Hei,
meidän vauva syntyi sektiolla perätilan takia pari viikkoa sitten. Meille jäi sektiosta todella positiivinen kokemus. Meille oli sektioaika jo varattu, mutta vauva päätti lähteä syntymään omia aikojaan. Sektio oli ns. polikliininen, itse olin koko ajan hereillä (epiduraali) ja mies pääsi mukaan. Vauva syntyi muutama minuutti leikkauksen alun jälkeen. Sain vauvan heti rinnalle näytille, ennenkuin häntä alettiin pestä yms.
Leikkauksen jälkeen olin pari tuntia heräämössä, mies oli sen aikaa vauvan kanssa.
Kipulääkkeitä söin 3 päivää, liikkuminen oli hankalaa ekan viikon, siihen asti kunnes sain hakaset pois. Sen jälkeen oma olo on kohentunut päivä päivältä, nyt liikkuminen jo lähes normaalia. Toki vauvaa raskaampaa ei saa kantaa, siivoukset yms raskaat kotihommat on myös pannassa ja hygieniasta täytyy huolehtia hyvin. Mutta minulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Jälkivuotokin on jo lähes kokonaan loppu. Muistona on enää arpi bikinirajassa ja löysät vatsalihakset, niitä kun ei saa vielähetkeen jumpata.
Vauva ei myöskään vahingoitu millään tapaa sektiossa, pää on normaalimuotoinen alusta asti jne.
Eli sektiota ei kannata pelätä, itse valitsisin sektion uudelleenkin, lapsen parastahan kuitenkin pitää ajatella.