Sanokaa minulle nyt järkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä tein monta vuotta yö-työtä. Pidemmän päälle se kävi raskaaksi. Vaikka mies herätti aamuisin lapset ja vei heitä hoitoon/kouluun, heräilin vasta kun ensimmäiset palasivat. Minulla päivät meni nukkumiseen, ja sitten iltapäivät lasten kanssa. Ei siinä kerennyt edes kaupoilla käydä. Totuin rytmiin,enkä osannut vapaapäivinäkään elää muun perheen rytmissä.
Jos olet yksin, ehdottomasti päivätyö, jos miehesi auttaa lasten ja arjen kanssa, saattaisi yökin mennä.

Tässä yksi yötyöntekijä, 75%:sta työaikaa teen. Tällaisenaan meillä hyvä juttu, vapaita jää kivasti, kaikki työvuorot on viikolle laitettuja eli viikonloput aina vapaat. Muutenkin paljon tuollaisia 5-6 päivän vapaita putkia. Mies opiskelee ja koulupäivänsä alkavat 8.30-10 aikaan joten kun minä haen lapset hoidosta herättyänä hoitopäivistä eri tule turhan pitkiä. Rahaa tästä saan vähän enemmän mitä päivätyöstä.

Sinun tapauksessasi harkitsisin kuitenkin hetken ennen tuohon ryhtymistä. Tuo 200? ei kuitenkaan ole paljoa, jos vaihtoehtona on täysin päivätyö. Tuo esittelemäsi työvuorolista on ihan sieltä itsestään, näin tuota itse kokeilleena. :/ Onneksi ei tuolloin ollut vielä lapsia... Mutta siis tuo jatkuva rytmin käänteleminen on todella rasittavaa ja pitää ihmisen kestoväsyneenä. Kun vapaita on putkeen maksimissaan se kolme joista yksi menee nukkumapäiväksi niin jää rytmi helposti niin sekavaksi ettei meinaa jaksaa valvoa öitä töissä eikä päiviä vapailla. Viikonloput on oma juttunsa kanssa lapsiperheellisellä. Viikolla saa helposti nukuttua kun muu perhe on töissä, koulussa ja hoidossa mutta viikonloput todella hankalia. Vaikea nukkua hälinän keskellä ja toisaalta rasittavaa muulle perheelle jos/kun joutuvat hyssyttelemään päivän. Meidän työpaikalla pikkulasten vanhemmat kyllä mielellään vaihatvat viikonlopun työvuoronsa viikolle vaikka rahassa sitten vähän häviävätkin.

Huh, tulikohan tuossa tarpeeksi palopuhetta? :whistle: :ashamed:

Onnea valinnallesi, kumpaan sitten päädytkin. =)

Luinkin vähän liian hätäseen, eli tuo päivätyö ei olekaan pelkkää päivätyötä. Se kyllä laittaa pisteitä yötyön koriin. Tällä hetkellä itse mietin että jos yöstä pois siirryn niin sitten saa olla pelkkää päivätyötä. Ei aamujen, iltojen ja viikonloppujen pyöritystä. Minua nuo syö enemmän kuin öiden valvominen. Ilmeisesti olet siis tehnyt yötä talossasi ennenkin? Silloinhan itse tiedät parhaiten miten sitä jaksat. Henk.koht minuakin tuo päivän sosiaalinen kynnys mietityttää. Yössä kuitenkin helpompi kun saa rauhassa tehdä työnsä eikä joudu kaikkiin turhiin kädenvääntöihin mukaan.

Lisätään vielä että 100%:sta yötäkin voisin tehdä, mutta mieluiten listalla tyyliin 5yötä- 5vapaata jne. Silloin pääsee kunnolla siirtymään rytmiin ennen vaihtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Viime hetken mielipiteitä? Kello lähestyy pian kymmnetä!

Saatko nukuttua päivällä? asutteko rauhallisella alueella ettei naapurit herätä? Eräs sukulaiseni tekee yötyötä, siinä on ainakin se huono puoli että jos lapset sairastaa et saa sairaslomaa sitä varten vaan sun on hoidettava ne sillon päivällä koska oot öisin työssä. En tiedä saako mies jäädä sit kans kotiin?

Mut tietty kaikki virastot on auki päivällä, jos on asioita mitä tarvii hoitaa. Vapaa päivinä voi olla vaikea herätä perheen kanssa samaan aikaan jne.

Mä valitsisin päivätyön nyt ja yötyön myöhemmin ku lapset vanhempia.

Itse teen pelkkää yötä enkä vaihtas kyllä päivävuoroon. Nyt olen illat aina kotona ja on pitkät vapaat. Teen 5 yötä ja sit on 5-6 päivää vapaata. Palkassa se tekee noin 600 euroa enemmän kuin päivätyöstä sais. Mies vie lapset aamulla töihin lähtiessään hoitoon ja haen lapset noin 15.00. Tää toimii meillä.

Mun äiti aloitti yötyöt, kun menin kouluun..oli sitten kotona, kun tulin koulusta, samoin 9 aamuina kerkisi kotiin ennen kouluunlähtöäni.
Ihan hyvä ratkaisu.
Edelleen tekee yö-työtä ,vaikka me lapset ollaan aikuisia molemmat.
Ei kuulemma päivätöihin vaihtaisi.

Yhteistyössä