saavutetuista eduista, kuka tietäis auttaa?!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
elikkäs osaako joku sanoa, onko joulurahasta muodostunut saavutettua etu, jos sitä on maksettu 30 vuotta aina samansuuruisena lukuunottamatta ysikytluvun lamavuosia, kun jengi oli lomautettuna ja meni huonosti.

Nyt työnantaja on myynyt yrityksen ja uusi omistaja ei halua maksaa joulurahaa, mutta onko siitä jo muodostunut työntekijöille saavutettu etu, jota ei voi yksipuolisesti poistaa. Osaisko joku sanoa?

Kiitti!
 
Vaikkaisin, että joulurahan antaminen on yritykselle täysin vapaaehtoista. Eli se ei ole työntekijälle saavutettu etu... mutta en tiedä. Kannattaa varmistaa asia vaikkapa omasta ammattiliitosta.
 
Vaikkaisin, että joulurahan antaminen on yritykselle täysin vapaaehtoista. Eli se ei ole työntekijälle saavutettu etu... mutta en tiedä. Kannattaa varmistaa asia vaikkapa omasta ammattiliitosta.

sori, meni ristiin toi mun ruttunaamaviesti tämän vastauksen kanssa.

onhan se vapaaehtoista, mutta kyse on just siitä, että jos sitä on maksettu noin kauan, niin siitä on muodostunut etu, jonka poisottaminen on verrattavissa palkanalennukseen.
 
Hivenen ongelmallinen asia. Pääsääntöisesti AINA (30v on aina) ja kaikille samansuuruinen maksettu palkanlisä on kyllä tuossa ajassa muuttunut ns. saavutetuksi eduksi joten katsotaan osaksi palkkausta.

Mutta sitten, tuo että sitä EI ole annettu lamavuosina tekee siitä pulmallisen. Tämä nimittäin taas viittaa siihen että raha oikeasti perustuu siihen että yritys maksaa bonusta voitoistaan ja sen maksaminen perustuu yrityksen päätökseen eikä olekaan osa henkilöstön palkkausta.

Tähän ei oikeastaan voi vastata kuin työsuhdejuristit jos tuohon joulubonukseen ei kenekään työsopimuksissa edes viitata.
 
[QUOTE="vieras";25245153]Hivenen ongelmallinen asia. Pääsääntöisesti AINA (30v on aina) ja kaikille samansuuruinen maksettu palkanlisä on kyllä tuossa ajassa muuttunut ns. saavutetuksi eduksi joten katsotaan osaksi palkkausta.

Mutta sitten, tuo että sitä EI ole annettu lamavuosina tekee siitä pulmallisen. Tämä nimittäin taas viittaa siihen että raha oikeasti perustuu siihen että yritys maksaa bonusta voitoistaan ja sen maksaminen perustuu yrityksen päätökseen eikä olekaan osa henkilöstön palkkausta.

Tähän ei oikeastaan voi vastata kuin työsuhdejuristit jos tuohon joulubonukseen ei kenekään työsopimuksissa edes viitata.[/QUOTE]

kiitos vastauksesta, tuohon ei tosiaan kenenkään sopimuksessa viitata, mutta kyllähän ihmiset sitä joulurahaa odottavat, kun kerran tietävät, että voittoa on tehty ja 30 vuotta näin toimittu.
 
Juuri tuon takia ei työnantajan kannata ikinä maksaa/tehdä mitään ns. pelkkää hyvyyttään. Nimittäin auta armias kun jätät sen sitten joskus maksamatta/tekemättä, niin jo ollaan katkerina kimpussa.

Ja tämä ei ollut suoraan ap:lle, vaan ihan yleisesti.
 
Olin joskus firmassa missä maksettiin joulurahaa alle 5v työskenneille 100€ ja yli 5v sai 500€. Näin oli toimittu niin kauan kun firma oli ollut. Toimitusjohtaja vaihtui ja niin tämä jäi pois eikä sitä kukaan senkummemmin kyseenalaistanut. Se vaan jäi vaikka kaikkia tietysti harmitti. En nyt tiedä onko tämä ollenkaan sama asia mitä ap tarkoittaa.
 
Tällainen jouluraha ei ole sellainen saavutettu etu jota kysyjä nyt ilmeisesti tarkoittaa, eli vaikka se nyt kurjalta tuntuu, niin uuden omistajan ei tarvitse minkään työsopimuslain vuoksi tällaista työntekijöille maksaa.
 

Yhteistyössä