Sektio vai ala tie synnytys? Kumpi parempi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaaksiko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa... alatiesynnytyksen selkeeksi plussaksi laskettakoon se et olin saman tien taas tässä maailmassa enkä ihan kuutamolla lääkityksestä niinkuin esikoisesta aikanaan

Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Mihinkäpä se äitiys häviäisi?
Ei äitiys vaadi aktiivista synnytyskokemusta. Adoptioäitikin on äiti, miksipä ei sitten nainen joka on lasta sisällään kantanut ja kivut kärsinyt?
Myös toinen lapseni on syntynyt ja olen hyvin täysillä myös hänen äitinsä.

Jos lapsi on kuitenkin syntynyt niin onhan tapahtunut "synnytys". Vai?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jos ei ole mitään syytä sektiolle niin synnytys on paras tapa.

Eikö sektiota lasketa "synnytykseksi"? :o

Ei ja sen takia lapset,jotka ovat maailmaan tulleet sektion kautta eivät saa juhlia SYNTYMÄpäiväänsä vaan he viettävät sektiopäivää taikka leikkauspäiväänsä. =)

=) Pitääkin muistaa mainita ensikuun juhlakutsuissa,että kyseessä ovat tytön 5-vuotis sektiopäiväkutsut. :D

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
sinänsä ihan sama mitä sitä itse haluaisi, Suomessa kun ei saa itse valita.

Minä sain kyllä esikoisen kohdalla valita kun oli perätilassa. Ja kahden lääkärin suosituksella valitsin alatiesynnytyksen. Kävi kuitenkin niin että lopulta leikattiin, kun perätilaraskauksia ei käynnistetä..

Ei äitiys vaadi aktiivista synnytyskokemusta. Adoptioäitikin on äiti, miksipä ei sitten nainen joka on lasta sisällään kantanut ja kivut kärsinyt?

Tykkätsä tästä?

Ei, vaan syntymä.

Ei. Olen itse kokenut molemmat tavat, enkä todellakaan kokenut synnyttäväni kun lapsi leikattiin pois.
En ollut aktiivinen osapuoli vaan objekti, jolle tehtiiin leikkaus.

Onko sektiolla ulos tulleen lapsen äiti äiti ollenkaan jos hän ei ole ollenkaan synnyttänyt?

Onhan adoptioäitikin äiti, vaikkei ole juuri kyseistä lasta synnyttänyt. Sektio on leikkaus, vaikka siinä lapsi syntyykin.

tai sitten on tapahtunut syntymä :)

ajatuskin voi syntyä, ilman sen kummempaa synnyttämistä

Alkuperäinen kirjoittaja hannele:

Ei ja sen takia lapset,jotka ovat maailmaan tulleet sektion kautta eivät saa juhlia SYNTYMÄpäiväänsä vaan he viettävät sektiopäivää taikka leikkauspäiväänsä. =)

=) Pitääkin muistaa mainita ensikuun juhlakutsuissa,että kyseessä ovat tytön 5-vuotis sektiopäiväkutsut. :D

Ja jos on ollut hätäsektio tai kiirreellinen sektio, on parempi että vieraatkin pistäytyvät vaan pikaseen

Alkuperäinen kirjoittaja paremopi:

Minä sain kyllä esikoisen kohdalla valita kun oli perätilassa. Ja kahden lääkärin suosituksella valitsin alatiesynnytyksen. Kävi kuitenkin niin että lopulta leikattiin, kun perätilaraskauksia ei käynnistetä..

Mä sain myös valita perätilan takia ja alakautta syntyi ja helposti vielä :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja muista:
Ja jos on ollut hätäsektio tai kiirreellinen sektio, on parempi että vieraatkin pistäytyvät vaan pikaseen

Meillä tulee aika hankala tilanne kun toinen kaksosista on syntynyt ja toinen ulostautunut hätäsektiolla. Millä nuo vieraat erotellaan?

Alkuperäinen kirjoittaja e:

Mä sain myös valita perätilan takia ja alakautta syntyi ja helposti vielä :heart:

No juu, mutta teillä onkin ollut "poikkeva" synnytys. Jos kaikki vaikuttaa olevan tavallisesti ei pääse itse valitsemaan ,mikä mielestäni on harmi.

Alkuperäinen kirjoittaja e:

mä olen molempien lapsien kohdalla saanut synnytystavan päättää itse, ja ensimmäinen syntyikin sektiolla, ja toisenkin piti, mutta lapsi tulikin hyvin nopsakkaasti alatietä ulos. musta toi nuoremman syntymä oli paljon mukavampi, ainakin itselleni :)

Alkuperäinen kirjoittaja muista:
Alkuperäinen kirjoittaja hannele:

Kiitos kun muistutit!Eli ovella heti kahvikuppi kouraan ja kakunsiivu käteen,pikainen halaus päivänsankarille (eli leikkauksen suorittaneelle lääkärille?) ja ulos ovesta.

Mä luin kiireessä, että seksiä vai alatiesynnytys :D Mahtaa jälkimmäinen olla edellisen seuraus Kun voisikin valita kesken synnytyksen, että ottaisin nyt mieluumin seksiä, kiitos! :D

Alkuperäinen kirjoittaja anu.s:

tää ei muuten oo ihan totta...

tunnen monia jotka on "pelännyt" synnyttämistä alakautta ja siten keplotelleet itselleen huvisektion...

MIKS PITÄÄ HANKKIUTUA RASKAAKS JOS EI HALUA LOPUSSA SITÄ VAUVAA PUSERTAA ULOS SIELTÄ!?!?!

Minäkin keplottelin itselleni tälläisen huvisektion enkä päivääkään ole katunut. Toinen huvitus edessä kuukauden päästä. :) Mun äitiyteni on niin vahvaa, ettei sitä tarvitse keinotekoidesti koittaa todistella itselle tai kenellekään muullekaan alatiesynnytyksen avulla.

Riippuu miten lasketaan ja kenelle. Vauvalle tietty hyvin sujunut alatiesynnytys on parempi elämänalku, mutta on tilanteita joissa se sektio on kuitenkin huomattavasti turvallisempi vaihtoehto.

Ja sitten taas äidille sama, hyvinsujunut alateisynnytys on tietysti äidin keholle ja voinnille parempi kuins ektio, mutta toisaalta hyvin menneestä sektiosta voi toipua nopeammin kuin vaikeasta alatiesynnytyksestä (niin fyysisesti kuin henkisestikin). Ja tietty on tuo pelko-aspekti, sen mukaan sektio voi olla äidille parempi vaihtoehto kuin alatiesynnyts, vaikkei siihen mitään lääketieteellisiä hankaluuksia olekaan odotettavissa.

Itse jos saisin valita niin ottaisin sektion. Mutta kun "en saanut" niin olin jo molemmilla kerroilla hyväksynyt ajatuksen alatiesynnytyksestä kun ne muuttuivatkin sektioiksi.

Se, kumpi on teille molemmille parempi. Itse synnytin alateitse ja oli kyllä paljon helpompi kokemus kuin olin kuvitellut. Joo, kipeetä teki, mutta ei loppupelissä niin pitkään. Mulla ei tullu repeämiä, ei kipuja jälkikäteen ja heti istuin jne. synnytyksen jälkeen. Muutaman minuutin ponnistus ja se oli siinä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja keplottelija:
Alkuperäinen kirjoittaja anu.s:

tää ei muuten oo ihan totta...

tunnen monia jotka on "pelännyt" synnyttämistä alakautta ja siten keplotelleet itselleen huvisektion...

MIKS PITÄÄ HANKKIUTUA RASKAAKS JOS EI HALUA LOPUSSA SITÄ VAUVAA PUSERTAA ULOS SIELTÄ!?!?!

Minäkin keplottelin itselleni tälläisen huvisektion enkä päivääkään ole katunut. Toinen huvitus edessä kuukauden päästä. :) Mun äitiyteni on niin vahvaa, ettei sitä tarvitse keinotekoidesti koittaa todistella itselle tai kenellekään muullekaan alatiesynnytyksen avulla.

Peesaan täysillä! :)
Ja keplottelen muuten jatkossakin! :D