Selittäkääs nyt mitä haittaa on, jos pieni lapsi saa pelata esim ipadia, Kuriota tai muuta tablettia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heheeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heheeee

Vieras
Kun joka kerta kun kysytään minkälaisista peleistä lapsenne tykkäävät tai vastaavaa, tulee muutama mamma vaahtoamaan kuinka järkyttävää pienten lasten pelaaminen on.

Eli mitä haittaa on vaikka puoli tuntia päivässä pelata muistipelejä tabletilla. Sanotaan nyt, että jaksaa pelata vaikkapa kahdesti 15min putkeen.

Perustelkaa hyvin vastauksenne, koska en ole vielä yhtään järkevää perustelua kauhistelulle löytänyt. :D
Pelkäättekö vain ylipäänsä nykyaikaa ja menette kauhistelemaan kaikkea uutta vai kuvitteletteko tosiaan, että lapset unohtavat miten leikitään jos sillä tabletilla osaa pelata kehittäviä pelejä? :D

Ja muistutan nyt, että järkevä perustelu ei ole: ei se tarvii sitä.

Ei se lapsi välttämättä tarvitse yhtä ainutta lelua tai välinettä jos nyt pilkkua aletaan viilaamaan, mutta mikä tekee juuri tästä niin kamalaa?

Lähipiirissä olen valitettavasti nähnyt lapsia jotka eivät ihan oikeesti osaa kotona leikkiä mitään itsekseen. 3v joka saa aivan järkkyjä raivareita kun ei saa pelata, yrittää viedä salaa padin jos silmä välttää, saattaa yöllä herätessään mennä etsimään padiä et saa pelata...

Alle kouluikäsiä jotka ei kaverin tullessa kylään suostu leikkimään yhdessä, ainoa mikä kelpaa pleikkari. Eskari ikänen kylään tullessaan kysyy mitä saa pelata, kun ohjaa leikkimään saa raivarin...

Ehkä nää on jotain ääri esimerkkejä ja varmasti iso osa vanhemmista osaa ohjata lapsen käyttämään esim. padiä järkevästi, mutta valitettavan paljon on niitä jotka antaa lapsen pelailla rauhassa niin paljon kun haluaa ja lapsi menettää kiinnostustaan kaikkeen muuhun leikkiin.

[QUOTE="vieraana";29262564]Lähipiirissä olen valitettavasti nähnyt lapsia jotka eivät ihan oikeesti osaa kotona leikkiä mitään itsekseen. 3v joka saa aivan järkkyjä raivareita kun ei saa pelata, yrittää viedä salaa padin jos silmä välttää, saattaa yöllä herätessään mennä etsimään padiä et saa pelata...

Alle kouluikäsiä jotka ei kaverin tullessa kylään suostu leikkimään yhdessä, ainoa mikä kelpaa pleikkari. Eskari ikänen kylään tullessaan kysyy mitä saa pelata, kun ohjaa leikkimään saa raivarin...

Ehkä nää on jotain ääri esimerkkejä ja varmasti iso osa vanhemmista osaa ohjata lapsen käyttämään esim. padiä järkevästi, mutta valitettavan paljon on niitä jotka antaa lapsen pelailla rauhassa niin paljon kun haluaa ja lapsi menettää kiinnostustaan kaikkeen muuhun leikkiin.[/QUOTE]
Mitä helvettiä?! Mä en ole kertaakaan törmännyt tuollaiseen, vaikka jokaiselta perheelliseltä löytyy jokin tabletti jolla lapsi saa ajoittain pelailla. Päivittäinkin, mutta määrä on hyvin vähäinen. Ettet olisi nähnyt vain jotain yhtä kertaa? Voihan se olla, että uhmaikäinen nostaa kerran raivarit ipadista, koska ne nyt raivaroi melkein mistä keksiikin. :D
On meilläkin yhdet itkut siitä väännetty kun sanoin ettei koirapeliä nyt pelata. (kuten kaikesta mahdollisesta)

Vai ovatko oikeasti noin koukussa?

Jotkut nykyaikaa pelkäävät nimittäin saattavat liioitella mielessään tuollaisia. Eli jos joku olisi esimerkiksi nähnyt kuinka lapsemme itki pelin mennessä pois, voin hyvin kuvitella sen ajatusten määrät kuinka järkyttävää kamalaa hirveetä hui hui se on kun on niiiiiin koukussa että ihan kiukutti! :O Vaikka muista aiheista kiukutteleva uhmis ei olisikaan niin silmiinpistävä senlaisten ihmisten silmissä.
Olet todellakin nähnyt jotain ääripäätä jos se on tuollaista. :O

No ei niistä varmaan haittaa ole, päinvastoin, niin kauan kun pelaaminen ei ala syömään muita elämiseen tarvittavia taitoja, esim. vuorovaikutustaitoja. En kyllä minäkään ymmärrä mitään täydellistä kieltoa, että tää vastaus, sori..

No mun lapset on pelihulluja ja olen liian lepsu siinä :(. Iät 6v ja 11v. Syy miksi huono asia:

-kaikki laitteet säteilee joten mitä nuorempana niiden ääressä touhuaa, sitä karsinogeenisempaa se on kaiken muunkin epäterveellisen ja syöpää aiheuttavan rinnalla(teollisuus, kemikaalit, muovit, lisäaineet ym).

-lapsen mielikuvitus ja kyky ajatella ja suunnitella itse saattaa heiketä sillä pelilaitteet tekee kaiken puolesta, ei tarvi kun nappia painaa(jos sitäkään).

-normaali leikki(joka on terveellistä ja kehittävää) ei lopulta enää paljoa maistu.

ym...
Ja kovasti koitetaan rajoittaa meidän lapsia mutta niimpä se menee kun töissä käy etti enää jaksa niin niuhottaa ja panostaa kaikkeen terveeseen. :/. Soimaan ja piiskaan itteeni tästä.

No ei niistä varmaan haittaa ole, päinvastoin, niin kauan kun pelaaminen ei ala syömään muita elämiseen tarvittavia taitoja, esim. vuorovaikutustaitoja. En kyllä minäkään ymmärrä mitään täydellistä kieltoa, että tää vastaus, sori..

Samaa ajattelen minä. Uskoisin että ennemminkin hyötyä sellaisesta VÄHÄISESTÄ pelaamisesta. On se ainakin kehittävämpää kuin tv:n katselu. :)
Muutenkin nykyaika on aika lailla koneita ja verkkoa niin miksipä ei sivistyksenkin vuoksi opettaisi lapselle jo pikkuisen pienenä. Ja en todellakaan tarkoita mitään tunteja päivässä mistä on taatusti haittaa lapsen kehitykselle.

No mun lapset on pelihulluja ja olen liian lepsu siinä :(. Iät 6v ja 11v. Syy miksi huono asia:

-kaikki laitteet säteilee joten mitä nuorempana niiden ääressä touhuaa, sitä karsinogeenisempaa se on kaiken muunkin epäterveellisen ja syöpää aiheuttavan rinnalla(teollisuus, kemikaalit, muovit, lisäaineet ym).

-lapsen mielikuvitus ja kyky ajatella ja suunnitella itse saattaa heiketä sillä pelilaitteet tekee kaiken puolesta, ei tarvi kun nappia painaa(jos sitäkään).

-normaali leikki(joka on terveellistä ja kehittävää) ei lopulta enää paljoa maistu.

ym...
Ja kovasti koitetaan rajoittaa meidän lapsia mutta niimpä se menee kun töissä käy etti enää jaksa niin niuhottaa ja panostaa kaikkeen terveeseen. :/. Soimaan ja piiskaan itteeni tästä.

Tässä puhuttiin nyt kohtuukäytöstä jota teillä ei selvästikään ole. Tässä puhuttiin myös pienistä lapsista joita helpompi vahtia. Nuo argumentit eivät täsmää laikaan ketjun aiheeseen.

Vinkki sulle koska olette päästäneet tuon jo liian pitkälle. Lapsille esto koneisiin ja tarkat säännöt. Ostatte vaikka sellaiset vempeleet joissa aikarajoitusten mahdollisuus.

[QUOTE="vieraana";29262564]

.[/QUOTE]

Meidän 4 vee haluaisi pelata pleikkaa aina ku on kaveri.se ei niinkään johdu siitä että olis koukussa vaan haluaa pelata jonkun kaverin kanssa pelejä eikä yksin. Yksinään pelaaminen ei kuulemma oo niin kivaa vaan silloin mieluummin tekee jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja täääääh;29262582:
Mitä helvettiä?! Mä en ole kertaakaan törmännyt tuollaiseen, vaikka jokaiselta perheelliseltä löytyy jokin tabletti jolla lapsi saa ajoittain pelailla. Päivittäinkin, mutta määrä on hyvin vähäinen. Ettet olisi nähnyt vain jotain yhtä kertaa? Voihan se olla, että uhmaikäinen nostaa kerran raivarit ipadista, koska ne nyt raivaroi melkein mistä keksiikin. :D
On meilläkin yhdet itkut siitä väännetty kun sanoin ettei koirapeliä nyt pelata. (kuten kaikesta mahdollisesta)

Vai ovatko oikeasti noin koukussa?

Jotkut nykyaikaa pelkäävät nimittäin saattavat liioitella mielessään tuollaisia. Eli jos joku olisi esimerkiksi nähnyt kuinka lapsemme itki pelin mennessä pois, voin hyvin kuvitella sen ajatusten määrät kuinka järkyttävää kamalaa hirveetä hui hui se on kun on niiiiiin koukussa että ihan kiukutti! :O Vaikka muista aiheista kiukutteleva uhmis ei olisikaan niin silmiinpistävä senlaisten ihmisten silmissä.
Olet todellakin nähnyt jotain ääripäätä jos se on tuollaista. :O

Joo siis ton 3 v:n äiti ihan itse kertoi lapsensa edesottamuksista... hiukka jäin haavi auki. Nuo muut ovat kokemuksia mitä olen kuullut oman lapseni kertovan kun oli kylässä kaverilla ja kun lapseni kavereita on ollu kylässä meillä.

Kyllä sitä näiden esimerkkien jälkeen tulee hieman varautuneeksi :/ En mitenkään pelkää nykyaikaa kyllä meillä lapset saa tutustua kaikenlaisiin elektronisiin vempaimiin kohtuudella ja valvotusti. Tosin mitään pleikkaria tms. en aio ostaa, koska siitä ei ole mitään hyötyä, rahat ja ajan voi käyttää fiksumminkin. En ole opettanu kolme tai neljä vuotiasta pelaamaan mitään, vasta vähän isompana. Ja en tod omaa mitään sädekehää jota tässä kiillottelisin, mut meillä näin ja tosiaan nämä lähipiirin kokemukset on saanu vähän varautuneeksi.

Yhteistyössä