Sanoin aamulla lapselle ohimennen ennen neuvolaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
menoa, että neuvolan jälkeen voidaan vaikka lähteä kaupoilla käymään.

Mutta neuvolassa lapsi oli niin mahdoton riiviö, että kun tulimme neuvolasta takaisin autoon, niin sanoinkin, että tänään emme lähdekään kaupoilla käymään, kun olit niin tuhmasti neuvolassa.

Ja nyt sitten vähän väliä lapsi kyselee, että milloin lähdetään kaupoille? Sanon vain, että huomenna uusiksi yritys, tänään emme lähde kaupoille. Sitten lapsi alkaa uhittelemaan, että hän menee sitten yksin kaupoille ja hän lähtee nyt. Sanoin vain lisäksi, että asiasta ei tänään enää keskustella ja piste.

Mutta että taas sai hävetä lapsen käytöstä neuvolassa, kun hänet sitten väsyneenä raahasin, niin lapsen käytöskin oli sen mukaista. Hän yritti sitä tutkimuspöytään tarkoitettua paperirullaa pyörittää ympäri ties kuinka monta kertaa ja minä kelaamaan takaisin. Sitten hän niitä tutkimuspöydän verhoja veteli ees'taas kovalla voimalla. Aikani lasta komensin ja sitten nappasin hänet syliini, eihän penska siitä tietenkään hyvää tykännyt vaan alkoi huutaa kovalla äänellä apua - apua jne.

Onneksi sitten neuvolatäti oli neuvolakortin kirjoittanut valmiiksi ja päästi meidät lähtemään.

Lapsi kun sai vaatteet päälle niin ryntäsi suoraa tietä autolle ja kun en ollut varma oliko lapsi autolla vai missä, kun pihalle itse pääsin, niin huutelin lapsen nimeä, hän ei vastannut. Mutta onneksi hän löytyi kuin löytyikin auton vierestä odottamasta. Moitin häntä tuostakin, että vastata pitää, kun huudetaan.

Ikä?

Mä olisin siinä neuvolan rälläkkätilanteessa jo klassisesti uhkaillut, että jos et täällä osaa käyttäytyä, ei mennä neuvolan jälkeenkään minnekään. Lapsen vaikea ymmärtää syytä ja seurausta tuossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eskariin syksyllä menossa. Mutta minua hävettää, kun lapsen käytös on tuollaista.

Oho, ajattelin et 3.. Kyl ton ikänen jo tajuu, MIKSI ei päässyt kaupoille. Mä en ikinä vois uskoo mun tulevasta eskarista tollasta käytöstä. Onko kaik lapsella ihan ok?

huhhuh, me tykkäämme kierrellä kaupoissa. se on meistä hauskaa. ei sieltä mitään tarvitse ostaa, kunhan kiertelee ja katselee. toinen kiva juttu on kirjastossa käyminen. ja näin kesällä kun vedet lämpenevät, niin retki uimarannalle tai eväsretki metsään.

ruut, lapsella on ADHD ja siksi hän käyttäytyy välillä tosi mahdottomasti. Onneksi hänellä on lääkitys käytössä nykyisin, niin se välillä hillitsee hänen menohalujaan. Mutta nyt aamulla ei vielä lääke ollut ehtinyt kunnolla vaikuttaa ja siksi lapsi oli ihan mahdoton neuvolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ruut:
Eskariin syksyllä menossa. Mutta minua hävettää, kun lapsen käytös on tuollaista.

Oho, ajattelin et 3.. Kyl ton ikänen jo tajuu, MIKSI ei päässyt kaupoille. Mä en ikinä vois uskoo mun tulevasta eskarista tollasta käytöstä. Onko kaik lapsella ihan ok?

Ootas kun omas on tuon ikäinen. Ennen niin kiltti ja tottelevainen lapsi on hetkessä niin kovaa ja isoa että huh. Vai onko omani lisäks kaikkien muidenkin ton ikäiset jotenkin epänormaaleja :laugh:

huhhuh, me tykkäämme kierrellä kaupoissa. se on meistä hauskaa. ei sieltä mitään tarvitse ostaa, kunhan kiertelee ja katselee. toinen kiva juttu on kirjastossa käyminen. ja näin kesällä kun vedet lämpenevät, niin retki uimarannalle tai eväsretki metsään.

Ai ok, nyt ymmärrän. köyhän on pakko unelmoida kun ei edes ostaa voi.

ruut, lapsella on ADHD ja siksi hän käyttäytyy välillä tosi mahdottomasti. Onneksi hänellä on lääkitys käytössä nykyisin, niin se välillä hillitsee hänen menohalujaan. Mutta nyt aamulla ei vielä lääke ollut ehtinyt kunnolla vaikuttaa ja siksi lapsi oli ihan mahdoton neuvolassa.

No tavallaan tuon ymmärtää ettei lapsi voinut käytökselleen mitään ja turha rangaista.

Sukkamustanen..., mutta eikö se ole välillä rasittavaa sinustakin, kun lapsi vain uhittelee ja yrittää ärsyttää oikein tahallaan?

Todellakin viimeaikoina on hermoja kysytty! Ja just toi että meen sit yksin jos et tuu, en mä sua siellä tarvi tyyliin. Kieltoihin nauretaan tai lisätään vettä myllyyn. Mikään ei välillä tunnu menevän perille vaikka samaa asiaa toitottais viikon. Meillä myös alakantu kitinät etten ikinä saa mitään, miks pikkusisko saa aina kaiken (valetta!!).

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Onko teillä palkintona hyvästä käytöksestä se että lapsi pääsee käymään kaupassa? hah, kuullostaapa tylsältä ja virikkeettömältä elämältä.

kyllä meillä ainakin sanotaan että jos on kiltisti pääsee kauppaan mukaan jos ei ole niin ei pääse kauppaan.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Onko teillä palkintona hyvästä käytöksestä se että lapsi pääsee käymään kaupassa? hah, kuullostaapa tylsältä ja virikkeettömältä elämältä.

kyllä meillä ainakin sanotaan että jos on kiltisti pääsee kauppaan mukaan jos ei ole niin ei pääse kauppaan.

Aika uskomattomat kasvatustavat :D että kaupassa käyminen joku palkinto...

No jos lapsella on oikein diagnosoitu ADHD, niin miksi ihmeessä neuvolassa häpeät lapsen käytöstä. Kait ne nyt siellä tietävät asiasta ja ymmärtävät. Ja eikös se nyt kuitenkin aika pientä ole, jos verhoilla leikkii tai paperirullalla, eri asia jos olisi pistänyt päreiksi koko paikan. Lapsi ei voinut käytökselleen mitään, jos kerran lääke ei vielä ollut vaikuttanut. Miksi siis haluat rangaista häntä? Ja meidän 3v yrittää myös riehua neuvolassa välillä, mutta saan hänet kyllä aisoihin, vaikka minulla on mukanani myös vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja .:

Aika uskomattomat kasvatustavat :D että kaupassa käyminen joku palkinto...

Pakko sanoa että äitini käytti samaa kikkaa lapsena minuunkin. Ei se ollut palkinto, itse vain tykkäsin käydä ihan kamalasti kaupassa ja oli tosi kivaa jos äiti minut sinne mukaan otti.

en myöskään tajua, miksei lapsi saanut paperirullaa tai verhoja tutkia? oliko se neuvolan säännöissä kielletty? meillä saa tutkia mitä vaan, kunhan ei riko eikä kukaan loukkaannu. relaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

No tavallaan tuon ymmärtää ettei lapsi voinut käytökselleen mitään ja turha rangaista.

Jos ja oletettavasti kun on jatkuva lääkitys käynnissä niin ei se yksittäisen lääkkeen vaikutus ole kyllä noin dramaattinen. Kun lääkettä käytetään säännöllisesti niin lääkettä on kyllä jatkuvasti verenkierrossa eikä se sieltä todellakaan ehdi häviämään kokonaan ennen seuraavaa tablettia. Eli en kyllä usko, että käytös on aina mahdotonta tiettyä aikaa tablettien välissä...

hmmm, mutta kun hän liian rajulla otteella heitti verhoja edestakaisin ja samoiten yritti rullaakin käsitellä liian rajusti. Niin ei tuollainen käytös ole minusta sopivaa, se on väärin. Ei niin saa tehdä, että paikat menevät rikki.

---(vierailija), meillä on asia todella niin, että jos lapsi on nälkäinen tai väsynyt, niin lääkityksestä huolimatta, hän saattaa olla aika ajoin tosi mahdoton (mutta onneksi nuo hetket ovat reilusti vähentyneet lääkityksen myötä ja mitään isompia raivareita hän ei enää ole saanut + jos pienempiä onkin saanut, niin ne on nyt lääkityksen myötä, helpommin käsiteltävissä)

meidän lapsella myös adhd ja tarkkaavaisuus häiriö. ja osaa kyllä käyttäytyä, on villi mutta tietää käytöstavat. en puolustele lapsen käytöstä adhd:lla. lapsi kuin lapsi osaa käytöstavat kun ne on opetettu.

Yhteistyössä