sählääkö teidän lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja x
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

x

Vieras
mun poika 3 v on kauhea sähläämään, koko ajan pitäisi keksiä uutta tekemistä, ei jaksa keskittyä mihinkään kuin hetkeksi, kiukkuaa ja vaatii huomiota, "haluan sitä, haluan tätä", "en halua sitä" välillä saa aivan käsittämättömiä raivareita eikä mikään auta. välillä olen aivan hermoraunio, yksin kun lapsen kanssa olen. miten teillä muilla? onko normaalia käytöstä?

No totta kai tuon ikäinen välillä sählää ja saa raivarinkin kerran tai kaksi päivässä, mutta toisaalta välillä rakentaa tunnin legoilla, piirtää, lukee keskittyneesti kuvakirjaa, tekee uuvuttavan pitkään ja keskittyneesti hiekkalaatikkoleikkejä ja syventyy leikkimaailmaansa.

Meillä tuolla viikonloppuna 3 täyttävällä siis keskittyminen, sähläys ja raivarit jollain tapaa balansissa. Jos se sähläys on aina vallalla oleva asia, niin se ei kyllä ole oikein. Meillä tietysti tätä elämää sähläyksineen ja junaratoineen jakaa kanssani mies, teinit ja heidän ystävänsä.

Meidän 3v oli tollanen, mutta nyt 3,5-vuotiaana se on rauhoittunut. On oppinut leikkimään yksinkin, vaikka mitä leikkejä legoilla ja niillä ukkeleilla. Niille tapahtuu vaikka mitä ja ne tekee vaikka mitä. Tai hiekkalaatikolla rakentelee kaupunkeja, teitä jne. Paljon on rauhoittunut ja helpottunut meidän elämä. Raivareitakaan ei enää ole juuri ollenkaan, vaan jotenkin järjellä tajuaa enemmän asioita.

Kuulostaa tutulta :)
Luulin jo jossain vaiheessa että olen kasvattanut huonosti ja lapsessa jotain vikaa!
Mutta ohi menee :) Nykyään puuhataan rayhallisesti kaikkea mukavaa yhdessä :)

Jaksamista sinne! Muistan kyllä miten rankkaa oli...

Sählää juu. Täyttää ensi kuussa 4 ja nyt on tullut sellainen vaihe, että haluaa tehdä kaiken itse. Menee siis itse pesemään hampaat, laittaa ruuan jälkeen astiat koneeseen yms. Muuten tuollainen on ihan kivaa mutta tänä aamuna hän päätti lakata itse varpaan kynnet..... Tai paremminkin koko varpaat. Ei oikein tottele jos kieltää kun on niin kiva tehdä itse.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
no sehän se kun poika sählää oikeastaan kaiken aikaa. ei tule kuuloonkaan että tekisi jotain tunnin ajan. samalla on usein huonotuulinen ja kiukuttelee.

No tunti on kyllä tosi pitkä aika ton ikäiselle. Ei meidän rauhallinenkaan 3v sentään tuntia yhteen asiaan pystynyt keskittymään. Hyvä jos 15 min.

no sehän se kun poika sählää oikeastaan kaiken aikaa. ei tule kuuloonkaan että tekisi jotain tunnin ajan. samalla on usein huonotuulinen ja kiukuttelee.

Ei kolmevuotiaalta voi edes odottaa, että jaksaisi leikkiä samaa leikkiä tunnin ajan, ainakaan yksikseen/ilman aikuista.

Jos meno hermostuttaa tai huolestuttaa, keksi rauhoittavia puuhia: lukemista, leipomista, yhdessäoloa vaikka jotain kivaa lastenohjelmaa katsoen.

Teillä on perusasiat, eli tarpeellinen unimäärä, oikeat ruokakuviot, säännöllinen ulkoilu ja liikunta ja tällainen normaalielämä hallinnassa? Television yms. katsominen ja pelaaminen, jos jo pelaa, järkevissä mittasuhteissa?

Meillä nimittäin sählyy alkaa lisääntyä heti, kun takana on päiväuneton päivä. Tuon ikäinen kuitenkin tarvitsee unta paljon. Ja uni häiriintyy taas heti, jos on päässyt katsomaan väärää ohjelmaa isojen veljien kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja b:

No tunti on kyllä tosi pitkä aika ton ikäiselle. Ei meidän rauhallinenkaan 3v sentään tuntia yhteen asiaan pystynyt keskittymään. Hyvä jos 15 min.

Aika jännä. Jos autan tuon meidän viikonloppuna 3 v täyttävän alkuun vaikka puujunan kanssa tai automaton, niin kyllä hän tunnin sen kanssa saattaa leikkiä. Itsekseen höpöttää samalla ja välillä voi käydä jonkun asian kertomassa ja sitten jatkaa leikkiään.

Yhteistyössä