Saiskos tästä fiksun keskustelun aikaiseksi?

Hertta Pesonen

Aktiivinen jäsen
29.10.2010
1 820
1
36
Kokeillaan...

eli aiheeni sivuaa tuota ns. vapaata kasvatusta ja sitä että lapsi saa itse päättää esim. nukkumaanmenostaan.

Niin mihin aikaan ne lapset sitten herää aamulla jotka saa itse päättää sen mihin aikaan menevät unille? Eli jos pieni lapsi menee nukkumaan klo 22, moneenko asti vetää aamulla unta palloon?

Entäpä sitten kun aamulla olisi tiedossa herätys tiettyyn aikaan, vaikkapa klo 8, niin repäistäänkö tämä klo 22 nukkumaan mennyt pikkuinen väkisin ylös sängystä vai miten toimitaan? Ja nukkuuko hän sitten päiväunet?

Ei kai sitä voi väkisin toista herättää, sehän vesittäisi koko vapaan kasvatuksen idean.
Mutta onko tällaisten lasten äidit/isät sitten kotona, eihän tuo voi toimia jos pitää itse olla töissä klo8?

Meillä lapset saa lomalla ja viikonloppuna itse päättää milloin menevät nukkumaan.

Eilen esim. valvoivat melkein kello 22 asti ja heräsivät aamulla hieman ennen kahdeksaa.

Arkisin, kun on aikainen herätys, niin lapset itse alkaa olla ihan valmiita sänkyyn tuossa 19-20 maissa. Ei tarvitse pakottaa tai patistaa, eikä ole tarvinnut nukuttamista harrastaa.

Meillä lapset saa lomalla ja viikonloppuna itse päättää milloin menevät nukkumaan.

Eilen esim. valvoivat melkein kello 22 asti ja heräsivät aamulla hieman ennen kahdeksaa.

Arkisin, kun on aikainen herätys, niin lapset itse alkaa olla ihan valmiita sänkyyn tuossa 19-20 maissa. Ei tarvitse pakottaa tai patistaa, eikä ole tarvinnut nukuttamista harrastaa.

Ok, minkä ikäisistä lapsista on kyse?

Ok, minkä ikäisistä lapsista on kyse?

7 v ja 5 v, eli koululainen ja päiväkotilainen.
Samalla lailla ollaan menty oikeastaan aina. Vauva/taaperoiässä itse ns. luin lapsiani, ja laitoin heidät petiin kun he olivat väsyneitä, viis siitä mitä kello oli. Pirteää lasta taas vastaavasti en unille laittanut, vaikka olisi mukamas nukkumaanmenoaika ollutkin.

Ei se 'vapaa kasvatus' silti sitä tarkoita että ihan kaikki menee vain ja ainoastaan sen lapsen ehdoilla.....

;)

Meillä ei ole vapaa kasvatus, vaan varsinainen diktatuuri vallitsee.
Lapset saavat valvoa myöhempään viikonloppuisin ja lomilla, heräävät mokomat silti seitsemän aikoihin kuten normaalinkin nukkumaanmenoajan jälkeen, joka on 20-21 välillä.

Iältään 4 ja 7.

7 v ja 5 v, eli koululainen ja päiväkotilainen.
Samalla lailla ollaan menty oikeastaan aina. Vauva/taaperoiässä itse ns. luin lapsiani, ja laitoin heidät petiin kun he olivat väsyneitä, viis siitä mitä kello oli. Pirteää lasta taas vastaavasti en unille laittanut, vaikka olisi mukamas nukkumaanmenoaika ollutkin.

Entä mihin aikaan pirteä lapsi sitten meni unille ja miten heräsi, ja nukkuiko päiväunet?

Hyvä Hertta Pesonen

Lähestyn nyt sinua tämmöisellä kommentilla:
Tällä palstalla ei saa fiksua keskustelua aikaan mistään aiheesta.

Yours sincerely tjn
Vieras

Meillä ei mitään vapaata kasvatusta ole mutta esimerkiksi kesällä kun me aikuisetkin valvomme pitkään ja voidaan koko porukan voimilla olla vielä klo 22.00 syömässä illallista niin ei kyllä tuota pienintäkään nukuteta vaan hän nukahtaa kun nukahtaa. Samoin tuolla isoveljellä. Yleensä jos tuohon aikaan olemme illallisella niin jäämme yöksi kyläpaikkaan. Tai sitten olemme tässä ihan lähellä niin kotiin kävelee 5min.
Tuo pieni nukkuu päikkärit aika aamupäivästä vaikka herää 08.00. Nukkumaan illalla menee 21.00 Siis pyytää nukkumaan jo silloin...täällä tosin menee jo melkein kaikki muutkin niin hän seuraa vaan perässä.

Tuolla mallilla lapset ei saa tarpeeksi unta viikonloppuna. Ihan sama meillä jos annetaan viikonloppuisin valvoa niin pitkään kuin jaksavat, heräävät silti arkirytmin tapaan aikaisin ja lopputulos on väsymys. Eipä suotta sanota että viikonloppuisin kannattaisi pitää sama rytmi kuin arkena.

Meillä lapset eivät saa päättää mihin aikaan menevät nukkumaan, mutta olen monen vuoden kokemuksella todennut sen, että ei sitä lasta väkisinkään voi tainnuttaa, jos sitä ei vielä nukuta.

Tällä hetkellä meillä on sellainen tilanne, että vajaa 4v. nukkuu päiväkodissa päiväunet ja illalla nukahtaa vaihtrelevasti klo 21-22 aikoihin, joskun meni jopa klo 22.30 ennen kuin simahti. Aamulla herää itsekseen tai heräteltynä viimeistään klo 7.30 ja klo 8 aikaan lapsi on pk.ssa aamupalalla eikä suinkaan enää sängyssä, ei todellakaan. Viikonloppusin lapset ei nuku päiväunia ja tämä vajaa 4v. nukahtaa yöunille vaihtelevasti klo 19-21 aikoihin, yleensä jos laittaa klo 20 sänkyyn, niin sammuu kuin saunalyhty.

Kannattaa myös huomioida se asia, että lapsilla vaihtelee unen tarve yksilöllisesti, toisilla riittää se 10 tuntia vuorokaudessa ja toiset nukkuvat 14 tuntia vuorokaudessa, siinä on aika paljon eroa.

Entä mihin aikaan pirteä lapsi sitten meni unille ja miten heräsi, ja nukkuiko päiväunet?

Joskus lapset nukahtivat kello 19, joskus kello 00. Heräsivät aamulla kello 7 tai kello 11, tai jotain siltä väliltä. Päiväunia nukkuivat vauvana ja taaperona, joskus yhdet ja joskus kahdet, vaihtelevina aikoina. Ei ollut mitään tarkkoja aikoja ja rytmejä.

[QUOTE="huom";23502777]Tuolla mallilla lapset ei saa tarpeeksi unta viikonloppuna. Ihan sama meillä jos annetaan viikonloppuisin valvoa niin pitkään kuin jaksavat, heräävät silti arkirytmin tapaan aikaisin ja lopputulos on väsymys. Eipä suotta sanota että viikonloppuisin kannattaisi pitää sama rytmi kuin arkena.[/QUOTE]
Kyllä he saavat tarpeeksi unta. Joskus menevät päikkäreille, joskus eivät. Veikkaan että tänä iltana ovat unessa jo kello 19.

Ei ainakaan ole koskaan ollut merkkejä siitä, että lapset nukkuisivat liian vähän...

No meillä taapero menee nukkumaan 23-24 ja herätetään kello 8. Saa melko vapaasti valita nukkumaanmenoaikansa: yleensä pyytää makuuhuoneeseen kun väsyttää. Joskus menee myöhemmäksikin, jos ei väsytä. On kokeiltu viedä sänkyyn esim. kello 22, mutta ihan turhaan sinne menee tunniksi pyörimään, ei se auta ketään.

[QUOTE="vieras";23502891]Mun on vaikea suhtautua sun aloituksiin sen jälkeen, kun menit mukaan siihen ihastunut Timo Soiniin pinoon.[/QUOTE]

Mä itseasiassa vettuilin hyväntahtoisesti sille joka oli kuumana timppaan ja mut laitettiin pinoon. Oma poliittinen kantani on...ei mulla oo mitään kantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23502963:
No meillä taapero menee nukkumaan 23-24 ja herätetään kello 8. Saa melko vapaasti valita nukkumaanmenoaikansa: yleensä pyytää makuuhuoneeseen kun väsyttää. Joskus menee myöhemmäksikin, jos ei väsytä. On kokeiltu viedä sänkyyn esim. kello 22, mutta ihan turhaan sinne menee tunniksi pyörimään, ei se auta ketään.

Hirveän vähän unta noin pienelle!

Mä nyt en voi sanoa että meidän lapset saisivat päättää että milloin menevät nukkumaan. Mutta sen olen huomannut että aivan sama mihin aikaan menevät, niin heräävät kuitenkin siinä kuuden pintaan aamulla.

Ikää heillä reilut 1,5 ja 2,5 vuotta.

Meillä lapset heräävät kyllä oikeastaan lähes samaan aikaan joka aamu, menivät mihin aikaan tahansa nukkumaan. Eli oli se sitten 20:30 tai 22:00, ovat hereillä aamulla yleensä klo 7:00 mennessä, viimeistään kuitenkin klo 8:00 mennessä.

Meillä yhdellä lapsella on ollut nukahtamisongelmia, ei enää mutta aiemmin, ja hänellä saattoi mennä reilusti yli yhdentoista ennen kuin nukahti, joskus puolen yön ylikin. Silti hän heräsi aina seuraavana aamuna virkeänä, ihan samaan aikaan kuin muinakin aamuina, silloin yleensä klo 6 ja 7:n välillä.

Eivät kyllä siis itse sillä tavalla päätä, mihin aikaan menevät nukkumaan, koska mennään tietyn rutiinin mukaan, ja se on lapsillekin sisäistynyt niin, että rytmi ei tunnu heille luonnottomalta.

Juu, toki herätä voi virkeänä, mutta miten lapsi jaksaa päivän? Ok, jos nukkuu päiväunet, mutta entäs ne jotka eivät nuku? Oma lapseni ei suostu päiväunille vaikka väsyttäisi kuinka ja se päivä on sitten iltaa kohden melkoista meininkiä.

Niin, meillä on säännölliset nukkumaanmenoajat, lapsi on viimeistään klo 21 sängyssä ja nukahtaa vartissa. Aamulla herää itsekseen välillä 7-08:30.

[QUOTE="eee";23504117]Hirveän vähän unta noin pienelle![/QUOTE]

No nukkuu lisäksi 1-2 tuntia päivällä, eli saldo n. 9-11 tuntia. Ei kaikki 1-2 vuotiaat vain nuku kellon ympäri... Jaksaa hyvin päivällä, eli on todellakin riittävä unimäärä meidän melkein 2-veelle. Jos nukkuisi enemmän, niin myöhäistäisi vain nukkumaanmenoa illalla.

Kyllä lapsi ihan aina päättää sen koska menee nukkumaan. Toki, vanhemmat voivat tehdä enemmän tai vähemmän edesauttavia asioita (iltapesut, valoja pois, viedään sänkyyn, iltasatu, yms.). Kenenkään lapsessa ei kuitenkaan ole off-nappia, eikä kukaan siis voi sanoa että "meidän lapset nukahtavat joka päivä tasan kello 21:00".

Arkisin menevät nukkumaan joskus seitsemän-kahdeksan aikaan. En pakota, mutta iltapalan jälkeen menevät melko lailla itsekseen sinne sänkyyn. Oikeastaan ihan sama viikonloppuisin, olen sanonut, että nukkua ei ole pakko, mutta esim. telkkaria ei voi tulla katsomaan, koska ohjelmat eivät ole lapsille sopivia. Heräävät viikolla ennen seitsemää, viimeistään seitsemältä huhuilen hereille. Viikonloppuna heräävät puoli kahdeksaan mennessä.

Esikoinen meillä on jättänyt päiväunet jo tosi pienenä, joskus on päivisin väsynyt, mutta menee sitten vaan illalla aikaisemmin nukkumaan. Kuopus taas sitten nukahtaa ihan mihin vaan jos sattuu olemaan päivällä väsynyt. Päiväkodissa nukkuu kyllä päiväunet.

Meillä on herätys 7.30 joten taapero laitetaan 19.30 nukkumaan jotta saisi tarpeeksi unta. Ja nukkuukin aina n. 12 tuntia putkeen (herää yleensä muutama minuutti ennen herätyskelloa). Päivällä nukkuu tasan 1,5 h jolloin herätetään myös jos ei herää itsestään.

Kaikki lapset ei todellakaan ota tarvitsemaansa unta automaattisesti! Joskus jos esim. kylässä mennyt myöhempään illalla on lapsi herännyt silti 7.30 aamulla ja on sitten väsynyt koko päivän. Siksi musta kunnon rytmi on meillä tärkeää myös viikonloppuisin ja poikkeuksia tulee mahdollisimman harvoin.

kotona ollaan ja 22 maissa menee lapsi 4v nukkumaan ja herää 10 maissa. Vauva 6vko on myös enempi hereillä illasta, esim eilen nukahti yöunille 24 ja heräsi syömään 6 maissa ja nukuttiin vielä ja noustiin 10 pintan kaikki ylös.

Meil ei kyllä vapaa kasvatus, mut ollaan aamu-unisia kaikki. Menot pyritään sopimaan 12->

Yhteistyössä