sanokaa ettei tämä ole totta!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pois oravanpyörästä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Musta on tosi ällöttävää, et tälläset ketjut oikeesti antaa joillekki sellasen kuvat et "sossupummit" elelee jotenki herroiks näillä rahoilla, kun niin ei kyl ole.. sossunluukulla käyvät kokevat muutenkin jo tarpeeksi häpeää "ilmaisesta rahasta", ja sit kehataan vielä väittää että saa ilmaiseksi muka saman verran kuin työssäkäyvä!

:headwall:
Mä en ajatellut tästä ketjusta noin. Ajattelin, että pienituloisen olisi mahdollista hypätä pois oravanpyörästä ja muuttaa jonnekin syrjäseudulle ilman, että elintasoa pitäisi merkittävästi laskea. On kaksi aivan eri asiaa elää nuukasti vapaaehtoisesti kuin elää nuukasti pakon sanelemana. Ensimmäinen ryhmä ei kaipaakaan enempää ja on valmis sinnittelemään pienellä rahalla, jälkimmäinen ryhmä taas haluaisi enemmän ja pyrkii pois itselleen epämieluisasta tilanteesta.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="hmm";26091363]niin tosiaan, tämä vielä - jos teillä on säästöjä, ette saa senttiäkään ennenkuin kaikki säästönne on kulutettu elämiseen.[/QUOTE]

Aikanaan kun opiskelin, sain pienintä mahdollisinta opintotukea (vanhempien tulot vaikutti, vaikka asuin toisella paikkakunnalla) ja sitten kesällä kun opintotukea en saanut, en myöskään saanut toimeentulotukea. Perusteluna oli se, että minulle laskettiin opintolaina tuloksi, vaikka en sitä nostanutkaan. Olisinhan kuitenkin voinut sitä nostaa ja elää sillä. Siis lainaksi.

Sapetti, että ne työttömät kaverini jotka eivät edes viitsineet opiskella, saivat toimeentulotukea. Hehän eivät olisi mitään lainaa saaneetkaan. Ja samaan aikaan ne jotka yrittävät elämässä eteenpäin, saavat elää velaksi.

Jokuhan tässä kuviossa mättää ja pahasti.

Nyt teen kahta työtä saadakseni asuntolainat maksettua. On tässä se hyvä puoli ettei vapaa-ajalla mene rahaa, koska sitä ei ole :)

• Tykkää
Reactions: Rigel ja MorbidMama
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26091455:
Millaista teollisuushallia te lämmitätte tuolla 650e/kk(?) sähkömäärällä? Sähkölämmitteisessä omakotitalossa sähköön menee talviaikaan tyypillisesti joku 200-300e/kk, kesällä sitten pelkkä käyttösähkö (luokkaa 100-150e/kk).

Joo, mä mietin ihan samaa. 700 euron vuokralla ei kovin suurta kämppää pitäisi saada, mutta teollisuushalli syrjäseudulta saattaisi irrotakkin :D

[QUOTE="vieras";26091196]Näinhän tosiasiassa aika monet nuoret menettelevät. Juovat runokahvilassa vihreää teetä ja notkuvat kirppiksillä. Ajavat itsemaalatulla mummopyörällä ja maalailevat taivaanrantaa. Siinä Suomelle tulevaisuus. Eivät kaikki sosiaalipummit ole työttömiä lähiöperheitä, vaan osa on valinnut tuon tien aivan itse ja tietoisesti. Osa tietysti lukee humanistisia aineita yliopistossa ja ihmettelevät, mitä tekisi sitten aikuisena 40-vuotiaana.[/QUOTE]
Tämä on ihan totta. Aiemmin ihmiset mittasivat muiden ja omaa arvoaan ansiotyöllä, nykyisin osa porukasta ei mittaa. Haikailen itsekin oravanpyörästä hyppäämistä, mutten kuitenkaan tukien varaan. Pikkuhiljaa olen kuitenkin muuttanut elämäntapaani askeettisempaan suuntaan ja siten mahdollistanut sen, että en teekään enää niin paljoa töitä kuin aiemmin enkä nosta itselleni yhtä suurta palkkaa kuin aiemmin. Vaihdan siis rahaa vapaa-aikaan.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Aikanaan kun opiskelin, sain pienintä mahdollisinta opintotukea (vanhempien tulot vaikutti, vaikka asuin toisella paikkakunnalla) ja sitten kesällä kun opintotukea en saanut, en myöskään saanut toimeentulotukea. Perusteluna oli se, että minulle laskettiin opintolaina tuloksi, vaikka en sitä nostanutkaan. Olisinhan kuitenkin voinut sitä nostaa ja elää sillä. Siis lainaksi.

Sapetti, että ne työttömät kaverini jotka eivät edes viitsineet opiskella, saivat toimeentulotukea. Hehän eivät olisi mitään lainaa saaneetkaan. Ja samaan aikaan ne jotka yrittävät elämässä eteenpäin, saavat elää velaksi.

Jokuhan tässä kuviossa mättää ja pahasti.

Nyt teen kahta työtä saadakseni asuntolainat maksettua. On tässä se hyvä puoli ettei vapaa-ajalla mene rahaa, koska sitä ei ole :)

Sä olet vielä joskus onnellinen että valitsit tän tien.
Mä ja mies ollaan oltu samanlaisia nuorina ja nyt on oma talo lainat maksettu ja nautitaan :) elämästä. Eikä edes olla mitenkään vanhoja vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26091478:
Mä en ajatellut tästä ketjusta noin. Ajattelin, että pienituloisen olisi mahdollista hypätä pois oravanpyörästä ja muuttaa jonnekin syrjäseudulle ilman, että elintasoa pitäisi merkittävästi laskea. On kaksi aivan eri asiaa elää nuukasti vapaaehtoisesti kuin elää nuukasti pakon sanelemana. Ensimmäinen ryhmä ei kaipaakaan enempää ja on valmis sinnittelemään pienellä rahalla, jälkimmäinen ryhmä taas haluaisi enemmän ja pyrkii pois itselleen epämieluisasta tilanteesta.

Sepä se. En kaipaisi suurta elintasoa, vaan aikaa. Voisin jatkaa niukasti elämistä edelleen mielelläni, jos saisin tilalle aikaa ja vapautta tehdä ja toteuttaa itseäni yhdessä perheeni kanssa. Minulle se tarkoittaisi pienimuotoista maalaistaloelämää jossakkin syrjäkylällä. Sitä, että aamulla voi rauhassa nauttia aamiaisen ja kahvit ja miettiä sitten mitähän sitä huvittaisi tänään puuhastella? Laittaisiko kasvimaata vai leipoisiko vaan sämpylöitä ja tekisi munakasta omien kanojen munista?

Maalaisromantiikkaa ja haihattelua - kyllä, sitä juuri.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26091538:
Tämä on ihan totta. Aiemmin ihmiset mittasivat muiden ja omaa arvoaan ansiotyöllä, nykyisin osa porukasta ei mittaa. Haikailen itsekin oravanpyörästä hyppäämistä, mutten kuitenkaan tukien varaan. Pikkuhiljaa olen kuitenkin muuttanut elämäntapaani askeettisempaan suuntaan ja siten mahdollistanut sen, että en teekään enää niin paljoa töitä kuin aiemmin enkä nosta itselleni yhtä suurta palkkaa kuin aiemmin. Vaihdan siis rahaa vapaa-aikaan.

Juuri näin! Nykyään ruvetaan heti laskemaan sen työn kannattavuutta rahassa: montaako tukea tippuu pois, kun lähden töihin. Ja pienituloisilla ei varmaan ikinä kannattaisi lähteä töihin.... Mutta jos he eivät mistään aloita, niin eihän heillä edes ole mahdollisuutta edetä työssä ja ansaita joskus parempaakin palkkaa. MInusta tavalla se tukeminen on mennyt jo överiksi..... Se on hieno juttu hätätilanteessa, mutta pitäisi olla kyllä aikarajoitteinen: että vaikka jonkun ajan päästä rupea tuet tippumaan, jos et lähde töihin/kouluun jne. Nykyisellä systeemmillä voi olla toimeentulotuella vuositolkulla ja se on minusta väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja pois oravanpyörästä?;26091559:
Sepä se. En kaipaisi suurta elintasoa, vaan aikaa. Voisin jatkaa niukasti elämistä edelleen mielelläni, jos saisin tilalle aikaa ja vapautta tehdä ja toteuttaa itseäni yhdessä perheeni kanssa. Minulle se tarkoittaisi pienimuotoista maalaistaloelämää jossakkin syrjäkylällä. Sitä, että aamulla voi rauhassa nauttia aamiaisen ja kahvit ja miettiä sitten mitähän sitä huvittaisi tänään puuhastella? Laittaisiko kasvimaata vai leipoisiko vaan sämpylöitä ja tekisi munakasta omien kanojen munista?

Samantapaista haihattelua mullakin :) En ehkä kuitenkaan maalle muuta tai ei sitä vielä tiedä. Kun ei tiedä oikein maata eikä maanosakaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kuitenkin pyrin koko ajan siihen, että tekisin töitä vain sen verran, että tulen rahalla toimeen. Ja mitä vähemmän kulutan, sitä pienemmällä rahalla tulisin toimeen ja sitä vähemmän tarvitsisi tehdä töitä -> vapaa-aika lisääntyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja pois oravanpyörästä?;26091559:

Sinäänsä en ymmärrä, että miksi se ei olisi muutenkin mahdollista? Kehittelet itsellesi jonkun tulolähteen, josta saisit sen verran että pärjäät ja silla sipuli. Uskon, että nykyäänkin ihmiset pärjäisivät paljon pienemmällä, mitä he kuvittelevat....

Sinäänsä en ymmärrä, että miksi se ei olisi muutenkin mahdollista? Kehittelet itsellesi jonkun tulolähteen, josta saisit sen verran että pärjäät ja silla sipuli. Uskon, että nykyäänkin ihmiset pärjäisivät paljon pienemmällä, mitä he kuvittelevat....
Koska useimmiten se tarkoittaa jonkinlaisen yritystoiminnan aloittamista ja Suomessa yrittäjien sosiaaliturva on aika huono. Pitäisi siis pyörittää toimintaa niin paljon, että jää jotain säästöön pahan päivän varallekin. Ja se taas tarkoittaa pienyrittäjällä usein sitä, että vapaa-aikaa ei ole senkään vertaa kuin palkansaajalla. Meillä ollaan perinteisesti aika haluttomia työllistämään itse itseämme, koska yrittäjyydessä on riskejä, joita palkansaajalla ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26091716:
Koska useimmiten se tarkoittaa jonkinlaisen yritystoiminnan aloittamista ja Suomessa yrittäjien sosiaaliturva on aika huono. Pitäisi siis pyörittää toimintaa niin paljon, että jää jotain säästöön pahan päivän varallekin. Ja se taas tarkoittaa pienyrittäjällä usein sitä, että vapaa-aikaa ei ole senkään vertaa kuin palkansaajalla. Meillä ollaan perinteisesti aika haluttomia työllistämään itse itseämme, koska yrittäjyydessä on riskejä, joita palkansaajalla ei ole.

Tämänvuoksi juuri. Olen kyllä selvitellyt erinäisiä asioita, mutta lopputulos on aina sama - joutuisin sitten tekemään töitä niin paljon että joutuisin ojasta allikkoon. Sen vuoksi olen valinnut vielä toistaiseksi nykyisen tilanteen, palkkatyön toiselle. Se mahdollistaa kuitenkin sen, että saan työajan päätyttyä viettää aikaa perheen kanssa...vaikkakin vain pari tuntia, mutta kuitenkin.

Mutta kaikenlaiset maataloustuet on vielä selvittämättä, joten eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka jyväjemmariksi ryhtyisi.

Eli tuskin aidosti pelkkien tukien varaan koskaan omasta tahdostani elämään ryhtyisin, niin houkuttelevalta kuin se joinain pitkinä ja raskaina päivinä tuntuisikin.

Mä aina satunnaisesti olen hakennut sossusta rahaa ja ikin ei oo sieltä tilille tullu muutamakymppiä enemäpää. Vuokran omavastuu osuuden ja sähkölaskun olen saattanut saada kokonaisuudessa, mutta usein menny niinki että vain osan vuokrasta ja sähkölaskun, mutta on neki aina helpottaneet tilannetta.
Siksi mä välillä mietin että miten jotku saa sieltä muka niin hirveesti rahaa, että kannattaa olla vain sossunelättäni.
Mä ainakin haluaisin pysyä erossa koko laitoksesta, mutta välillä on vaan pakko nöyrtyy ja hakee sieltäki, että tulis edes jotenki toimee.

Mä en kyllä tajua noita laskelmia.... ei ole ikinä pitänyt mun kohdalla paikkaansa, vaikka olen ihan osa-aikatyötä tehnyt. Jos on pitänyt olla saikulla, se tt-tuki on ollut paljon vähemmän..

..mut onneksi noi ns. laskelmat laittaa teidät kadehtimaan..jotain mitä ei ole olemassa. Siitä vain kokeilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pois oravanpyörästä?;26091765:
Tämänvuoksi juuri. Olen kyllä selvitellyt erinäisiä asioita, mutta lopputulos on aina sama - joutuisin sitten tekemään töitä niin paljon että joutuisin ojasta allikkoon. Sen vuoksi olen valinnut vielä toistaiseksi nykyisen tilanteen, palkkatyön toiselle. Se mahdollistaa kuitenkin sen, että saan työajan päätyttyä viettää aikaa perheen kanssa...vaikkakin vain pari tuntia, mutta kuitenkin.

Mutta kaikenlaiset maataloustuet on vielä selvittämättä, joten eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka jyväjemmariksi ryhtyisi.

Eli tuskin aidosti pelkkien tukien varaan koskaan omasta tahdostani elämään ryhtyisin, niin houkuttelevalta kuin se joinain pitkinä ja raskaina päivinä tuntuisikin.
Mä en edes uskaltaisi. Olen ollut tukien varassa hoitovapaalla 90-luvun alun laman aikaan ja tiedän, että mitä tahansa tukea tai sen saamisen ehtoja voidaan muuttaa saajansa kannalta huonompaan suuntaan. Vaikka vuosia on kulunut aikaa, muistan edelleen, miten hyvältä tuntui, kun palkkani korvasi viimeisenkin tuen. Ja kun vielä myöhemmin kuopuskin aloitti koulunkäynnin, jokainen tienattu euro oli kotiinpäin, kun päivähoitomaksujen tulosidonnaisuuskaan ei ollut enää "kannustinloukkuna". Tuli tunne, että olen omillani. En halua palata enää siihen tilanteeseen, missä uutisia seuraamalla selviää, paljonko puolen vuoden päästä tulot taas pienenevät.

Monet oikasuvaatimukset elämässäni kirjottaneena, täytyy tänne nyt yksi asia muistuttaa: palkka on varmaa rahaa, toimeentulotuki ei. Periaatteessa riittää että olet unohtanut viedä jonkin tärkeän paperin (niitä papereita mitä viedään on paljon!!)/et olekkaan jonku tädin mielestä tarpeeksi ahkerasti hakenut töitä/oletkin tietämättäsi oikeutettu johonkin kelan minimaaliseen tukeen/olet unohtanut uusia työvoimapoliittisen lausuntosi/joku täti on pahalla päällä, niin koko tukesi tai 20-40% siitä evätään (minulta aina evätty koko tuki, ja aina olen oikasuvaatimuksessa "voittanut", eli väärä päätös). Oikaisuvaatimusta saat odottaa päälle kuukauden, seuraavan kuukauden päätöstä, noh sen kuukauden. Jee, siinä sitten keksit mistä repiä rahaa ruokaan. Laskut ja vuokra jäävät todellakin maksamatta. Ainoa toivosi on sukulaiset ja seurakunnan ruoka-apu.

Ja se kuvitelma että saat rauhassa elellä perheesi kanssa. Toimeentulotuki haetaan kuukausittain, ja siihen käytettävä aika voi olla todella suuri siitä millä päällä joku täti on ollu viimeistä päätöstä tehdessään. Sinulle on saattanu tulla lista numeroita mihin soittaa josta voi saada osa-aikatöitä, määräys lähettää tarpeeksi monista (hoks ikinä eivät sano tarkkaa määrää) työhakemuksista mitä olet lähettänyt, määräys käydä kelalla hakemassa tukea josta et ole ikinä kuullutkaan, parhaassa tapauksessa siellä kelalla hakemus viipyy 1kk, ja koko tuon ajan odottelet että saat hakemuksen laitettua sossuun. Ja se papereiden määrä mikä sinne viedään! Ei ole todellakaan mikään ihme että niistä saattaa joskus unohtua jokin!

Väärin perustein evätty tuki onkin sitten ihan oma touhunsa. Sen lisäksi että alat stressaamaan seuraavan kuukauden selviämistäsi joudut kirjoittamaan oikaisuvaatimuksen johon yleensä joudut käyttämään tolkuttamista aikaa etsien KHO:n päätöksiä, lakipykäliä ja tehden mahdollisesti laskelmia joita joku täti ei tehnytkään oikein.

Mutta jos helppoa rahaa haluat, ala narkkariksi tai alkoholistiksi, niille tehdään yleensä useamman kuukauden päätökset kerralla, eikä ole niin nuukaa jos jotain välillä unohtuu, kunhan käy välillä katkolla/vieroituksessa. :)

[QUOTE="vieras";26092028]Monet oikasuvaatimukset elämässäni kirjottaneena, täytyy tänne nyt yksi asia muistuttaa: palkka on varmaa rahaa, toimeentulotuki ei. Periaatteessa riittää että olet unohtanut viedä jonkin tärkeän paperin (niitä papereita mitä viedään on paljon!!)/et olekkaan jonku tädin mielestä tarpeeksi ahkerasti hakenut töitä/oletkin tietämättäsi oikeutettu johonkin kelan minimaaliseen tukeen/olet unohtanut uusia työvoimapoliittisen lausuntosi/joku täti on pahalla päällä, niin koko tukesi tai 20-40% siitä evätään (minulta aina evätty koko tuki, ja aina olen oikasuvaatimuksessa "voittanut", eli väärä päätös). Oikaisuvaatimusta saat odottaa päälle kuukauden, seuraavan kuukauden päätöstä, noh sen kuukauden. Jee, siinä sitten keksit mistä repiä rahaa ruokaan. Laskut ja vuokra jäävät todellakin maksamatta. Ainoa toivosi on sukulaiset ja seurakunnan ruoka-apu.

Ja se kuvitelma että saat rauhassa elellä perheesi kanssa. Toimeentulotuki haetaan kuukausittain, ja siihen käytettävä aika voi olla todella suuri siitä millä päällä joku täti on ollu viimeistä päätöstä tehdessään. Sinulle on saattanu tulla lista numeroita mihin soittaa josta voi saada osa-aikatöitä, määräys lähettää tarpeeksi monista (hoks ikinä eivät sano tarkkaa määrää) työhakemuksista mitä olet lähettänyt, määräys käydä kelalla hakemassa tukea josta et ole ikinä kuullutkaan, parhaassa tapauksessa siellä kelalla hakemus viipyy 1kk, ja koko tuon ajan odottelet että saat hakemuksen laitettua sossuun. Ja se papereiden määrä mikä sinne viedään! Ei ole todellakaan mikään ihme että niistä saattaa joskus unohtua jokin!

Väärin perustein evätty tuki onkin sitten ihan oma touhunsa. Sen lisäksi että alat stressaamaan seuraavan kuukauden selviämistäsi joudut kirjoittamaan oikaisuvaatimuksen johon yleensä joudut käyttämään tolkuttamista aikaa etsien KHO:n päätöksiä, lakipykäliä ja tehden mahdollisesti laskelmia joita joku täti ei tehnytkään oikein.

Mutta jos helppoa rahaa haluat, ala narkkariksi tai alkoholistiksi, niille tehdään yleensä useamman kuukauden päätökset kerralla, eikä ole niin nuukaa jos jotain välillä unohtuu, kunhan käy välillä katkolla/vieroituksessa. :)[/QUOTE]

mä olin kans just tulossa kirjoittamaan et koska toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto, pitää kaikki kelan mahdolliset (ja mahdottomat ) tuet hakea ensin, olla työkkärissä kirjoilla, tai sairaseläkkeellä, ja sitten on mahdollista et joutuu kursseille työkkärin rahoilla töihin 6kk tms

jo pelkästään kelan kanssa asiointi on ollu ainakin mulle niiiiiiin raivostuttavan hankalaa, et olen aikoinaan mielummin lainannut jostain rahaa kun mennyt menettämään hermojani vielä toimeentulotuen kanssa.

ja toi et yks virkailija pyytää tuomaan lapun a, niin seuraava sanoo et mitä sä tällaista tuot, tuo lappu b ja sit oikeesti se tarvittava lappu olikin se vaihtoehto c, tai jopa d ..mä jo tuskailen kun joudun pidemmän sairasloman takia taas vuosien tauon jälkeen asioimaan kelassa, kun tiedän et kerralla niitä papereita ei mitenkään saa tonne toimitettua!

Johtuu ihan siitä että teillä on liian pieni palkka suhteessa menoihin. Meillä vain yksi lapsi ja nettotulot n. 5000 e eli huomattavasti enemmän jää käteen kun ollaan töissä. Huonopalkkaisena ei ainakaan kannata asua pk-seudulla.

Taas puhutaan puuta heinä.
Tuo on 1339€ siitä vähennetään muut tulot ja sitten katsotaan menot myös.Ei sitä todellakaan saa tuota 1300€ vaan siitä maksetaan vuorat ym laskut.

Me saadaan toimeentulotukea kun opiskelen ja mies töissä. lapsia on kaksi. Saadaan juurikin tuon verran plus lisäksi 150e miehen työtuloista jätetään huomoiotta ja mun ylläpitokorvaus 180e kuussa. Lisäksi maksavat matkakulut (mies 44e kuussa), kotivakuutuksen, sähköt,reseptilääkkeet..Suoraan sanottuna saadaan todella hyvin rahaa, meille jää tuo 1339 plus 150 plus 180 kuussa vuokran jälkeen. Elikkä äkkiä laskien n. 1770e kuussa vuokran jälkeen.On mielestäni hyvin tukia, mies tietty käy töissä ja minä saan työkkärinrahaa opintojen ajan. Lapsia meillä kaksi.Mutta ei me aina tälleen eletä, meinaan valmistua piakkoin ja sitten saadaan tuplaten tuo käteen kun rupean kunnon palkkaa saamaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja pois oravanpyörästä?;26091049:
Siis voisiko nelihenkinen perhe (lapset alle 10-vuotiaita) saada toimeentulotuen perusosaa seuraavasti:

- aviopuolisot 391e molemmat = n.780e
- 1. lapsi 290,46 €
- 2. lapsi 267,41 € = n.557e

= yht. 1339e

Ja sen lisäksi vielä toimeentulotuen lisäosaa mm. seuraaviin kustannuksiin:

Perusosan lisäksi toimeentulotukea myönnetään seuraaviin kuluihin paikallisten ohjeiden mukaan:
asunnon vuokra tai vastike sekä kohtuullisiksi katsotut asuntolainan korkokulut, kohtuulliset kulut sähköstä, vesimaksusta, kaasusta, kotivakuutuksesta, tontin vuokrasta ja kiinteistöverosta
hyväksytyt kulut julkisessa terveydenhuollossa sekä julkisessa terveydenhoidossa määrätyt reseptilääkkeet
kiireellinen hammashoito
lasten päivähoitokulut kuitteja vastaan
silmälasit
hautauskulut sosiaalitoimiston päätöksellä
tarvittavat kustannukset työ- tai opiskelumatkoja varten ja muut työpaikasta aiheutuvat kulut

Siis JOS tämä pitää paikkansa, niin mehän muutetaan hiiteen pk-seudulta jonnekkin jorpakkoon josta ei töitä saa ja ryhdytään elämäntapataiteilijoiksi!

Nimittäin nyt tehdään töitä niska limassa ja harmitellaan kun ei jää aikaa olla kunnolla lasten kanssa ja sekin vähä aika pitää jyvittää kotitöille ja asioinneille ja käteen jää pakollisten asumiskulujen ja laskujen jälkeen n. 100e/kk. Siitä sitten maksetaan työmatkakulut ja työpaikkaruokailut ja tietenkin koko perheen ruoka- ja vaatekulut sekä huvitukset - joihin ei useinkaan sitten jää rahaa.

Ja kaikki tämä miksi?

Siis älytöntä jos toimeentulotuella voi jäädä enemmän rahaa käteen.

Nyt kyllä suutun ja mustaksi muutun. Ehkä se helpottaisi toimeentulotuen saannissakin tulevaisuudessa :D

Kerroit, että pakollisten asumiskulujen ja laskujen jälkeen jää 1000e, ne laskut varmaan sisältää sellaisia laskuja joita toimeentulotuki ei kata, netti lehdet, puhelin, auto, jne. Paljon teille jää vain asumismenojen ja pakollisten toimeentulotukeen hyväksyttävien menojen jälkeen?

Laskit että saisitte 1339e ja siitä pitäisi maksaa vielä ne automenot, lehtitilaukset, puhelinlaskut, netti, ostaa vaatteet, mahdolliset luottokorttilyhennykset nii eihän siihen ruokaan sit enää paljoa jää...

[QUOTE="hmm";26091344]ottakaa huomioon että sossu ei maksa koko vuokraa vaan aina pelkästään osan siitä, ja teidän täytyy asua sossun mielestä tarpeeksi halvassa asunnossa että korvaavat, eivät ala isoja tai kalliita asuntoja maksamaan. silmälasitkin saa liikkeen "sossuvalikoimasta" eli 80 euron arvoiset kekkoslasit ilman hienouksia. pesukoneet ja tälläiset maksetaan jos ei ole todistetusti yhtään mitään muuta mahdollisuutta pestä pyykkiä (ei pesutupia yms) ja silloinkin halvin mahdollinen. kaikista näistä ylimääräisistä rahoista saa tapella.[/QUOTE]

Saatikka että saat olla aina viemässä sossuun tilitietojasi yms. Olen joskus hakenut toimeentulotukea, mutta täytyy sanoa, että vaikka palkka onkin pieni niin on se ikioma. Ihanaa kun ei tarvitse pelleillä sossun ja kelan kanssa enää. Noh, ainakaan tällä haavaa.

• Tykkää
Reactions: HarmaanaTaas
Hei, mä aion hypätä oravanpyörästä pois kesäksi. Tosin ei mies. Minä ja lapset menemme mökille tuloina talven palkoista säästämäni rahat ja lapsilisä + mies sponssaa maksamalla osan laskuista ja vuokran täällä stadissa. Laitan vihannekset penkkiin kasvamaa ja puuhailen päivät pitkät. Ehkä joskus tulevaisuudessa onnistuu kokovuotisestikin. Tai sitten ei. Kesäkin riittää näillä näkymin.

• Tykkää
Reactions: HarmaanaTaas
Alkuperäinen kirjoittaja että näin;26092205:
Taas puhutaan puuta heinä.
Tuo on 1339€ siitä vähennetään muut tulot ja sitten katsotaan menot myös.Ei sitä todellakaan saa tuota 1300€ vaan siitä maksetaan vuorat ym laskut.

Höpöhöpöhöpö. En ole pummi mutta kyllä tuo pitää jäädä asumiskustannusten JÄLKEEN ja tuo summa on aivan liikaa!

Suurimmalla osalla ihmisistä on aikaa ihan riittävästi, jos vain he organisoisi elämänsä paremmin. Nimim. kahden lapsen yyhoo, kaksi akateemista tutkintoa valmistumassa tässä, kokopäivätöissä ja vielä riittää aikaa sosiaaliseen elämään, vapaaehtoistyöhön, kuntoiluun yms.

Suurimmalla osalla ihmisistä on aikaa ihan riittävästi, jos vain he organisoisi elämänsä paremmin. Nimim. kahden lapsen yyhoo, kaksi akateemista tutkintoa valmistumassa tässä, kokopäivätöissä ja vielä riittää aikaa sosiaaliseen elämään, vapaaehtoistyöhön, kuntoiluun yms.
No mä kaipaankin yhtäjaksoista vapaata. Toki aikuisten lasten äitinä joka päivä on aikaa kaikenlaiseen, mutta mä haluaisin nimenomaan yhtäjaksoista aikaa vaikkapa niin, että ilman muita keskeytyksiä kuin syöminen, vessassa käynti ja nukkuminen voisin kirjoittaa kirjan tai maalata tän huushollin kalusteineen täysin eriväriseksi kuin mitä se nyt on.

*muoks* Ja lisään vielä, että kaipaan elämää, johon ei kuulu kalenteri eikä kello.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä