Saman joulunviettopaikan eri perheiden lapsilla aivan eri määrät lahjoja... Ideoita "ongelman" hoitamiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttutäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tonttutäti

Vieras
Eli sisarukseni lapset saavat joka joulu hirmuisen vuoren lahjoja. Vanhempansa ostavat paljon ja kallista, heidän molemmilla lapsilla on maksimimäärä kummeja, jotka myös ostaa valtavasti ja sieltä toiselta puolen sukua tulee isovanhempien lisäksi tädeiltä, sediltä, isotädeiltä jne. lahjoja noille lapsille. Viime kerralla heidän lapsille lahjoja tuli 5 säkillistä (2,5 säkkiä per lapsi).

Meidän lapset taas saavat lahjoja vain meiltä vanhemmilta ja mun vanhemmilta yhdet, kummeiltaan yhdet. Ollaan itse ostettu aika kohtuudella myös. Meidän lasten lahjamäärä on yhteensä ehkä puolikas säkillinen.

Nyt ollaan taas parin vuoden tauon jälkeen viettämässä joulua yhdessä ja etukäteen kun tiedustelin, niin heillä tosiaan lapsille on tänäkin vuonna 5 säkillistä lahjoja, meillä taas se puoli säkillistä kaikkineen.

Maksettu joulupukki on tulossa lahjat jakamaan. Lapset nyt tänä vuonna ovat meillä 5v ja 7v ja heillä 4v ja 5v. Eron huomaa aika selkeästi tuossa lahjamäärässä. Ehdotin heille, josko jättäisivät osan lahjoista kotiin, mutta eivät halua, vaan ottavat kaikki mukaan joulunviettopaikkaan (kuulemma mahtuvat sinne heidän farmariin juuri ja juuri, en kyllä käsiä että miten...).

En nyt viitsi tämän asian takia säkkikaupalla meidän lapsille rompetta ostaa. Keksikääpä ratkaisu, miten selitän asian meidän lapsille (nuorempi uskoo vielä joulupukkiin) ja miten tehdä lahjojenjakotilanteesta vähemmän kiusallinen?!?

Emme voi kotona jakaa, koska vietämme koko kolme joulupäivää (aatto-tapani) samassa paikassa ja sama tuolla toisella perheellä. Pitää kait vaan olla asiaa miettimättä, vaikka onhan se kyllä tilanne sekin..... Ei meidän lapset ole sen tuhmempia olleet kuin heidänkään...

No jattakaa salaa lapsilta kotiin kuusen alle pari pakettia. JOS (epailen, etteivat ehka edes tajua) huomaavat ja ihmettelevat, voitte sanoa, etta saattaapi olla etta tonttu on jattanyt kotiinkin joitain lahjoja. Sitten kun kotiin tulette, riemastuvat lapset parista yllaripaketista. Eivatka varmasta ajattele etta "serkku sai kylla silti enemman"

Meidän lapsilla ei ainakaan ole ollut tapana vertailla joululahjojen määriä. Mutta lahjojen avaaminen on kuitenkin tapahtunut meillä enemmän perhe kohtaisesti. Vähän eri huoneissa. Ihan siitä syystä etteivät sotke lahjojaan keskenäään.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mä en vaan pystyis ite mennä sellaiseen paikkaan. Koska se tuntuu lapsista tosi kurjalta, kun toiset saa, eikä ite saa. Meillä on aina veljieni perheiden kanssa sovittu, että lapset sais suunnilleen saman verran paketteja. Niin ei tulis tuota ongelmaa, että joku saa paljon ja toiset ei niin paljoo.

Kerrotte (ja tarpeen vaatiessa muistutatte) lapsillenne, ettei lahjojen määrä ole tärkeä.
Sekä sen, ettei toisen saamat lahjat ole itseltä koskaan pois.
Hymyä huuleen ja positiivinen asenne itselle, niin lapset ei huomaa aikuisten harmistusta eikä sitten harmistu itsekään yhtään niin helposti :)

Oli vastaava aloitus tuossa yks päivä, ja vastaukset oli tyyliin "voi voi, elämässä tulee pettymyksiä, lasten on syytä oppia että kaikkea ei voi saada ja usein joku muu saa enemmän". Ihan täyttä ***kaa siis.

Oikeesti mun mielestä tollasissa tilanteissa pitäis sopia, että kaikkien lasten lahjat on edes suurin piirtein samoissa määrissä ja hintahaitareissa. Ne loput säkit voisivat ihan hyvin odottaa kotona. Kerrankos se pukki tai tonttu osan lahjoista vie "väärään osoitteeseen".

Elämän realiteetteja ehtii kyllä opetella muissakin elämän vastoinkäymisissä...

Kun omat vanhempani vielä asuivat yhdessä ja vietimme jouluja heillä, heillä avattiin vain ne paketit, jotka olivat isovanhemmat minun ja sisaren lapsille ostanneet sekä lahjat, jotka olimme toistemme lapsille ostaneet. Loput (perhekohtaiset) lahjat löytyivät omien joulukuusien alta omista kodeista. Tuntui luonnolliselta.

En osaa kuvitella itseäni tuohon tilanteeseen. Jos sisaruksille olisi niin tärkeä raahautua paikalle kaikkien lahjojen kanssa ja lahjoissa olisi noin huima ero, jättäytyisin mieluusti kokonaan tuollaisesta joulusta pois.

• Tykkää
Reactions: Minni:)
Meillä on aina tehty niin et vanhemmat antaa lapsilleen lahjat kotona ja sit porukalla saa muilta lahjat. Ihan sama mikä se päivä sit on millon ne joutuu antamaan. Ei ole tuottanut kellekään ongelmia.

Tietysti sanotaan, että toiset lapset olleet kiltimpiä, joten saavat enemmän lahjoja! :D

Tai sitten vois raottaa joulun salaisuuksien verkkoa sen verran, että paljastaa, että joulupukki kiireisenä miehenä ei ehdi hommata kaikkia lahjoja joten lahjojen määrä riippuu perheen tulotasosta ja arvoista. Vai miten te käsittelette sen, että joululoman jälkeen lapset sanovat, että hoidossa/koulussa Mika/Ville/Liisa/Riina sai joululahjaksi helikopteriajelun/oman ponin tjsp.?

Älkää pitäkö lapsianne tyhminä.

• Tykkää
Reactions: Peppari ja Data
Tuota, meillä ei lapset usko joulupukkiin, joten on ollut helppo selittää et meillä on eri tapa kun serkuilla.
Mutta miten olis jos ainakin pehmentäis ennen joulua tuota kiltteys-teemaa ja korostais lapsille et lahjojen määrä ei ole kiltteydestä kiinni?
Ja jos ei ole rahasta kiinni, ostatte muutaman lahjan lisää? Omista periaatteista tinkiminen tässä asiassa lienee helpompaa kuin lasten harmi jouluaattona?

Yrittäisin sopia, että suunnilleen saman verran lahjoja jokaiselle lapselle. En ymmärrä miksi tollanen kasa lahjoja pitää mukana raahata... jos ei mene puhe perille, niin sitten ehkä en viettäis joulua siellä tai ottaisin mukaan omista lahjoista vaan osan. Sanoisin lapsille että varmaan loput lahjanne on vahingossa menneet kotiin tontuilta. Ja kotona olis sitten loput lahjat, lapset ilahtuis niistä eikä varmaan enää osais muistaa paljonko ne serkut sai.

Muistan kun itse olin pieni, ja jouluna serkkuni saivat aina hirveitä määriä lahjoja. Silloin kyllä tuntui tosi pahalta ja olin ihan älyttömän kateellinen.

Juu niin sai minunkin serkkuni hulluna lahjoja verrattuna meihin. Mutta muistan myös sen, että serkun isä ei koskaan ollut joulua viettämässä (alkoholisti) ja perhe-elämä heillä oli muutenkin mitä oli. En olisi osia vaihtanut ja jotenkin sitä muksunakin osasi ajatella, että se on korvausta siitä elämästä, mitä joutui elämään :(

Mielestäni lahjojen määrää tärkeämpää niiden laatu. Meillä lapset saavat serkkujaan vähemmän paketteja, mutta niistä löytyykin sitten ne suurimmat toiveet eikä turhanpäiväistä tilpehööriä.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Vai miten te käsittelette sen, että joululoman jälkeen lapset sanovat, että hoidossa/koulussa Mika/Ville/Liisa/Riina sai joululahjaksi helikopteriajelun/oman ponin tjsp.?

Älkää pitäkö lapsianne tyhminä.

Tätä minäkin aina näissä ketjuissa ihmettelen. Eikö teidän lapsenne muka keskustele saamistaan lahjoista kavereiden kanssa? Vaikka seitsemänvuotias vielä uskoisi pukkiin, niin ihan taatusti huomaa eriarvoisuuden jo kavereiden puheistakin, vaikkei edes näkisi toisten vuoria.

[QUOTE="vieras";27717521]Tätä minäkin aina näissä ketjuissa ihmettelen. Eikö teidän lapsenne muka keskustele saamistaan lahjoista kavereiden kanssa? Vaikka seitsemänvuotias vielä uskoisi pukkiin, niin ihan taatusti huomaa eriarvoisuuden jo kavereiden puheistakin, vaikkei edes näkisi toisten vuoria.[/QUOTE]

No ei ne 7 vuotiaat kaikkea muista luetella kun lahjoista puhuvat. Puhuvat vaan niistä parhaimmista ja kuka on sanonut ettei ap:n lapset saa hyviä lahjoja?

No ei ne 7 vuotiaat kaikkea muista luetella kun lahjoista puhuvat. Puhuvat vaan niistä parhaimmista ja kuka on sanonut ettei ap:n lapset saa hyviä lahjoja?

No sit kannattaa miettiä omaa kasvatustapaansa, jos lapset ovat suut mutrulla jos serkku saakin enemmän lahjoja, vaikka ne oiskin tyyliä hammastahnaa ja värikyniä. Eikö silloin siis riitä että sanoo lapsette, että saithan sinä kuitenkin parempia lahjoja?

[QUOTE="vieras";27717521]Tätä minäkin aina näissä ketjuissa ihmettelen. Eikö teidän lapsenne muka keskustele saamistaan lahjoista kavereiden kanssa? Vaikka seitsemänvuotias vielä uskoisi pukkiin, niin ihan taatusti huomaa eriarvoisuuden jo kavereiden puheistakin, vaikkei edes näkisi toisten vuoria.[/QUOTE]

Mä en taas ymmärrä miten tää tähän liittyy? Kyllähän lapsille kerrotaan ja niille selkenee jossain vaiheessa että maailmassa on varakkaampia ja köyhempiä jne. Mutta ei sen takia mun mielestä tarvi katella kuinka serkut saavat jouluaattona 20 lahjaa ja itse sen 5.

Me yhdessätuumin sovittiin miehen siskon kanssa, että omat (ja kummeilta yms) saadut lahjat avataan kotona ennen tai jälkeen kyläreissun ja sitten kyläpaikassa on vain isovanhemmilta tulleet lahjat ja meidän toisillemme antamat lahjat. Onneksi olimme tästä samaa mieltä. En oikein keksi, miten voisitte asian ratkaista, jos toinen ei ymmärrä teidän näkökulmaanne...

Yrittäisin varmaan, että omat lapseni avaisivat paketteja hitaasti. Keksisin siihen väliin aina jotain "hommaa", että serkku ehtii siinä ajassa avata kolme pakettia missä oma lapseni yhden.. :)
Ei lapset varmaan paketteja jää laskemaan mikäli omissaan on toivottuja juttuja mutta tietenkin huomaavat jos serkuilla on säkilliset avaamatta siinä vaiheessa kun ovat itse jo kaiken avanneet.

Yhteistyössä