Saitteko itse viikko-/kuukausirahaa lapsena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaikenlaista"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaikenlaista"

Vieras
Tuosta kuukausirahakeskustelusta tuli mieleen!

Taidan olla vähemmistössä ainakin 80-luvun lapsista, kun en ole koskaan saanut viikko- tai kuukausirahaa? Vanhemmat maksoivat välttämättömät menot ja joskus saattoi satunnaisesti saada muutaman kolikon, mutta muuten rahaa ei tippunut. Sukulaisilta saattoi saada merkkipäivinä jopa setelirahaa, ja vaatteet ostettiin sitten pääasiassa niillä rahoilla. Vanhemmat maksoivat joskus myös vaatteita, jos rahatilanne oli parempi tai oli ihan välttämätöntä hankkia. Perhe oli ihan tavallinen ilman sen kummempia ongelmia, mutta rahaa ei vain ollut. Jos meinattiin syödä, maksaa sähkölaskut jne., niin eipä sitä rahaa voinut törsätä mihinkään leffalippuihin tai muotivaatteisiin. Matkoilla ei käyty ikinä.

Kuukausirahakeskustelua lukiessa tuli sellainen olo, että lapset saavat nykyään käsittämättömiä summia! Vaikka tuntui lapsena ja nuorena ne kaverienkin saamat summat aika hurjilta, kun omilla vanhemmilla ei sellaisiin ollut rahaa.

Itse ajattelen, että joku kultainen keskitie voisi olla hyvä - ei liikaa, mutta ei myöskään liian vähän. Olin lapsena aika tavalla kateellinen kavereille, kun heillä oli rahaa ostaa uusia vaatteita, ehjiä kenkiä ja jopa kalliita herkkuja (karkit, vanukkaat sun muut). Nykyään kun talous on oma (tai siis yhteinen miehen kanssa), korostuu ehkä liikaakin se, että itse olen rahat tienannut ja niistä saa myös nauttia. Nyt ostetaan vaatteita, herkkuja ja matkoja, jos tuntuu siltä. Kohtuudessa sekin on kuitenkin pysynyt, ihan järkevästi pyöritetään taloutta, mutta pihiä musta ei saa millään. Lapsena jäi monet ilot kokematta, kun koskaan ei ollut rahaa. Toisaalta surullista on sekin, jos lapselle annetaan niin paljon rahaa, ettei lapsi opi nauttimaan elämän ilmaisista iloista.

20e kuukaudessa, oli ihan ok määrä. Sillointällöin saattoi saada hieman extraa,jos meni esim.leffaan. Kotitöitä joutui tekemään, ruokaa laittamaan yms. Teininä en paljon mitää vaatteita saanut, kun ei äidilläni ollut pienestä palkastaan ostaa..

Noup, en saanut, sain vaatteita jos tarttin yms. mut jos halusin rahaa omaan kivaan niin tein töitä sen eteen, esim. kävin pesee kerrostalon rapun jossa isäpuoleni oli talkkarina. Minusta tuo oli hyvä noin, opin arvostamaan rahaa ihan eri tavalla kun moni ikätoveri jolle rahaa annettii aina noin vaan..Kylläpä kaikki tuntu makeemmalta kun ties et oli vähä jotain sen rahan eteen tehnykki.. :)

Kyllä sain, mutta en mielestäni hirmu vähän, mutten liikaakaan. Se oli minusta jees. Vaatteita tai bussia tms en maksanut niistä itse.

Huonoin malli on mielestäni se, jos pyytämällä saa silloin kun tarvitsee, silloin vanhempien kukkaro tuntuu pohjattomalta eikä opi rahan rajallisuutta.

en saanut. Rikä myöskään omat laspet saa. tyttökää ei saa nyt kuukausirahaa, kun ollaan ostettu lukion kirjoja niin kuukausi raha on mennyt kyllä nyt siihen. Saavat rahaa kuitenkin koenumeroista vielä peruskouluiässä ( lukiossa ja ammattikoulussa ei enää) Kotitöistä joskua saa rahaa, jos tekee jonkun erikoishomman. Esim. nyt huomenna kun teinit vahtii pikkuveljiään illan saavat siitä sitten jotakin pientä palkkaa. Jokaisella on perushomma mikä tehdään ilamn palkkaa , sis kotöissä, mutta ylimääräisestä sitten maksetan. Joskus annetan rahaa esim elokuviin tai teineille mopon bensaan.

Minä sain 100mk/viikko siitä lähtien, kun täytin 13v. Sitä ennen summa oli 50mk.
Se oli ihan huvitteluun, ja tulikin käytyä elokuvissa, mäkkärissä kavereiden kanssa.

Mä sain 700 mk kuukaudessa, siis kuukausirahaa.
Keväisin ja syksyisin käytiin isoilla vaateostoksilla, ostettiin kerralla useammat farkut ja talvi/kevät takit jne.

Mutta tuosta kuukausirahasta maksoin huvitukset ja muut pikkuostokset.

Alkuperäinen kirjoittaja minä sain;21997554:
Minä sain 100mk/viikko siitä lähtien, kun täytin 13v. Sitä ennen summa oli 50mk.
Se oli ihan huvitteluun, ja tulikin käytyä elokuvissa, mäkkärissä kavereiden kanssa.

Huh! Sainkohan minä 10 mk viikossa yläasteikäisenä? Sekin oli aika epässäännöllistä. Aloin saamaan viikkorahaa ehkä joskus kuudesluokkalaisena, en tarkkaan muista, kun itse pyysin -kun kerran kaveritkin saivat ;) Ei mun vanhemmat tuohon oikein oppineet. Jossain vaiheessa unohtui koko viikkoraha.

Yleensä kyllä sain kun pyysin rahaa, jos esim. halusin mennä elokuviin, mutta niissäkin käytiin ehkä kerran kuussa korkeintaan. Carrollssilla oli joskus varaa ostaa juustoateria. Ei aina ollenkaan. Karkkia ostin viikoittain, useampanakin päivänä lähikiskalta tyyliin: noita 50 pennillä ja noita ja jos oikein hurjaksi meni, jotain 2 markalla.

Yhteistyössä