Sektio vai perätilasynnytys???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja krisu81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

krisu81

Jäsen
02.01.2006
170
0
16
Mulla on nyt 37 viikkoa täynnä ja vauva on vielä perätilassa vaikka sitä yritettiinkin sairaalassa kääntää. Tämä on meidän ensimmäinen lapsi enkä tiedä kumpi olis parempi ja turvallisempi vaihtoehto sektio vai perätilasynnytys? Neuvolassa ne suositteli toista ja sairaalassa lääkäri toista. Onko teillä kokemuksia perätilasynnytyksistä,et miten on sujunut?

Jos olet ensisynnyttäjä niin ehdottomasti sektio. Lantiossa pitää olla 110% varmuudella reilusti tilaa, jos alkaa perätilavauvaa tekemään.

Ota kaiken varalta sektio!!

Heippa vaan, mulla on sama tilanne, laitoin äsken tonne toiseen keskusteluosioon juttua. Mulla raskausviikkoja 36+1 ja eilen yritettiin kääntää vauvaa mut eihän se halunnu kääntyä. Ens tiistaina uus yritys ja kuvataan lantion koko josko se mahtuis syntymään jne. Itse saan kuiteski valita leikataanko vai synnytänkö. Ollaan näillä näkymin kallistumassa mieheni kans leikkaukseen jos vauva ei enää käänny. Mutta mietityttää haavan paraneminen näin kesäkuumalla jne. Onhan siinä pitempi toipumisaika mutta onko silläkään niin väliä, pääasia että lapsella on kaikki hyvin. Tiistaina varmaan ollaan vähän viisaampia kun on juteltu lääkärin kanssa. meillä on kans eka lapsi. Synnytys sairaala on K-HKS.

Meilläkin perätila-vauva, kääntöyritys oli ke, rv:lla 37+1, ei kääntynyt. Mulle sanottiin ainakin että lantio liian ahdas perätilasynnytykseen, eikä ensimmäisiä yleensä anneta niin syntyä. Sain leikkausajan 10.7. :o Silloin vielä tarkastetaan tarjonta ja voi jopa olla et jos vauva on kääntynyt niin lähettävät kotiin, en halua sitä! Koska pelkään että jos odotan kotona synnytyksen alkua, ja meneekin pari vk yli ja vauva on kasvanut paljon eikä mahtuiskaan tulemaan alakautta, joutuisin silti leikkaukseen, eikä isä pääse mukaan jos ei ole suunniteltu... Olen tyytyväinen sektiopäätökseen, ja kipua pelkään muutenkin, että leikkaus kuulostaa hyvältä vaikka haava onkin kipeä jälkeenpäin.

En menisi "turhaan" kuvaukseen, koska säteilystä on haittaa vauvalle. Perätilasynnytykseen pitää olla kuitenkin niin reilusti tilaa, että oikeasti viisainta ottaa sektio.

Hei,

meidän vauva syntyi sektiolla perätilan takia pari viikkoa sitten. Meille jäi sektiosta todella positiivinen kokemus. Meille oli sektioaika jo varattu, mutta vauva päätti lähteä syntymään omia aikojaan. Sektio oli ns. polikliininen, itse olin koko ajan hereillä (epiduraali) ja mies pääsi mukaan. Vauva syntyi muutama minuutti leikkauksen alun jälkeen. Sain vauvan heti rinnalle näytille, ennenkuin häntä alettiin pestä yms.
Leikkauksen jälkeen olin pari tuntia heräämössä, mies oli sen aikaa vauvan kanssa.

Kipulääkkeitä söin 3 päivää, liikkuminen oli hankalaa ekan viikon, siihen asti kunnes sain hakaset pois. Sen jälkeen oma olo on kohentunut päivä päivältä, nyt liikkuminen jo lähes normaalia. Toki vauvaa raskaampaa ei saa kantaa, siivoukset yms raskaat kotihommat on myös pannassa ja hygieniasta täytyy huolehtia hyvin. Mutta minulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Jälkivuotokin on jo lähes kokonaan loppu. Muistona on enää arpi bikinirajassa ja löysät vatsalihakset, niitä kun ei saa vielähetkeen jumpata.

Vauva ei myöskään vahingoitu millään tapaa sektiossa, pää on normaalimuotoinen alusta asti jne.

Eli sektiota ei kannata pelätä, itse valitsisin sektion uudelleenkin, lapsen parastahan kuitenkin pitää ajatella.

Hei!

Meillä perätila-esikoinen syntyi sektiolla 15kk sitten ja kakkonen (muista syistä) samoin leikkauksella maanantaina. Ja pelkkiä positiivisia kokemuksia noista sektioista jäi. =)

Mies oli molemmissa mukana koko ajan ja vauvat alusta asti vierihoidossa. Ensimmäisen sektion jälkeen kotiuduttiin kolmantena päivänä ja tällä toisella kertaa jo toisena! Kuopuksen syntymästä 6h eteenpäin olin jo jalkeilla ja suihkussa, siitä asti eteenpäin liikkeellä ilman mitään ongelmia. Esikoisen kanssa otti pari tuntia pidempään. Kipuja ei ole ollut kummankaan leikkauksen jälkeen lainkaan. B)

Tietysti jokainen synnytys, niin sektio kuin alatie-, ovat erilaisia eikä etukäteen tiedä miten tällä kertaa käy. Kuitenkaan jokainen sektio ei tarkoita kamalia kipuja jne. Minulle ainoa ikävä homma on ollut tuo nostelemiskielto... :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.06.2006 klo 09:25 Aadaliina kirjoitti:
En menisi "turhaan" kuvaukseen, koska säteilystä on haittaa vauvalle. Perätilasynnytykseen pitää olla kuitenkin niin reilusti tilaa, että oikeasti viisainta ottaa sektio.

ensinnäkin tuosta kuvauksesta ei juuri voi sanoa että säteilyä tulee,se on höpö höpöä että sen takia pitäisi ummikkona olla.perätilasynnytykseen tarvitaan toki normaali lantio ei 110% tilaa.normaali lantiosta vauva mahtuu tulemaan kyllä,mutta jos todetaan ahdas lantio tai nippa nappa niin silloin lääkärikin suosittelee sektiota.

sektio on ensisynnyttäjille ehkä parempi vaihtoehto kuitenkin.mutta tuollaiset pelottelut säteilystä jos kuvataan ja 110% tilaa jutut kannattaa unohtaa ja jutella konkreettisesti lääkärin kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 09:12 Aadaliina kirjoitti:
Minulle lääkäri sanoi, että jos haluan ehdottomasti sektion, niin lantiota ei aleta kuvaamaan säteilyvaaran takia eli kyllä se säteilyä saa!

saa tietty säteilyä,mutta se on niin pieni määrä että se ei vaikuta milläänlailla lähes täysiaikaiseen vauvaan,toinen asia on tärkeimmässä kehitysvaiheessa oleva nyytti.tämäkin "tieto" on minulle tullut lekurin kautta,mutta lekureitakin toki on jos jonkin moista ja kaikilla omat mielipiteet

Minä synnytin perätilavauvan sektiolla viisi viikkoa sitten. Sain itse valita, haluanko sektion vai lähdetäänkö kuvaamaan lantiota ja mahdollisesti yrittämään alatiesynnytystä, sillä vauvan painoarvio oli 2700 g ja lääkärin mukaan "varmasti syntyy alle 3 kg painoisena". Omien tuntemusten mukaan valitsin sektion, luin myös tietoa asiasta paljon. Aika sovittiin rv 39+6.
Synnytys kuitenkin käynnistyi lapsiveden tihkumisella rv 38+1, joten leikattiin siis silloin. Leikkaus tehtiin spinaalipuudutuksessa ja kaikki sujui tosi hyvin. Ja painoarvio ei pitänyt paikkaansa ollenkaan, pojalla oli kokoa 3490 g! Lääkäri sanoi heti leikkaussalissa, että jos sitä vauvaa olisi alettu alakautta punnertamaan, niin molempien henki olisi ollut vaarassa.

Pääsin heti pojan ja miehen kanssa osastolle, sillä heräämö ei enää ollut auki (kello oli 22 illalla). Imetystä sain kokeilla 6 tuntia leikkauksesta. Kipuja ei ollut missään vaiheessa ja kipulääkkeitä söin ainoastaan leikkausta seuraavan päivän. Jalkeille sain nousta n. 10 tuntia leikkauksen jälkeen ja sen jälkeen liikuskelin osastolla itsekseni.
Haava parani todella nopeasti eikä mitään ongelmia ole ollut.

Valitsisin leikkauksen vastaavassa tilanteessa jatkossakin. Minulle leikkaus oli älyttömän hyvä ja kivuton kokemus, toivuin siitä paljon nopeammin kuin alakautta synnyttäneet huonekaverit. B)

Hei kannattaa miettiä nyt tarkasti mikä on oikein tärkeintä! Eli tärkeintähän on varmaan kaikille, että lapsi syntyy elävänä ja terveenä!!! Itse pähkäilin samojen asioiden kanssa esim. miten itse toivun keisarinleikkauksesta ja tunsin olevani pettynyt jos vauvaa en alakautta saa synnyttää. Tämän vuoksi suostuin perätilassa olevan vauvan ulkokäännösyritykseen. Enää en suostuisi mihinkään mikä voisi aiheuttaa vauvalle haittaa, koska ystävälläni juuri kuoli vauva kohtuun 36 viikolla. syytä en tiedä, mutta nyt en halua otta pienintäkään riskiä siitä että jotain tapahtuisi vauvalle. Omasta toipumisesta en välitä enää pätkääkään kunhan vaan saan lapsen terveenä syliini.

Jos lapselle tapahtuu jotain, niin siitä tuskin koskaan voi unohtaa!!!

käy katsoo odotus-puolelta saman aiheen keskustelu parin päivän takaa:

http://www.kaksplus.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=488042

Siellä myös tiivistettynä mun perätilasynnytykseni jossa kaikki meni ok.

Perätilakokemuksia löytyy hyvin myös osoitteesta: www.tekay.fi ja foorumit

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 19:28 Aadaliina kirjoitti:
Jos olet ensisynnyttäjä niin ehdottomasti sektio. Lantiossa pitää olla 110% varmuudella reilusti tilaa, jos alkaa perätilavauvaa tekemään.

Ota kaiken varalta sektio!!

Huhhuh! "Ota kaiken varalta sektio".... Käy synnytystapa-arviossa ja mieti sitten uudelleen. Lantiossa pitää olla tilaa, mutta "kaiken varalta sektio" ei ole mikään automaattinen vaihtoehto!

Itse olen synnyttänyt kaksi ensimmäistä lastani perätilassa ja ihan normaalisti alakautta ja hyvin on mennyt, viitisen tuntia kesti kumpikin ja toinen vielä jouduttiin käynnistämään kun meni kaksi viikkoa yli lasketun ajan.
Vaadi kuitenkin että sun lantio kuvataan että mahtuuko tulokas tulemaan sieltä.
Mulle ei tosin edes silloin kun olin ekaa ja tokaa tekemään menossa niin annettu vaihtoehtoja sektion ja normaalin synnytyksen välillä, päättivät että normaalisti synnytät...

Mutta uskon että toipuminen normaalista synnytyksestä on huomattavasti nopeampaa ja kivuttomampaa, kuin sektiosta.

Nyt kolmatta odotan ja yli kaikkien odotusten, poika on OIKEIN PÄIN!!Viikkoja nyt 35+jotain.. Toivottavasti pysyykin loppuun asti niin saan kokea "normaalin" synnytyksen :)

Onnea tulevaan :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 02:20 Sohwi kirjoitti:
Mutta uskon että toipuminen normaalista synnytyksestä on huomattavasti nopeampaa ja kivuttomampaa, kuin sektiosta.

Ei välttämättä. Minulla ei sektion jälkeen ollut mitään kipuja ja olin paljon "terveempi" kuin alakautta synnyttäneet huonekaverini. Hyvin yksilöllistä siis! Ja perätilasynnytyksessä etenkin tikkaukselta ei voi välttyä, sillä eppari tehdään automaattisesti.

Ja kannattaa muistaa, että painoarviot ei aina pidä paikkaansa. Vaikka lantio kuvattaisiin ja todetaan, että vauva mahtuu, niin entäs jos vauva onkin arviota suurempi? Kuten minulla, kilon suurempi kuin arvioitiin. Perätilasynnytyksessä äidin on myös selvittävä "omillaan", esim. imukuppia ei voi käyttää ja monesti perätilasynnytys päättyykin hätäsektioon. Minulla tuskin olisi ihanaa rakasta poikaani, jos en olisi sektiota valinnut. Näin sanoi myöskin leikkaava lääkäri.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 19:33 Tiina-66 kirjoitti:
Heippa vaan, mulla on sama tilanne, laitoin äsken tonne toiseen keskusteluosioon juttua. Mulla raskausviikkoja 36+1 ja eilen yritettiin kääntää vauvaa mut eihän se halunnu kääntyä. Ens tiistaina uus yritys ja kuvataan lantion koko josko se mahtuis syntymään jne. Itse saan kuiteski valita leikataanko vai synnytänkö. Ollaan näillä näkymin kallistumassa mieheni kans leikkaukseen jos vauva ei enää käänny. Mutta mietityttää haavan paraneminen näin kesäkuumalla jne. Onhan siinä pitempi toipumisaika mutta onko silläkään niin väliä, pääasia että lapsella on kaikki hyvin. Tiistaina varmaan ollaan vähän viisaampia kun on juteltu lääkärin kanssa. meillä on kans eka lapsi. Synnytys sairaala on K-HKS.

mulla kans vauva perätilassa ja kääntöyritys ensiviikolla.mulle sanottiin että eivät ihan hepposin perustein sektiota harkitse,saitko semmosen kuvan itse?ku ehkä vauvan ja itseni takia(olen ensisynnyttäjä) haluaisi perätilasynnytyksen vaan sektion.tuntui ettei ole mitään varaa valita synnytys tapaa,tai siis näin ymmärsin lääkärin puheista.

kuinkahan useasti vauva kääntyy oikein päin kääntöyrityksessä?onko kellään tietoa/tilastoja esittää asiasta?

Perätilassa olevat synnytetään vain, jos äiti niin haluaa. Siinä pitää olla erityisen motivoitunut. Jos äiti ei sitä halua, niin sitten leikataan.

Älä anna lääkäreiden määrätä itseäsi. Hoidot suunnitellaan yhteistyössä äidin kanssa. Äitiä ei saa jyrätä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2006 klo 10:23 Lilli kirjoitti:
Perätilassa olevat synnytetään vain, jos äiti niin haluaa. Siinä pitää olla erityisen motivoitunut. Jos äiti ei sitä halua, niin sitten leikataan.

Älä anna lääkäreiden määrätä itseäsi. Hoidot suunnitellaan yhteistyössä äidin kanssa. Äitiä ei saa jyrätä.

Riippuu myös asennosta. Meillä jalat "suorana" edessä, ei koukussa, joten alatiesynnytys ei ole mahdollinen. Kääntöä ei tehdä, kaksoset.

Yhteistyössä