöpuvussa koko päivä. Iseiltä oppii kaikenlaista :)

Ymmärrän kyllä, että potuttaa. Meillä oli välillä tosi tiukkaa vääntöä koti- ja lastenhoitoasioista kun miehellä oli tiukkaa töissä. Vieläkin on kyllä välillä, esikoinen 3 vuotta ja toinen tulossa. Olen kotiäitinä ja hoidan 95% kaikista kotitöistä. Toisaalta ei haittaa aina, koska tykkään laittaa kotia. Saan kyllä onneksi myös omaa aikaa.

Meillä on tosin se 'hyvä' puoli ettei mies käy 'juhlimassa', eikä harrasta mitään aikaa vievää. Eli hänen poissaolonsa johtuu yleensä 100% työasioista, ja se on helpompi hyväksyä. Viikonloppuisin teemme monesti niin että hän herää tytön kanssa lauantaina jolloin minä saan nukkua pitkään ja minä sunnuntaina jolloin hän nukkuu. Vie myös tyttöä puistoon ja kauppaan ym. että saan välillä olla kotona yksinkin rauhassa.

Auttaisiko teillä muuten tuohon unohteluongelmaan ihan se, että tekisit listan teidän aamutoimista ja laittaisit vaikka jääkaapin oveen? Että siinä olisi listattuna aamiaisesta ja D-tipoista lähtien kaikki tarpeelliset. Ei voisi vedota muistamattomuuteen ainakaan...

Kyllä minä auttelin miestä sillä aikaa, kun hän oli töissä, mutta kyllä hän ihan reippaasti pärjäsi illat, yöt, viikonloput ja lomat, onhan hän lapsemme isä :). Nykyisin vauveli on jo iso ihminen :). Edelleen auttelen :).

Eihän tuo edes kuulosta pahalta, miten saat hänet tekemään noinkin paljon? Meillä vauva 10kk, mies ei KOSKAAN tee MITÄÄN kotitöitä, eikä ole koskenut koko vauvaan kuukausiin. Että silleen.

Uusimmat

Yhteistyössä