sairas työnantaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milla

Vieras
Miettikääpä tätä!!!
Olin aloittanut täyspäiväisen eli vakituisen työn uudella työnantajalla. Sain tietää olevani raskaana ja kerroin sitten heti myös työnantajalle. Ajattelin, että rehellisyys palkitaan. No ajattelin väärin! Viikkoa ennen koeajan päättymistä työnantaja ilmoitti että työsuhdetta ei jatketa. Oli hyvin lakia opiskellut ja osasi sanoa syyksi jotain muuta kun raskauden. Totuushan oli siis tietenkin raskaus, mutta ne hänen syynsä olivat suurin osa valheita ja keksittyjä. Eikö ole uskomaton työnantaja ja vielä nainen/äiti itsekkin. Hän jätti minut todelliseen pulaan lainojen kanssa,sillä mieheni on opiskelija. Kun hän olisi viitsinyt aikaisemmin kertoa, että työsuhde ei jatku niin olisin vielä saattanut saada jotain työtä. Nyt tämän mahani kanssa olen sitten työtön 2kk ennen kun äitiysloma alkaa.
No ihan niin kun tässä ei olisi ollut tarpeeksi... sovimme, että teen kuun loppuun töitä koska saan silloin koko kuun palkan. Hain kuitenkin tänään sairaslomaa loppu työajaksi (selkäsäryn ja henkisen pahan olon takia). Ilmoitin työnantajalleni ja hän sanoi minulle, että minun pitäisi hänelle ilmoittaa miksi otin sairaslomaa...koska hänellä on kuulemma oikeus antaa minulle muita töitä. Ei käynyt työnantajalla mielessä, että on pikkasen huono olla kun ei tiedä millä lainat maksaa ja mitä syö seuraavan kahden kuukauden takia. Ei nyt ole ihan motivaatiota mennä töihin. Sen lisäksi on turha mennä selkäkipuisena riskeeraamaan omaa terveyttään työpaikalle josta on joka tapauksessa lentänyt raskauden takia ulos.
Tässä vaan tarinaa siitä kuinka älytöntä nykyajan meno on! Työnantajani vaatii nyt nopeasti sairaslomatodistusta...hän aikoo siis selvittää miksi olen sairaslomalla ja keksiä jotain työtä mitä voin selkäkipuisena tehdä. Ainoa vaan, että en voi kun maata selkäni kanssa tällä hetkellä... makuu asennossa tehtävät työt ovat aika vähissä!
Sairasta...eikö?

Mulla oli sama tilanne, paitsi että pidin salaisuutena niin kauan kunnes koeaika oli ohi. siihen asti toivoin, että pahoinvointia ei olisi ja hyvin menikin. viikko koeajan jälkeen sanoin sitten, että jään loppuvuodesta lomalle, ja siinähän ei mikään auta työnantajallakaan (vaikka se varmasti kirosi minut alimpaan h****ttiin). tuo on kyllä mainosta lainatakseni ""törkeyden huippu"", mutta ite aattelin sillon että parempi olla suu suokalla ennen kun tarttee yhtään mitään sanoa. Koita pärjäillä!!!

Hei,

Toimit itse rehellisesti ja osoitit moraalista selkärankaa kun kerroit raskaudestasi työnantajalle.

Asiaan tuskin enää voi vaikuttaa mutta onko työpaikalla luottamusmiestä, joka voisi varmuuden vuoksi selvittää asian?

Saitko ilmoituksen siitä, että työt ei jatku, kirjallisena? Jos et, pyydä. Näin voisit rauhassa vastata siihen - myös kirjallisesti tottakai - ja perustella kohta kohdalta miksi hänen esittämänsä syyt ovat vääristeltyjä.

Tämä kannattaa mielestäni tehdä vaikka lopputulos ei muuttuisikaan, ei ole oikein vain alistua huonoon (vaikka ehkä lain mahdollistamaan) kohtaloon. Ainakin työnantajasi joutuisi vähän tarkemmin miettimään omaa menettelyään ja (kenties?) saattaisi tulla toisiin ajatuksiin...

Hei milla! Itsesi vuoksi toivon, että olet järjestäytynyt eli kuulut oman alasi ammattiliittoon/yhdistykseen. Tässä on nimittäin se paikka, missä ammattiliitto on korvaamaton apu. Raskaus ei ole hyväksyttävä syy työsuhteen purkamiseen tai irtisanomiseen edes koeajalla.

Otat yhteyden luottamusmieheen. Jos sellaista ei ole, suoraan liittoon. Selität tilanteen. Liitosta neuvovat miten hommassa edetään. Tarpeen vaatiessa liitto vie jutun käräjille asti (ja maksaa viulut). Älä misään nimessä anna työnantajan pelotella sinua vaikenemaan. Jos jutusta kehkeytyy riita, on toki inhottavaa ellei mahdotonta jatkaa samassa työpaikassa. Mutta jonkinlaiseen rahalliseen korvaukseen olet kuitenkin oikeutettu, mikäli irtisanomisesi todetaan laittomaksi.

valitettavasti työnantajalla on oikeus ILMAN MITÄÄN SYYTÄ olla jatkamatta työsopimusta/purkaa sopimus jos työntekijä on koeajalla!!!!
Mutta jos sinulla on sairaslomaa annettu ei sinua voide/SAADA pakottaa mihinkään työhön.
sillonhan ei edes vakuutukset ole voimassa yms...
Ja ottakaa nyt opiksenne, että ÄLKÄÄ KERTOKO IKINÄ KENELLEKKÄÄN TYÖNANTAJALLE OLEVANNE RASKAANA ENNEN KUIN KOEAIKA ON LOPPU!!!!
edes työhaastattelussa työnantajalla ei ole oikeutta kysyä onko hakija raskaana ja jos hän kysyy on se ainoa kohta johon saa valehdella...

Niin, työnantajalla on oikeus olla jatkamatta työsopimusta koeajan päättyessä. MUTTA, mikäli nainen on raskaana, laki tulkitsee raskauden työsuhteen päättymisen syyksi, ellei muuta syytä ole esittää!!! Alkuperäiselle, VAADI SYYT KIRJALLISENA, kuten joku aikasempi kirjoittaja jo opastikin. Ja ne saatuasi, ota yhteyttä liitoon ja/tai työpaikkasi pääluottamusmieheen. Mikäli kumpaakaan ei ole tarjolla, työvoimatoimiston kautta varmasti löytyy joku virallinen taho, joka voi sinua auttaa taistelussa oikeuksiesi puolesta.

Työnantajalla on oikeus pyytää todistus sairauslomasta, mutta ei voi vaatia sinua tekemään sairauslomalla töitä.

Tsemppiä ja voimia sinulle!!!

Yhteistyössä