Sattuuko ne vikat ponnistukset eniten synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jive-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jive-

Jäsen
31.03.2008
612
0
16
Oon kattonut tota Sairaala-sarjaa ja monesti näyttää siltä, että ponnistusvaiheessa ne viimeiset ponnistukset sattuu ihan älyttömän paljon. Onko totta?

Toinen kysymys koskee sitä, että täällä annettiin ensisynnyttäjälle ohjeet, että sairaalaan pitää lähteä lapsiveden menosta 6h kuluttua (mikäli lapsivesi normaalin väristä) tai sitten, kun supistukset tulee säännöllisesti 5min välein. Mietin, että keritäänkö se epiduraali edes laittaa, jos supistuksia tulee jo 5 min välein?

Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
Oon kattonut tota Sairaala-sarjaa ja monesti näyttää siltä, että ponnistusvaiheessa ne viimeiset ponnistukset sattuu ihan älyttömän paljon. Onko totta?

Toinen kysymys koskee sitä, että täällä annettiin ensisynnyttäjälle ohjeet, että sairaalaan pitää lähteä lapsiveden menosta 6h kuluttua (mikäli lapsivesi normaalin väristä) tai sitten, kun supistukset tulee säännöllisesti 5min välein. Mietin, että keritäänkö se epiduraali edes laittaa, jos supistuksia tulee jo 5 min välein?

Ehti laittaa vaikka mennessä väli 5min. Tais olla 3-4min kun sain eka satsin. Tosin kyllä ei voi tietä kuinka etenee. Se minuttimäärä ei ratkase.

muakin kiinnostaa toi ponnistushomma!!

Ai teillä on toi kuuden tunnin käytäntö. Täällä on sääntönä et heti kun vedet menee niin pitää mennä maate, tilata ambulanssi ja tulla heti. Ei saa ite kävellä edes lanssiin :o Ihan idioottimaista!!! En oo kuullu missään muussa sairaalassa toimittavan noin. Mut hei, se onkin KAKS...

Mä en osaa sanoa.. Mun mielestä koko synnytys alusta loppuun on yhtä helvettiä. (vaikka helpolla olenkin päässyt, kun ovat syntyneet suht nopsaan )

Ja tost vesien menosta; Jos olisin esikoisen kohdalla odottanut 6tuntia vesien menosta ennen kun menin sairaalaan, olisin synnyttänyt kotona. Sairaalaan siis lähdin, vaikka ei supistanut lainkaan eikä muutenkaan tuntunut miltään. Ja hiton hyvä niin.

ei ne viimeset ponnistukset muuta kun enää kirpase vähän. ei tuntunut juurikaan vaikkei minulla ollut edes epiduraalia.

avautumisvaihe sattuu eniten!

- nim. käynnistetty

Kun lähdettiin sairaalaan, supistusten väli oli noin 5 minuuttia. Ja siitä meni vielä 4 tuntia pojan syntymään. Olisi kyllä ehdittu laittaa epiduraali, jos olisi haluttu.

Alkuperäinen kirjoittaja TooQT2BSTR8:

Ai teillä on toi kuuden tunnin käytäntö. Täällä on sääntönä et heti kun vedet menee niin pitää mennä maate, tilata ambulanssi ja tulla heti. Ei saa ite kävellä edes lanssiin :o Ihan idioottimaista!!! En oo kuullu missään muussa sairaalassa toimittavan noin. Mut hei, se onkin KAKS...

Ei saa täälläkään kävellä jos vauva ei kiinni ja vesi menee.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja TooQT2BSTR8:

Ei saa täälläkään kävellä jos vauva ei kiinni ja vesi menee.
Mistä sen tietää onko vauva kiinnittynyt?

Mun mielestä synnytys ylipäätään ei ole kamalaa ja ponnistusvaihe helpoin osio (mulla ponnistusvaiheet olleet suht. nopeita eli ekasta 7min, tokasta 1min ja kolmosesta 13min). Kolmosen synnytys oli muutenkin, kuin ei olisi synnyttänytkään.

Minulla viimeisten tuntien supistukset olivat kivuliaimmat. Ja molemmissa synnytyksissä ponnistus yhtä h*lvettiä ja tuntui siltä että repeän ja kuolen. Vaikkei tapahtunut kumpaakaan :D Kipu loppui siihen kun vauva plumpsahti ulos.

Joo, synnytys on tosi kivulias kokemus mut se on kerralla ohi kun se on tehty. Ponnistusvaihe on itsessään tosi kivuliasta. Ite ponnistin yli kaks tuntia ja tuntui et mitään ei tapahdu...

Kannattaa mennä juuri silloin kun siltä tuntuu. Mää olisin synnyttänyt kotio jos olisin odottanut noin pitkälle...

Lapsivedet meni vasta n. 2h ennen synnytystä kun puhkaistiin kalvot (laitettiin epiduraali, joka ei kerinnyt kunnolla vaikuttaan edes). Supistuksien välikin on sellainen, ettei kaikilla supistukset tule kovin usein. Mulla tuli aluksi 7min välein ja kun alkoi tuleen 5min välein, huusin jo epiduraalia ja hetken päästä oli lapsi maailmassa.

Ja ponnistus sattui ihan järjettömästi (tyttö veti nyrkillään kunnon haavat), mutta nuo loppuajan supistukset ennenkuin epiduraali vaikutti oli kyllä vielä kamalampia.. Itse ponnistaminen vei täysin voimat..

Ja olin nopea ensisynnyttäjä. Sairaalassa vain 5h, josta ponnistus kesti melki 1h... Kirjattiin kokojutun kestoksi 8h, jolloin laskin 15min välein tulevat supparit synnytyksen pituuteen.

Mulla kaikista miellyttävin synnytys oli esikoisen perätila.Ei ollu mitään hajua kun toista menin tekemään ja pää edellä tuli ni voi hitsi,että osas sattua. Mulla taís synnytyksessä olla pahinta se avautumisvaihe ja se kipu

Mua ei sattunut yhtään vauvan ulostuleminen eikä ponnistusvaihe muutenkaan. Avautuminen oli niin helvetillinen kokemus että ei siihen verrattuna ees huomannut tuon lähes nelikiloisen vauvan pihalle punkeamista =D ...kysyinkin ihmeissäni kätilöltä, että joko se syntyi?! =D

Alkuperäinen kirjoittaja v:
ei ne viimeset ponnistukset muuta kun enää kirpase vähän. ei tuntunut juurikaan vaikkei minulla ollut edes epiduraalia.

avautumisvaihe sattuu eniten!

- nim. käynnistetty

Mä oon ihan samaa mieltä. Mulla kaks tyttöä käynnistetty.
Tosin kuopuksesta mulla oli niin vaikeaa saada se ulos, että en oikeen tiedä ponnistusvaihetta, että millon ei olis sattunu..

Mulla oli epiduraali eli ponnistus ei aiheuttanut varsinaista kipua. Mutta helvetin työlästä se oli ja tuntui, että halkean, vaikka kipua ei tuntunutkaan.. äh en osaa selittää. Siinä vaiheessa teki mieli karjaista.

Mua sattui edellisessä synnytyksessä tuo loppuponnistus just eniten, ei ollut kivunlievitystä muuta kuin ilokaasu. :ashamed: Eikä sitäkään saanu enää lopuksi ottaa. Ponnistusvaihe kesti vain 4 min. nopeaa oli ohi.

Ekassa oli epiduraali, kivusta en silloin tienny juuri mitään.

Yhteistyössä