Sektiosta toipuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sport
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sport

Vieras
Kuinka pian sektion jälkeen olette kyenneet aloittamaan kotityöt kuten imuroinnin ja muun siivouksen? Entä urheilu? Kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen olette lähteneet lenkkeilemään ja ruvenneet tekemään esimerkiksi vatsalihaksia?

Siivoilun ym.aloitin jo parin viikon päästä,eli melko aikaisin...sitä ei kuitenkaan suositella.Samoihin aikoihin rupesin käymään rauhallisilla kävelyretkillä n.30min, raitis ilma tekee hyvää ja auttaa toipumisessa.
Urheilusta mulle sanottiin että ei ennen jälkitarkastusta.Omasta kokemuksesta voin kertoa että kannattaa ihan oikeasti lepäillä mahdollisimman paljon,kaikkea ei tarvitse yhtenä päivänä raataa.

Oiskohan ollu sellanen neuvo meidän sairaalasta ettei kuukauteen saa hirveesti rehkiä.Ja meidän sairaalasta sai jumppaliikkeet joita osaa sai alkaa tekemään heti mutta ihan kunnon vatsalihaksia ei saa heti tehdä.Oisko siinäkin ollu ettei kuukauteen.

Suositus on ettei kuukauteen nostele vauvaa raskaampaa, imuroi, kanna kauppakasseja jne. Vaikka toivuin nopeasti noudatin tätä ohjetta. Kävelyllä kävin heti kotiuduttuamme, alkuun lyhempiä matkoja.

Tuosta vatsalihasten tekemisestä sen verran, että enpä niitä perinteisellä tavalla tehnyt. Fysioterapeutini kertoikin, että vatsalihaksien treenausta normaalilla tavalla tehtynä ei edes suositella synnyttäneille naisille, siis sellaisia perinteisiä vatsalihasliikkeitä vaan niitä tulisi halutessaan tehdä venyttäen joogan ja pilateksen tapaan. Mukava ja vapauttava tieto laiskalle :)

Sektioista toivuin tosi nopeesti enkä edes sairaalassa ollessani ollut enää kamalan kipeä, ei siis paljoa tarvinnut kipulääkkeitä kuluttaa.
Oli vähän pakon sanelema homma että heti kun kotiuduin, oli pakko itse kotityötkin tehdä. Maanantaina kotiin ja jo torstaina imuroin. Kaikki piti itse tehdä alusta asti ja kauppakassitkin kannoin kotiin vauva toisessa kainalossa.
Eihän niin saisi ruveta rehkimään heti mutta minkäs teet kun yksin lasten kanssa on. En minä onneksi mitenkään kipeäksi tullut eikä tikit revenny tai muutakaan. Kävelylläkin kävin jo toisena koti-päivänä, isompia lapsiakin kun piti ulkoiluttaa.
Vatsalihasliikkeitä en ole koskaan tehnyt! Nyt olen vähän aloittanut kuntoilua ja meinasin niitä kammottavia vatsalihasliikkeitäkin kokeilla. Tuskin kyllä yhtään lihasta mahassa on ;)
Viimesestä sektiosta aikaa puoltoista vuotta.

Minulle tehtiin sektio toukokuun lopulla. Paranin suht nopeasti ja imuroinninkin aloitin vastoin ohjeita viikon päästä kotiutumisesta. Kävelemässä kävin hissukseen kotiutumista seuraavana päivänä. Juoksemisen ja vatsalihasten teon aloitin jälkitarkastuksen jälkeen. Mitään kipuja ei ole eka viikkojen jälkeen tuntunut. Mutta pitää muistaa, että jokainen toipuu eri tahtia. Kuuntele omaa kroppaasi.

Minulle tehtiin sektio viikko sitten ja toipunut olen todella hyvin. Vatsaa ei satu oikeastaan ollenkaan ja liikkumaan pääsin sairaalassa heti seuraavana päivänä. Eilen käytiin tunnin kävelylenkillä eikä haava siitä ärtynyt. Tikkien poisto olis kättärillä tänään.

On varmastikin hyvin yksilöllistä, miten kukin toipuu. Mulla kesti pitkään ennen kuin haavaan ja alavatsaan lakkasi sattumasta. Vielä nytkin, 10 kk sektiosta, alavatsaan tulee välillä kiristävä painon tunne.

Perinteisiä vatsalihasliikkeitä, esim. istumaannousuja ei pitäisi naistenklinikan fysioterapeutin mukaan tehdä, ennen kuin isot vatsalihakset ovat palautuneet raskauden jälkeen entiselle paikalleen eli ovat keskeltä vatsaa yhdessä. Muutoin saattaa tehdä itselleen karhunpalveluksen ja saa vatsansa päälle "polakan", joka ei lähde pois muuten kuin seuraavan raskauden yhteydessä. Kannattaa aloitella syviä vatsalihaksia treenaamalla.

Naistenklinikan ohjeissa neuvottiin välttämään nostelua ja reipasta liikuntaa 6 viikkoa sektion jälkeen. Kävelyllä kävin itsekin muutaman päivän sektion jälkeen, mutta aloitin hitaasti, koska en voinut kivun takia kävellä nopeammin. Sängystäkin jouduin nousemaan pitkään käsien avulla.

Yhteistyössä