Sappikivileikatut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FANG-ANN-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FANG-ANN-75

Aktiivinen jäsen
17.06.2004
6 695
1
36
1) Oliko oireita? Kuinka usein ja pahoja?
2) Kauanko kärsit taudista ennenkuin menit lääkäriin?
3) Kuinka kauan olit leikkausjonossa?
4) Miten se tapahtui? Miten nukutus tehdään? Kauanko olit sairaalassa jne?
5) Mitä muuta pitää tietää jos haluaa leikattavaksi omasta vaivastaan? Voiko todella joutua odottamaan kunnallisella kauankin?

1) Oli, pahoja sappikohtauksia. Loppua kohden = ennen leikkausta mentäessä kohtaukset vaan paheni. Hikoilutti, oksetti, kouristutti jne..melkein itken vieläkin kun muistan ne lukuisat yöt :(
2) Aika kauan ja jouduin ensiapuunkin muutamana yönä, asiaa tutkittiin mutta lekureilta kesti aikansa alkaa epäillä sappirakkoa.
3) Muistaakseni vajaa puolivuotta. Soitin leikkaussalihoitajalle ja pyysin päästä aikaisemmin leikattavaksi ja hän avitti asiassa.
4) Leikkasivat nukutuksessa. Nukutus tehdään niinkuin muissakin leikkauksissa, joko maskin kautta hengittäen tai tippakanyylin kautta. Kannattaa näistäkin asioista kysyä lääkäriltä tai leikkaussalihoitajalta. Olin vuorokauden sairaalassa.
5) Kysy näistä asioista lääkäriltä tai leikkaussalihoitajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
5) Mitä muuta pitää tietää jos haluaa leikattavaksi omasta vaivastaan? Voiko todella joutua odottamaan kunnallisella kauankin?

Ylämahan/selän kivut aivan mielettömiä, ruoan kanssa ei oikein ollut mitään tekemistä, mitä tervellisemmin söin sitä todennäköisemmin tuli kohtaus.
Menin aika oitis lääkäriin kun kohtauksia alko tulemaan, ultraan ja jono kunnallisessa oli noin. 3-5 kk.
Maksaarvot alko nousemaan jatkuvien kohtausten takia, olivat jotain 600-700 arvot, ampparilla kaksi kertaa kyssiin ja toisella kerralla leikkasivat sitte. tosin meinasivat laittaa kotiin mut toinen lääkäri sanoi et eiköhän leikata koska kohta joutuu jonottamaan uutta maksaa :o
Nukutuksessa ja tähystyksellä, tosin sanoivat et voivat joutua tekemään avoleikkauksen mut onneksi eivät tarvinneet tehä. sairaalaan menin yöllä ja aamulla leikkasivat ja leikkauksen jälkeisenä pv:nä pääsin pois. nopeasti toivuin.
Mä kävin aika usein hakemassa kipupiikkejä tk:ssa koska litalgiinillä ei ollu mitää vaikutusta. Ja autto kun ampparilla kumminkin monta kertaa joutu menemään niin ajattelivat varmaan et pitää leikata ettei toi heti ole takas täällä kohtausten takia. inhottava vaiva mut onneksi ei ole enää :kieh:

Suosittelen leikkaukseen menemistä, jos sappirakko vaivaa. Luota minuun, et tule katumaan sitä :) Itse en pystynyt loppuvaiheessa syömään enää oikeastaan mitään kun sain koko ajan niitä kohtauksia ja nykyään ei ole mitään ongelmia :)

Lääkäri sanoi, että jos kiviä täynnä olevaa sappirakkoani olisi poistettu, se olisi muuttunut pahanlaatuiseksi kasvaimeksi tai joutunut kuolioon. Kuolio oli jo nähtävissä sappirakon reunoilla, joten mulle leikkaus tuli ainakin juuri viime hetkillä.

Perämaan emäntä: oliko sulla kiviä vai pientä murskaa? Mulla kuulemma rakko puolillaan soraa. Eli ei isoja kiviä mut kohtaukset järkkyjä.

ei kiviä vaan just sitä soraa. tk: ultra täti alko mua hiilostamaan kun ultras ja kysy monta kertaa et oletko nyt ihan varma että et ole syönyt mitään 12 h aikana, mä vaan et no jos en unissani ole syönyt niin olen ihan varma etten ees vesilasillista ole juonnut :kieh: oli aika tympee akka siel. ja ihan pelkkää ns soraa, ei kiviä. ja rakon poistivat kokonaan, miksihän ihmisellä pitää olla näitä "turhia" osia :whistle:

Sininen: mä haluan kyllä leikkaukseen sillä jos en menis niin kuitenkin esim liuotushoidon tai pelkkien kivien poiston jälkeen se uusis. Olis kiva joskus syyä muutakin kuin "keitettyä perunaa ja vedessä säilötyttyä tonnaria" :laugh: :kieh: jos oikein kärjistetään tilannetta. Ja niin monilta kuulee et ne pahenee vaan ne kohtaukset ja voi olla vaarallistakin jos paikat tulehtuu. Pyydän leikkausta ja se on saatava :kieh:

1. Ei ollut oireita, löytyivät sattumalta toisen asian yhteydessä.
2. -
3. Noin vuoden
4. Leikattiin tähystysleikkauksena(läskeistä huolimatta), nukutus kanyylin kautta ja seuraavana päivänä kotiin. Viikko saikkua.
4. Mulle sanottiin silloin jonotusajaksi 1-5 vuotta kunnallisella puolella ja vuodessa tuli kutsu. Mun veli joutui tosin odottamaan ainakin tuon 5 vuotta, kovista kohtauksista huolimatta...

Mulla ois 14.9 sappikivileikkaus. Joulukuussa tuli ensimmäisen kerran mahakipuja mutta "vasta" helmikuun lopussa jouduin saikulle. Ja maaliskuussa pääsin leikkaus jonoon. Jouduin perumaan eka ajan joka olisi ollut tämän viikon maanantaina. Ihmettelivät saikulla ensin että voiko olla sappikivet koska olen vielä aika nuori (silloin 23.v). Ja yleensä yli 40.v naisten vaiva, mut hyvä että syy silloin selvisi :)

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi65:

1. Ei ollut oireita, löytyivät sattumalta toisen asian yhteydessä.
2. -
3. Noin vuoden
4. Leikattiin tähystysleikkauksena(läskeistä huolimatta), nukutus kanyylin kautta ja seuraavana päivänä kotiin. Viikko saikkua.
4. Mulle sanottiin silloin jonotusajaksi 1-5 vuotta kunnallisella puolella ja vuodessa tuli kutsu. Mun veli joutui tosin odottamaan ainakin tuon 5 vuotta, kovista kohtauksista huolimatta...

Toihan on järkyttävää!!! :o :'(

lisään viel sen verran et mulle sanovat et jos vähänkin kipuja niin tultava heti takaisin koska voi olla et on sit tulehtunut, mut nyt ei oo kyl onneks kovia kipuja ollut...

1) oli oireita,alussa tuli harvemmin ja loppua kohti tuli jopa päivittäin ja oli todella pahoja.
2)en kerinny kauan kärsimään,olin raskaana kun sain eka kerran ja tietenkin menin heti lääkäriin ja sillon rakko oli laajentunu mutta ei kiviä siitä meni muutama kuukausi kun kivijä sitten oli ja kohtauksia tuli useammin.
3) vajaa 6kk
4)nukutettiin ja oisinkohan ollu vuorokauden sairaalassa.

kannattaa kyllä mennä jos on vaivaa.mulle vaan kävi niin että kuukausi leikkauksesta alko tulla kohtauksia uudestaan ja kärsin niistä 5kk kunnes vaadin saada lähetteen.tk:n lääkäri meinasis että mun kohtaukset oli ruuasta kiinni ja mua ei mikään voi vaivata koska mut oli leikattu.kuitenkin selvis että sappitiehyeihin oli jääny pari kiveä jotka aiheutti kohtaukset.ne poistettiin ja sen jälkeen ei ole ollu

1) Ylävatsakipuja. Paheni jossain vaiheessa niin, että ei tiennyt miten päin pitäisi olla ja tuskan hiki nousi. Litalgin ei auttanut ollenkaan eikä ollut väliä mitä ruokaa suuhunsa pisti.

2) En muista, mutta toistuvien kipujen takia menin lääkäriin jossa sitten totesivat verikokeilla leikkauksen tarpeen kun jotkut arvot oli koholla (en muista mitkä).

3) Leikkausjonossa olin 2 vuotta, mutta silloin ei ollut vielä sitä nykyistä käytäntöä leikkaukseen pääsystä.

4) Nukutettiin kanyylin kautta. Menin aamulla ja illalla pääsin pois, koska oli hakija ja yöksi vahti. Mulle tehtiin se tähystyksellä ja päiväkirurgassa. Pienet viillot navan kohdalle, ylävatsaan ja tohon sivulle mahaan ei ihan kyljen puolelle kaksi (yhteensä neljä noin sentin pituista). Pois pääsi kun huono olo oli ohi joka mulle tuli nukutuksesta. Mikäli huono olo olisi jatkunut niin yön yli oisivat pitäneet.

Leikkausjonot riippuvat sairaanhoitopiiristä. Voit päästä leikkaukseen jopa parissakuukaudessa, mutta voi mennä vuosikin. Jonotusaika riippuu lääkärin laittamasta kiireellisyysluokasta.
Nukutus tehdään aikuisella aina suoneen laitettavan kanyylin kautta(lääkkeet annostellaan sitä kautta). Leikkaus pyritään tekemään tähystämällä, mutta vasta mahaan katsottaessa ja leikkauksen edetessä voi tietää onnistuuko se tähystämällä kokonaan(esm. jos ollut paljon sappikohtauksia->aiheuttaa kiinnikkeitä, aiemmin leikattu mahaa yms).
Joissakin sairaaloissa leikkauksia tehdään päiväkirurgisesti eli aamulla sairaalaan ja illalla kotiin,mutta voi olla sairaalassakin yötä.
Itse halusin olla yötä sairaalassa, kun oli pieni lapsi ja vaikka olen itse töissä siellä leikkaussalissa hoitajana.
Leikkaus kannattaa tehdä, mutta vaivat eivät välttämättä lopu kokonaan. Aloita varovasti kokeilemaan eri ruokalajeja. Sappineste erittyy sappirakon poiston jälkeen suoraan mahalaukkuun. Ei sappinesteen muodostuminen lopu, vaikka rakko poistetaankin. Kiviä ei poisteta erikseen vaan koko rakko aina paitsi, jos kiviä on sappitiehyeessä niin toimenpide ei ole silloin edes leikkaus vaan sappitiehyeentähystys poliklinikalla.
vastailen lisää, jos sulle jäi vielä jotain kysyttävää.
terveisin leikkaussalihoitaja

This "Send Us any Prospectus" Hedge Finance Trader http://www.youtube.com/watch?v=sjwb2q95D-g Fastener the particular shoe and/or tailgate, along with close just about all microsoft windows

Yhteistyössä