Sektio pelottaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauhunsekaisin tuntein odottava äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kauhunsekaisin tuntein odottava äiti

Vieras
Olen menossa parin viikon päästä suunniteltuun sektioon. Pelottaa kuitenkin aivan vietävästi jo etukäteen, monikin asia. :(

Tämä suunniteltu sektio on toinen. Eka meni periaatteessa ihan hyvin, ongelmia oli ainoastaan puutumisessa. Eivät saaneet piikkiä oikeaan paikkaan ja laittoivat aina uutta ja taas odoteltiin puutumista.. lopulta eivät uskoneet kun sanoin että vieläkin tunnen ja aloittivat leikkaamisen - sillä seurauksella että kiljuin puudutetta lisää kun OIKEASTI siis tunsin enkä ollut puutunut kunnolla. Pari ekaa päivää leikkauksen jälkeen oli hirveää, mutta muuten toivuin nopeasti.

Nyt kuitenkin pelottaa enemmän kuin ekalla kerralla. Esikoisen takia pelkään että kuolen sinne pöydälle, johonkin verenhukkaan.. lisäksi pelottaa että vauva ei ole terve. :(

Sitten mietityttää esteettiset seikat.. leikataanko mahaan toinen viilto vai mennäänkö tuosta samasta arvesta..? Ja eihän vaan leikata pystyyn?! Sitä en haluaisi missään nimessä. En myöskään haluaisi opiskelijoita saliin - ainakaan omepelemaan - viimeksi joku opiskelija ompeli sillä seurauksella että haava irvistää nyt rumasti. :ashamed:

Kuitenkaan näistä asioista ei ole mahdollista keskustella kenenkään kanssa etukäteen - en tapaa leikkaavaa lääkäriä kun vasta siellä salissa. Miten se muuten on edes mahdollista? Normaalistihan leikkaava lääkäri käy tervehtimässä potilasta ennen pieniäkin operaatioita muttei miksei ennen sektiota - joka kuitenkin on iSO leikkaus? Oletteko te muut tavanneet leikkaavan lääkärin ennen sektiota?

Miten mä selviin tästä hengissä...? :'( Apua. Tää kauhu sen kun kasvaa.

minulle tehtiin alkuvuodesta suunniteltu sektio. En tavannut leikkaavaa lääkäriä etukäteen, mutta salissa kylläkin muutaman sanan vaihdoin ennen operaatiota. Minulle leikkaus tehtiin epiduraalipuudutuksessa, puudute ei aluksi noussut tarpeeksi ylös, josta johtuen pitivät vähän aikaa pääpuoli vähän kenossa että aine nousisi ylemmäs. Täydellistä puudutetta ei epidiuraalista kuulunut tullakaan, ainoastaan ei saanut sattua tietenkään, ja kostealla liinalla tms. testasivat onko puutunut riittävästi, en muista pitikö tuntua kylmältä vai miltä mutta kun leikkasivat, tunsin että mahassa myllätään ja se kuului asiaan. Oma paranemiseni meni todella hyvin, parissa viikossa pahin kipu pois ja jälkivuotokin oli minimaalista. Minulle sektio oli erittäin onnistunut kokemus ja tapa synnyttää, vaikka iso ja riskialtis toimenpide onkin. Suosittelen että otat puheeksi pelkosi viimeistään leikkausaamulla hoitajan kanssa ja pyydät saada keskustella leikkaavan lääkärin kanssa. Tai voisitko jo etukäteen olla yhteydessä synnytyssairaalaan ja käydä juttelemassa jonkun kanssas? Tsemppiä toimenpiteeseen! :)

vielä lisäys edelliseen että uskoisin että vauva otetaan ulos samasta haavasta, eikä tehdä toista. Ja esteettiset seikat, ne on tärkeitä toki myös, niitä vaan ei voi etukäteen tietää. Itsellänikin ommeltiin haavan reunat päällekkäin ja sen vuoksi haava vähän aristaa vielä ja arpi on aika paksu. Se lienee hinta jonka maksoin että sain lapseni turvallisesti maailmaan <3 silti tuo esteettisyys seikka harmittaa aina välillä.

Spinaalipuudutuksessa tunteekin sitä tönimistä ja koskettelua ainoastaan kylmä ja kipu tunto jää pois. Vieraalle sen verran, että epiduraalipuudutuksessa sinua tuskin on leikattu, varmasti tuo spinaali ollut sinullakin kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minulle tehtiin alkuvuodesta suunniteltu sektio. En tavannut leikkaavaa lääkäriä etukäteen, mutta salissa kylläkin muutaman sanan vaihdoin ennen operaatiota. Minulle leikkaus tehtiin epiduraalipuudutuksessa, puudute ei aluksi noussut tarpeeksi ylös, josta johtuen pitivät vähän aikaa pääpuoli vähän kenossa että aine nousisi ylemmäs. Täydellistä puudutetta ei epidiuraalista kuulunut tullakaan, ainoastaan ei saanut sattua tietenkään, ja kostealla liinalla tms. testasivat onko puutunut riittävästi, en muista pitikö tuntua kylmältä vai miltä mutta kun leikkasivat, tunsin että mahassa myllätään ja se kuului asiaan. Oma paranemiseni meni todella hyvin, parissa viikossa pahin kipu pois ja jälkivuotokin oli minimaalista. Minulle sektio oli erittäin onnistunut kokemus ja tapa synnyttää, vaikka iso ja riskialtis toimenpide onkin. Suosittelen että otat puheeksi pelkosi viimeistään leikkausaamulla hoitajan kanssa ja pyydät saada keskustella leikkaavan lääkärin kanssa. Tai voisitko jo etukäteen olla yhteydessä synnytyssairaalaan ja käydä juttelemassa jonkun kanssas? Tsemppiä toimenpiteeseen! :)

Kiitos!

Samalla tavalla joo minua puuduteltiin ja testailtiin, mutta kun aina vaan sanoin että tunnen eivät lopulta uskoneet vaan päättivät alkaa kokeilla viiltoa. Ja todella siis tunsin kipua, tiedän kyllä että kokonaan se ei tuntoa vie. Sain sekä epiduraalit että spinaalit lopulta ja silti puudutus hävisi heräämössä todella pian. Anestesialääkäri tuli myöhemmin juttelemaan ja sanoi todella että piikit meni jotenkin väärään paikkaan ja on pahoillaan, toivottavasti ei jäänyt traumoja (hänKIN oli opiskelija)..

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Spinaalipuudutuksessa tunteekin sitä tönimistä ja koskettelua ainoastaan kylmä ja kipu tunto jää pois. Vieraalle sen verran, että epiduraalipuudutuksessa sinua tuskin on leikattu, varmasti tuo spinaali ollut sinullakin kyseessä.

mä en pystyisi tohon toimenpiteeseen niin että tuntisin yhtään mitään. nyt jo iskee pakokauhu kun ajattelen että tunnen mitä tehdään.. voiko sektiossa vaatia nukutuksen vai onko se pakko suostua tohon spinaaliin?

Epiduralissakin tuntee muttei satu. Vinkeän tuntusta kun maha auki ja tunsi että tekevät sielä muttei sattunu.

Mun eka sektio tehtiin epiduraalipuudutuksessa, toinen spinaalipuudutuksessa. Epiduraali oli huomattavasti miellyttävämpi kokemus. Spinaalipuudutuksessa tuntui, etten saa happea ja verenpaine laski muutamaan kertaan liian alas, luulin pyörtyväni. Epiduraalin kanssa ei tällaisia onglemia ollut. Mutta kyllä mä pelkäsin kans toiseen sektioon menoa, ekaan en vielä osannut pelätä. Itku pääsi äitipolilla, kun kuulin, että lapsi on taas perätilassa ja joudutaan leikkaamaan. Noita puudutusongelmia lukuun ottamatta leikkaus sujui ihan hyvin ja jälkihoitokin oli paljon tehokkaampaa kuin 11 vuotta aikaisemmin tehdyn sektion jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

mä en pystyisi tohon toimenpiteeseen niin että tuntisin yhtään mitään. nyt jo iskee pakokauhu kun ajattelen että tunnen mitä tehdään.. voiko sektiossa vaatia nukutuksen vai onko se pakko suostua tohon spinaaliin?

Mulle tehtiin sektio synnytyspelon vuoksi ja en saanut nukutusta vaikka kuinka raivosin, pyysin, anelin, koska nukutus on vauvalle vaarallinen. Nukutetaan kuulemma ainoastaan hätäsektiossa. Vauva saa nukutusaineita ja silloin voi helposti tulla vauvalle hengitysvaikeuksia. Mä en enää ikinä synnytä mitenkään! Mun sektiohaava tulehtui ja menetin leikkauksen aikana runsaasti verta (puolet enemmän kuin normaalisti) ja olin leikkauksen jälkeen 3kk huonossa kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja äityli:

Mulle tehtiin sektio synnytyspelon vuoksi ja en saanut nukutusta vaikka kuinka raivosin, pyysin, anelin, koska nukutus on vauvalle vaarallinen. Nukutetaan kuulemma ainoastaan hätäsektiossa. Vauva saa nukutusaineita ja silloin voi helposti tulla vauvalle hengitysvaikeuksia. Mä en enää ikinä synnytä mitenkään! Mun sektiohaava tulehtui ja menetin leikkauksen aikana runsaasti verta (puolet enemmän kuin normaalisti) ja olin leikkauksen jälkeen 3kk huonossa kunnossa.

Olisi ehkä kannattanut synnyttää alakautta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja en tajua:
Alkuperäinen kirjoittaja äityli:

Olisi ehkä kannattanut synnyttää alakautta ;)

Toivon sinulle jotakin oikein suurta pelon aihetta, niin ehkä sitten tajuat..

kyllä ne ainakin kovasti epiduraalista puhuivat. Mutta kun en ole itse ammattilainen en tiedä mitä pistivät, mutta epiduraalista puhuivat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kiitos!

Samalla tavalla joo minua puuduteltiin ja testailtiin, mutta kun aina vaan sanoin että tunnen eivät lopulta uskoneet vaan päättivät alkaa kokeilla viiltoa. Ja todella siis tunsin kipua, tiedän kyllä että kokonaan se ei tuntoa vie. Sain sekä epiduraalit että spinaalit lopulta ja silti puudutus hävisi heräämössä todella pian. Anestesialääkäri tuli myöhemmin juttelemaan ja sanoi todella että piikit meni jotenkin väärään paikkaan ja on pahoillaan, toivottavasti ei jäänyt traumoja (hänKIN oli opiskelija)..

minulla myös ompelemassa oli ilmeisesti opiskelija(jonka vuoksi ilmeisesti arpi jäikin niin rumaksi..) ja anestesia hoitajan kanssa myös apuna anestesiahoitajaopiskelija. Mutta anestesialääkäri joka laittoi puudutteet oli kyllä ihan ammattilainen. Ja mulla oli muutenkin tosi mukavaa henkilökuntaa siellä, juttelivat rauhoittavasti koko leikkauksen ajan. Ikävänä juttuna oli vielä se että kun pidettiin pää alaspäin, puudute nousi vähän liian ylös ja oli hankala hengittää, sainkin sitten maskista ilmeisesti lisähappea ja sanoivat että seuraavat kokoajan että saan tarpeeksi happea, eli ei hätää vaikka tuntuukin vähän vaikealta hengittää. Mielestäni kivuliain/inhottavin juttu sektiossani oli pissakatetrin laitto, ja minusta tuntui että vessassa käyminen pienellä hädällä oli kivuliasta vielä useita viikkoja synnytyksen jälkeen. Mutta ehdottomasti ap, suosittelen että otat yhteyttä synnytyssairaalaan ja pyydät päästä juttelemaan peloistasi, he ovat ammattilaisia ja heidän työhönsä kuuluu ottaa pelkosi todesta! etenkin kun edellinen sektiosi ei ollut onnistunut ihan niinkun piti. Niin ja pyydä jos on mahdollista saada ihan ammattilaiset tekemään, eikä opiskelijoita.

kolme vuotta sitten olin kaksosista suunnitelussa sektiossa ja en tavannut etukäteen leikkavaa lääkäriä. mulle ainakin annettiin lappu täytettäväksi ennen sekiota johon mm. laitoi hyvin selvästi ETTEN halua opiskelijoita synytykseen enkä imetyksen opetteluun ja toivettani kuunneltiin. Niin ja samsasta arvesta leikkaavat. Kyllä se hyvin menee, älä turhaan pelkää *halaa*

niin ja multa kokeilivat sellaisella kylmägeeli pussilla onko puutunut ja se ei saanut tuntua lainkaan kylmältä tai miltään enkä sitä myös tuntenutkaan.

minut leikattiin myös epiduraalin voimin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras 77:
Alkuperäinen kirjoittaja k:
vielä lisäys edelliseen että uskoisin että vauva otetaan ulos samasta haavasta, eikä tehdä toista.

ei pidä paikkaansa

kyllähän pitää!! ystävälleni on tehty viisi sektiota ja kaikki samasta viilosta!!

Siis olen käsittänyt että tehdään kyllä uusi viilto vanhan viereen, mutta se ommellaan sitten niin että lopputulokseksi jää yksi arpi..

vaikea selittää.

Yhteistyössä