Mun äiti sairasti haimasyöpää. Lopetin työsuhteen jotta pystyin hoitamaan äitiä kotona, laitokseen ei ollut mitään intresseja lähteä. Ei äidin, eikä mun osalta. Vuoden verran jaksoi taistella, ja tuosta vuodesta viimeiset pari kuukautta käytiin muutamia kertoja sairaalassa olemassa muutamia päiviä, kun vointi huononi nopeasti enkä kotona pystynyt lääkitsemään tarpeeksi isoilla annoksilla. Äidin kanssa sovittiin, että kun kuolema tulee lähemmäs niin äiti siirretään suosiolla sairaalaan. Oli meidän molempien päätös, koska käytännöllisyyden kannalta mun olisi ollut todella hankala siirtää kuollutta ruumista siinä asunnossa jne.
Viisi päivää ennen äidin kuolemaa tein päätöksen sairaalaan lähdöstä, koska lääkkeet ei enää riittäneet kipuihin. Äidin toivomuksesta hän vietti loppuajan saattohoidossa sairaalassa, niin rankalla kipupumpun annostuksella ettei enää käytännössä tiennyt tästä maailmasta mitään. Äiti sai sen mitä toivoi, nukkua kivuttomana pois.
Odottaminen on pahinta koko sairauden aikana. Ja tieto, ettet itse voi tehdä paljoa muuta kuin seurata sivusta, tai kuten minä: omaishoitajan ominaisuudessa yrittää taata henkilölle arvokas loppuelämä, ja kunnioitus vielä kuoleman jälkeenkin. Lapsia minulla ei tuolloin vielä ollut, joten suruprosessi on ollut siitä puolesta "helppo", että on saanut keskittyä vain itseensä. Ystäviin kannattaa myös tukeutua, ja muistaa yrittää itse nauttia elämästä ja niistä viimeisistä hetkistä kuolevan kanssa.
Varsinkin loppuvaiheessa oma jaksaminen on vaikeaa, joten apua itselleen ei pidä pelätä hakea, jos tuntuu rankalta. Unettomia öitä, ahdistavia suremiskohtauksia.. Niistä pitää uskaltaa puhua omille läheisilleen.
Voimia sulle. Niitä tulet varmasti tarvitsemaan tulevina hetkinä :hug: