Sanokaa,onko se oikeasti pieni juttu mistä olen huolissaan,raskausajan stressistä?

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
enemmän haittaa t6ulee kun sä stressaat ja ne huomaa sitä nyt. koskaan ei oo liian myöhäistä korjata virheet. :hug: :hug: :heart:

juu,näin on,mutta miten pääsen yli huolista? :/ Mä sanoinkin lääkärille että ne on pakkoajatuksia,mutta hän ei,ei et sä lääkitystä tarvi :/

auttaisko jos puhuisit lastenlääkärin kaa. se varmaan kertois sulle että kaikki on hyvin. =)
joo ,mä ajattelinkin,mutta onko joku tommonen asintuntija joka tietä näistä jutuista?voin mennä vaikka mihin :D jos se helpotta olo tai no varmasti helpottaa

Monet lääkärit on huuhaata ja peurstavat arvioitaan myös oletuksiin ( tarpeeksi kokemusta tästä). Varmempi vastaus löytyy tutkimustuloksista.

Olen varma kun menet lääkärille niin lääkäri "silittää sinua päähän" ja leikkii hetken terapeuttia kysellen niitä näitä ja antaa samat vastaukset kun olet saanut täälläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
Stressi aiheuttaa jatkuva ( mm)kortisoli ja noradrenaliini hyökkäyksen elimistössä. Tämä tuhoaa hippokampuksesta tärkeää muisti- ja oppimuskeskussolustoa ja tästä on aika vakavia seuraamuksia. Sitä en osaa sanoa vaikuttaako vauvaan. Eikö sitä juuri tutkita suomessa *muistelee* Varmaan jos olet huolissasi niin kannattaa kysyä asiantuntijoilta. Täällä saat vaan päähänsilittelyö ja vastauksia: "ei mikään vaikuta mihinkään.. ole huoleti". Todennäköisesti haluat oikeita vastauksia eikä valheita ja tyhjänä perustuvia oletuksia.

Mutta varmaan voi korjata monella asialla. Ei varmaan kannata stressata ennen kuin tietää paremmin vai mitä! Ja kaikkia vaikutuksia ei voi edes tietää koskaan hyvässä ja pahassakaan sillä ei ole mihin verrata. Pääasia että lapsi kasvaa onnellisena ja ei itse stressaa liikoja.
Minkäläisiä seuraamuksia,esim.mt-ongelmia,eikö?Vakavia vai ei?Mutta mikä asiantuntija olisi paras,en ainakaan halua mennä lasten lääkärille vaan ja kysyä häneltä,kun tiedän että hän vasta kaikki on kunnossa,se on totta että haluan että joku olisi selittänyt mulle joka tietä ja tutki näitä asioita

Miten voin sitten korjata? =)
Mutta kuitenkin on varma aika vähän äitiä jotka stressaavata eikö?Aina kun näen odottaja jossain niin he ovat niin onnelisia tai toki minullakin oli tommoset hetket että olen onnellinen,mutta se oli enemmän alkuraskaudessa vaan
Elämällä tavallista arkea lastesi kanssa. Tässä maassa pitäisi olla useita satoja tuhansia aikuisia, joiden elämä on vahingoittunut jo lapsuudessa, jos öäitien raskausaikainen stressi olisi ollut vahingoittava tekijä. Tarkoitan siis näitä spotien aikana alkunsa saaneita. Toki heilläkin on omat ristinsä ollut kannettavanaan, mutta eiköhän ne ristit ole syntyneet lapsuudessa eikä sikiöaikana.

Oikeat rasvahapot tasapainottavat lasta ( epa, omega3), rauhallinen kasvuympäristö ja tarpeeksi virikkeitä uuden oppimiseen = hyvä resepti :heart:
Siitä ainakin on tutkimuksia tehty että sikiöaikana syntyneitä vammoja voi korjata tai oikaista jossain määrin ja jopa kokonaan.

enemmän haittaa t6ulee kun sä stressaat ja ne huomaa sitä nyt. koskaan ei oo liian myöhäistä korjata virheet. :hug: :hug: :heart:

juu,näin on,mutta miten pääsen yli huolista? :/ Mä sanoinkin lääkärille että ne on pakkoajatuksia,mutta hän ei,ei et sä lääkitystä tarvi :/

auttaisko jos puhuisit lastenlääkärin kaa. se varmaan kertois sulle että kaikki on hyvin. =)
joo ,mä ajattelinkin,mutta onko joku tommonen asintuntija joka tietä näistä jutuista?voin mennä vaikka mihin :D jos se helpotta olo tai no varmasti helpottaa
mutta ne tutkimukset on kans ihan per..sta kun aina joku tutkimus kumoa toista ja loppujen loppuksi ei ole oikeita vastauksia ja yleensä ne kaikki tutkimukset tekevät opiskelijoita
Monet lääkärit on huuhaata ja peurstavat arvioitaan myös oletuksiin ( tarpeeksi kokemusta tästä). .

Oikeat rasvahapot tasapainottavat lasta ( epa, omega3), rauhallinen kasvuympäristö ja tarpeeksi virikkeitä uuden oppimiseen = hyvä resepti :heart:
Siitä ainakin on tutkimuksia tehty että sikiöaikana syntyneitä vammoja voi korjata tai oikaista jossain määrin ja jopa kokonaan.

siitä mä toki tiedän ja molemmat saavat rasvahappoja omega-3.Mutta kuitenkin otta päähään,onneton olen :/ :/

siitä mä toki tiedän ja molemmat saavat rasvahappoja omega-3.Mutta kuitenkin otta päähään,onneton olen :/ :/
Parasta, mitä voit lapsillesi antaa, on hoidattaa oma päänuppisi kuntoon =) Kun itse olet tasapainoinen tämän eämän kanssa, lapsistasikin kasvaa tasapainoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mutta kuitenkin on varma aika vähän äitiä jotka stressaavata eikö?Aina kun näen odottaja jossain niin he ovat niin onnelisia tai toki minullakin oli tommoset hetket että olen onnellinen,mutta se oli enemmän alkuraskaudessa vaan
Elämällä tavallista arkea lastesi kanssa. Tässä maassa pitäisi olla useita satoja tuhansia aikuisia, joiden elämä on vahingoittunut jo lapsuudessa, jos öäitien raskausaikainen stressi olisi ollut vahingoittava tekijä. Tarkoitan siis näitä spotien aikana alkunsa saaneita. Toki heilläkin on omat ristinsä ollut kannettavanaan, mutta eiköhän ne ristit ole syntyneet lapsuudessa eikä sikiöaikana.

Just meinasin että tarjoan tätä samaa juttua. Varmaan kukaan tämän ajan ihmisistä ei voi kuvitella miten stressaavaa elämä on ollut sota-aikana. Jos on ollut raskaana, mies rintamalla, lapset ja eläimet hoidettavana ja ne kaikki työt yksin kun se mies on siellä sodassa. Huoli miehestä ja sukulaisista sodan myllerryksissä. Jos sillä stressillä olisi kovin merkittävä vaikutus sikiön terveyteen niin varmasti asia olisi huomattu sodan jälkeen syntyneissä lapsissa.

Voi Savanna, älä murehdi enää moista. Suurin osa äideistä varmaan stressaa ja murehtii jotain raskausaikana... Ystäväni jäi yksin kun oli viidennellä kuulla (mies jätti) ja kamala suru ja stressi oli koko loppuraskauden, sekä masennus vauvan syntymän jälkeen. Ja tämän "vauvan" rippijuhliin olen pian kummina menossa. Normaali, terve poika on.

Ja mummoni kertoi aina eläessään, kun sota-aikana odotti minun äitiä, eikä ollut ruokaa, ja tuli evakkoon lähtö ison mahan kanssa, eikä ollut tietoa elääkö mies edes jne... Joten stressiä riitti...Ja synnyttäessä rajan pinnassa Imatralla oli rintamalla menossa niin kaamea pommitus ettei mummo osannut edes välittää kivuista, kun oli varma, että koko sairaala menee maan tasalle. Ja äitini vaan elää nyt 65v myöhemmin, ja on ollut ihan mahtava äiti ja mummo...

Joten ihan varmasti koko suuret ikäluokat olisivat ihan pilalle vahingoittuneita, jos äitien stressi sen tekisi. Yritä vaan nauttia suloisista lapsistasi, ja elämästä yleensäkin!

Stressi aiheuttaa jatkuva ( mm)kortisoli ja noradrenaliini hyökkäyksen elimistössä. Tämä tuhoaa hippokampuksesta tärkeää muisti- ja oppimuskeskussolustoa ja tästä on aika vakavia seuraamuksia. Sitä en osaa sanoa vaikuttaako vauvaan. Eikö sitä juuri tutkita suomessa *muistelee* Varmaan jos olet huolissasi niin kannattaa kysyä asiantuntijoilta. Täällä saat vaan päähänsilittelyö ja vastauksia: "ei mikään vaikuta mihinkään.. ole huoleti". Todennäköisesti haluat oikeita vastauksia eikä valheita ja tyhjänä perustuvia oletuksia.

Mutta varmaan voi korjata monella asialla. Ei varmaan kannata stressata ennen kuin tietää paremmin vai mitä! Ja kaikkia vaikutuksia ei voi edes tietää koskaan hyvässä ja pahassakaan sillä ei ole mihin verrata. Pääasia että lapsi kasvaa onnellisena ja ei itse stressaa liikoja.
Minkäläisiä seuraamuksia,esim.mt-ongelmia,eikö?Vakavia vai ei?Mutta mikä asiantuntija olisi paras,en ainakaan halua mennä lasten lääkärille vaan ja kysyä häneltä,kun tiedän että hän vasta kaikki on kunnossa,se on totta että haluan että joku olisi selittänyt mulle joka tietä ja tutki näitä asioita

TILASTOT, TILASTOT :) Et sinä tarvitse siihen kenenkään lausuntoja. Lapsi on ollut sinun kohdussasi suojassa, kuullen vain sinun elimistösi äänet, näkemättä mitään. Koita nyt rakas ystävä ymmärtää, että lapsi kasvaa ja voi hyvin. Mutta jos jatkat tuota jahkailua, ei kasva, eikä voi hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Just meinasin että tarjoan tätä samaa juttua. Varmaan kukaan tämän ajan ihmisistä ei voi kuvitella miten stressaavaa elämä on ollut sota-aikana. Jos on ollut raskaana, mies rintamalla, lapset ja eläimet hoidettavana ja ne kaikki työt yksin kun se mies on siellä sodassa. Huoli miehestä ja sukulaisista sodan myllerryksissä. Jos sillä stressillä olisi kovin merkittävä vaikutus sikiön terveyteen niin varmasti asia olisi huomattu sodan jälkeen syntyneissä lapsissa.

Kröhöm.. suomessahan on paljon mielenterveyspotilaita verrattuna muihin maihin. Mihin perustat väitteen ettei sota vaikuttanut mieleen.. erityisesti vanhat ihmiset syövät miljoonaa eri mielialalääkettä suomessa....

Mulla on erittäin stressaava elämäntilanne ollut koko raskauden ajan. Osallistun yliopiston tutkimukseen jossa tutkitaan stressin vaikutusta raskauden aikana sikiöön ym. Suurin vaara käsittääkseni on että tulee raskausmyrkytys. Ei ole minulle vielä tullut ja viikkoja 32. Tutkimuksen tuloksia saadaan odottaa kauan mutta luulen ettei äidin ajatukset niinkään vahingoita sikiötä vaan se mitä tekee.

minkä firman tuotteita eli missä muodossa (tabletti, liuos) annat ko. tuotteita ja sisältääkö vain pelkästään tuota omega-3:a.

Kärsin myös itse odotusaikana stressistä (huoli sikiön terveydestä) ja pelkään, että on vaikuttanut pieneen. Mitään erityistä ei ole neuvolassa huomattu ja mielestäni tyttö kehittyy normaalisti eli oppii jaoivaltaa ja motoriikka kunnossa ja "puhetta" tulee (n. 1 v. 2 kk.).

Älä turhaan murehdi, minäkin lakkasin murehtimista, kun ei se asiaa auta. Ollaan vaan lastemme kanssa ja annetaan aikaa ja rakkautta, virikkeitä, iloa ja naurua ja syliä ja lohdutusta kun sitä tarvitsee.

kiitos teille! :hug: :hug:
ja nii,toi sota,mäkin aina ajttelen että onko ne lapset terveitä vai ei,mä en vaan tunne ketään joka olisi syntynyt ihan sodan aikana :(
Mä tunnen (osa serkuistani syntyi sotien aikana ) ja mun vanhempani ovat olleet teinejä sota-aikana. Ihan täyspäisiä ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Kröhöm.. suomessahan on paljon mielenterveyspotilaita verrattuna muihin maihin. Mihin perustat väitteen ettei sota vaikuttanut mieleen.. erityisesti vanhat ihmiset syövät miljoonaa eri mielialalääkettä suomessa....
no ei se kyllä totta ole =) Suomessa on näitä saman verran kun jossain muuallakin,täällä vaan syödään helposti lääkeitä ja muissa maaissa tästä ei edes puhutaan,kovin paljon ja jossain muualla,monet pelkävät jopa sanoa että,,hei olen mt-sairas,,

Palleriina: tottakai sota vaikutti mieliin-työssäni vanhojen parissa olen sen huomannut. Sotamuistot tulevat monelle painajaisuniin vielä näin vuosikymmenten jälkeen. No, vanhojen ihmisten mielialalääkkeisiin en ota kantaa... Jokainen voi etsiä geriatrien artikkeleja iäkkäiden lääkehoidosta Suomessa. Näin ot, anteeksi...

[quote="palleriina erityisesti vanhat ihmiset syövät miljoonaa eri mielialalääkettä suomessa....

[/quote]

niin tutkimukset osoittaa, että niitä määrätään vanhuksille osittain perusteetta eli eivät oikeasti niitä edes tarvitsisi. On ns. turhaa lääkitsemistä mutta esim. vanhainkodeissa tai sairaaloissa saadaan potilaat helppohoitoisemmiksi kun annetaan mielialalääkkeitä, eivät ole niin vaativia

Alkuperäinen kirjoittaja eccu:
Mulla on erittäin stressaava elämäntilanne ollut koko raskauden ajan. Osallistun yliopiston tutkimukseen jossa tutkitaan stressin vaikutusta raskauden aikana sikiöön ym. Suurin vaara käsittääkseni on että tulee raskausmyrkytys. Ei ole minulle vielä tullut ja viikkoja 32. Tutkimuksen tuloksia saadaan odottaa kauan mutta luulen ettei äidin ajatukset niinkään vahingoita sikiötä vaan se mitä tekee.

Predo tutkimus vai? =)

kiitos teille! :hug: :hug:
ja nii,toi sota,mäkin aina ajttelen että onko ne lapset terveitä vai ei,mä en vaan tunne ketään joka olisi syntynyt ihan sodan aikana :(

Ei oo munkaan isä sota-aikana syntynyt vaik oon ite näin vanha :D

'
Suomi on pillereiden yksi kultamaista. Maailmassa on ollut paljon suurempiakin inhimillisiä katastrofeja kuin meidän sodat eikä sielläkään maissa ole enempää pillerinsyöjiä. Uskon siihen, että elämän aikana koetut asiat vaikuttavat ihmisen mielenterveyteen, mutta en usko siihen, että odottavan äidin mielialaoilla olisi juurikaan merkitystä sikiön tulevaan mielenterveyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja pienen äiti:

minkä firman tuotteita eli missä muodossa (tabletti, liuos) annat ko. tuotteita ja sisältääkö vain pelkästään tuota omega-3:a.

Kärsin myös itse odotusaikana stressistä (huoli sikiön terveydestä TÄSSÄ KOHTAA ) ja pelkään, että on vaikuttanut pieneen. Mitään erityistä ei ole neuvolassa huomattu ja mielestäni tyttö kehittyy normaalisti eli oppii jaoivaltaa ja motoriikka kunnossa ja "puhetta" tulee (n. 1 v. 2 kk.).

Älä turhaan murehdi, minäkin lakkasin murehtimista, kun ei se asiaa auta. Ollaan vaan lastemme kanssa ja annetaan aikaa ja rakkautta, virikkeitä, iloa ja naurua ja syliä ja lohdutusta kun sitä tarvitsee.

tossa ei kyllä pitänyt olla mitään silmänvinkkausta

Alkuperäinen kirjoittaja pienen äiti:

Kärsin myös itse odotusaikana stressistä (huoli sikiön terveydestä) ja pelkään, että on vaikuttanut pieneen. Mitään erityistä ei ole neuvolassa huomattu ja mielestäni tyttö kehittyy normaalisti eli oppii jaoivaltaa ja motoriikka kunnossa ja "puhetta" tulee (n. 1 v. 2 kk.).

mä anna ihan kapsellista Tolosen omega-3 :hug:

No epäilemättä moni selviää sodasta ilman ongelmia .. mutta moni myös ei selvinnyt. Mulla kans kova suku.. ei oo ainakaan äidin puolella yhtään sodasta kärsinyttä jonka tuntisin tai tunsin niiden elinaikana. Tosin ei ole muitakaan mielenterveysongelmia niin ei oo kellekään periytynyt.

Syötä vaan kalaa ja paljon virikkeitä niin kasvavat onnellisena sun kanssa vaikka itse kärsisit.. lapsi kyllä löytää tiensä vaikka sinusta olisikin huolissaan.

Yhteistyössä