Sektio äidit!

miten te jaksatte kun on vastasyntyneen hoito ja itsekin toipilaana leikkauksen jäljiltä? Sektio on mulle pahin painajainen, kaksi olen alakautta synnyttänyt ja vaikka mun synnytykset ei ole olleet helppoja niin toivon etten sektioon joutuisi kolmannenkaan kanssa! Mä kyllä luulen et sektio on pahempi kuin alatiesynnytys vaikka kokemusta on vaan toisesta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten te jaksatte kun on vastasyntyneen hoito ja itsekin toipilaana leikkauksen jäljiltä? Sektio on mulle pahin painajainen, kaksi olen alakautta synnyttänyt ja vaikka mun synnytykset ei ole olleet helppoja niin toivon etten sektioon joutuisi kolmannenkaan kanssa! Mä kyllä luulen et sektio on pahempi kuin alatiesynnytys vaikka kokemusta on vaan toisesta...

Huonosti. Kun muutkin lapset on hoidettavana. Ekat viikot menee vähän sinne päin, sitten helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuinka levee se arpi on ?:
Jossain oli et 14cm?

No nyt piti ottaa miehen kanssa mittanauha esiin ja mitata. Mieskin siinä ihmetteli että eihän sitä edes kunnolla näe; mistäs se nyt oikein alkaa... No saatiin me siitä sitten 15 senttinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tosi hyvin jaksoin. Ei mitään ongelmia. Se lienee kovin yksilöllistä.

Mulla yks sektio takana, hätäsellainen. Meni monta kuukautta ennenkuin olo oli normaali arven suhteen. Haava siis pystyssä, en tiiä vaikuttiko se.
Kuukauden nostelukielto tuli, olihan se aikamoista sumplimista. Esim. vauvaa ei voinu jättää lattialle kun mies lähti johonkin, en pystyny nostamaan enkä kumartelemaan/kyykistelemään.
Onneks esikoinen oli jo sen verran isompi, että siitä oli apua monessa asiassa, nosteli miulta pudonneita tavaroita jne. =)

Alkuperäinen kirjoittaja hopeapaju:
Tuliko teille nostelukieltoa sektion jälkeen? Kun mietin tuossa, että miten silloin teillä onnistui vanhempien lasten hoito?

Mulla vain yksi lapsi, joten tuosta ei ollut ongelmaa. En muista erityisesti tuollaista kieltoa, mutta toki erittäin mahdollista että tulikin.

Mut leikattiin viime marraskuussa. Leikkauspaivasta ja sen jalkeisesta yosta ei oikein selkeeta mielikuvaa, kipee!! Seuraavana aamuna pakottauduin ylos ja liikkeelle. Ei se helppoa ollut, mutta onnistui. Lahes viikon kesti toipua sellaiseen kuntoon, etta alkoi uskomaan parantumiseen. Huh! Haava parani hyvin, mutta piston tunnetta toisella puolella oli pitkaan. Vielakin joskus nipistaa vahan. 14cm arpi tuossa on. Uskoisin sen vaalenevan.. En tieda hankinko toista, mutta jos hankin, niin sektiolla on sekin synnytettava. Omasta kokemuksestani en voi sanoa etta olisi kivuton vaihtoehto alasynnytykselle!

Kaksi tehty ja aika nopeasti toivuin. Toisesta meni kauemmin kun arpikudosta oli niin paljon, kiitos ed sektion ja tähystysleikkausten.
Olen yksinhuoltaja ja pärjäsin vallan mainiosti.

Ekasta toivuin aika nopeasti, eikä nostorajoitus haitannut arkea ollenkaan, kun oli vain yksi lapsi ja mies auttoi paljon mm. kauppaostojen kanssa.

Ikäero on iso, mutta silti tästä toisesta sektiosta toipuminen oli hitaampaa. Olin kipeämpi. Fyysisesti kunto oli huono, en jaksanut oikein mitään.
isompi kiukutteli, kun ei päässyt syliin, en voinut nostaa syliin. Otin kyllä kainaloon ja istuessa syliin, mutta jotenkin se ei riittänyt lapselle. Se, että kyykistyn ja nostan ja kannan sylissä, sitä hän kaipasi , vaikka periaatteessa aika iso olikin.

En saanut myöskään apua kantamisessa, nostamisessa, en voinut noudatta nostorajoitusta vaikka miten yritin.
Vauvaa painavampaa ei saisi nostaa. Mutta kun vauva nukahti autoon, oli pakko nostaa kaukalon kanssa. Just ja just jaksoin, isompaa lasta en jaksanut nostaa, jos nukahti autoon...

Ekasta toivuin hitaasti kun menetin verta sen verran paljon, mutta toisesta sektiosta taas nopeasti ja olinkin vaan kaks vuorokautta sairaalassa. Toisesta sektiosta kyllä haava paljon kipeempi kun jouduttiin poistaa paljon arpikudosta ja tikkailemaan mahaa enempi.

Alkuperäinen kirjoittaja hopeapaju:
Tuliko teille nostelukieltoa sektion jälkeen? Kun mietin tuossa, että miten silloin teillä onnistui vanhempien lasten hoito?

Ohjeeksi annettiin että vauvaa painavempaa ei saa nostaa.
Mulla 2 sektiota takana ja toisesta paranin huomattavasti nopeampaa. Musta ne eikivut oli kuitenkin ihan siedettäviä verrattuna supistuksiin, jotka mulla oli normaalia kovempia eikä ne tehneet oikeaa tehtäväänsä.

Mulle tehty yksi sektio, josta toipuminen kesti ainakin kuukauden, koska haava tulehtui ja sitä piti sondeerata auki ja kaikkea muuta mukavaa...

On tehty myös yksi laparotomia, eli vatsan avoleikkaus, mutta siitä vasta kipeä olinkin, vaikkei ollut edes vauvaa vatsassa... Tuli hirveät hermosäryt leikkaushaavaan, kun edellisestä oli niin paljon kiinikkeitä... Että silleen...
:(