Sarjassamme näin tehdään ruokaa, osa 4: Lasagne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Noniin...tällä kertaa en pyytänyt koko palstalta apua vaan suuntasin yhden nikin (BKM) puoleen ja pyysin hältä ohjeet yv:nä. Painotin, että ohjeen tulee olla rautalangalla väännetty ja sellaisen sieltä sitten paluupostissa sain :)

Suunnittelin lasagnen valmistusta vajaan viikon ja tänään oli lopulta sitten se toteutuspäivä. Minun PITI tehdä se jo eilen, mutta en ehtinyt. Olin kuitenkin ehtinyt sulattamaan jo jauhelihan pakastimesta, joten ruskistin sen (ja muistin myös maustaa) ennen nukkumaanmenoa.

Tänään sitten jatkoin lasagnen tekoa seuraavalla tavalla:

Levy kutoselle, margariinit pannuun. Sipulit kaapista esiin ja eikun kuorimaan ja pilkkomaan. Tässä kohtaa pohdin, että kuinka monta kerrosta sitä kuorta pitää ottaa pois? Hetken aikaa harkistin, että tulen ja kysyn sitä palstalta, mutta ajattelin etten kehtaa sillä kysymys kuulostaa niin idioottityhmältä. Pohdin että jos jokin päivä julkaisen itse keittokirjan, niin kirjaan sinne sitten ohjeet sipulin kuorimiselle.

Itse päädyin nyt tekemään niin, että otin sen ruskean kuoren lisäksi vielä yhden kerroksen sitä itse sipulia...näin ollen sain koko kuoren ihan varmasti pois, eikä kukaan ole sitä sipulia voinut sieltä sisältä lääppiä eli se on varmasti puhdas ja siis syömäkelpoista.

Pilkoin sipulit ja kaivoin talouspaperin esiin, sillä itkuhan siinä pääsi. Muistan kyllä kuulleeni että jos sipulin kuorii veden alla, niin se ei itketä. Mutta ei tuo vielä kuorimisvaiheessa itkettänyt, vaan siinä leikkuuvaiheessa. Ja vaikka en mikään kokkikolmonen olekaan, niin sen nyt silti ymmärrän, etten rupea sitä sipulia pilkkomaan tiskialtaassa, joka on puolillaan vettä.

Silmien kuivaamisen jälkeen viskon sipulit pannuun ja alan sekoittamaan sipuleita lastalla. Hetken kuluttua sipulit alkavat ruskistumaan ja kun odotan vielä hetken lisää, huomaan, että niihin ilmestyy mustaa. En muista että ohjeessa oltaisiin käsketty pienentämään lämpöä, joten alkuun vain sekoitan sitten nopeampaa, kunnes luovutan ja lasken lämpöä (jälkikäteen tarkistettuna ohjeessa NIMENOMAAN käskettiin pienentämään lämpöä ). Tässä kohtaa soitan ensimmäisen tukipuheluni BKM:älle ja pyydän henkistä tukea jota onneksi sain :D

Kaivan kaapista sen eilen paistamani jauhelihan ja kaadan sen sipulien joukkoon. Jauheliha näyttää aika ällöltä sillä siihen on ilmestynyt yön aikana valkoisia rasvakikkareita. Raportoin tästäkin BKM:älle ja samalla tajusin, että ohje jonka sain, oli tehty siten, että jauhelihaa kuuluu alittaa 400g ja minä olin tehnyt tuplamäärän. Ajattelin, että hanskaan tämän kuitenkin jotenkin.

Vaikka olin jo maustanut jauhelihan päivää aiemmin, lisäsin siihen hieman mustapippuria, sillä meillä on ihka uusi pippurimylly, jonka kanssa halusin leveillä...valitettavasti kukaan ei vaan (lapsia lukuunottamatta) ollut näkemässä sitä uutta, hienoa myllyä :/

Lopulta lisäsin sekaan vielä 2 dl kuohukermaa ja 2 dl ruokakeraa, sillä olin ostanut kuohukermaa liian vähän. Ja avot, ensimmäinen soosi oli valmis!

BKM varoitteli kovasti juustokastikeohjeessaan siitä, että maitoa saa liruttaa joukoon vain hiljalleen ja ettei juustoraastetta saa tiputtaa kastikkeeseen klönttinä, vaan ripotellen, joten ajattelin olla nyt siis TODELLA tarkka, jotta onnistun.

Ensin kokosin kaikki tarvittavat aineet esille ja raastin juuston. Sitten löin levyn päälle, voita ja margariinia (voi loppui kesken) kattilaan ja kattila levylle. Kohta rasva oli sulaa ja lisäsin joukkoon jauhot. Sekoitin kunnolla ja aloin liruttelemaan maitoa. Alku näytti katastroofilta paakkujen suhteen, mutta hiljalleen paakut vähenivät ja maito muuttui paksuksi kastikkeeksi. Liruttelin maitoa edelleen hiljalleen ja jatkoin kastikkeen valmistusta. Tässä vaiheessa soi puhelin (mies soitti) ja hetken juteltuani ilmoitin miehelle, että pitää lopettaa koska nyt pitää saada BKM:ältä tukea sillä kastikkeessa on edelleen klimppejä eikä ne katoa!

BKM antaa kärsivällisesti neuvoja ja minä jatkan hämmenystä. Sekä mies, että BKM ehdottivat siivilän käyttöä, mutta en itsepäisyyttäni moiseen suostu. Haluan oppia niin hyväksi kokiksi ettei kastikkeeni paakkuunnu. Ehkei se siivilöinti olisi sitä unelmaani murskannut, mutta tämä on nyt periaatekysymys! Tässä kohtaa laitan uunin lämpenemään jotta se on valmis kun kastikkeet ovat valmiit.

BKM tukenani alan ripottelemaan juustoraastetta kastikkeeseen ja kaikki näyttää sujuvan hyvin. Otan kattilan pois liedeltä ja hämmennän vielä hetken, jottei se varmasti pala pohjaan. Tässä kohtaa tulee BKM:än puolelta jotain juttua siitä, että olen aikalailla onnistunut tämän ruoan valmistuksessa, mutta varoitin kyllä, että koska kyse on minusta niin mitä tahansa voi sattua. Lopetimme puhelun.

Olisi vaan pitänyt pitää turpa kiinni :headwall:

Otan uuden vuokani esiin, jota olen kokeillut vasta kerran. ostin tarkoituksella iiiison vuoan, koska teemme nykyän aika isoja satseja ruokaa. Voitelin sen margariinilla ja tarkistin ohjeista, miten niitä kastikkeita ja levyjä ladellaan.

Ensin juustokastike, sitten jauhelihakastike ja lopulta levyt. Näin jatketaan niin kauan kunnes kastikkeet alkavat loppumaan...ylimmäksi kerrokseksi jätetään juustokastike.

Eli ensin laitan vuokaan juustokastiketta. Kun vuoan pohja on juuri ja juuri peittynyt ohuella kerroksella, pääsen toteamaan että juustokastikkeesta on kulunut jo puolet. Great! Lisään sen päälle jauhelihakastikkeen ja totean, että ne menevät kyllä ihan sekaisin. Mitä väliä sillä siis on että kumman sinne lykkää ensin? Noh, jatkan kuitenkin ohjeen mukaan ja laitan siihen päälle ohuen levykerroksen.
Sen jälkeen laitan juustokastiketta, mutta vain vajaa puolet siitä jäljelle jäävästä osasta ja sen päälle laitan hieman runsaammin jauhalihakastiketta. Levyjä taas päälle. Kolmanteen kastikekerrokseen laitan lähestulkoon kaikki loput juustokastikkeet, sekä jauhelihakastikkeen lopun. Levyt eivät peity kokonaan, joten ruttaan levyjä alemmas, jolloin levyjen välistä tursuu kastiketta levyjen päälle.
Tässä kohtaa huomaan, että mulla on levyjä vielä noin puolet jälellä...eli ilmeisesti niitä levyjä olisi pitänyt laittaa joka väliin enemmän? Lykkään loput levyt siihen päälle ja lirutan sen pienen surkea juustokastikemäärän siihen päälle. Kuten arvata saattaa, levyt eivät peity.

Ohjeen mukaan pinnalle ripotetaan 1 dl juustoraastetta. Näin tein ja totesin, ettei se mihinkään riitä, sillä vuokani oli niin iso, ettei desillä saanut kuin 1/5 pinta-alasta täytettyä. Ajattelin, että eihän tämä nyt ole ongelma, eikä mikään sillä voin raastaa lisää juustoa.
Olisin ehkä voinutkin, ellen olisi viskonut raastinta jo likomaan tiskialtaaseen. En jaksanut lähteä sitä pesemään, joten päätin sitten peittää 4/5 lasagnen pinnasta juustohöylällä tehdyin juustoviipalein.

Lopulta sain lasagnen uuniin. Ja sen pitäisi olla valmista NYT, joten se on moro, lähden katsomaan miltä uunissa näyttää :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Apua.. :D Rohkeeta lähtee tekee lasagnea jos ei ole ruskistanut sipuleitakaan aikaisemmin(?) Pisteet sulle!

Olen mä ruskistanut sipuleita montakin kertaa...tai siis tottapuhuakseni harvemmin ruskistan, kun teen yleensä niin, että viskon pannuun ensin jauhelihan ja sitten pilon sipulit, lisään ne sinne ja maustan ja sitten se on valmista. Eli ne sipulit ruskistuu kai lähinnä niiden mausteiden voimin :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
osta lasagnevuoka tai tee tupla-annos isoon vuokaan :D

Juu, ensi kerralla teen kaiken tuplana :D

Mä en käsitä mikä siinä on, että mun pitää AINA kämmätä joko kunnolla, tai vähintäänkin joltain osin kun kokkaan.

Mutta onneksi tähän mennessä on mennyt niin että eka kerta fiasko, toisella kerralla kaikki menee hyvin. Jos nyt ei todella hyvin, niin ainakin melkohyvin :ashamed:

Mä unohdin sanoa että mä en kyllä ikinä saa kulutettua kaikkia niitä lasagnelevyjä yhteen lasagneen. :whistle: En tiiä miten muut, mutta mä kyllä tykkään kun täytettä on runsaasti. :D :D

ENKÄ MÄ TIENNYT ETTET SÄ OLE RUSKISTANUT ENNEN SIPULIA!!! :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä unohdin sanoa että mä en kyllä ikinä saa kulutettua kaikkia niitä lasagnelevyjä yhteen lasagneen. :whistle: En tiiä miten muut, mutta mä kyllä tykkään kun täytettä on runsaasti. :D :D

ENKÄ MÄ TIENNYT ETTET SÄ OLE RUSKISTANUT ENNEN SIPULIA!!! :laugh:

Just...ja mä kun vielä ostin niitä levyjä 2 pakettia :laugh: tosin onneksi vain toisen avasin. Siihen ylimpään kerrokseen tuli nyt sitten aika monta kerrosta pelkkiä levyjä päällekäin...oiskohan ollu jotain 4 :laugh:

Ja kyllä mä PERIAATTEESSA olen sipuleita ruskistanut |O

harvoin sipuleita kirjaimellisesti ruskistetaan, yleensä ne kuullotetaan :xmas:

Mutta pisteet sulle, itse olen käynyt jopa ruokapuolen ammatitutkinnon, enkä saa tehtyä tasaista kastiketta rasvasuurustuksella, siksi meillä tehdään nestesuuruksella kastikkeeet.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kerran Huomenta suomessa oli suklaakastikkeen ohje possunkyljyksille, sellainen resepti pitäisi saada. Fazerin sinisestä tehtiin.

Tän mä olen jo tehnyt...ei siihen muuta vaadittu kun että sulatin fazerin sinisen suklaalevyn ja avot...suklaakastike oli valmis :saint:

No voihan paska...eli nyt olen siis maistanut tuota.

genree oli aivan oikeassa...kohtuu kovaa ja taikinan makuista tuo on :laugh: :headwall: :laugh:

Eli eipä tullut tästä gourmeet-elämystä...mä en kestä...mä olen TÄYSIN toivoton kokki :laugh:

Juu siis levyjä yksi kerros koko sen vuoan kokoisen alueen.
Ensin jauhelihakastike sit levyt ja sitten juustokastike sitten taas jauhel.kastike, levyt ja juustokastike. Jonkun verran jätetään tilaa kun ne turpoaa ettei kuohu yli uuniin.
Ja sitten hyvän lasagnen salaisuus on tarpeeksi nestettä eli ei liian paksu kastike kuten ei juustokastikaan.Lisäksi mausteita saa olla reippaasti koska levyt imevät makua.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mä syytän kyllä nyt BKM:ää...ohjeessa luki PAKETTI levyjä...eli eihän tää oo nyt ihan kokonaan mun vika, eihän :ashamed:

Voi he****i en mä tullut ajatelleeksi ettei se mene koko paketti. :D Mä olen muutenkin huono pelaamaan noitten mittojen kanssa, kun mä teen ruokaa niin että kutakin ruoka-ainetta tulee mutu-tuntumalla tarpeeksi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja uh:
Hei, siinä paketissa on levyjä useammaksi kerraksi. =) Ja ettäkö juustohöylällä juustoa päälle... Tsiisus....

No mikä vika siihä juustohöylätekniikassa on? Samalla tapaa mä laitan pizzankin päälle juustoa.

Oisko kellään mitään ideaa sille, että saako tuon nyt loppuun saakka jotenkin kypsäksi?

Ei siinä kyllä nestettä enää ole...ja koska päällä on megakuorrutus juustoa niin ei sen läpi mikään neste taida edes imeytyä...ois vaan vähän kivempi syödä jos ei ois ne levyt raakoja :laugh:

Yhteistyössä