Sairaudet ja päiväkoti.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja papan mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

papan mamma

Aktiivinen jäsen
06.05.2006
5 194
0
36
Sain kerran suuren ryöpyn niskaani, kun sanoin, että voisin viedä lapseni päiväkotiin, jos olen itse vaikka vatsataudissa enkä kykenevä hoitamaan. Tai siis isä veisi lapset.

Tämä siis oli hirvittävä vääryys, kun pöpöt leviää.
Miten te muut toimitte sitten sellaisessa tilanteessa, että koululainen on terve, mutta pienempi vatsataudissa. Saako koululainen mennä kouluun vaikka vie samalla pöpöt sinne?

Tälläinen vaan tuli mieleen.... :ashamed: ;)

Meillä lapset meni hoitoon vaikka mä olin vatsataudissa. Ja tuo tautijuttu tiedettiin päiväkodissa kun toinen lapsista oli sen jo sairastanut. Mutta musta ei yksinkertaisesti ollut siinä kunnossa kyllä pieniä hoitamaan,heitteille olisivat jääneet jos ei päiväkotiin olis viety |O

Minä en jaksa ollenkaan näitä pöpöjuttuja, kun meillä kuitenkin on ihan normaaleja sairauksia täällä. Tavallisesta flunssasta puhutaan kuin Malariasta ja hysterisoidaan!!! :snotty: Yritettäisiin vaan hyväksyä se tosiasia, että lapset sairastelevat ja joskus se nuhainen lapsi on sinne hoitoon vietävä.

Herranen aika!vatsataudin voit saada vaikka kaupan jonossa, eikä kukaan kiellä kaupassa käymästä.Miksi ihmeessä ja miten tänä päivänä kaikkia pöpjä pystyt pakoon menemään...kyllä minä veisin päiväkotiin jos itse olen sairaana ja hoitopäivä olisi..
Toki ymmärrän pointin mutta sairaanako äidin on lapset hoidettava?

Vähä-älyisempikin tajuaa, et vatsatauti on eri juttu kun nuhaflunssa. Se vaan on yksinkertasesti niin kauhea sairastaa kuin hoitaa/siivota. Eli turha odottaa päikkärin lasten vanhemmilta sympatioita, jos on lapset vieny hoitoon ja ne siellä tartuttavat tautia eteenpäin. Monessa perheessä sairastetaan mieluummin useampi flunssa/korvatulehdus/rokko peräkkäin kuin otetaan oksennustautia vieraaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Herranen aika!vatsataudin voit saada vaikka kaupan jonossa, eikä kukaan kiellä kaupassa käymästä.Miksi ihmeessä ja miten tänä päivänä kaikkia pöpjä pystyt pakoon menemään...kyllä minä veisin päiväkotiin jos itse olen sairaana ja hoitopäivä olisi..

Sitä se on . Kokemusta on kun on tuotu sisarukset päiväkotiin kun jollain on perheessä ollut vatsatauti eikä edes kerrottu että olisi voinut varautua tilanteeseen . Lapsi oksentanut keskellä päivää ja tartuttanut ryhmässä muut seurauksena 7lapsen ja kaikkien hoitajien vatsatauti . Olisi tauti voinut levitä muutenkin mutta tuskin silloin olisi ollut noin monta sairastunutta. Täysin ajattelematonta muita kohtaa, itsekästä.

Mä kun olen ollut oksutaudissa, on pk:n johtaja mulle sanonut , että tuo lapsi hoitoon, että saat levätä. Kun tuossa taudissa ei ulkoilla eikä juuri muutakaan jaksa/kykene tekemään.
Eli meillä lapsi on hoidossa , jos äiti on oksennustaudissa. :xmas:

Eikä koskaan ole muut lapset sairastuneet pk:ssa tautiin, jos minä olen ollut sen kourissa.

Viime ja tämän talven norovirusepidemiat johtuu laitoksissa pitkälti siitä, että sairastuneen/kantajan eritteet on äärimmäisen infektoivia. Eli tarkottaa sitä, että jos lapsi oksentaa päiväkodin tiloissa, kaikki läsnäolevat, samaa hengitysilmaa hengittävät on suuren todennäkösyyden varmuudella saanu taudin. Eli vatsatautia sairastavan perheen vanhemmilla on merkittävä vastuu taudin leviämisen kannalta. Noroa on nyt sairastettu kohta puoli vuotta epidemiatasolla. Viimesimpien tartuntatautilääkärin kommenttien mukaan norovirusta on edelleen runsaasti liikenteessä; useissa sairaaloissa varotellaan epidemiasta ja kehotetaan käsihygieniaan. Myös kouluissa on tiedotettu vatsatautiepidemiasta ja kehotettu paitsi hyvään käsihygieniaan niin myös poistumaan koulusta välittömästi oireiden alkaessa ja varautumaan siihen, jos perheessä on tautia. Viimeisempänä Kainuun uutiset korosti, että noro on vaarallinen vanhuksille ja sairaille eli myös diabeettesta tms. sairastaville lapsille. Mutta kun ei tää mene perille niin oksennellaampa taas juhannukseen asti...

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:

Kyllä. Sairaan äidin on lapset hoidettava! Itse olen kotiäiti, enkä ole koskaan saanut mitään apua mistään. Oli sitten vatsatauti tai 40 asteen kuume tai basedowista johtuvat oireet, niin eipä ole näkynyt auttajia. Ei edes sukulaisia. Mun mielestä on kuitenkin OK, jos mummo tulee auttamaan kotiin omasta tahdostaan. On kuitenkin ihan vastuutonta viedä lapsia hoitoon. Ajattelepa mitä joku rotavirus tai Noro tekee pienille lapsille, jos tarttuu vaikka johonkin yksvuotiaaseen.

Ja päiväkodeissakin on monenlaisia lapsia, toisille "tavalliset mahapöpöt" voivat olla tosi ikäviä (tietää esim. osastokeikkaa). Näin esim. monilla sydänlapsilla. Pöpöt tietty kiertää, muttei niitä nyt ehdoin tahdoin tarvitse päiväkotiin kuskata!

itse en edes varmaan kykenis kävelee päiväkodille asti jos olisin oksennustaudissa joten pitäisin lapset kotona kanssani.Nyt jännityksellä odottelen tuleeko tuo ihana tauti muhin.viime torstaina oli poika oksutaudissa nyt lauantaina-sunnuntaina tyttö...Jännitys tiivistyy :$

Kiitos kaikille vastanneille. (poistuin illalla nukkumaan, enkä siksi ollut kommetoimassa ketjussa)

Tarkennan sen verran, että pyrin itsekin toki välttämään oikein pahoja pöpöpaikkoja, en kyläile perheessä jossa sairastetaan ja päin vastoin, en kulje sairaana kylillä ym.
Mutta ihan kamalan kammoisena en itseäni pidä. Olen sitä mieltä, että jos jokin tauti on tullakseen, niin se tulee.

Ymmärrän oikein hyvin riskiryhmien vaarat näissä sairauksissa ja otan ne oikeasti vakavasti.

Meidän lapset eivät edes ole vielä hoidossa, joten tilanteisiin en ole joutunut. Ja varmasti yrittäisin hoitaa lapset kotona, jos itse sairastan, mutta jos oikein huonosti menee, niin saattaisin viedä lapset tarhaan ja jäädä itse kotiin. :)

Sellainen tuli vielä mieleeni, että kuinkahan sellaisissa perheissä toimitaan, jossa molemmat vanhemmat ovat sairaalassa töissä. Ja heidän lapset sairastuu vatsatautiin. Varmaankin toisenvanhemman on silti mentävä töihin vaikka riski sairastuttaa potilaat on suuri? :/

Mä olen aikoinaan hoitanut lapsia ollessani todella kipeä. Kovassa kuumeessa, ihan muissa maailmoissa.
Enää ei onneksi tarvitse, kun lapsilla on päiväkotipaikat. Nyt mullakin on oikeus sairastaa ja saada lepoa ollessani sairas. Toipua sillä lailla nopeammin. Välttyä jälkitaudeilta.
Onhan se ihan suotavaa, että äiti on tajuissaan kun lapset on kotona :snotty: . Lasten turvallisuudenkin kannalta.

Mä en veis lasta päiväkotiin, jos itse olisin kotona sairaana, olipa tauti mikä tahansa. Sen sijan jos ite olisin kipee, ja vaikkapa mies ja poika terveenä, tottakai he menisivät töihin ja kouluun. Mutta se on eriasia, kun niistä ei voi olla "varoiks" pois, mutta taas jos toinen vanhemmista on kotona, niin lapsikin voi olla päiväkodista pois.

Yhteistyössä