Sektio ja sen jäälkeen synnytyksen käynnistys

Joni Makkuusäkki

Aktiivinen jäsen
30.09.2006
1 908
0
36
Onko kellään kokemusta, sektio taustalla ja mitä haittaa haavasta on jos seuraava synnytys vuosia jälkikäteen käynnistetään? Enpä tajunnut lääkäriltä viikko sitten polilla kysyä. Ihmetytti vain, että mahtaako mahdolliset rajut supparit olla syynä? Kun alateitse sektion jälkeen synnyttänyt kumminkin ja haavasta ollut ikinä mitään haittaa :o

Minulla viimeisin synnytys käynnistettiin ja sektio on tehty v.-99. Käynnistelyä tehtiin hieman varovaisemmin tuon vanhan sektiohaavan takia eli kyllä se sektio huomioidaan käynnisteltäessä. Itsekin olen synnyttänyt alateitse sektion jälkeen vielä kolmesti.

Sanottiinko sulle miksi sektiohaava voisi olla esteenä? Tai syynä varovaisuuteen. Mua jäi ihan mietityttämään kuinka se nyt voi olla syynä, kun mulla ei osittain sektiohaavan takia uskalleta alkaa kuulemma käynnisteleen.

Ei mulla varmaan mitenkään otettu sektiota huomioon. Käynnistettiin, kun oli pakko, ja vielä tipalla. Hyvin sujui synnytys ilman mitään ongelmia. Sektiosta oli tuolloin viisi vuotta aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Sanottiinko sulle miksi sektiohaava voisi olla esteenä? Tai syynä varovaisuuteen. Mua jäi ihan mietityttämään kuinka se nyt voi olla syynä, kun mulla ei osittain sektiohaavan takia uskalleta alkaa kuulemma käynnisteleen.

Kun on kerran leikattu niin se kohta kohdusta on aina "heikompi" eli ainahan se repeämisen vaara on olemassa jos käynnisteltäessä tulee liian rajuina nuo supistukset. Mutta ei se sinällään estä käynnistystä, se tulee vain huomioida ettei liian rajuina tule nuo supparit ja siten aiheuta ongelmia.

Minulla otettiin eka lapsi hätäsektiolla ja siitä 1,5v niin synnytys käynnistettiin ja kaikki meni hyvin. Eikä kukaan edes maininnut, että siihen voi liittyä jotain riskejä :o

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Minulla otettiin eka lapsi hätäsektiolla ja siitä 1,5v niin synnytys käynnistettiin ja kaikki meni hyvin. Eikä kukaan edes maininnut, että siihen voi liittyä jotain riskejä :o

No tätä minäkin ihmettelin. Kukaan koskaan aiemmin mitään sanonut.. kakkosenkin kohdalla puhuttiin käynnistämisestä jos yliaikaseksi menee eikä sektiohaavaa huomioitu sillonkaan.

Voi olla että minulla lisäsi tuota varovaisuutta tuossa käynnistyksessä myös se että edellisessä synnytyksessä minulle tuli suuri verenvuoto lapsen synnyttyä eikä syytä siihen tiedetä miksi niin kävi. Mutta onhan se leikattu kohta kuitenkin "heikko kohta" sillä eihän se kohta kohdusta ole niin kestävä kuin leikkaamaton..

Hieman varovaisemmin yleensä käynnistellään jos edellinen synnytys on sektio. Varsinkin Cytotecin kanssa ollaan varovaisempia. Tipanhan saa aina kiinni, mutta annettua tablettia ei voi perua.

Yhteistyössä